Pagina 16 van 37

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: vr 27 feb 2015, 08:38
door Obus
Ai. Het niet kunnen meenemen van reizigers is een pijnlijke zaak. Maar eens kijken of de wethouder zijn standpunt wijzigt als het toerisme op Texel ernstig geschaad wordt en de broodwinning van de lokale bevolking wordt aangetast.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: vr 27 feb 2015, 10:03
door sirvinniei
Dat wordt de tourboer bellen :P

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: za 07 mar 2015, 14:51
door re_mick
TheRoy-t schreef:Gisteren de TexelhOpper uitgeprobeert. Het tariefsysteem vind ik onduidelijk. Je koopt een kaartje bij de chauffeur voor een retourtje, en dan blijkt dat enkel een retourtje voor de boot te zijn en een enkeltje voor de bus. Lekker logisch.
Dat is best logisch: eigenlijk koop je namelijk alleen een busticket (wat altijd een enkeltje is a 3 euro), en als "service" kun je dan ook je bootticket erbij kopen. Die was altijd al 2,50 (3 + 2,5 = 5,50). Je kunt ook uitstappen voor je de boot opstapt, en dan daar je ticket kopen, en dan op de boot weer instappen. Zelfde prijs (als incidenteel bezoeker), minder gemak.
TheRoy-t schreef:Daarnaast leek het gister allemaal wel goed te gaan, er was voldoende capaciteit. Maar ik sprak later nog een chauffeur die verwacht dat het deze zomer een grote ramp wordt. Het is in het weekend al een keer misgegaan (reizigers konden niet meer mee met de bus). Het erge is nog wel dat de chauffeurs daar de schuld van kregen, terwijl hun juist dit waardeloze systeem opgedrongen krijgen en zich er maar mee moeten redden. En de wethouder doet alsof hij van niks weet.
Van de zomer wordt het zeker een ramp. Er was laatst een test van de SP, en toen konden er inderdaad een paar mensen niet direct mee. Beetje onlogische proef als je het mij vraagt. Verder komt het volgens mij alle keren dat de boot vaart wel voor dat er mensen op de veerhaven aankomen die echt zoiets hebben van "huh, gaat er geen bus (meer)?". Dus er blijven wel vaker mensen staan.

Overigens zal de dienst vanaf maandag verder worden versoberd: de verbetering dat je 2x per uur van A naar B kon wordt teruggedraaid. Een beetje jammer als je het mij vraagt, want dat was een van de dingen die de pilot juist aantrekkelijker maakten dan voorheen. Als dat ding toch maar 1x per uur gaat rijden kun je haast net zo goed een bus laten rijden.

Overigens is de wethouder inderdaad nogal blind voor kritiek. Hoewel er zeker positieve punten zijn aan de pilot (nog wel), geeft ie bij de negatieve punten helemaal duimbreedte toe. Beetje jammer als je het mij vraagt, en in mijn ogen ook typisch iemand die al te lang bij de lokale politiek betrokken is...

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: za 07 mar 2015, 16:29
door Ronald
re_mick schreef:Overigens zal de dienst vanaf maandag verder worden versoberd: de verbetering dat je 2x per uur van A naar B kon wordt teruggedraaid. Een beetje jammer als je het mij vraagt, want dat was een van de dingen die de pilot juist aantrekkelijker maakten dan voorheen. Als dat ding toch maar 1x per uur gaat rijden kun je haast net zo goed een bus laten rijden.
:?: Dit snap ik niet. Er is geen dienstregeling dus toch ook geen frequentie?

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 11:20
door ODRAIL
Een diensregeling is er niet maar er zijn wel vertrektijden per halte. En die worden hier weergegeven:

https://texelhopper.nl/reisinformatie/haltes/

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 12:26
door Ronald
Alleen voor de twee buslijnen zijn er vertrektijden.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 12:49
door ODRAIL
Dat klopt ja :wink: .

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 12:55
door Ronald
Maar dat wordt hier niet bedoeld. De buslijnen hebben een vaste frequentie (1x per uur), maar het flexvervoer naar mijn weten niet. Toch wordt er gesproken over de teruggang van twee naar één reismogelijkheid per uur van het flexvervoer. Dat begrijp ik dus niet. (Al begin ik wel een vermoeden te krijgen, maar dat is nooit gepubliceerd volgens mij).

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 13:08
door ODRAIL
Volgens mij is het inderdaad nooit gepubliceerd, want ik kan het ook nergens vinden.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 13:13
door Ronald
Als je maar één keer per uur kan vertrekken en één uur van tevoren moet reserveren, zou je in het slechtste geval een wachttijd van 1:59 uur kunnen hebben :S

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 13:17
door BR628
Komt op mij allemaal een beetje over als een sterfhuisconstructie. Waarom wil de provincie NH hier geen geld meer insteken, vraag ik mij dan af. Texel is toch het grootste en populairste (toch?) eiland, waarom is het OV er dan zoveel slechter als op de overige eilanden... Krijg een beetje het idee alsof het deels ook vanuit de vervoerder komt, die werkelijk overal op moet bezuinigen om het hoofd nog boven het water te houden.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 13:19
door SuperGhost
Volgens mij is de Flevopolder nog altijd het grootste eiland :wink:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 13:23
door Ronald
@BR628: er is juist twee miljoen in gestoken voor de pilot voor de komende twee jaar. Het kost dus veel geld en "iedereen" is er op tegen, dat is dus nogal apart zeg maar...
@Superghost: een eiland ligt los van het vasteland.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 13:33
door Jef400
Noord-Holland is ook eiland.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 14:56
door ODRAIL
Je kunt beter zeggen dat het een schiereiland is. Het is immers aan drie zijden omgeven met water :wink: .

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 16:00
door Suus
Dankzij het Noordzeekanaal is het een eiland.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 16:04
door ODRAIL
Ja oke als je het zo bekijkt wel ja :? . Maar ik reken het Noorzeekanaal niet echt mee :wink: .

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 20:31
door Hainje
Afbeelding

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 21:13
door Tales
De reacties over het 'nog maar 1x per uur' gaan om het volgende artikel van Texelplaza welke afgelopen donderdag is gepubliceerd:

http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel ... 015-03-05/
Vaste gebruikers van de kleine Texelhopperbusjes kunnen vanaf maandag niet altijd op de gewenste tijden gebruik maken van het openbaar vervoer.

Dat bevestigt een woordvoerster namens de Texelhopper naar aanleiding van een vraag van de redactie. Voor de vaste gebruikers, volgens de woordvoerster zo’n 25 procent van het totale aantal door de kleine busjes vervoerde personen, heeft dit consequenties. “Op dit moment is er sprake van een verhoogde service. We rijden vaker dan strikt noodzakelijk en passagiers worden meestal al binnen een halfuur opgehaald. Dat heeft tot gevolg dat er vaak halflege busjes rondrijden. Dat is inefficiënt.”

“Om de ritten efficiënter in te kunnen richten, hebben we vaste gebruikers benaderd met het verzoek om ze een halfuur eerder of een halfuur later op te halen. Op die manier wordt de capaciteit beter benut. Het is tenslotte een proef, die we continu proberen te verbeteren.” De woordvoerster verzekert dat de twee pijlers van de proef overeind blijven. “De ritten sluiten aan op de boot en wie een uur van tevoren belt, is verzekerd van vervoer.”

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: di 17 mar 2015, 16:07
door re_mick
Ronald schreef: :?: Dit snap ik niet. Er is geen dienstregeling dus toch ook geen frequentie?
Ronald schreef:Alleen voor de twee buslijnen zijn er vertrektijden.
Ronald schreef:Maar dat wordt hier niet bedoeld. De buslijnen hebben een vaste frequentie (1x per uur), maar het flexvervoer naar mijn weten niet. Toch wordt er gesproken over de teruggang van twee naar één reismogelijkheid per uur van het flexvervoer. Dat begrijp ik dus niet. (Al begin ik wel een vermoeden te krijgen, maar dat is nooit gepubliceerd volgens mij).
Er is wel degelijk sprake van een soort van "dienstregeling". Een voorbeeld.

Ik wil van mijn ouders (halte Zwinweg) naar Den Burg. Ik moet dan via de telefoon of via internet een reservering maken dat het busje mij komt ophalen (wat tot ongeveer een half uur van tevoren vaak mogelijk bleek). Echter, bij het reserveren kon je uit twee tijden kiezen: om --:18 opgehaald worden en om --:48 opgehaald worden. Afhankelijk van de route was je dan 15 minuten later in Den Burg. Dit is nu dus teruggedraaid: ik kan bij het reserveren alleen nog kiezen om op --:18 opgehaald te worden. Dus hoewel de routes die de busjes afleggen flexibel zijn (op basis van vraag), zijn de momenten waarop ik kan reizen dat dus absoluut niet.
SuperGhost schreef:Volgens mij is de Flevopolder nog altijd het grootste eiland :wink:
JeffreyMeijer schreef:Noord-Holland is ook eiland.
:lol:

Als een vos/koe/persoon op elk moment van de dag/nacht je provincie/gebied in kan lopen ben je geen eiland. Een eiland is niet verbonden met bruggen/sluizen/tunnels ;)

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: di 17 mar 2015, 17:16
door Ronald
Maar die vertrektijden worden dus niet vooraf gepubliceerd. Als ik dan om, zeg maar, '.54 bel kan ik dus pas over anderhalf uur vertrekken, toch?

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: di 17 mar 2015, 17:34
door Jef400
re_mick schreef:
Ronald schreef: :?: Dit snap ik niet. Er is geen dienstregeling dus toch ook geen frequentie?
Ronald schreef:Alleen voor de twee buslijnen zijn er vertrektijden.
Ronald schreef:Maar dat wordt hier niet bedoeld. De buslijnen hebben een vaste frequentie (1x per uur), maar het flexvervoer naar mijn weten niet. Toch wordt er gesproken over de teruggang van twee naar één reismogelijkheid per uur van het flexvervoer. Dat begrijp ik dus niet. (Al begin ik wel een vermoeden te krijgen, maar dat is nooit gepubliceerd volgens mij).
Er is wel degelijk sprake van een soort van "dienstregeling". Een voorbeeld.

Ik wil van mijn ouders (halte Zwinweg) naar Den Burg. Ik moet dan via de telefoon of via internet een reservering maken dat het busje mij komt ophalen (wat tot ongeveer een half uur van tevoren vaak mogelijk bleek). Echter, bij het reserveren kon je uit twee tijden kiezen: om --:18 opgehaald worden en om --:48 opgehaald worden. Afhankelijk van de route was je dan 15 minuten later in Den Burg. Dit is nu dus teruggedraaid: ik kan bij het reserveren alleen nog kiezen om op --:18 opgehaald te worden. Dus hoewel de routes die de busjes afleggen flexibel zijn (op basis van vraag), zijn de momenten waarop ik kan reizen dat dus absoluut niet.
SuperGhost schreef:Volgens mij is de Flevopolder nog altijd het grootste eiland :wink:
JeffreyMeijer schreef:Noord-Holland is ook eiland.
:lol:

Als een vos/koe/persoon op elk moment van de dag/nacht je provincie/gebied in kan lopen ben je geen eiland. Een eiland is niet verbonden met bruggen/sluizen/tunnels ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eiland
Volgens mij ben je dan wel degelijk een eiland.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: di 17 mar 2015, 17:38
door huibf
De belbus in belgie werkt hetzelfde. Met vaste uurlijkse tijden.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: di 17 mar 2015, 17:49
door Ronald
Maar die worden gepubliceerd zodat je erop kan plannen, op Texel voor zover ik weet niet.
@JeffreyMeijer: je kan ook gewoon alleen het (off-topic-)gedeelte quoten waarop je reageert.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Geplaatst: di 17 mar 2015, 18:48
door flipje
JeffreyMeijer schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eiland
Volgens mij ben je dan wel degelijk een eiland.
Taalkundig zou het onder de definitie 'eiland' kunnen vallen. Maar er speelt ook een bepaald gevoel bij een eiland, immers legt iedereen de link met een veerboot of de enkele brug die het eiland met het vaste land verbind. Het eiland wordt 2 sluizen, 8 tunnels, 2 dijken en een brug verbonden met de 'rest' Nederland. Dan valt het bij mij NIET onder de noemer eiland.