Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door matti93 »

Busfoto.nl schreef:
Frans F schreef:Het vooraf betalen is om het niet komen opdagen van gereserveerde reizigers en om fraude tegen te gaan. Zeker met lokale taxichauffeurs en lokale bewoners kun je wel snappen hoe dat laatste gaat: de reiziger betaalt €1,50 i.p.v. €3, de chauffeur steekt die €1.50 in zijn zak, geeft geen kaartje en vertelt vervolgens tegen zijn baas dat de reiziger niet is komen opdagen. Iedereen happy behalve de belastingbetaler.
Dat laatste zien we echter weinig gebeuren bij andere gebieden waar de reiziger de chauffeur kent. Daarnaast zou ik een chauffeur gelijk op staande voet ontslaan, als dergelijke praktijken aan het licht komen.
Ik heb zoiets op de belbus in Dordrecht wel eens meegemaakt. Volgens de site was de chipkaart geldig, maar in de bus moest ik contant €2 betalen. Uiteindelijk mijn geld teruggehad en de melding is doorgegeven aan het taxibedrijf. Niets gehoord over ontslag of waarschuwing, het werd als een foutje afgedaan...

Als er dan zo per se van tevoren betaalt moet worden, verkoop dan kaartjes met een eenmalig te gebruiken reserveringsnummer, bijvoorbeeld op de boot of via de vvv ofzo. Maar leg dan eerst eens uit waarom op andere belbusdiensten vooraf betalen niet nodig is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Busfoto.nl schreef:Er is geen enkele reden te verzinnen om de chipkaart af te schaffen.
Ik weet wel een reden en die is in het Texelse geval meer geld binnen harken, vooral bij toeristen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

Net als op de andere Waddeneilanden, belachelijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

matti93 schreef:Maar leg dan eerst eens uit waarom op andere belbusdiensten vooraf betalen niet nodig is.
In de meeste concessies gaat het procentueel maar om weinig ritten. Verreweg de meeste reizigers betalen daar met de OV-chipkaart, waardoor het fraude-risico met losse kaartjes klein is. Dan is een speciale regeling niet echt de moeite (en kosten) waard, behoudens dat je het no-show probleem er mee op zou kunnen lossen. In Texel is het een ander verhaal omdat de belbus daar (in theorie) een groot deel van het totale aantal reizigers zou moeten gaan vervoeren en het fraude-risico daar groter is door de afschaffing van de OV-chipkaart.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Er zijn genoeg gebieden zo groot als Texel waar ook alleen maar een belbus rijdt en 'al' het vervoer verzorgt
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Obus schreef: Die dingen heb je ook in Nederland: daar moet je op drukken zodat de chauffeur op de halte stopt als je langskomt. Als je dat vergeet, rijdt hij je voorbij, hoe hard je ook staat te zwaaien. Klantvriendelijkheid van de SRE.
Dat is helemaal niet waar! Die kastjes met een knopje waar dan 3 heel ledjes oplichten en langzaam knipperen staan alleen bij halten in erg donkere delen waar geen lantaarnpaal in de buurt staat.
Dit is voor de chauffeur een aanwijzing dat er iemand staat te wachten. Drukken hoeft echt niet persee. Je wordt alleen beter gezien. Die halten hebben ook een dmv glasvezeltechniek verlichte haltekast. De haltestaten zijn daar geprint op een kunststofpaneel waar van bovenaf licht ingebracht wordt op het kunststof paneel.

Zie hier:
https://maps.google.nl/maps?ll=51.37220 ... 94,,0,-4.5
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Nu je dit zegt snap ik wat Obus bedoelt. Al moet ik wel zeggen dat de tekst op die kastjes niet ideaal is, maar het moet kort en bondig zijn, dus allerlei voetnoten erbij plaatsen heeft niet zoveel nut. Heb serieus na zitten denken over wat er dan het beste op zo'n kastje gezet kan worden, maar heb toch geconcludeerd dat de huidige tekst eigenlijk het beste is. Desalniettemin kan ik mij de verwarring van Obus heel goed indenken en om hem gerust te stellen, hij is echt niet de enige. :P
🍉
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Daniel schreef:
Vinny schreef:De bus gaat op de boot meevaren? Wat is dat nou weer voor achterlijke onzin. Als er iets een volkomen inefficiente verspilling van middelen is... :X
Inefficient wil ik het niet noemen: je hebt nu twee bussen nodig immers... eentje in Den Helder naar de boot en eentje die dan weer op Texel aansluit. Die bus in Den Helder staat vervolgens te wachten tot de boot terug is want eerder is ´ie niet nodig.
In de nieuwe situatie heb je nogsteeds twee bussen nodig: eentje voor de richting Texel en eentje voor de tegenrichting die elkaar bij de boot tegenkomen.
In de nieuwe situatie zul je minimaal drie bussen nodig hebben, tegen twee nu op de combinatie lijn 33/28. Dus je bespaart maximaal één bus (van lijn 29, rijdt nu de hele week met twee bussen). Alleen 's Zomers rijden er nog twee bussen extra. Dit samen met het feit dat het hele Texelhopper-grapje ook het een en ander kost om op te tuigen ben ik best benieuwd hoe dit financieel in elkaar zit en wat men er van verwacht. Ik heb geen idee eigenlijk.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Ben benieuwd of er in al die busjes ruimte is om bagage van vakantievierders mee te nemen. Misschien worden er in de zomer normale bussen ingezet.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door OV-Hobbyist »

sandertjo schreef:Ik vraag me inderdaad ook af hoe dat gaat bij vertraging of complete uitval van ritten... Stel in het allereegsre geval dat de TESO boot niet vaart. En die bus is gestrand op het station in den helder.
De boot vaart in principe altijd. Er wordt tot windkracht 11 gevaren. Met windkracht 12 wordt er niet meer gevaren, maar dan rijden de bussen waarschijnlijk ook niet meer.
sandertjo schreef:Overigens nog iets. Misschien heel stom van mij gedacht. Maar ik neem aan dat de chauffeurs op Texel niet op het eiland wonen. Zowel. Dan lees ik het wel. Maar de teso voor vaart tot 21:30 de laatste rit van lijn 28 eindigt om 22:30. Stel de chauffeur komt uit den helder. Hoe komt hij dan thuis? Nogmaals ik heb echt geen idee. En misschien dat hij gewoon op Texel woont. Ik hoor graag van jullie.
De bussen die op/vanaf Texel rijden, wordt gereden door chauffeurs die op Texel wonen. Is anders een aardig stukkie zwemmen als je in Den Helder woont en op Texel eindigd om 22:30
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Ik voel gewoon aan dat dit een keer mis gaat :X
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Milco »

Tja, ik vraag me af in hoeverre de "bus op de boot" goed kan verlopen.
Daarnaast vraag ik me af met welk materieel lijn 28 zal worden gereden. Lijn 33 in Den Helder wordt steevast met gelde Citaro 9251 gereden. Ik hoop niet dat ze straks met een Ambaatje komen aankakken... :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Ronald schreef:En je zult ook iets met versterking moeten doen. Op piektijden is één bus niet genoeg.
Dat dus inderdaad. Je zou aan de Helderse kant makkelijk een extra bus kunnen inzetten. Maar dan moet er óf aan de Texelse kant ook één staan, óf moet de extra bus ook mee de boot op, óf men moet hopen dat aan de Texelse kant een deel van de reizigers uitstapt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ardan »

Interessante monoloog. Quote je nou jezelf? :')
Ik doe ook maar wat
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Als de OV-chipkaart niet meer geldig is. Stel je wilt vanaf station Den Helder naar een halte nog in Den Helder zelf. Kun je dan wel met je ov-chipkaart betalen of is het dat vastgestelde tarief van (ik meen) 3 euro. Zo ja; dan zijn het dure kilometers.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

De vaste bus zal toch wel de chipkaart geldig zijn.
Anders zou de overheid moeten ingrijpen. Maw concessie ongeldig verklaren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Nee in de vaste bus is de chipkaart dus ook niet geldig. Nou waren er voorheen op lijn 33 ook geen tussenliggende haltes in Den Helder zelf, maar die blijken er nu wel te gaan komen volgens de dienstregeling.
Voor wat betreft het eerder nog besproken instappen bij de havens: zag in de dienstregeling dat beide haltes bij de veerhaven er nog in zitten wat dus vooral op Texel een extra rondje rijden betekend. Er is echter ook een halte "TESO, Veerboot" dus blijkbaar kan je ook nog op de boot instappen.

Op de Connexxion-site staat trouwens geen lijn 629, maar heeft de scholierenlijn nog altijd lijnnummer 29 (maar dan met veel minder ritten en een korter traject)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:Interessante monoloog. Quote je nou jezelf? :')
Dat was eigenlijk bedoeld als reactie op het bericht er boven dat ik me iets soortgelijks eerder ook al afvroeg :-)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

huibf schreef:De vaste bus zal toch wel de chipkaart geldig zijn.
Anders zou de overheid moeten ingrijpen. Maw concessie ongeldig verklaren.
Men wil geen grote aantallen vakantievierende studenten en bejaarden gratis of met grote korting vervoeren want dan kan het plan financieel niet uit. Het niet geldig zijn van de OVC is puur om meer geld van de toeristen binnen te harken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

:') ________!
🍉
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Via de facebook pagina stop de Texelhopper en via de Texelse Courant kan je alles volgen! Leuk de voor- en tegenstanders tegen en over elkaar! :D
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door zone2000 »

vanavond bij kassa
Texel schaft OV-chipkaart af
Op het Waddeneiland Texel verhuist de OV-chipkaart naar het ronde archief. De bedoeling was om het openbaar vervoer voor iedereen beter te maken, maar in plaats daarvan worden twee van de drie lijnen geschrapt voor regulier vervoer. De prijs van openbaar vervoer op Texel gaat drastisch omhoog. De Texelaars voelen zich genegeerd.

preview: https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater
Kassa is om 19.05 te zien op NPO1.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door flipje »

Net de uitzending bekeken. Opmerkelijk was het gedeelte over de OV Chipkaart. Volgens de gedeputeerde van Noord-Holland is hier een ontheffing voor aangevraagd, maar staatssecretaris Mansveld weet hier niks van. Tevens melde ze dat het niet de bedoeling is dat buslijnen zonder OV Chipkaart gaan rijden (》lijn 28). Het ministerie gaat nog voor de wijzigingen in december met de provincie in overleg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ODRAIL »

De wethouder probeerde zijn straatje schoon te praten en de provincie wilde niet voor de camera verschijnen. Heb de uitzending ook gezien.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Ik hoop eigenlijk dat Mansveld het gebeuren op de normale diensten van 28 en 629 wat betreft het afschaffen van de chipkaart verbiedt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten