Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door MdJ »

De vraag is, of dat dan zo erg zou zijn? Het enige wat functioneel moet zijn is de voorziening om aan te geven dat er een busje stopt- de haltepaal-. Maar eigenlijk hoeft dat ook nieteens: Je bestelt zo'n rit, dan moeten ze je ook wel bij de deur kunnen ophalen...

Een haltepaal is onzin: je hoeft geen dienstregeling op te hangen (bij gebrek aan een dgrl), en informatie om een bus te bestellen hoeft niet: je zou dan een uur(?) van te voren moeten bestellen.

Je moet op de boot juist reclame maken voor die dienst, dan heb je toch tijd zat om zo'n busje te bestellen. Of je zet standaard 1 busje bij de boot neer die gaat uitventen over het eiland. Bij grote vervoersvraag (allez: bij aankomst van de boot) kun je dan sneller busjes oproepen...
Bij twijfel: gebruik beton.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

MdJ schreef:Je moet op de boot juist reclame maken voor die dienst, dan heb je toch tijd zat om zo'n busje te bestellen.
Je moet minimaal een uur van te voren reserveren dus op de boot ben je veel te laat. Als je het flexibeler wil maken moet je op diverse plaatsen de hele dag busjes met chauffeur achter de hand houden en dat is onbetaalbaar.
Een haltepaal is onzin: je hoeft geen dienstregeling op te hangen (bij gebrek aan een dgrl), en informatie om een bus te bestellen hoeft niet: je zou dan een uur(?) van te voren moeten bestellen.
Er komen wel haltepalen anders weet niemand waar er een halte is, zeker toeristen die ter plaatse niet bekend zijn.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door matti93 »

Dagren schreef:
matti93 schreef:Dit is wel dé oplossing voor studentensteden met overvolle buslijnen. Studenten die niet in de stad wonen extreem laten betalen voor reizen met de bus. Laten we beginnen met een proef waarbij studenten die op Texel wonen hun chipkaart buiten het eiland niet kunnen gebruiken in de bus, dat is wel zo eerlijk voor de studenten die hun landelijke abonnement niet op Texel kunnen gebruiken. :evil:
Als student moet je het toch wel redden met 50 gratis ritjes?
Het gaat me erom dat het niet eerlijk is om alleen bewoners van Texel te laten reizen met de studentenkaart, terwijl andere studenten met dezelfde kaart daar niet gratis mee kunnen reizen. Die kaart is een landelijk product en heeft niets te maken met waar je woont of waar je ouders wonen. Als het OV is, hoort die kaart gewoon voor iedereen geldig te zijn. Waarom zou ik op vakantie op Texel niet gratis met de bus mogen, maar Tesselaars die op de Veluwe op vakantie zijn wel...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Nou, als ik dit jaar naar Texel ga in de vakantie, dan pak ik de auto wel. Anders had ik het ov wel genomen. Gok dat er heel veel Nederlandse toeristen zo gaan denken. Gaat nog leuk worden als die boot te klein blijkt te zijn voor al die auto's.
🍉
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door MdJ »

Frans F schreef:
MdJ schreef:Je moet op de boot juist reclame maken voor die dienst, dan heb je toch tijd zat om zo'n busje te bestellen.
Je moet minimaal een uur van te voren reserveren dus op de boot ben je veel te laat. Als je het flexibeler wil maken moet je op diverse plaatsen de hele dag busjes met chauffeur achter de hand houden en dat is onbetaalbaar.
Een haltepaal is onzin: je hoeft geen dienstregeling op te hangen (bij gebrek aan een dgrl), en informatie om een bus te bestellen hoeft niet: je zou dan een uur(?) van te voren moeten bestellen.
Er komen wel haltepalen anders weet niemand waar er een halte is, zeker toeristen die ter plaatse niet bekend zijn.
Als de toeristen niet ter plaatse bekend zijn, bestellen ze ook geen belbus :wink:. En inderdaad, als er overal busjes klaar moeten staan, kost dat geld. Maar: Er hoeft maar op 1 plaats een taxi te staan: bij de veerboot. Dat is het belangrijkste plekje daar op het eiland. En dat busje kan in een uur weer terug zijn bij de veerboot: op tijd voor de volgende. :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Een willekeurig aantal taxi's bij de boot hebben klaarstaan werkt ook niet. Er kan ineens een gezelschap van 20 man willen meereizen. Trouwens, er staan nu al twee taxi's klaar bij de boot ('s zomers drie), daar gaan 50 man in en komen volgens mij bij vrijwel alle toeristische bestemmingen redelijk in de buurt :Y .
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Hoi iedereen,

Omdat ik hier aardig wat dingetjes voorbij zag komen over deze pilot maar even een account aangemaakt.

Met name om eigenlijk te reageren op het volgende:

- de bus op de boot is absoluut onzinnig. Daar zitten dusdanig veel nadelen aan dat ik niet snap hoe iemand daar positief over kan zijn.

- de buschauffeurs wonen gewoon op Texel. Overigens worden de kleine busjes waarschijnlijk bereden door mensen van commerciële bedrijven: de taxi-chauffeurs dus.

En nee: Texelaars (op een enkeling na) zijn niet voor dit project. Het is voor veel mensen een verslechtering, met name in Oudeschild en Den Burg (2 zeer belangrijke kernen). Voor mij persoonlijk is het wel voordeliger (mijn ouders wonen in het huis waar halte 't Raadsel z'n naam aan ontleend ;-) )

Maar het is nu echt al te laat: ik ga lekker slapen. Ongetwijfeld binnenkort meer
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Frans F schreef:
matti93 schreef:Maar leg dan eerst eens uit waarom op andere belbusdiensten vooraf betalen niet nodig is.
.... zou kunnen lossen. In Texel.....


op Texel :x :P

Overigens ben ik nog meer dingen tegengekomen waarvan ik denk "beste forumbezoeker, dat is niet helemaal zoals de vork in de steel zit". Ik zal daar later (morgen of overmorgen ofzo) nog op proberen terug te komen.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Waarom zetten ze niet gewoon een buurtbus in ipv belbussen, in deze kan een ingekorte route rijden tov de 29 door vanaf de Cocksdorp maar tot den burg rijd met overstap op de 28 richting den helder.
Een buurtbus is goedkoper en populairder dan een belbus
Ik heb geen onderschrift
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Obus »

Je zou het ook zo kunnen organiseren:

http://app.transitmix.net/map/47126
De mortuis nil nisi bene
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Aan welke megalomische waanzin lijd jij met zulke frequenties :p
Ik heb geen onderschrift
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Obus »

Ik kies voor hoge frequenties met kleine busjes. Dat is beter dan lage frequenties met grote bussen. En verder kun je door hoge frequenties mensen in het OV krijgen. In de wintermaanden zou je de frequenties overigens wel wat kunnen verlagen.
De mortuis nil nisi bene
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

Het is wel Texel: denk aan de aansluiting op de boot. Met hogere frequenties zullen de tussenritten veel leger zijn dan degenen die aansluiting geven op de TESO. Waarom niet gewoon lijn 29 met kleinere bussen uitvoeren en in de zomer als reguliere buslijn combineren met lijn 827 (de vakantiedienst)?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Zugführer »

Wat gaat er straks eigenlijk met die vakantiedienst gebeuren?
Blijft die wel rijden?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

Is een ringlijn op Texel geen optie?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

Zugführer schreef:Wat gaat er straks eigenlijk met die vakantiedienst gebeuren?
Blijft die wel rijden?
Die wordt toch ook afgeschaft? Als je straks naar de Slufter gaat en door een opkomende regenbui een uurtje eerder weg wilt zit je met de gebakken peren.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Is een ringlijn op Texel geen optie?
Texel is een groot eiland, dat zou betekenen dat de dorpen aan het begin van de route langs het hele eiland moeten rijden om in den burg/den helder te komen
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

je kan een ringlijn ook in twee richtingen laten rijden.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Maar dan doe je weer onnodige delen van het eiland aan waar geen dorpjes zijn
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Laten we niet te niet te veel gaan dromen in dit topic en ons gewoon bij de feiten houden a.u.b.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

Mijn vraag was gewoon of een ringlijn geen optie is. Je kan de route altijd zo leggen dat dit voor een jaarrooster goed is.

In de zomer zou ik extra vakantielijnen toevoegen. Rijden die dan wel?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Ja dat was inderdaad je vraag, maar de ervaring leert de laatste tijd dat een dergelijk topic dan snel ontspoort in allerlei wilde fantasieën en dat de actualiteit ondergesneeuwd raakt. Dat wilde ik voor zijn, dus vandaar dat ik dit even zei. :D
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Feitelijk was er in de zomer altijd al een soort van ringlijn, want dan ging lijn 827 in De Cocksdorp verder als 29 terug naar de Veerhaven. Wel bediende die dan bepaalde stukken "dubbel" (827 en 29 kwamen bv. beide in Oudeschild).
Dat laat eigenlijk al zien dat als je dat niet doet (en dus vanaf de Veerhaven rechtstreeks naar Den Burg rijdt en dan de 827-route oppikt) je te vroeg terug bent voor de boot.

Sowieso zou een ringlijn, gezien het bovenstaande, al net zoveel bussen kostens als het huidige net buiten de zomer. Dus eigenlijk bespaar je daar niks mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

De oude situatie is m.i. best wel efficiënt: met reletief weinig bussen worden alle plaatsen ontsloten. Wil je dan bezuinigen dan snij je al snel in diensten die relevant zijn. Wat ik niet snap is dat je in tijden van tekorten een bus laat varen op de veerboot.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Als Texelaar krijg ik denk ik toch wat meer mee. Even een kort overzichtje:

De huidige situatie:
Er zijn 2 reguliere buslijnen:
- de 29 van de cocksdorp langs strend, skil, den burg en den hoorn naar de boot. Deze rijdt 1x per uur, dus 2 bussen op deze buslijn. Dit is voldoende. Deze buslijn is ernstig onrendabel en gaat vaak leeg langs.
- de 28 van de boot via den burg naar De koog en weer terug. Deze rijdt 1 rondje in een uur, er is dus maar 1 bus nodig.

Er is ook nog een zomerdienst: de 827. Deze doet enkele toeristische plekken aan, waaronder Skil, Den Burg, De Koog, vliegveld en de slufter. Deze bevat in de zomer dus ook 2 bussen op dezelfde lijn, en rijdt dus net als de 29 in 2 uur een rondje. Hoe deze bus wordt gebruikt weet ik niet precies, maar volgens mij gaat dat nog wel redelijk.

Nu over het plan
Het gehele plan wordt "Texelhopper" genoemd. Er is een website, een logo, etc. Onder dit plan gebeuren er eigenlijk 2 dingen: buslijn 29 en 827 worden vervangen door belbusjes (en deels door een studentenlijn), en buslijn 28 wordt samengevoegd met lijn 33 die Texel verbind met treinstation Den Helder. Over het eerste deel: Tijdens de "schoolspits" is er lijn 629, eigenlijk dus een veredeld belbusjes waar je niet voor hoeft te bellen. Je kunt hiermee dus enkel naar de school en niet verder naar Den Hoorn of de boot. De rest van de dag worden er kleine busjes voor ongeveer 10 personen ingezet, die, afhankelijk van het aanbod, een bepaalde (vaste) route rijdt. Mensen die verder dan x meter van een halte wonen worden thuis opgehaald (zo staat het iig op de website, maar ik vraag het me af: dan kun je ook niet echt meer op een bepaalde route rijden dunkt me..). Je moet uiterlijk een uur van tevoren een busjes reserveren, en de ritten moeten vooraf betaald zijn (dit is niet veel anders dan een ouderwetse strippenkaart die je ook bij de tabakzaak kon kopen).

Buslijn 28 en buslijn 33 (den helder) worden samengevoegd: de bus gaat dus de boot op. Wil je niet met de bus de boot op, dan kun je van tevoren uitstappen. Wil je vanaf Texel naar het station in Den Helder zal je op de boot moeten instappen. De boot is echter vrij krap: als automobilist ga je niet blij zijn met krassen op je auto door dit plan. Ook mogen mensen vanuit de bus de boot op, en moeten dan dus ook weer terug. Ik vraag me werkelijk af hoe ze dat gaan doen. Er is héél veel weerstand tegen dit onderdeel van het plan.

De prijs gaat bovendien omhoog naar 3 euro per rit. Ongeacht de afstand. Dit is veel meer voor mensen uit Den Burg richting de boot (wat nu zo'n anderhalve euro kost maximaal), maar wel weer goedkoper vanaf ongeveer Oosterend en verder(dat kost nu ook zo'n 3 euro zonder korting). De OV chipkaart zal niet meer geldig zijn, al krijgen Texelse studenten wel een tegemoetkoming (gratis ritten). Hoe het precies zit met kortingen is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Al met al is er een hoop onduidelijk. Het plan is bedacht zonder inmenging van belangengroepen (verhaal wat ik gehoord heb van de voorzitter van de lokale ANBO: ze werden gevraagd mee te praten. ANBO was niet positief over het plan, waardoor ze niet meer werden uitgenodigd. Ze hebben uiteindelijk gevraagd of ze toch weer mee mochten praten aangezien ze niets meer hoorde van de werkgroep. Na een tijdje mocht dat inderdaad, maar het plan was toen al besloten en konden ze dus nergens over mee beslissen.). De wethouder gaat nóóit met de bus, aangezien die in Den Burg woont. Als het hele voortraject anders was doorlopen hadden Texelaars heel anders tegen dit plan aangekeken. Dat bovendien de bedenkers niet eens willen uitleggen wáárom dit plan gaat werken, voedt alleen maar de gedachte dat ze het zelf ook niet weten.
Is een ringlijn op Texel geen optie?

Nee, aangezien er bijna geen belangrijke functies zitten langs de randen: Den Burg is zeer belangrijk, en dat ligt erg centraal: een ringlijn duurt bovendien te lang qua reistijd (je kunt niet een rondje rijden in die tijd).
Daniel schreef:Tja, niet volwaardig omdat die lijn nu al niet 's avonds rijdt. Maar hij gaat er wel aan voorbij dat lijn 29 vanaf 14 december alleen nog tussen De Cocksdorp en Den Burg rijdt, het zuidoosten van het eiland heeft dus helemaal geen bus meer.
De bus rijdt op vrijdag en zaterdag ook ´s avonds, doordeweeks tot een uur of 7. Texel is een vrij saai eiland, en er is na 7 ook eigenlijk geen vraag doordeweeks (uiteraard uitzonderingen daargelaten). Lijn 29 rijdt na 14 december helemaal niet meer: bus 629 is een soort schoolbus die enkel naar de school rijdt. Je mag natuurlijk wel meerijden als ie langs komt, maar ik vraag me zelfs af of hij wel op de elemert (centraal busstation) stopt.
matti93 schreef:... Laten we beginnen met een proef waarbij studenten die op Texel wonen hun chipkaart buiten het eiland niet kunnen gebruiken in de bus, dat is wel zo eerlijk ...
Helemaal niet eerlijk, ik kan niks aan dit stomme plan doen :P
sirvinniei schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar de reizigersaantallen van de "perverse lege bussen"
Als 90% van de reizigers van lijn 29 opgevangen kan worden door de nieuwe 629 zou ik het kunnen snappen
Precies. En dat is dus niet zo. Het plan wordt er gewoon doorgedrukt en er is geen overleg geweest met mensen die gebruik maken van het OV (en dus uit ervaring best nog wel nuttig kunnen zijn).
Kevster schreef: De reactie van die mensen in de studio van die belangenclub op Texel vond ik dan wel weer tenenkrommend. "De wethouder was er maar een kwartier op de voorlichtingsbijeenkomst." "Oja, was je er zelf ook bij dan?" "Nee, ik heb dat later gelezen op internet." :') En vervolgens dat vrouwtje met die bril "Ik heb maar niets gezegd tijdens de bijeenkomst, want die was voor De Koog en ik woon in Cocksdorp."
Dat die wethouder er niet was was gewoon op internet te lezen inderdaad. Ik had er ook graag bij geweest, maar de gemeente vind het kennelijk nodig om in een tijdperk waarin je veel digitaal kunt doen lekker ouderwets avondjes te organiseren. Als studerende Texelaar is het dan dus niet mogelijk ergens bij te zijn. Die vrouw met die bril is trouwens een ontzettende klager, helemaal een eng mens. Overigens was er daarvoor een bijeenkomst in de Cocksdorp waar ook een paar mensen waren (waaronder m'n familie met punten die ik ze had meegegeven). Hier is echter niets over geschreven.
Frans F schreef:
Busfoto.nl schreef:Er is geen enkele reden te verzinnen om de chipkaart af te schaffen.
Ik weet wel een reden en die is in het Texelse geval meer geld binnen harken, vooral bij toeristen.
Nee, om de pilot te monitoren is het belangrijk dat je inzicht krijgt in vervoersstromen enzo. Translink duurt dan veel te lang voor een pilot die maar 2 jaar duurt (met translink heb je na 3 jaar inzicht in de data ofzo).
groningen schreef:Misschien worden er in de zomer normale bussen ingezet.
Nee dus. Bovendien valt het met de bagage wel mee, omdat het OV dus al niet aantrekkelijk is op Texel. Als ze dáár nou wat aan zouden doen...
OV-Hobbyist schreef:
sandertjo schreef: En die bus is gestrand op het station in den helder.
De boot vaart in principe altijd. Er wordt tot windkracht 11 gevaren. Met windkracht 12 wordt er niet meer gevaren, maar dan rijden de bussen waarschijnlijk ook niet meer.
Varen hangt niet zozeer af van de wind, maar meer van waterstand. Vaak is het water door zware storm te hoog of te laag, waardoor de boot niet af kan meren. Als het windkracht 12 is, maar de wind staat gunstig en het waterpeil is prima, dan zal hij gewoon kunnen varen. Of hij dat ook doet is een tweede: af en toe niet varen is natuurlijk niet echt een groot probleem. Qua gestrande bussen valt het ook wel mee, dan rijdt de bus die nog op Texel is wel gewoon zoals de 28 nu rijdt denk ik (die rijdt een rondje in een uur).

Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.
Laatst gewijzigd door re_mick op di 11 nov 2014, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten