Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ODRAIL »

Ronald schreef:Trouwens was het vanaf dag één al duidelijk dat de proef kostte wat het kost moest slagen, dus deze uitkomst verbaast me niets.
Tsja ... de provincie heeft een plan :? .
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door busfanNL »

Nogmaals mij lijkt een brengflex achtig systeem erg geschikt. :pos: :wink:
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

Chrysa schreef:
Hainje schreef:In jouw geval is de SOV dus niet geldig op lijn 28.
Tja, daar kwam ik toen ook achter. :p
Op de wiki staat van wel, maar volgens mij klopt er van die hele pagina niks meer.
Is het recentelijk misschien veranderd? Toen ik een aantal jaar geleden met m'n studenten ov met de Texelhopper (lijn 28 die toen nog mee op de boot ging) meereisde, hoefde ik alleen de boottocht te betalen en kon ik de kosten van het gekochte kaartje middels een formulier terugvragen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Het was een half jaar stil op dit forum over Texel. Het schijnt dat er ontwikkelingen zijn en dat ze uit de winterslaap zijn gekomen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Er kan een nieuwe episode aan de Texelhopperchaos worden toegevoegd.

Dit bericht is een uur geleden geplaatst op de facebookpagina van de Texelhopper:

Quote
Proef nieuwe route Veerboot – NS Station Den Helder

In de periode 22 april tot en met 6 mei gaat er in Den Helder een proef van start met een andere route van buslijn 33 van de veerboot naar het NS-station. Nu nog stappen busreizigers bij aankomst in Den Helder rechts de boot af om snel hun bus richting het NS-station te halen. In de nieuwe situatie staat de bus voor het havenkantoor klaar in Den Helder en moet de busreiziger aan de linkerkant de boot verlaten. De bus maakt geen gebruik meer van de busbaan. In de proefperiode wordt onderzocht of de bus ook zonder busbaan op tijd aankomt op het NS-station om een vlekkeloze aansluiting te geven op de trein richting Alkmaar en Amsterdam. De proef vindt mede op verzoek van TESO en de gemeente Den Helder plaats. De busbaan gaat gebruikt worden om het autoverkeer dat de veerboot afrijdt sneller af te wikkelen.
Unquote

De reacties op dit bericht zijn vernietigend. Zelfs de wethouder van Texel, verantwoordelijk voor de Texelhopper, wist van niets. Die reageert met: "Eric Hercules ...Verrassing. Hadden we op Texel wel even van af willen weten."

Door dit bericht krijg je alleen maar meer vragen lijkt mij;

- Roept TESO dit aan boord om?
- Is de bewegwijzering aan boord van beide boten richting de bus aangepast?
- Wat als je toch bij die oude bushalte staat rechts beneden?
- Weet NS van deze proef?
- Zijn de chauffeurs van Connexxion in Den Helder op de hoogte?
- Wat als de bus de trein niet meer haalt?

Goede timing zo met de toeristische meivakantie voor de deur! Hoe jaag ik nog meer mensen de auto in op Texel? ;) *bus* :N
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door flipje »

Als ik de reacties zo lees van Texelhopper gaat dit een groot succes worden :') !
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Een enorm vertragingsgevoelige bus via de gewone weg laten rijden die vaststaat met auto's van toeristen... En dat als test? Laat dan 2 bussen rijden en kijk wat het verschil is.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Wubbo »

Ik zou zoiets eerst testen buiten een vakantieperiode. Of is dat al gebeurd?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

BusFreakRotterdam schreef: (..)

De reacties op dit bericht zijn vernietigend. Zelfs de wethouder van Texel, verantwoordelijk voor de Texelhopper, wist van niets. Die reageert met: "Eric Hercules ...Verrassing. Hadden we op Texel wel even van af willen weten."
Eh.. dit is op grondgebied van Den Helder.. Wat heeft een wethouder van Texel daarmee te schaften?
:wink:

Okay, hij had wel even geïnformeerd mogen worden.. maar ja, het is niet altijd maar informatie 'brengen' hè.. soms moet er wel eens iets gehaald worden. :)
BusFreakRotterdam schreef: Door dit bericht krijg je alleen maar meer vragen lijkt mij;

- Roept TESO dit aan boord om?
- Is de bewegwijzering aan boord van beide boten richting de bus aangepast?
- Wat als je toch bij die oude bushalte staat rechts beneden?
- Weet NS van deze proef?
- Zijn de chauffeurs van Connexxion in Den Helder op de hoogte?
- Wat als de bus de trein niet meer haalt?
Je mag van TESO wel een inspanning verwachten om dit inderdaad (tijdelijk) anders te managen. Zal toch wel een beetje over nagedacht zijn?

De bus zelf lijkt mij dus gewoon bij de uitstaphalte te blijven staan. Uitstap en Instap wordt (tijdelijk) 1 halte.
Vraag is eigenlijk meer of de bus dan na vertrek, bij de T splitsing linksom of rechtsom kiest om richting station te rijden. Rechtsom is via het Marinemuseum / Oude Rijkswerf en dan loop je risico op wachttijd bij het kruispunt.

De andere kant op, via de visafslag, kan ook druk zijn.. zeker op drukke dagen wanneer het 'vaste volk' van de boot af die route ook neemt om de file op de west- zuidstraat te ontlopen..

Volgens mij is deze route wel de omleidingsroute als er kermis is in Den Helder. Dus qua rijtijden heeft men wel een idee.

Wordt de busbaan dan ook direct (tijdelijk) beschikbaar gesteld voor het bootverkeer, zodat men daar ook kan meten of zo'n extra rijbaan zin heeft en hoe erg het dan met de flessenhals constructie is aan het einde bij het kruispunt?
BusFreakRotterdam schreef: Goede timing zo met de toeristische meivakantie voor de deur! *bus* :N
Nu testen tijdens de vakantieperiode lijkt mij wel slim.. want dan is het verkeersaanbod op de wisseldagen relatief groot, natuurlijk.
BusFreakRotterdam schreef: Hoe jaag ik nog meer mensen de auto in op Texel? ;)
Nou ja, zó dramatisch zal het toch niet direct zijn.. Eerder misschien wel andersom.. als mensen zien dat het verkeer sneller doorstroomt.. gaan ze wellicht een volgende keer wel met de auto. Vervolgens kan TESO het autotarief wat omhoog krikken.. en wordt er zo nog wat meer verdiend aan de 'overkanter' :wink:
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Ik zal op al je punten een reactie geven.

1) Lijn 33 is onderdeel van het totale Texelhopperproject, dus het had wel wenselijk geweest als de wethouder van Texel die het project is gestart op de hoogte was gebracht van deze wijzigingen. Lijn 33 heeft vorig jaar lijn 28 weer vervangen die weer van de boot af ging. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor verkeer. TESO valt ook in zijn portefeuille. Vergeet niet dat Den Helder ook geld verdiend aan de veerdienst. Dhr. Hercules heeft dus wel iets te schaften! ;)

2) TESO managed ook wel heel veel dingen niet, communicatie is en blijft slecht. Reacties gelezen op de Texelhopper facebookpagina? Je mag namelijk niet links van de boot af en dan door het kassa gedeelte naar auto of bus. Kassamedewerkers van voetpassage van TESO weten dan namelijk niet wie wel en niet heeft betaald. Daarnaast is het een onmogelijke opgave voor invalide met rolstoel, mensen met rollator en ouders met kinderwagens om links van de boot af te gaan omdat de lift namelijk rechts zit.

3) De uitstaphalte wordt nu ook de instaphalte, maar een chauffeur van Connexxion heeft gisteren al laten weten dat er op die halte staat "OPGEHEVEN". Dat hing er gisteren nog steeds terwijl vandaag de proef van start gaat, hoeveel verwarring kan je zaaien?

4) De busbaan wordt vanaf vandaag gebruikt maar dan blijf je de welbekende flessenhals houden alleen nu niet 2 naar 1 rijbaan maar van 3 naar 2 waarbij al het verkeer van de busbaan Den Helder in wordt gestuurd die bijna allemaal richting Alkmaar moet, hoe verhoog ik de verkeersdrukte in de stad?

5) Tijdens deze vakantieperiode is juist niet slim, dit is de start van het toeristenseizoen. Daarnaast is het al heel vaak getest dat de bus op de normale rijbaan reed al in 85% van de gevallen werd de trein gemist. Dat is ook het hele punt van Dhr. Hercules die zich zorgen maakt om zijn inwoners en toeristen die zijn eiland bezoeken. Die moeten dalijk 40 minuten langer reizen.

6) Heel opmerkelijk dat Texel niet wordt geïnformeerd, wethouder niet, projectleider Texelhopper niet. Er gaat in dit project heel veel mis aan communicatie niet alleen van Texelhopper kant maar waar nu blijkt wordt er ook niet gecommuniceerd door TESO, Connexxion, Den Helder....

7) Alle Texelaars zijn aandeelhouder van TESO en die keuren in een stemming de tariefsverhoging goed.... TESO heeft al aangegeven ook voor 2018 geen wijzigingen door te voeren. ;) Toch maar wat meer geld naar goed en betaalbaar openbaar vervoer dan? ;)
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 22 apr 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

BusFreakRotterdam schreef:Je mag namelijk niet links van de boot af en dan door het kassa gedeelte naar auto of bus. Kassamedewerkers van voetpassage van TESO weten dan namelijk niet wie wel en niet heeft betaald.
Er zit tussen de uitgang van de boot aan die kant en het kassagebouw in toch ook een draaihek waar je het TESO-terrein kunt verlaten als ik het goed herinner? Da's qua afstand redelijk vergelijkbaar lijkt me.
BusFreakRotterdam schreef:Daarnaast is het een onmogelijke opgave voor invalide met rolstoel, mensen met rollator en ouders met kinderwagens om links van de boot af te gaan omdat de lift namelijk rechts zit.
Ergens klopt hier iets niet: dergelijke reizigers die in Den Helder instappen zitten niet de hele vaart opgesloten op het fietsendek, oftewel, er is aan de andere kant van de boot ook gewoon een lift :wink:
Moet ook wel, want je komt in Den Helder altijd aan de oostelijke kant de boot op en op Texel juist altijd aan de westelijke kant van de boot.

Enige wat je dan nog houdt is het kruisende verkeer, er staan immers doorgaans al wel fietsers voor het hek te wachten om de boot op te gaan. Maar dat was al het geval: de keren dat ik afgelopen jaren naar Texel ben geweest kwamen er altijd wel wat mensen links de boot af in Den Helder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Berichten over chaotische taferelen lopen binnen op de diverse sociale media. Chaos aan de linkerkant met passagiers die van de veerboot afgaan en passagiers die de boot op gaan met koffers, kinderwagens, etc. die elkaar kruisen wat heel erg ophoudt en daardoor de bus op het nippertje halen. Aantal reizigers die toch rechts uitstappen en geen bus zien staan en daarna niet meer gezien worden.... De omroep aan boord van de boot is heel slecht en onduidelijk. Als klap op de vuurpijl heeft de bus van 13:00 uur de trein gemist doordat deze in de stroom auto's stond. Resultaat geïrriteerde kassamedewerkers TESO, een boze buschauffeur, boze en teleurgestelde reizigers, een half uur langer wachten op station Den Helder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Voor iedereen die 13 jaar of ouder is: een ideaal dossier om je slimmer te voelen dan overbetaalde ambtenaren, kortzichtige politici en klungelende vervoerders :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

BusFreakRotterdam schreef:(..) een half uur langer wachten op station Den Helder.
Oh.. maar dadelijk met de Sail Den Helder is dat stationsplein geheel vernieuwd (nu een bouwput) en staan er wel 100 iepen. :mrgreen:
BusFreakRotterdam schreef:
1)(..) Dhr. Hercules heeft dus wel iets te schaften! ;)
Och.. :?

BusFreakRotterdam schreef: 2) TESO managed ook wel heel veel dingen niet, communicatie is en blijft slecht. Reacties gelezen op de Texelhopper facebookpagina?
Nee.

BusFreakRotterdam schreef: 3) De uitstaphalte wordt nu ook de instaphalte, maar een chauffeur van Connexxion heeft gisteren al laten weten dat er op die halte staat "OPGEHEVEN". Dat hing er gisteren nog steeds terwijl vandaag de proef van start gaat, hoeveel verwarring kan je zaaien?
Kleinigheidje.. Als die chauffeur nou ff een stuk papier met de tekst 'tijdelijk niet' print en plastificeert, de montagekit spuit meeneemt en de tekst op de hoes bovenaan plakt.. klopt het weer. :idea:
BusFreakRotterdam schreef: 4) De busbaan wordt vanaf vandaag gebruikt maar dan blijf je de welbekende flessenhals houden alleen nu niet 2 naar 1 rijbaan maar van 3 naar 2 waarbij al het verkeer van de busbaan Den Helder in wordt gestuurd die bijna allemaal richting Alkmaar moet, hoe verhoog ik de verkeersdrukte in de stad?
Och, het duurt in Den Helder niet lang voordat één of andere politieke splinterpartij daar wel wat van vind en grote woorden gebruikt om het ff op te lossen. :D
BusFreakRotterdam schreef: 5) (..) Dat is ook het hele punt van Dhr. Hercules die zich zorgen maakt om zijn inwoners en toeristen die zijn eiland bezoeken. Die moeten dalijk 40 minuten langer reizen.
Mwah, alleen op de terug (of heen voor de eilanders) weg.. Goed voor de horeca @ Den Helder station. :X

BusFreakRotterdam schreef: 6) Heel opmerkelijk dat Texel niet wordt geïnformeerd, (..)
7) (..) Toch maar wat meer geld naar goed en betaalbaar openbaar vervoer dan? ;)
Meer geld is altijd een goed plan. :?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Welke horeca op Den Helder station? :P
🍉
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Dat heeft dan een kans om terug te komen.

'Station' moet je ruim nemen.. Men kan ook ff zijn of haar kunstkennis vergroten door bij Rob Scholte binnen te stappen.. :roll:
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 24 apr 2017, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door isadora »

Den Helder, alleen al om de nabijheid van het Hellegat, je wilt er zo snel mogelijk vertrekken. :twisted:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

OV-chipkaart keert terug op de vaste buslijnen 28/828 per 1 mei.

http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel/062232/

Verder wordt lijn 33 Den Helder station - Veerhaven v.v. volledig gratis. Dat was nu alleen het geval van de veerhaven naar het station maar per 1 mei ook op de heenweg van het station naar de veerhaven toe. :Y
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Chrysa »

"Niet-Texelse studenten met een OV-jaarkaart moeten wel inchecken. Zij betalen het vaste tarief van €3,-, maar kunnen dit bedrag via een restitutieformulier terugvragen. Kijk voor meer info op Texelhopper.nl. "

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Klaasje »

Omdat het gratis inkomsten zijn en de meeste studenten toch geen moeite gaan doen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

Mag dat wel?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Als het in de concessievoorwaarden niet verboden wordt dan mag dat. Ik vind dit trouwens wel over het randje heen en eigenlijk niet moreel verantwoord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

maar het SOV is een landelijk geldend product. Landelijk zijn daar dus met vervoerders en overheden afspraken over gemaakt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 apr 2017, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

Wanneer wordt de ov-chipkaart op de andere Waddeneilanden geldig? Blijf het gek vinden dat die kaart in heel NL geldig is maar de eilanden blijkbaar een status aparte voor zichzelf hebben gecreëerd.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Het enige waddeneiland waar je nog niet met de OV-chipkaart kan reizen is Schiermonnikoog.

Alle andere eilanden kan tegen een eenheidstarief van een euro tot enkele euro's met de OV-chipkaart betaald worden.
Arriva werd min of meer verplicht om de OV-chipkaart in te voeren op de overige waddeneiland buiten Texel om.
Wat de reden is dat er op Schiermonnikoog niet met de OV-chipkaart betaald kan worden is mij een raadsel.

Hierbij de link naar de tarieven van vervoerder Arriva op de andere waddeneilanden.

https://www.arriva.nl/friesland-en-wadd ... landen.htm
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten