Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

Dennenboom schreef:Even in de documentatie gekeken. Het project lijkt heel sterk op het Bustaxi project bij de FRAM in de driehoek Leeuwarden/Sneek/Bolsward van 1983 t/m 1986. Daar gold overigens wel het landelijke tarief.
Bij de evaluatie bleek dat het project te veel kostte en geen of nauwelijks reizigerswinst t.o.v. een reguliere bus kende. Daarom zijn daarna weer de gewone buslijnen van stal gehaald, aangevuld met belbussen.
Vanaf begin deze eeuw is het vervoer buiten de werkdagen overdag in dit gebied wel grotendeels verdwenen en overgelaten aan de Opstapper, eigenlijk ook een belbus, maar met een aangepast tarief.
Dit was toch ook een Connexxion-plan?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Volgens mij is Opstapper iets van de provincie, in het vervoersgebied van Qbuzz is dat er namelijk ook. Connexxion kwam in Fryslân ook met "Flexx-haltes", haltes die alleen op verzoek van in- en of uitstappers werden aangedaan. Dat bleek geen succes, de omwegen naar de Flexx-haltes waren soms behoorlijk lang zodat de dienstuitvoering onbetrouwbaar werd. Er gold namelijk wel een vaste dienstregeling voor de hele lijn.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Wat ik me afvraag: is er tot nu toe ooit ergens een vraagafhankelijk systeem geweest dat wel eens succes was en dus levensvatbaar is gebleken? Iemand die iets weet?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

Dat noemen we taxi.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

Taxibedrijven hebben het tegenwoordig ook niet meer zo goed als vroeger.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Belbussen kunnen een geweldig alternatief zijn voor dorpen die savonds of in het weekend niet bereikbaar zijn, alleen de vraag is of het niet een te kostbaar alternatief is.
Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat bus 29 leeg rondrijd op texel.
Ik heb geen onderschrift
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

sirvinniei schreef:Belbussen kunnen een geweldig alternatief zijn voor dorpen die savonds of in het weekend niet bereikbaar zijn, alleen de vraag is of het niet een te kostbaar alternatief is.
Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat bus 29 leeg rondrijd op texel.
Lijn 29 rijdt nooit leeg rond in de daluren 4 -8 reizigers per rit en in de spitsuren meer, het probleem is alleen dat deze lijn niet rendabel is, maar welke buslijn is dat wel? :roll:
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

De tegenstanders van de Texelhopper zijn een petitie gestart tegen de Texelhopper en voorbehoud van de buslijnen 28 en 29 met in de zomermaanden zomerlijn 827, zoals deze nu zijn...

http://petities.nl/petitie/behoud-het-o ... r-op-texel

Misschien een idee voor Connexxion & de gemeente Texel om lijn 29 uit te voeren of als buurtbuslijn met kleine bussen of gewoon met betaalde chauffeurs met een midi-bus waar 20 passagiers in vervoerd kunnen worden?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

BusFreakRotterdam schreef:
sirvinniei schreef:Belbussen kunnen een geweldig alternatief zijn voor dorpen die savonds of in het weekend niet bereikbaar zijn, alleen de vraag is of het niet een te kostbaar alternatief is.
Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat bus 29 leeg rondrijd op texel.
Lijn 29 rijdt nooit leeg rond in de daluren 4 -8 reizigers per rit en in de spitsuren meer, het probleem is alleen dat deze lijn niet rendabel is, maar welke buslijn is dat wel? :roll:
dus taxis subsidieren is rendabeler dan een bus (eventueel buurtbus)
Mij lijkt het handig om in plats van het baggere systeem met bellen of via internet de texelhopper te bestellen gewoon een kaartautomaat op Den Helder te plaatsen waarbij je vertrek, aankomsttijd en waar in texel je wilt aankomen kunt aangeven. Met de bus ben je in 50 minuten in het centrum van Den Burg en de trein komt 20 minuten voordat de bus vertrekt aan, dit is dus vroeg genoeg voor het reserveren van een belbus. Dit maakt het verschrikkelijke concept tenminste iets aantrekkelijker
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

Qliners in Groningen zijn rendabel en het zijn bussen... Je komt voor rendabele busdiensten denk ik uit op snel vervoer of spitsvervoer. Ik denk dat beide lijnen van Texel hier niet bijhoren.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Het nieuwe systeem is ook niet rendabel. Zie Misverstand 9.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:Wat ik me afvraag: is er tot nu toe ooit ergens een vraagafhankelijk systeem geweest dat wel eens succes was en dus levensvatbaar is gebleken? Iemand die iets weet?
Ik vind het concept van de Opstapper in Zuid-West Friesland eigenlijk wel goed. Het houdt de kleine kernen bereikbaar voor mensen voor wie geen alternatief hebben. Ik maak er zelf ook wel eens gebruik van, als ik geen zin heb om 20 euro te betalen aan een reguliere taxi en het regent te hard om te fietsen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

sirvinniei schreef:Dus taxis subsidieren is rendabeler dan een bus (eventueel buurtbus)
Mij lijkt het handig om in plats van het baggere systeem met bellen of via internet de texelhopper te bestellen gewoon een kaartautomaat op Den Helder te plaatsen waarbij je vertrek, aankomsttijd en waar in texel je wilt aankomen kunt aangeven. Met de bus ben je in 50 minuten in het centrum van Den Burg en de trein komt 20 minuten voordat de bus vertrekt aan, dit is dus vroeg genoeg voor het reserveren van een belbus. Dit maakt het verschrikkelijke concept tenminste iets aantrekkelijker
Taxi's subsidieren is rendabeler dan een bus? Hoe kom je hierbij?
Taxibedrijven moeten winst maken, Openbaar vervoerbedrijven zijn afhankelijk van een subsidie daar zit een groot verschil. De Texelhopper krijgt 1,6 miljoen euro subsidie of tewel een taxifirma met busjes van connexxion... de omgekeerde wereld. 90% van de Texelaars zijn tegen, en de gemeente provincie en 10% van de inwoners zijn voor... misschien had die 1,6 miljoen euro ook gestoken kunnen worden in een reguliere buslijn met kleinere bussen naar de behoefte van de inwoners? naast het doen vervoeren hebben bussen ook een sociale en maatschappelijke functie. Misschien snap je dit niet helemaal, sociaal isolement voor ouderen bijvoorbeeld? Je zal maar 80 jaar zijn afhankelijk van buslijn 29 om in Den Burg te komen en de Texelhopper komt niet opdagen en je 65+ korting vervalt ook nog is... nee dan ga je er goed op vooruit!
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Ronald schreef:Het nieuwe systeem is ook niet rendabel. Zie Misverstand 9.
Wat is dan het verschil ten opzichte van lijn 29 nu? 1 ding is zeker lijn 29 is goedkoper dan de Texelhopper! Ik denk als de Texelhopper hetzelfde tarief zou hebben als lijn 29 met OV chipkaart dat het dan niet zo'n heikel punt zou zijn!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door webguy »

re_mick schreef:Nee, om de pilot te monitoren is het belangrijk dat je inzicht krijgt in vervoersstromen enzo. Translink duurt dan veel te lang voor een pilot die maar 2 jaar duurt (met translink heb je na 3 jaar inzicht in de data ofzo).
Dit is zulke ambtenarenbullshit - de apparatuur is van de vervoerder, die dus ook gewoon weet welke transacties er over het lijntje gaan en die dus kan gebruiken. 1x per dag je bus uitlezen? Dan weet je 1x per dag hoeveel reizigers.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

BusFreakRotterdam schreef:De tegenstanders van de Texelhopper zijn een petitie gestart tegen de Texelhopper en voorbehoud van de buslijnen 28 en 29 met in de zomermaanden zomerlijn 827, zoals deze nu zijn...

http://petities.nl/petitie/behoud-het-o ... r-op-texel

Misschien een idee voor Connexxion & de gemeente Texel om lijn 29 uit te voeren of als buurtbuslijn met kleine bussen of gewoon met betaalde chauffeurs met een midi-bus waar 20 passagiers in vervoerd kunnen worden?
Jammer van die taalfout in de petitie: "gebaad" heb je als je bij paal 17 het water in gedoken bent, maar ik denk dat ze dat niet bedoelen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

BusFreakRotterdam schreef:
sirvinniei schreef:Dus taxis subsidieren is rendabeler dan een bus (eventueel buurtbus)
Mij lijkt het handig om in plats van het baggere systeem met bellen of via internet de texelhopper te bestellen gewoon een kaartautomaat op Den Helder te plaatsen waarbij je vertrek, aankomsttijd en waar in texel je wilt aankomen kunt aangeven. Met de bus ben je in 50 minuten in het centrum van Den Burg en de trein komt 20 minuten voordat de bus vertrekt aan, dit is dus vroeg genoeg voor het reserveren van een belbus. Dit maakt het verschrikkelijke concept tenminste iets aantrekkelijker
Taxi's subsidieren is rendabeler dan een bus? Hoe kom je hierbij?
Taxibedrijven moeten winst maken, Openbaar vervoerbedrijven zijn afhankelijk van een subsidie daar zit een groot verschil. De Texelhopper krijgt 1,6 miljoen euro subsidie of tewel een taxifirma met busjes van connexxion... de omgekeerde wereld. 90% van de Texelaars zijn tegen, en de gemeente provincie en 10% van de inwoners zijn voor... misschien had die 1,6 miljoen euro ook gestoken kunnen worden in een reguliere buslijn met kleinere bussen naar de behoefte van de inwoners? naast het doen vervoeren hebben bussen ook een sociale en maatschappelijke functie. Misschien snap je dit niet helemaal, sociaal isolement voor ouderen bijvoorbeeld? Je zal maar 80 jaar zijn afhankelijk van buslijn 29 om in Den Burg te komen en de Texelhopper komt niet opdagen en je 65+ korting vervalt ook nog is... nee dan ga je er goed op vooruit!
Ik denk dat je mijn reactie niet helemaal snapt, de eerste zin is ironisch bedoelt als conclusie dat het een bezuiniging (ik snap niet hoe taxis subsidieren goedkoper kan zijn dan een bus)
In de laatste regel zeg ik zelf dat ik het een bagger systeem vind alleen dat ik een alternatief noem om het tenminste iets aantrekkelijker te maken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Eén taxirit is kostentechnisch goedkoper dan een busrit. Het materieel is goedkoper, want kleiner, het brandstofgebruik is minder en ook het personeel is vaak wat goedkoper. Alleen in een taxi passen veel minder mensen. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

BusFreakRotterdam schreef:
sirvinniei schreef: Lijn 29 rijdt nooit leeg rond in de daluren 4 -8 reizigers per rit en in de spitsuren meer, het probleem is alleen dat deze lijn niet rendabel is, maar welke buslijn is dat wel? :roll:
Lijn 29 rijdt heel vaak leeg rond tijdens daluren, vaak ook alleen maar een stelletje of iets in die trant. Toen ik vorige week samen met mijn vriendin uitstapte zat er daarna nog welgeteld 1 passagier in de bus. Deze ging vermoedelijk door naar het eind.

Ik zal morgen eens kijken hoeveel mensen er in de bus zitten ;)
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Marc »

https://www.texelhopper.nl/tarieven/

Als ik het dus goed begrijp betaalt men 5,50 voor een retour overtocht met de boot én een rit van Den Helder naar elke plaats op Texel. En voor de terugrit van Texel naar Den Helder? Moet ik dan 3 euro neertellen om weer bij de boot te komen?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Lijkt er wel op. En als je met een belbus naar de boot gaat, betaal je aansluitend nog eens drie euro voor de busrit boot-station Den Helder (als ik de tarieven exact interpreteer zoals het er staat). Een retour Den Helder station-Oudeschild bijvoorbeeld zou dan 11.50 kosten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Marc schreef: Als ik het dus goed begrijp betaalt men 5,50 voor een retour overtocht met de boot én een rit van Den Helder naar elke plaats op Texel. En voor de terugrit van Texel naar Den Helder? Moet ik dan 3 euro neertellen om weer bij de boot te komen?
Hoe denk je op de camping aan een kaartje te komen voor die terugrit?
Laatst gewijzigd door Frans F op za 15 nov 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Op de heenweg al kopen, kopen bij een verkoopadres op Texel of reserveren via internet en betalen via Ideal of creditcard.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Hoeveel bussen gaan de veerboot op?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door visgraat »

Er was toch geen toestemming om de OV-chipkaart af te schaffen en ROCOV Noord Holland was te laat om advies gevraagd. Daarmee is de hele zaak toch afgedaan? Bovendien zou er 1,6 miljoen euro subsidie nodig zijn. Daar kan lijn 29 ook wel voor blijven rijden de komende twee jaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten