Pagina 32 van 34

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: do 03 mei 2018, 08:03
door sirvinniei
Ach, hoe groot is Den Burg nou echt? Volgens mij ligt het volledige dorp in een kwartier lopen van bushalte Elemert.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: do 03 mei 2018, 09:50
door BusFreakRotterdam
50% van alle inwoners op Texel wonen in Den Burg. Daarnaast bediend lijn 28 in Den Burg het gemeentehuis, een groot bejaardenhuis en een grote woonwijk Mars. Lijn 28/828 zijn van vitaal belang voor Den Burg. Alle haltes worden goed gebruikt. Dit is gewoon een bezuiniging om de tussenboot te kunnen bedienen met minimale inzet.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: do 03 mei 2018, 15:33
door Wievank
Even een arbitrair verhaal:
Lijn 28 wordt beschouwd als een stroomlijn. Bij stroomlijnen wordt gerekend met de haltedekking van 800 meter hemelsbreed. Slechts een klein deel van Den Burg valt buiten deze haltedekking als het rondje wordt opgeheven, en voor dit deel blijft wel de Texelhopper beschikbaar. Dit plan voldoet volledig aan het plan van eisen, zoals neergelegd door de provincie.

Als je bedenkt dat al jaren het budget voor het openbaar vervoer steeds verder wordt uitgekleed, begrijp ik wel dat er gekozen wordt om de tijdrovende dure stukken op te heffen, om met zo min mogelijk dienstregelinguren (DRU's) zoveel mogelijk reizigers over een zo groot mogelijke afstand te kunnen vervoeren. Binnen de bebouwde kom met veel haltes is nou eenmaal traag en duur.

Dat deze wijziging niet bepaald wenselijk te noemen is, is een ander verhaal en ben ik het helemaal mee eens. Maar om dat uit te kunnen voeren is er wel budget nodig, en helaas is dat er niet. Dat zijn keuzes vanuit het Rijk en secundair de provincie die niet van plan is in dit gat te springen.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: do 03 mei 2018, 16:10
door Frank93
Connexxion is nog aan het kijken voor een andere route volgens dit artikel:
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... ven-?redir

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: do 03 mei 2018, 22:40
door Dennenboom
Wievank schreef:Dat deze wijziging niet bepaald wenselijk te noemen is, is een ander verhaal en ben ik het helemaal mee eens. Maar om dat uit te kunnen voeren is er wel budget nodig, en helaas is dat er niet. Dat zijn keuzes vanuit het Rijk en secundair de provincie die niet van plan is in dit gat te springen.

Wat je nu wel ziet is dat in lijnen die op zich best wel potentie hebben wordt gesneden. Waar het eerder vaak alleen (bijna) lege bussen waren die vervielen zie je ook dat nu redelijk gevulde bussen gedwongen het loodje leggen. Dan kunnen er allemaal mooie normen zijn, maar dan denk ik dat we met z'n allen op de verkeerde weg zijn.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 15:40
door BusFreakRotterdam
Er zijn nieuwe ontwikkelingen omtrent lijn 28 als de nieuwe concessie ingaat op 22 juli.

Connexxion en gemeente Texel staan recht tegen over elkaar als het gaat om de lus door Den Burg
die vervalt per 22 juli.

Connexxion, blijkt uit onderstaand artikel, een aantal voorstellen gedaan, o.a. het laten vervallen
van het busstation in Elemert en het laten vervallen van de halte Nikadel (drukste halte) in De Koog.

Hoe meer je er over leest en over nadenkt des te gekker wordt de gehele situatie.

https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... eker?redir

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 18:01
door CSA2
Connexsio is er ook niet voor de reiziger maar voor de eigen portomonee. Maargoed, verschillende cxx concessies staan onder curatele en Frankrijk kijkt naar cxx met een vergrootglas want de zaken staan er niet rosekleurig voor op dit moment...

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 20:21
door sirvinniei
En hoe wordt die portemonnee gevuld? Door reizigers te vervoeren!

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 22:01
door Dennenboom
De provincie stort anders ook nog wel wat geld op de rekening van Connexxion. En die heeft heel wat in de melk te brokkelen.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 30 mei 2018, 22:20
door Meltrain
BusFreakRotterdam schreef:Connexxion, blijkt uit onderstaand artikel, een aantal voorstellen gedaan, o.a. het laten vervallen
van het busstation in Elemert en het laten vervallen van de halte Nikadel (drukste halte) in De Koog.

Aangezien in bovenstaande zin een persoonsvorm ontbreekt, weet ik nu niet of jij het artikel wel of niet goed begrepen hebt.
In elk geval zijn dit dus voorstellen die de gemeenteraad heeft gedaan, met als doel de rijtijd te versnellen (en zo de route door het oostelijk deel van Den Burg te kunnen handhaven).

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: do 21 jun 2018, 17:18
door BusFreakRotterdam
Vandaag heeft Connexxion de dienstregeling online gezet voor de nieuwe concessie Noord-Holland Noord, waar Texel ook onder valt.

Rondje Den Burg vervalt voor lijn 28, ondanks het bezwaar van de gemeente Texel richting de provincie en vervoerder dat ze gemaakt hebben.
In Den Burg zal lijn 28 alleen nog haltes Elemert & VVV aandoen.

Het resultaat van deze wijziging is dat er een rare cadans ontstaat in de dienstregeling op het trajectdeel Veerhaven-Den Burg Elemert v.v.
Heenweg 7 minuten - terugweg 20 minuten.

Enige positieve is dat er ook op de tussenboot een busaansluiting is van lijn 28. Verder positieve dat de Texelhopperbusjes ook op die tussenboot moeten gaan rijden en je kan instappen in het busje op de Veerhaven als deze nog niet vol is.

Dienstregeling lijn 28 is hier te vinden.

https://www.connexxion.nl/data/upload/L ... rproef.pdf

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: vr 22 jun 2018, 00:27
door Wievank
Dit was ook al in het topic over de concessie NHN '18-'28 opgemerkt.

Omdat op Texel in feite overal geldt dat je bij alle haltes alleen niet te vroeg wilt vertrekken (of omgekeerd niet onnodig tijd wilt moeten gaan staan afwachten), m.u.v. de Veerhaven waar echt op tijd aangekomen moet worden voor de aansluiting op de boot, is de dienstregeling voor de hele route vrij krap gepland, en is de complete buffertijd net voor de Veerhaven ingepland. Anders loop je het risico dat je eerder tijd staat af te wachten, om aan het eind tijd tekort te komen.
Bij dit soort dienstregelingen moet je niet naar de exacte tijd tussen twee haltes kijken, maar naar de tijd tussen de belangrijkste knopen (in dit geval Veerhaven, en uh... Veerhaven).

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 09:48
door Frank93
Vanaf 22 juli is het mogelijk om Texelhopper kaartjes te kopen via de PweeP app. Het gaat dan om de Dagkaart, Gezinskaart en Weekkaart.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 10:30
door huibf


Die bestandsnaam alleen al... :shock:

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 10:35
door Frank93
Zo weet je zeker dat je er zonder zorgen gewoon lekker doorheen kunt bladeren :Y

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 01:45
door Durashift
^^^.. volgens mij is het met de markering voor rolstoel toegankelijkheid een beetje mis gegaan..

Op Texel zijn er wel, relatief, veel haltes rolstoel toegankelijk.. maar dan die op de veerhaven weer niet.. :?:
De haltes die daarna komen liggen (volgens mij) aan de provinciale weg.. daar wil je écht zijn met een rolstoel.. :X

Stationshalte in Den Helder is prima rolstoel toegankelijk.. alles vlak daar..
Evenals halte bij het ziekenhuis.. kan mij niet voorstellen dat die halte niét rolstoel toegankelijk is..

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 14:38
door BusFreakRotterdam
Op dit moment rijden de "oude" Connexxion bussen op Texel, 1856 & 1859. Zijn de nieuwe gelede bussen al kapot? (bron OVzoeker.nl)

Verder staat er al een tijdje een bus met nummer 6666 op halte Nikadel in de Koog. Iemand een idee wat dat voor bus is?

Beide oude bussen rijden nu met een forse vertraging over het eiland oplopend tot 21 minuten...

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 14:46
door maxx
Vreemd inderdaad. Vanmorgen reed er 1 solaris en 1 ambassador op lijn 28. Maar aan de andere kant heb ik liever de amba's dan de solarissen. Behalve dan dat niet gelede bussen op Texel bijna altijd stampvol zitten.

(Grote) vertragingen op Texel is meer een regel dan een uitzondering... Heeft waarschijnlijk te maken met de aansluiting vanaf de boot.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: vr 27 jul 2018, 13:43
door henrivanderweijden
Gister geprobeerd een hopper busje te reserveren voor as zaterdag. Moet je dus eerst een account aanmaken ...
Oké, gedaan. Dan reserveren en dan begint de ellende. Ik verwacht dat als ik een tijd ingeeft van bv 9.30 uur dat ik dan een tijd krijg hoe laat de bus dan aan de halte is. Fout!! Ik krijg te zien: tussen 9.30 en 10.00 uur. Das gek, maar eens gebeld en het klopt echt. De bus komt tussen die tijd (!). Dus ik moet als reiziger tot max een half uur wachten ........ Heb verteld dat dat raar is en inderdaad, er waren veel klachten over. Ik heb de rit maar geannuleerd en een taxi gereserveerd. Dit komt gewoon op de afgesproken tijd.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 19:36
door Frank93
TEXEL - De invoering van de nieuwe dienstregeling van de Texelhopper op Texel brengt problemen met zich mee. Reizigers moeten vaak lang wachten op een busje. De ergernissen zijn groot. "Ik ben er echt helemaal klaar mee", zegt iemand.

Wie een Texelhopper bestelt, zou een half uur later een busje voor de deur moeten hebben. Maar omdat de vervoerder een marge rekent van een extra half uur, moeten reizigers uitgaan van een uur wachttijd. Vaak lukt het zelfs niet om er binnen een uur te zijn, merken gebruikers.


https://www.nhnieuws.nl/nieuws/228840/N ... t-moeizaam

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 30 jul 2018, 00:00
door Durashift
NHnieuws schreef:De Texelhopper is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Sinds zondag geldt de nieuwe dienstregeling. De busjes moeten nu ieder half uur rijden, in plaats van ieder uur.

Wie een Texelhopper bestelt, zou een half uur later een busje voor de deur moeten hebben. Maar omdat de vervoerder een marge rekent van een extra half uur, moeten reizigers uitgaan van een uur wachttijd. Vaak lukt het zelfs niet om er binnen een uur te zijn, merken gebruikers.

Lees ook: Openbaar vervoer in de Noordkop helemaal op de schop

Larissa Klaassen uit Den Burg heeft er slechte ervaringen mee. "Vorige week heb ik super lang op een bus staan wachten. (..) De paralympische sportster is afhankelijk van het busje. "Voorheen was het allemaal zo goed. Ik snap niet dat ze het hebben veranderd."

Bron:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/228840/N ... t-moeizaam


Is er dan meer veranderd dan alleen de frequentieverhoging?
Want, eigenlijk is er dus nog steeds 1x per uur een bus die rijdt.. (1/2 uur frequentie + de marge van een 1/2 uur).. (A)

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 30 jul 2018, 08:27
door huibf
Het is een zeer goed streven geweest op de OV Chipkaart geldig te laten zijn.
Maar waarom voor hetzelfde tarief als de normale lijn 28.
Ik zou voor de extra flexibiliteit best 5 ct /km meer willen betalen.

Het systeem verziek je op deze manier. Om de halten van lijn 28 weer terug te krijgen zou men als reiziger/inwoners moeten oproepen om de texelhopper te boeken juist naar de vervallen halten van lijn 28.
Ook als is het maar een halte verder/dichterbij van de twee overgebleven halten.

Het opheffen van de halten kan dan wel mogen cq in het beleid ban de provincie staan, maar wie zegr sat dit de juiste weg is?
En waarom moeten er ineens dubbel zoveel busjes rijden? Dat maak ik op uit het artikel.

Doet de texelhopper het zo goed? Dan wordt het dus tijd om weer meer reguliere bussen te laten rijden.

Ik denk ook hier dat men de chaos express niet oplost, de reizigersaantallen gaan afnemen en het hele texelhopper verhaal sterft. Dat terwijl het een goed idee is of was.

Ook de concessie overgangsdatum is bedacht door een driesterrenmongool eerste klas. Middenin het drukste vakantieseizoen. Sjaapoo !

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 30 jul 2018, 09:17
door ArrivaBas
Hoe goed waren lijnen 29 (Oostelijk deel Texel) en 829 (Zomerbus) bezet?

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 30 jul 2018, 10:35
door BusFreakRotterdam
ArrivaBas schreef:Hoe goed waren lijnen 29 (Oostelijk deel Texel) en 829 (Zomerbus) bezet?


Lijn 28 vervoerde jaarlijkse +/- 300.000 reizigers

Lijn 29 vervoerde jaarlijks +/- 75.000 reizigers.

Lijn 827 geen idee wat die vervoerde.

Deze cijfers zijn voor de invoering van de pilot.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: ma 30 jul 2018, 11:09
door KM46
Hoelang gaat deze pilot nog duren?