Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
sirvinniei
Berichten: 1910
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor sirvinniei » Do 03 Mei 2018, 08:03

Ach, hoe groot is Den Burg nou echt? Volgens mij ligt het volledige dorp in een kwartier lopen van bushalte Elemert.

BusFreakRotterdam
Berichten: 406
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Do 03 Mei 2018, 09:50

50% van alle inwoners op Texel wonen in Den Burg. Daarnaast bediend lijn 28 in Den Burg het gemeentehuis, een groot bejaardenhuis en een grote woonwijk Mars. Lijn 28/828 zijn van vitaal belang voor Den Burg. Alle haltes worden goed gebruikt. Dit is gewoon een bezuiniging om de tussenboot te kunnen bedienen met minimale inzet.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Do 03 Mei 2018, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht

Wievank
Berichten: 156
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor Wievank » Do 03 Mei 2018, 15:33

Even een arbitrair verhaal:
Lijn 28 wordt beschouwd als een stroomlijn. Bij stroomlijnen wordt gerekend met de haltedekking van 800 meter hemelsbreed. Slechts een klein deel van Den Burg valt buiten deze haltedekking als het rondje wordt opgeheven, en voor dit deel blijft wel de Texelhopper beschikbaar. Dit plan voldoet volledig aan het plan van eisen, zoals neergelegd door de provincie.

Als je bedenkt dat al jaren het budget voor het openbaar vervoer steeds verder wordt uitgekleed, begrijp ik wel dat er gekozen wordt om de tijdrovende dure stukken op te heffen, om met zo min mogelijk dienstregelinguren (DRU's) zoveel mogelijk reizigers over een zo groot mogelijke afstand te kunnen vervoeren. Binnen de bebouwde kom met veel haltes is nou eenmaal traag en duur.

Dat deze wijziging niet bepaald wenselijk te noemen is, is een ander verhaal en ben ik het helemaal mee eens. Maar om dat uit te kunnen voeren is er wel budget nodig, en helaas is dat er niet. Dat zijn keuzes vanuit het Rijk en secundair de provincie die niet van plan is in dit gat te springen.

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 364
Lid geworden op: Zo 28 Sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor Frank93 » Do 03 Mei 2018, 16:10

Connexxion is nog aan het kijken voor een andere route volgens dit artikel:
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... ven-?redir

Dennenboom
Berichten: 706
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor Dennenboom » Do 03 Mei 2018, 22:40

Wievank schreef:Dat deze wijziging niet bepaald wenselijk te noemen is, is een ander verhaal en ben ik het helemaal mee eens. Maar om dat uit te kunnen voeren is er wel budget nodig, en helaas is dat er niet. Dat zijn keuzes vanuit het Rijk en secundair de provincie die niet van plan is in dit gat te springen.

Wat je nu wel ziet is dat in lijnen die op zich best wel potentie hebben wordt gesneden. Waar het eerder vaak alleen (bijna) lege bussen waren die vervielen zie je ook dat nu redelijk gevulde bussen gedwongen het loodje leggen. Dan kunnen er allemaal mooie normen zijn, maar dan denk ik dat we met z'n allen op de verkeerde weg zijn.

BusFreakRotterdam
Berichten: 406
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Wo 30 Mei 2018, 15:40

Er zijn nieuwe ontwikkelingen omtrent lijn 28 als de nieuwe concessie ingaat op 22 juli.

Connexxion en gemeente Texel staan recht tegen over elkaar als het gaat om de lus door Den Burg
die vervalt per 22 juli.

Connexxion, blijkt uit onderstaand artikel, een aantal voorstellen gedaan, o.a. het laten vervallen
van het busstation in Elemert en het laten vervallen van de halte Nikadel (drukste halte) in De Koog.

Hoe meer je er over leest en over nadenkt des te gekker wordt de gehele situatie.

https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... eker?redir

CSA2
Berichten: 157
Lid geworden op: Vr 13 Sep 2013, 19:17

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor CSA2 » Wo 30 Mei 2018, 18:01

Connexsio is er ook niet voor de reiziger maar voor de eigen portomonee. Maargoed, verschillende cxx concessies staan onder curatele en Frankrijk kijkt naar cxx met een vergrootglas want de zaken staan er niet rosekleurig voor op dit moment...

sirvinniei
Berichten: 1910
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor sirvinniei » Wo 30 Mei 2018, 20:21

En hoe wordt die portemonnee gevuld? Door reizigers te vervoeren!

Dennenboom
Berichten: 706
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor Dennenboom » Wo 30 Mei 2018, 22:01

De provincie stort anders ook nog wel wat geld op de rekening van Connexxion. En die heeft heel wat in de melk te brokkelen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13195
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor Meltrain » Wo 30 Mei 2018, 22:20

BusFreakRotterdam schreef:Connexxion, blijkt uit onderstaand artikel, een aantal voorstellen gedaan, o.a. het laten vervallen
van het busstation in Elemert en het laten vervallen van de halte Nikadel (drukste halte) in De Koog.

Aangezien in bovenstaande zin een persoonsvorm ontbreekt, weet ik nu niet of jij het artikel wel of niet goed begrepen hebt.
In elk geval zijn dit dus voorstellen die de gemeenteraad heeft gedaan, met als doel de rijtijd te versnellen (en zo de route door het oostelijk deel van Den Burg te kunnen handhaven).
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

BusFreakRotterdam
Berichten: 406
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Do 21 Jun 2018, 17:18

Vandaag heeft Connexxion de dienstregeling online gezet voor de nieuwe concessie Noord-Holland Noord, waar Texel ook onder valt.

Rondje Den Burg vervalt voor lijn 28, ondanks het bezwaar van de gemeente Texel richting de provincie en vervoerder dat ze gemaakt hebben.
In Den Burg zal lijn 28 alleen nog haltes Elemert & VVV aandoen.

Het resultaat van deze wijziging is dat er een rare cadans ontstaat in de dienstregeling op het trajectdeel Veerhaven-Den Burg Elemert v.v.
Heenweg 7 minuten - terugweg 20 minuten.

Enige positieve is dat er ook op de tussenboot een busaansluiting is van lijn 28. Verder positieve dat de Texelhopperbusjes ook op die tussenboot moeten gaan rijden en je kan instappen in het busje op de Veerhaven als deze nog niet vol is.

Dienstregeling lijn 28 is hier te vinden.

https://www.connexxion.nl/data/upload/L ... rproef.pdf

Wievank
Berichten: 156
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Berichtdoor Wievank » Vr 22 Jun 2018, 00:27

Dit was ook al in het topic over de concessie NHN '18-'28 opgemerkt.

Omdat op Texel in feite overal geldt dat je bij alle haltes alleen niet te vroeg wilt vertrekken (of omgekeerd niet onnodig tijd wilt moeten gaan staan afwachten), m.u.v. de Veerhaven waar echt op tijd aangekomen moet worden voor de aansluiting op de boot, is de dienstregeling voor de hele route vrij krap gepland, en is de complete buffertijd net voor de Veerhaven ingepland. Anders loop je het risico dat je eerder tijd staat af te wachten, om aan het eind tijd tekort te komen.
Bij dit soort dienstregelingen moet je niet naar de exacte tijd tussen twee haltes kijken, maar naar de tijd tussen de belangrijkste knopen (in dit geval Veerhaven, en uh... Veerhaven).


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten