Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

Ja I know. Maar het lijntje loopt op Maps zo mooi naast het lijntje van de veerboot :p
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Het was al wel genoemd, maar nog niet besproken: het artikel "Texelhopper: proef met haken en ogen" in het "OV magazine, vakblad voor openbaar vervoer". Studeren heeft zo nu en dan voordelen: de universiteitsbibliotheek heeft het blad liggen, en zodoende kon ik het gratis lezen. Ik zal niet het hele artikel posten (dat is, op z'n zachtst gezegd, niet zo netjes), maar ik kan wel wat belangrijkste punten noemen.

De voorzitter van Beter Openbaar Vervoer Texel (BOVT) én de klankbordgroep, Jaap Boon, is "zelf geen ov-gebruiker". Dat vind ik toch een beetje vreemd: als je zo heilig geloofd in je eigen plan, dan moet je daar ook een beetje naar leven. Verder blijkt wel dat de heer Boon gewoon een hobbyist genoemd kan worden die een leuk idee had voor openbaar vervoer, en wat kennelijk aangeslagen is bij bestuurders (die al net zo vaak met het openbaar vervoer reizen vermoed ik).

Eric Hercules is en blijft positief over het systeem. Hij vindt dat het systeem werkt. Toch vind ik het dan bijzonder dat hij in zijn rol van bestuurder dan met eigen vervoer overal naartoe reist. Of werkt het dan toch niet zo goed als wordt verteld? Gelukkig worden sommige punten heroverwogen, zoals het punt "bus op de boot": de verwachte voordelen blijken in de praktijk tegen te vallen (gôh?!). Verder in artikel wordt het vaker genoemd dat de bus waarschijnlijk niet meer op de boot zal gaan, door oa. mevrouw Post en Henk Jonker (fractievoorzitter van Texel2010 en tevens ook buschauffeur). Dat zou echt een stap zijn in de goede richting.

Elisabeth Post wordt in het artikel vooral in verband gebracht met de ov-chipkaart. Het is volgens de provincie simpelweg te duur om alle busjes uit te rusten met zo'n scanner en alles te regelen met software (Joehoe mevrouw Post, als de ov-chipkaart alleen geldig is op de 2 bussen van lijn 28 (waar al chipkaartlezers in zitten!) zijn wij Texelaar al een stuk blijer hoor!). Als de Texelhopper definitief wordt, verzekert mevrouw post dat "de problemen van organisatorische, financiële en systeemtechnische aard" opgelost worden, "En dan is de OV-chipkaart ook weer geldig". Daar houden we u aan mevrouw Post!

Rocov Noord-Holland pleit, in een nog vertrouwelijk advies, er voor om buslijn 28 en 33 (er van uitgaande dat deze weer worden opgesplitst zoals voor de pilot, aangezien ook zij weinig voordelen zien) uit het Texelhopperproject te halen. Dan heb je dus weer gewone Connexxion bussen waar je betaalt per afstand en gewoon kunt inchecken.

Tot slot: de pilot valt dus onder verantwoordelijkheid van de provincie Noord-Holland. Er gaat 8 ton subsidie heen, plus een eenmalig 760,000 euro. De 50,000 van de gemeente Texel maakt het totaal 1,6 miljoen, al is dit bedrag al wel overschreden door "onvoorziene kosten" (bootkosten en systeem voor betalingsverkeer). Eigenlijk allemaal informatie die al lang en breed bekend was.

Dit is even kort samengevat wat er in het artikel besproken wordt. Er staan ook wat geluiden in van reizigers (zowel positief als negatief) en verder nog wat algemene informatie over de Texelhopper. Wie het hele artikel wil lezen moet dus even z'n portemonnee trekken en het artikel (of het hele blad) via de genoemde link aanschaffen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Misschien moeten ze bij Connexxion maar amfibie voertuigen aanschaffen, geen bootkosten meer :P
Het vraaggerichte systeem hoeft iig van mij niet weg, zolang ze maar de bussen weer opsplitsen en de OV-chipkaart weer geldig maken. Daarnaast is het ook wel onhandig dag ze die zomerbus hebben afgeschaft
Ik heb geen onderschrift
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

PVDA Noord-Holland heeft een rondje Texel gemaakt, hierbij de link naar het verslag.

http://noordholland.pvda.nl/2015/10/15/ ... um=twitter

Het mooie is dat het een succes MOET worden van de PVDA Noord-Holland en Texel maar dat er heel veel knelpunten
nog opgelost moeten worden. Verder moet van de staatssecretaris de OV-Chipkaart weer ingevoerd worden, notabene
een PVDA staatssecretaris, maar dat hoeft niet van de PVDA N-H en Texel, doe maar na evaluatie eind 2016... hoezo?

Kortom een wijze les voor de PVDA lees eerst je stuk na voordat je iets publiceert, communicatie is het sleutelwoord
tot succes dat geldt zeker voor dit project. PVDA en Texelhopper mogen beide op een cursus "communiceren voor beginners met
de samenleving"! :wink:

Verder wordt ook de extra bus op lijn 28 weer van stal gehaald voor de herfstvakantie! Top systeem, mag wat kosten allemaal!
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Jonkervoort »

Ik begrijp nog steeds niet wat er zo vernieuwend is aan het systeem: lijn 29 en 827 zijn opgeheven en vervangen door gesubsidieerde taxi's die weliswaar veel goedkoper zijn dan een gewone taxi, maar die niet voor de deur stopt en die geen directe route rijdt.
Lijn 28 rijdt met de boot mee, maar is voor veel mensen duurder geworden en er zijn wat problemen met het meevaren op de boot.
Bovendien is een bezoekje aan Texel voor toeristen een stuk ingewikkelder geworden en is er met het project geen geld bespaard (bron: Kassa). Als het verslechterde aanbod de provincie geld opleverd had ik het nog kunnen begrijpen, maar meer pluspunten dan goedkopere taxiritten zie ik niet.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Wel goed is dat er geinvesteerd is dat de kleine busjes op google maps staan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

Vraag me af of de projectorganisatie daar daadwerkelijk in heeft geïnvesteerd, of dat dat eerder te danken is aan de enthousiastelingen achter de ov-data van Google Maps...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Somoht »

Kan bevestigen dat de enige investering daarvoor bestond uit een excel-sheet met alle rit-mogelijkheden en locaties halte-palen. En voor die lijst is er nog een flinke lobby geweest.

Bron: diegene die dat excel bestand heeft omgezet in de dienstregeling zoals die door Google in te lezen is.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Ik zag ook niet dat Texelhopper dat gadaan heeft. Die doen namelijk vrij weinig. Zelfs niet naar de opgelegd eis om de chipkaart in tr voeren op de vaste bus.

Maar er is geinvesteerd. En elke kleine verbetering is een goede investering.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

In de Telegraaf stond een artikel over een strop door een vervoersproef. Ik dacht direct aan Texel; bleek het om elektrische wagentjes in Amsterdam te gaan.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Voor de geïnteresseerden: er is weer nieuws over de Texelhopper, met wat interessante nieuwtjes: de bus gaat van de boot, de OV-chipkaart wordt ook geldig op het traject Station - Boot (en v.v.), en er komen speciale tickets (een gezinsticket en een dagticket). Al met al positieve ontwikkelingen naar mijn mening.

Meer informatie: https://texelhopper.nl/nieuws/tusseneva ... s-gehaald/, en natuurlijk ook bij de lokale nieuwssites: http://www.texelsecourant.nl/lees/23200 ... kaart-komt en http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel ... 015-12-22/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BrengMe »

Kijk, dat zijn positieve ontwikkelingen :pos:

Wel jammer dat de ov-chipkaart nog steeds niet volledig wordt ingevoerd :?
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

Het feit dat de chipkaart nu deels te gebruiken wordt op lijn 28, betekent dus dat het systeem er per saldo (wat een woordgrap....) op achteruit gaat.
In de toekomst moet er dus bij iedere reiziger worden nagegaan of hij lijn 28 alleen gebruikt voor een verplaatsing binnen Den Helder, inclusief de boot of inclusief de boot en de bus op Texel. Dit bepaald namelijk of een reiziger op station Den Helder in met checken of dat er een combikaart bus-boot gekocht moet worden.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Op zich staan er in de stukken alleen maar positieve zaken ter verbetering, zoals het negeren van de media door de organisatie van Texelhopper, het bus-boot verhaal wat verleden tijd is en dat de ov-chipkaart gewoon weer op lijn 33 geldig wordt!

Echter je wordt dalijk dubbel in je zak gepakt met het traject Den Helder CS - Den Helder Veerhaven (=OV-chipkaart) + Teso kaartje voor de overtocht als passagier + het Texelhopper kaartje van Eur. 3,- dus per saldo ben je dalijk meer kwijt! Slimme zet van de bedenkers van Texelhopper maar ze moeten natuurlijk niet denken dat de reiziger achterlijk en naief is!

Verder staan er nuttige zaken in die dit project verder kunnen helpen want hoe je het ook went of keert, voor of tegenstander, je bereik om te reizen is groter. Echter ik denk dat ze nog meer reizigers kunnen vervoeren als op alle busjes de OV-chipkaart weer geldig is!

Anders positief punt is natuurlijk de dagkaart, nadeel daar aankleeft is dat je een uur van de voren moet reserveren..... dus hoeveel plaatsen kan je op een dag aan doen? Moet je er een mega strak schema op na houden wil je meerder plaatsen bezoek.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

BusFreakRotterdam schreef:Echter je wordt dalijk dubbel in je zak gepakt met het traject Den Helder CS - Den Helder Veerhaven (=OV-chipkaart) + Teso kaartje voor de overtocht als passagier + het Texelhopper kaartje van Eur. 3,- dus per saldo ben je dalijk meer kwijt! Slimme zet van de bedenkers van Texelhopper maar ze moeten natuurlijk niet denken dat de reiziger achterlijk en naief is!
De OV-chipkaart is slechts een aanvulling. Als je op Texel verder wil kun je dus nog steeds een kaartje kopen. De OV-chipkaart is vooral handig voor de mensen die alleen maar naar de boot willen. Niet echt handig voor een (groot) deel van de reizigers, maar in ieder geval al een verbetering voor de reiziger tussen boot-station.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Vanmiddag om 14:20 een enkele Amba op weg naar de boot gezien (walkant). Ruim 2 uurtjes later een gelede Citaro zonder 'Hopper' bestickering als lijn 28 naar station zien rijden.

Gaat de bus nu al niet meer op de boot (zou per 1-3 zijn toch?) en/of is de bestickering er alvast afgehaald?
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Die Amba zal wel van Texel komen, die reden vroeger op de lijnen 28/29/827 en er heeft een Amba als versterkingsbus gereden afgelopen zomer op lijn 28. Verder rijdt er al een tijdje een groene Connexion Citaro zonder Hopperbestickering op lijn 28 omdat er altijd wel 1 van de 3 gelede Hopperbussen kapot in de garage staat.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Texel, vanaf december het enige eiland zonder elektrische bussen.
Ik heb geen onderschrift
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

sirvinniei schreef:Texel, vanaf december het enige eiland zonder elektrische bussen.
Er is (schijnbaar) een proef geweest met een elektrische bus op Texel. Maar die proef is een stille dood gestorven (heb dat ding trouwens überhaupt nooit zien rijden, en ken ook eigenlijk niemand die dat ding heeft gezien, want volgens de plaatjes zag ie er qua bestickering wel anders uit....). Gelukkig zijn er wel al geruime tijd redelijk veel laadpalen voor auto's, dus dat is dan nog iets.

Het ene eiland is het andere niet, en Texel is echt een heel stuk groter dan bijvoorbeeld Vlieland, en je hebt het waarschijnlijk over hele andere soorten/aantallen reizigers. Dus je opmerking kan ik niet zo goed plaatsen (tenzij het "ter constatering" is, wat dan wel juist is, maar wat is daar dan de toegevoegde waarde van).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

meer qua constatering ja, het viel me gewoon op.
Qua grootte heb je wel gelijk ja, hoewel texel het nog relatief makkelijk heeft met maar 1 buslijn.
Maarja, andere provincie en waarschijnlijk ander beleid op het gebied van duurzaamheid.
Ik heb geen onderschrift
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

re_mick schreef:
sirvinniei schreef:Texel, vanaf december het enige eiland zonder elektrische bussen.
Er is (schijnbaar) een proef geweest met een elektrische bus op Texel. Maar die proef is een stille dood gestorven (heb dat ding trouwens überhaupt nooit zien rijden, en ken ook eigenlijk niemand die dat ding heeft gezien, want volgens de plaatjes zag ie er qua bestickering wel anders uit....).
Welke plaatjes bedoel je dan?
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Dat een elektrische bus op Texel niet kan is natuurlijk pure onzin! In Rotterdam rijden dagelijks 2 hybride gelede bussen van het merk Mercedes Citaro en 2 volledig elektrische bussen van VDL met een vliegwielaandrijving. Deze bussen rijden altijd 20 uur en dan moeten ze 4/5 uur op de laadpaal in de remise.

Dus waarom het op Texel niet kan ontgaat mij volledig, en laten we wel wezen, deze gelede bussen staan meer bij de TD defect op de brug dan dat ze over Texel heen rijden!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Op zich vreemd inderdaad.. daar Texel toch al enige tijd een proeftuin van Urgenda is, inzake EV's enzo..

http://www.urgenda.nl/themas/mobiliteit ... h-vervoer/

Er zal vast wel een gedacht in zitten.. mogelijk was bij provincie en vervoerder alle aandacht voor het 'Hopper' project nodig...
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Ezra schreef:Welke plaatjes bedoel je dan?
Uhm, nou... *zoek zoek zoek zoek*.... hier bijvoorbeeld: http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel/054519/. Al zal dit wel gewoon een plaatje zijn dat van het internet is geplukt. Maar er was dus zeker wel sprake van een proef.

Het schijnt dat het rijden op Texel echt heel anders is als elders, met andere afstanden en een bepaalde dynamiek. Maar ik denk eerder dat het inderdaad zoiets is als "Texelhopper first" en dat dit typisch zo'n dingetje is dat niemand is opgevallen, dus dan kun je het ook wel weer gauw wegstoppen en hopen dat niemand ooit vragen stelt (wat ik via twitter wel heb gedaan bij de wethouder...).
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

Is er voor Texel niet permanent een gelede elektrische bus nodig? Of zouden elektrische bussen een aanvulling op het bestaande lijnennet (nouja, lijnennet, buslijn 28 bedoel ik) zijn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 55 gasten