Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Dat denkt ook vrijwel niemand. Alleen wat abtenaren die een klap hebben gehad van een Texeller schaap. En de taxibedrijven die onderaannemer worden van CXX. Die staan nu te juichen.

En de bus die op de boot gaat meevaren. Idioot plan.
Dus vertragingen etc uitval bij hoog water, slecht weer etc.
wat doorebt op Texel zelf.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Dus er is een bus met een chauffeur er in die 40 minuten in een uur stilstaat op een boot, geld te kosten?

TESO zal ook blij zijn, die raken per vaart klanten kwijt die in de bus blijven zitten in plaats van de kantine.

Een Duitser die een belbus zou willen reserveren; is een euro kwijt aan belkosten heen en terug, kan kennelijk alleen online betalen (hoe dan??? als ie geen internet heeft) en is oneindig veel moeite, tijd en geld kwijt voor een stukkie rijden.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sandertjo »

Ik vraag me inderdaad ook af hoe dat gaat bij vertraging of complete uitval van ritten... Stel in het allereegsre geval dat de TESO boot niet vaart. En die bus is gestrand op het station in den helder.

Overigens nog iets. Misschien heel stom van mij gedacht. Maar ik neem aan dat de chauffeurs op Texel niet op het eiland wonen. Zowel. Dan lees ik het wel. Maar de teso voor vaart tot 21:30 de laatste rit van lijn 28 eindigt om 22:30. Stel de chauffeur komt uit den helder. Hoe komt hij dan thuis? Nogmaals ik heb echt geen idee. En misschien dat hij gewoon op Texel woont. Ik hoor graag van jullie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

huibf schreef:En de taxibedrijven die onderaannemer worden van CXX. Die staan nu te juichen.
Hoezo? Denk je dat er mensen gebruik gaan maken van dit systeem?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daantje »

Vroeger voer de bus ook mee op de boot Kruiningen - Perkpolder dus zo raar vind ik dat niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

De bus van Oss naar Druten ging vroeger ook mee op de veerpont. Maar ja, dat was maar een paar keer per dag.
En bij Waalwijk is er ook nog ergens een buurtbus die ook op de pont gaat als ik het wel heb.

Ik denk dat men het op de boot mee laten gaan van de bus als een soort extra service ziet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Kassa op Texel voor Texelhopper

Het TV-programma Kassa heeft dinsdag opnames gemaakt op Texel voor een item over de Texelhopper. Er werd onder meer gefilmd in de bus van Den Burg naar de boot. Diverse Texelaars lieten in de bus voor de camera weten waarom zij de Texelhopper een slecht plan vinden. De bus zat nagenoeg vol met mensen die speciaal voor de opnames aanwezig waren. Het item over de nieuwe vorm van openbaar vervoer is zaterdag 8 november te zien in het consumentenprogramma dat om 19.10 uur op NPO 1 begint. Bedoeling is dat er dan ook een vertegenwoordiger van provincie of gemeente in de studio aanwezig is om een toelichting op de Texelhopper te geven.

Bron: Texelse Courant
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door matti93 »

Frans F schreef:
huibf schreef:En de taxibedrijven die onderaannemer worden van CXX. Die staan nu te juichen.
Hoezo? Denk je dat er mensen gebruik gaan maken van dit systeem?
Er zal vast wel een bedrag betaald worden om een taxi beschikbaar te hebben of om reserveringen af te handelen. Als de taxi in de praktijk nooit rijdt is dat wel makkelijk verdiend...

Ik ben verder ook wel benieuwd naar de juridische kant van het reserveren, alleen online betalen lijkt me toch een bedreiging voor het openbare karakter. Worden slechtzienden daar bijvoorbeeld niet onevenredig hard door geraakt?

En echt, als je het busvervoer op het eiland af wil schaffen, doe het dan gewoon. Geen ov meer aanbieden is net zo effectief als dit plan, om de reizigers uit de bus te krijgen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hm. Ik was 't laatst op Texel (en nee, het was geen zomer meer) en had op mijn slag lijn 29 schat ik gemiddeld zo'n 15 medereizigers, wat neerkwam op een individuele passagier of 30-40 per richting. Dat lijken mij inderdaad reizigersaantallen waarbij je overgaat naar het aanbieden van een belbus :roll:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:De bus van Oss naar Druten ging vroeger ook mee op de veerpont. Maar ja, dat was maar een paar keer per dag.
En bij Waalwijk is er ook nog ergens een buurtbus die ook op de pont gaat als ik het wel heb.

Ik denk dat men het op de boot mee laten gaan van de bus als een soort extra service ziet.
Mja, maar een buurtbusje op een veerpontje over de Maas of een 12m wagen in een TESO-boot vind ik persoonlijk nogal een verschil. :P
🍉
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Pim-AllianceB95 schreef:Hm. Ik was 't laatst op Texel (en nee, het was geen zomer meer) en had op mijn slag lijn 29 schat ik gemiddeld zo'n 15 medereizigers, wat neerkwam op een individuele passagier of 30-40 per richting. Dat lijken mij inderdaad reizigersaantallen waarbij je overgaat naar het aanbieden van een belbus :roll:
Dan vraag ik me af wanneer jij reed, want 29 is niet volledig vervangen voor een belbus maar een paar spitsritten worden altijd gereden onder 629
Ik heb geen onderschrift
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Mja, maar een buurtbusje op een veerpontje over de Maas of een 12m wagen in een TESO-boot vind ik persoonlijk nogal een verschil. :P
Natuurlijk is dat een verschil, maar het idee er achter is natuurlijk hetzelfde, bestuurders denken dat dit een service is waar de reiziger op zit te wachten. En dat waanidee komt omdat ze zelf nooit in een bus zitten.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
huibf schreef:En de taxibedrijven die onderaannemer worden van CXX. Die staan nu te juichen.
Hoezo? Denk je dat er mensen gebruik gaan maken van dit systeem?
dacht je dat die onderaannemer werkt op basis van de gereden ritten? Hij wil gewoon geld zien voor het wachtend personeel + materieel.
Als dat niet is, is het een domme ondernemer.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb me in een andere concessie door belbuschauffeur laten vertellen dat een belbusrit voor ongeveer 20% betaald door de provincie wordt als die NIET reed.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Afbeelding

Dit is 1 van de busjes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:De bus gaat op de boot meevaren? Wat is dat nou weer voor achterlijke onzin. Als er iets een volkomen inefficiente verspilling van middelen is... :X
Inefficient wil ik het niet noemen: je hebt nu twee bussen nodig immers... eentje in Den Helder naar de boot en eentje die dan weer op Texel aansluit. Die bus in Den Helder staat vervolgens te wachten tot de boot terug is want eerder is ´ie niet nodig.
In de nieuwe situatie heb je nogsteeds twee bussen nodig: eentje voor de richting Texel en eentje voor de tegenrichting die elkaar bij de boot tegenkomen.

Gevoelig voor vertraging en uitval van de boot is het uiteraard wel ja, maar doordat je op de boot al in de bus zit kan je op Texel gelijk verder rijden en hoef je niet te wachten tot de overstappers van de boot af zijn komen lopen. Dat biedt ruimte voor wat buffertijd op het eindpunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Je zult ook reizigers houden die slechts aan één kant met de bus willen. Die moet je ook ergens laten instappen. En je zult ook iets met versterking moeten doen. Op piektijden is één bus niet genoeg. edit: misschien vanaf nu wel :X
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door jamy015 »

In Londen heb ik een systeem gezien waarbij je bij de halte op een knopje drukte en dan riep je de belbus op (tenminste, ik denk dat daar die knopjes voor waren). Waarom doen ze dat hier dan niet? Als ze dan zo nodig vooraf betalen willen, zet dan een chipkaartlezer bij de haltes. Check in en de bus wordt opgeroepen. Dat lijkt me een stuk handiger dan online betalen en bellen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:Je zult ook reizigers houden die slechts aan één kant met de bus willen. Die moet je ook ergens laten instappen.
Ligt er een beetje aan hoe het qua infra in Den Helder zit: kom je daar nu met de 33 op dezelfde halte aan als waar de bus terug naar het station vertrekt of is er ook een uitstaphalte?
Hoeveel instappers zou je nu nog bij ´t Horntje op Texel hebben als er feitelijk nog maar één vaste buslijn is, er vanuit gaande dat reizigers die als voetganger de boot op gekomen zijn al op de boot in de bus stappen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Obus »

jamy015 schreef:In Londen heb ik een systeem gezien waarbij je bij de halte op een knopje drukte en dan riep je de belbus op
Die dingen heb je ook in Nederland: daar moet je op drukken zodat de chauffeur op de halte stopt als je langskomt. Als je dat vergeet, rijdt hij je voorbij, hoe hard je ook staat te zwaaien. Klantvriendelijkheid van de SRE.
Pim-AllianceB95 schreef:Ik was 't laatst op Texel (en nee, het was geen zomer meer) en had op mijn slag lijn 29 schat ik gemiddeld zo'n 15 medereizigers, wat neerkwam op een individuele passagier of 30-40 per richting. Dat lijken mij inderdaad reizigersaantallen waarbij je overgaat naar het aanbieden van een belbus
Het maakt natuurlijk nogal wat uit of je in de vakantie of in het laagseizoen op Texel bent hè :D . 's Zomers zal er verwacht ik wel vraag zijn naar normale lijnbussen.
Busfoto.nl schreef:Dus er is een bus met een chauffeur er in die 40 minuten in een uur stilstaat op een boot, geld te kosten?

TESO zal ook blij zijn, die raken per vaart klanten kwijt die in de bus blijven zitten in plaats van de kantine.

Een Duitser die een belbus zou willen reserveren; is een euro kwijt aan belkosten heen en terug, kan kennelijk alleen online betalen (hoe dan??? als ie geen internet heeft) en is oneindig veel moeite, tijd en geld kwijt voor een stukkie rijden.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen.
Kan niet beter verwoord worden. Geen toerist zal nog met het openbaar vervoer gaan. (Overigens denk ik trouwens wel dat TESO blij is, want dan zullen er meer mensen met de auto gaan, en dat levert aanzienlijk meer op.)
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

jamy015 schreef:In Londen heb ik een systeem gezien waarbij je bij de halte op een knopje drukte en dan riep je de belbus op (tenminste, ik denk dat daar die knopjes voor waren). Waarom doen ze dat hier dan niet? Als ze dan zo nodig vooraf betalen willen, zet dan een chipkaartlezer bij de haltes. Check in en de bus wordt opgeroepen. Dat lijkt me een stuk handiger dan online betalen en bellen...
En waar zit de besparing dan? Want dat betekent dat je iedere belbus per direct beschikbaar moet hebben. Dan kun je net zo goed als vaste rit rijden.

De knopjes in Londen worden overigens op enkele plaatsen gebruikt bij haltes waarbij de chauffeur een kort stukje moet omrijden om de halte te bedienen (bijv. afrit en weer oprit van een snelweg) en dat ommetje schrapt als er niemand op de knop heeft gedrukt en er ook niemand uit wil stappen.

Het vooraf betalen is om het niet komen opdagen van gereserveerde reizigers en om fraude tegen te gaan. Zeker met lokale taxichauffeurs en lokale bewoners kun je wel snappen hoe dat laatste gaat: de reiziger betaalt €1,50 i.p.v. €3, de chauffeur steekt die €1.50 in zijn zak, geeft geen kaartje en vertelt vervolgens tegen zijn baas dat de reiziger niet is komen opdagen. Iedereen happy behalve de belastingbetaler.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Frans F schreef:
jamy015 schreef:In Londen heb ik een systeem gezien waarbij je bij de halte op een knopje drukte en dan riep je de belbus op (tenminste, ik denk dat daar die knopjes voor waren). Waarom doen ze dat hier dan niet? Als ze dan zo nodig vooraf betalen willen, zet dan een chipkaartlezer bij de haltes. Check in en de bus wordt opgeroepen. Dat lijkt me een stuk handiger dan online betalen en bellen...
En waar zit de besparing dan? Want dat betekent dat je iedere belbus per direct beschikbaar moet hebben. Dan kun je net zo goed als vaste rit rijden.

De knopjes in Londen worden overigens op enkele plaatsen gebruikt bij haltes waarbij de chauffeur een kort stukje moet omrijden om de halte te bedienen (bijv. afrit en weer oprit van een snelweg) en dat ommetje schrapt als er niemand op de knop heeft gedrukt en er ook niemand uit wil stappen.

Het vooraf betalen is om het niet komen opdagen van gereserveerde reizigers en om fraude tegen te gaan. Zeker met lokale taxichauffeurs en lokale bewoners kun je wel snappen hoe dat laatste gaat: de reiziger betaalt €1,50 i.p.v. €3, de chauffeur steekt die €1.50 in zijn zak, geeft geen kaartje en vertelt vervolgens tegen zijn baas dat de reiziger niet is komen opdagen. Iedereen happy behalve de belastingbetaler.
Dat laatste zien we echter weinig gebeuren bij andere gebieden waar de reiziger de chauffeur kent. Daarnaast zou ik een chauffeur gelijk op staande voet ontslaan, als dergelijke praktijken aan het licht komen.

Een systeem met losse kaartjes is gewoon erg onhandig vanuit de reiziger. We hebben nu een chipkaart. Dat die uit kostenoverwegingen niet op de kleinere Waddeneilandjes worden gebruikt, is geen enkel argument om het ook op het grotere Texel af te stoten. Sterker nog, de bussen komen kennelijk meerdere keren per dag op de wal. Een goede mogelijkheid om bij einde dienst even naar de Den Helderse stalling te rijden. Als je de ritten zo plant dat bus 1 op dag 1 start in Den Helder en eindigt op Texel en bus 2 andersom, kan elke bus om de dag worden getankt, uitgelezen en onderhouden worden. De onderhoudsfaciliteiten kunnen afgebouwd worden op Texel, de OV-chipkaart blijft bestaan en het stuk tussen beide veerhavens wordt gewoon handmatig wat langer gemaakt om de bootkosten eruit te halen.

Het vervoer op kleine lijntjes blijft lastig en ik ben er ook zeker geen voorstander van om maar oneindig subsidie in te stoppen. Daarnaast begrijp ik dat de taxiboeren ook graag wat te doen hebben, zeker in het dalseizoen.

Weet iemand of een buurtbussysteem in overweging is genomen? Elk uur een busje in aansluiting op de bus naar Den Helder. Ik weet niet hoe lang een route duurt, maar dit zou anders met 1 of 2 busjes uitgevoerd kunnen worden. Ik vernoed dat er voldoende gepensioneerde Texelaars met cohesie die dat een paar uur per week willen doen.

Drukke ritten versterk je met een achtpersoonsbusje van de taxiboer. In de avonduren en op zondagen in het dalseizoen kan je de ritten alsnog alsnog met een belbus laten rijden.

Uiteraard hebben de taxibusjes en buurtbusjes gewoon (hand)lezers voor de OV-chipkaart. We willen niet in elke gemeente een ander tariefsysteem, die tijd hebben we begin jaren 80 al achter ons gelaten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Busfoto.nl schreef: Een systeem met losse kaartjes is gewoon erg onhandig vanuit de reiziger. We hebben nu een chipkaart. Dat die uit kostenoverwegingen niet op de kleinere Waddeneilandjes worden gebruikt, is geen enkel argument om het ook op het grotere Texel af te stoten.
Ik denk dat de enige reden is dat men op die manier hoopt vooral toeristen meer geld uit de zak te kloppen. Vergelijk het maar met de woekertarieven van Doeksen voor toeristen. Eilanders zijn altijd bijzonder creatief om toeristen voor hun vervoerskosten op te laten draaien.
Weet iemand of een buurtbussysteem in overweging is genomen? Elk uur een busje in aansluiting op de bus naar Den Helder. Ik weet niet hoe lang een route duurt, maar dit zou anders met 1 of 2 busjes uitgevoerd kunnen worden. Ik vernoed dat er voldoende gepensioneerde Texelaars met cohesie die dat een paar uur per week willen doen.
Ik vermoed van niet omdat wel duidelijk is uit alle verhalen in de Texelse Courant dat er binnen de BOVT een flinke lobby van de lokale taxiboeren is geweest. Die zitten natuurlijk niet op buurtbussen te wachten, hoewel ik denk dat buurtbussen met vaste ritten vanuit de reiziger veel gewenster zou zijn. Maar het gaat bij dit systeem overduidelijk niet om de belangen van de reizigers maar om die van Provincie en de taxibedrijven.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Wat betreft de ov-chipkaart is het interessant om te kijken naar het document "Eindbeeldstudie landelijke dekking OV-chipkaart" met daarin de overwegingen die gemaakt zouden moeten worden om de OV-chipkaart te gebruiken.

Hierbij zijn onder meer de volgende criteria gehanteerd:
- levert het technische problemen op
-maakt het deel uit van het OV-netwerk
- is het vanuit de reiziger een logische uitzondering?
- is het niet onredelijk duur
- is gemak voor reiziger voldoende gewaarborgd

De ov-chipkaart is nu geimplementeerd op texel, dus kennelijk kan het. De doorgaande buslijn maakt straks meer dan voorheen deel uit van het OV-netwerk. Het is onlogisch voor de reiziger om de chipkaart af te schaffe en gemak wordt onvoldoende gewaarborgd. Er is geen enkele reden te verzinnen om de chipkaart af te schaffen.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Het heeft denk ik meer zin om telefonisch en of schriftelijk eventuele klachten te uiten bij de provincie in plaats van de gemeente. De gemeente heeft in weze niets te zeggen en zal uiteindelijk naar de provincie doorverwijzen, als juridisch opdrachtgever voor het openbaar vervoer in Noord-Holland volgens de Wet Personenvervoer 2000.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten