Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Suus »

Er was ook nog een boot kapot bij de TESO vandaag, dat heeft ook niet geholpen: http://www.rtvnh.nl/nieuws/164400/stori ... extra-boot
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Blijf het vreemd vinden. Bus op de boot. Ik hoop dat TESO snel de samenwerking gaat opzeggen.

Ik heb ook ergens gelezen dat het ministerie wil ingrijpen omdat de chipkaart nog steeds niet geldig is op de normale lijmbussen op texel.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

huibf schreef:Blijf het vreemd vinden. Bus op de boot. Ik hoop dat TESO snel de samenwerking gaat opzeggen.

Ik heb ook ergens gelezen dat het ministerie wil ingrijpen omdat de chipkaart nog steeds niet geldig is op de normale lijmbussen op texel.
Huibf heb je ook een link van het stuk waarin staat dat het ministerie wil ingrijpen?

Ik begrijp helemaal niets meer van de Texelhopper. Valt lijn 28 nu onder de pilot? Of valt lijn 28 gewoon onder Connexxion en heeft het alleen het Texelhopper predicaat?
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

BusFreakRotterdam schreef: Huibf heb je ook een link van het stuk waarin staat dat het ministerie wil ingrijpen?
http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... sveld-boos
BusFreakRotterdam schreef: Ik begrijp helemaal niets meer van de Texelhopper. Valt lijn 28 nu onder de pilot? Of valt lijn 28 gewoon onder Connexxion en heeft het alleen het Texelhopper predicaat?

Lijn 28 en de 629 valt ook onder de pilot ja, omdat dit wel een beetje de ader is van de Texelhopper.
Ik denk eigenlijk als lijn 28 een normale lijn zou zijn met een normaal km tarief de rest van de Texelhopper onbetaalbaar wordt. maw lijn 28 en 629 betalen voor een deel de kosten van de Texelhopper.

Lijn 28 en de 629 zijn van Connexxion, maar de OV Dagkaart van bijvoorbeeld Blokker is er niet geldig. Dat is dan wel wel jammer.

Overigens is de PR van de Texelhopper wel erg goed. Daar kunnen heel veel andere soortigen als HalteTaxi in Zeeland nog wel wat van leren.
Site en App zien er gewoon netjes uit. https://texelhopper.nl/nieuws/verbeteri ... el-reizen/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Leuk dat de site en de app er fancy uitzien, maar als bij de eerste de beste feestdag de dienstregeling als een plumppuding in elkaar dondert heb je er natuurlijk niets aan :roll: ¨
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Mja, ik denk dat CXX hier weinig valt te verwijten. Als de extra boot door storingen uitvalt dan kan CXX doen wat ze willen, ze krijgen het nooit weg zonder die extra boot. En trouwens, met Pasen was er toch ook niets aan de hand?
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Vinny schreef:Leuk dat de site en de app er fancy uitzien, maar als bij de eerste de beste feestdag de dienstregeling als een plumppuding in elkaar dondert heb je er natuurlijk niets aan :roll: ¨
volgensmij kon cxx en texelhopper er weinig aan doen. Daarbij bleef lijn 28 wel rijden als 2 losse lijnen.
de bus mocht de boot niet op...
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

huibf schreef:
Vinny schreef:Leuk dat de site en de app er fancy uitzien, maar als bij de eerste de beste feestdag de dienstregeling als een plumppuding in elkaar dondert heb je er natuurlijk niets aan :roll: ¨
volgensmij kon cxx en texelhopper er weinig aan doen. Daarbij bleef lijn 28 wel rijden als 2 losse lijnen.
de bus mocht de boot niet op...

Wel vreemd dat de bus de boot niet op mocht omdat die te groot was. Het is gewoon een lijndienst, dus ik neem aan dat er afspraken zijn gemaakt tussen CXX en TESO.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Ezra schreef:
huibf schreef:
Vinny schreef:Leuk dat de site en de app er fancy uitzien, maar als bij de eerste de beste feestdag de dienstregeling als een plumppuding in elkaar dondert heb je er natuurlijk niets aan :roll: ¨
volgensmij kon cxx en texelhopper er weinig aan doen. Daarbij bleef lijn 28 wel rijden als 2 losse lijnen.
de bus mocht de boot niet op...

Wel vreemd dat de bus de boot niet op mocht omdat die te groot was. Het is gewoon een lijndienst, dus ik neem aan dat er afspraken zijn gemaakt tussen CXX en TESO.
Vanwege de drukte... :shock:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door MdJ »

Drukte, omdat een van de twee veerboten een technische storing had en niet voer, zoals al eerder is aangegeven.
Bij twijfel: gebruik beton.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door bartjemestrom »

Hmm, ik las bij vrienden op facebook dat "hun" lijn 28 wel de boot op mocht van Den Helder naar Texel. Zonder vertraging.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Afgelopen vrijdag was het weer eens raak: gestrande reizigers omdat dingen niet goed geregeld waren. M'n hele verhaal is te lezen op de facebookpagina van de Texelhopper:

https://www.facebook.com/texelhopper/po ... 0017309866

Wat mij betreft worden een aantal dingen echt spoedig veranderd. Met het komende seizoen voor de deur wordt het reizen op Texel namelijk niet echt aantrekkelijker op deze manier...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ArrivaBas »

Er is een nieuwe boot in aanbouw. de Texelstroom. ze hopen het z.s.m. in de vaart te nemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Maar dat heeft niets met de pilot/de bus op de boot te maken. Wachttijden zullen er gewoon blijven zo nu en dan.

(Trouwens, afgelopen vrijdag deden beide boten het gewoon, dus er was absoluut geen reden om de bus niet mee te nemen).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

re_mick schreef:Afgelopen vrijdag was het weer eens raak: gestrande reizigers omdat dingen niet goed geregeld waren. M'n hele verhaal is te lezen op de facebookpagina van de Texelhopper:

https://www.facebook.com/texelhopper/po ... 0017309866

Wat mij betreft worden een aantal dingen echt spoedig veranderd. Met het komende seizoen voor de deur wordt het reizen op Texel namelijk niet echt aantrekkelijker op deze manier...
Wat een gepruts. Alsof ook niemand dat aan zag komen :') Gaat het vaker zo?
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Regelmatig dat als de bus de boot niet haalt (om wat voor reden dan ook) dat er geen vervangend vervoer is in Den Helder. Andersom is nog niet zo vaak gebeurd. Toen er laatst tweemaal storing was was er ook chaos, maar dat was een beetje buiten de schuld van Texelhopper. Toen was het wel duidelijk afgesproken dat er geen bus op de boot zou komen, en dat wisten reizigers toen ook.

Overigens: inderdaad, iedereen zag dit aankomen, maar het moest en zou werken. Nou, het werkt dus niet. De wethouder is er in ieder geval mee bezig als het goed is...
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Het gaat steeds beter (*kuch kuch*) met de Texelhopper: nu moet iedereen een speciaal vervoersbewijs hebben, ook als je in het bezig bent van een studenten reisproduct of een ov-jaarkaart (wat al een geldig vervoersbewijs is).

Omdat de discussie een beetje ontspoort is het wel handig om met feiten te komen. Daarom een vraagje hier: weet iemand waar ik de concessie voor noord-holland noord kan vinden? Ik heb al gezocht op de website van de provincie, maar daar kan ik het niet vinden.

Verder: weet iemand hier of het wettelijk toegestaan is om deze uitzonderingen te maken? Want in principe liggen Texel (en Den Helder) nog steeds binnen Nederland, en zou een wettelijk toegestaan vervoersbewijs daar toch moeten voldoen. Ik denk ook niet dat dit een effectief middel is tegen zwartrijden.

Tot slot: weet iemand of het daadwerkelijk heel ingewikkeld is om zo'n ov-chipkaart weer her in te voeren? Wat zijn eigenlijk de praktische bezwaren? Want volgens Texelhopper gaat het veel geld en tijd kosten, en zien ze het dus niet als rendabel. Maar volgens mij is het ombouwen van zo'n bestaand systeem helemaal niet zo heel ingewikkeld, tenminste niet als je er een beetje verstand van hebt lijkt me. Ik las hier al iets dat je niet het opstaptarief standaard 3 euro mocht doen ofzo (wettelijk), maar opzich zou dat toch een oplossing zijn. Ok, 3 euro is nog steeds veel voor korte afstanden, maar volgens mij hebben de meeste mensen zich inmiddels redelijk bij deze prijsverhoging neergelegd. Dat het bootkaartje bij de buskaart in zit maakt het ov-chipkaart ombouwen natuurlijk niet bepaald eenvoudiger, maar dat zou je ook helemaal kunnen schrappen (gewoon een los bootkaartje kopen a 2,50 in de bus, en dan kun je ook blijven zitten als je dat zo graag wilt).
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hendrik »

re_mick schreef: Omdat de discussie een beetje ontspoort is het wel handig om met feiten te komen. Daarom een vraagje hier: weet iemand waar ik de concessie voor noord-holland noord kan vinden? Ik heb al gezocht op de website van de provincie, maar daar kan ik het niet vinden.
Bedoel je het Programma van Eisen? Dat staat op de website van de provincie, al is het mij niet helemaal duidelijk of dat de definitieve versie is. Anders moet je het gewoon even per mail aan de provincie vragen; waarschijnlijk krijg je het dan zo toegestuurd.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Dat is dus de verkeerde regio. De andere 3 regio's in Noord Holland staan er wel op, maar die van Noord Holland noord kan ik dus niet vinden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk eerder dat het probleem is dat de gemeentes en provincie helemaal niet zitten te wachten op de OV-chipkaart in de door hun ogen genoemde perfecte oplossing. Het moet inderdaad niet moeilijk zijn het in te voeren (Arriva doet het in Lelystad ook, dus het is technisch mogelijk).

Echter is de OV-Chipkaart niet geldig op de overige waddeneilanden. Dit zou in het nieuwe PvE als zeer gewenst (en dus niet verplicht) worden gestempeld.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

De ov chipkaart moet op texel worden ingevoerd. In iedergeval op de reguliere grote bus.
Mansveld heeft dit besloten. Het loopt echter wel uit.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door MdJ »

Andere waddeneilanden hebben toestemming gekregen. Texel niet.
Bij twijfel: gebruik beton.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Ik heb trouwens wel begrepen dat op de andere waddeneilanden de chauffeurs een handlezer hebben waarmee ze kunnen nagaan of iemand (bijvoorbeeld een student) daadwerkelijk recht heeft op gratis reizen. Zo'n handlezer kan toch ook de wereld niet kosten lijkt me.

Wat ze nu willen op Texel is dat mensen die wel recht hebben op gratis reizen dus een los kaartje kopen, en deze dan achteraf een declaratieformulier downloaden, printen en opsturen (dus niet via internet, maar via de post) Een korte voorzichtige schatting leert dat het antwoordnummer dan minimaal 7000 extra brieven krijg per jaar, wat al gauw uitkomt op een kleine 5000 euro aan portokosten (per jaar). Ik denk trouwens dat er veel meer dan 7000 formulieren opgestuurd zullen worden, want dat haal je al met 25 reizigers per dag die zo'n kaartje moeten declareren. Voor dat bedrag moet je toch een paar prachtige handlezertjes kunnen kopen lijkt me.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hendrik »

re_mick schreef:^^ Dat is dus de verkeerde regio. De andere 3 regio's in Noord Holland staan er wel op, maar die van Noord Holland noord kan ik dus niet vinden.
Oeps... Ik heb echt scheel zitten kijken! :oops: Sorry!
Een conceptversie heb ik wel gevonden trouwens. Of heb ik nu weer de verkeerde regio te pakken? :P

Maar nogmaals mijn advies: waag er even een mailtje aan!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Somoht »

Je kan Connexxion en Arriva niet echt vergelijken, Arriva heeft ander compleet systeem dan Connexxion heeft. Daarnaast weet ik ongeveer hoe Arriva dat in Lelystad doet, daar zetten ze het instaptarief op 1.38 en krijg je met een leuke truc op basis van "afstand" en "km-prijs" om de tarieven voor de ritten onder de A6 door. Mijn hypothese is overigens dat je "gratis" met de Lelystadse stadsbus kan rijden als je van Connexxion overstapt. Overigens nooit getest, dus let me know..

Maar een veel toepasselijkere vergelijking is de Breng Nachtbus waar je met de OVchipkaart gewoon een flatfare tarief hebt van 4 of 4,5 euro -> http://www.breng.nl/breng/489/breng_nacht/1055/ Dat is 100% het Connexxion IT systeem net als Texelhopper lijn 28.
Dus ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke redenen dat het allemaal zo moeilijk zou moeten zijn.

Ik ben overigen bang dat het het behoorlijk dichtbij komt bij de hier gespeculeerde reden. Ze lijken ook nogal moeite te hebben met leveren van reisinformatie aan mijn eigen reisinformatie systeem en dat van 9292, waardoor je dus geen OVplanners hebt voor Texel. Dit ondanks dat dit allemaal wettelijk moet volgens de Wet Personenvervoer 2000 art 14.1 en BP2000 art10.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten