Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Daniel » Do 14 Aug 2008, 22:40

Verwarring bij nieuwe rotonde
Door HERMAN ANDRIESSE

DORDRECHT - Vervoerder Arriva heeft bij de gemeente Dordrecht zijn zorgen geuit over de verkeerssituatie bij de rotonde Johan de Wittstraat/Spuiboulevard. Die is afgelopen zondag geopend.

Afbeelding
De plek waar bus en auto vlak voor de rotonde op dezelfde rijbaan komen.
FOTO CEES SCHILTHUIZEN
Volgens Arriva is het autoverkeer slecht zichtbaar voor de buschauffeurs wanneer ze bij de bushalte wegrijden. De haltes liggen aan de linkerkant, op een van het autoverkeer gescheiden rijbaan. Een grote abri ontneemt het zicht enigszins. Bus en auto komen zo’n twintig meter voor de rotonde weer bij elkaar op één rijbaan.

Op dat punt ontstaat bovendien soms verwarring over de vraag wie voorrang heeft. Volgens verkeerskundige R. Kraak van de gemeente is de regel echter helder. Hij stelt dat auto’s voorrang hebben, omdat die bij het invoegen van rechts komen. De verwarring kan verklaard worden doordat bussen bij het wegrijden van een halte rechts van de weg wel voorrang hebben, mits ze richting aangeven. Arriva heeft haar chauffeurs inmiddels ook nog eens extra geïnformeerd over de nieuwe situatie.

De verkeerskundige zegt dat die situatie ondanks de nieuwe rotonde nog niet ideaal is. ,,De hele kruising is er op vooruit gegaan, maar de plek waar bus en auto samenkomen, is nog niet ideaal. Daar is het nog steeds opletten geblazen.’’ De gemeente heeft deze week de verkeersafwikkeling bij de rotonde een uur geobserveerd. ,,Het ging goed, alles verliep zonder piepende remmen,’’ aldus Kraak.

Kraak zegt dat mogelijk nog dit jaar de rijbaan voor auto’s en de busstrook volgens de verkeersplannen van de gemeente omgewisseld worden. ,,Dan wordt alles duidelijker dan nu het geval is, de bus heeft voorrang.’’ Die aanpassing is nu achterwege gelaten, omdat de rotonde zo snel mogelijk moest worden aangelegd licht de verkeerskundige toe. Het tijdstip van de werkzaamheden hangt ook samen met de vorderingen bij de herinrichting van het stationsgebied.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Chauf21 » Vr 15 Aug 2008, 16:40

Ik ben niet bekend ter plekke, maar misschien dat Daniël het volgende kan weerleggen of tegenspreken.
De normale rijbaan en de busbaan/rijbaan langs de bushalte komen dus vlak voor de rotonde samen. De gemeente oppert verder het idee om beide rijbanen te verwisselen. Is het niet eenvoudiger en goedkoper om het autoverkeer te laten invoegen op het verlengde van de busrijbaan? Dan kan er door middel van wat haaientanden op de weg snel en simpel een duidelijkere situatie ontstaan.

Op dat punt ontstaat bovendien soms verwarring over de vraag wie voorrang heeft. Volgens verkeerskundige R. Kraak van de gemeente is de regel echter helder. Hij stelt dat auto’s voorrang hebben, omdat die bij het invoegen van rechts komen.

Verkeer van rechts heeft voorrang op een gelijkwaardige kruising zonder verdere voorrangsbepalingen. Een situatie waarin ingevoegd wordt, is niet hetzelfde als kruisingssituatie. De verkeer-van-rechts-regel gaat hier dus niet op. Het zou ook onlogisch zijn als invoegend verkeer van rechts voorrang heeft, dan zou je invoegend verkeer op een snelweg óók voorrang moeten hebben, dat is niet zo. Bij invoegen geldt volgens mij vooralsnog dat invoegend verkeer voorrang moet verlenen aan het niet-invoegend verkeer en zij hen zeker niet mogen hinderen.

De gemeente heeft deze week de verkeersafwikkeling bij de rotonde een uur geobserveerd. ,,Het ging goed, alles verliep zonder piepende remmen,’’ aldus Kraak.

Piepende remmen zal je ook niet horen nee, grote kans dat weggebruikers al aan het afremmen zijn voor de rotonde. Een bus die net optrekt bij een halte zal je ook niet horen piepen, maar dat wil nog niet zeggen dat alles goed en veilig verloopt.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Jurjen » Vr 15 Aug 2008, 17:20

Chauf21 schreef:Verkeer van rechts heeft voorrang op een gelijkwaardige kruising zonder verdere voorrangsbepalingen. Een situatie waarin ingevoegd wordt, is niet hetzelfde als kruisingssituatie. De verkeer-van-rechts-regel gaat hier dus niet op. Het zou ook onlogisch zijn als invoegend verkeer van rechts voorrang heeft, dan zou je invoegend verkeer op een snelweg óók voorrang moeten hebben, dat is niet zo. Bij invoegen geldt volgens mij vooralsnog dat invoegend verkeer voorrang moet verlenen aan het niet-invoegend verkeer en zij hen zeker niet mogen hinderen.

De vraag is natuurlijk hoe de situatie ter plekke er uit ziet. Bij invoegend verkeer heb je het over twee rijbanen, waarvan één ophoudt en verkeer derhalve in moet voegen op de naastgelegen rijbaan. Als ik de foto bij het artikel bekijkt, heb je het hier over twee fysiek gescheiden rijbanen (en dus twee aparte 'wegen') die op één punt samenkomen, waardoor er m.i. geen sprake is van invoegen, maar twee samenkomende wegen, en aldus een gelijkwaardige kruising.

Hoewel de goedkoopste en makkelijkste oplossing inderdaad het plaatsen van haaientanden lijkt, is het wellicht wenselijker en logischer de bus- en rijbaan te verwisselen. Busreizigers hoeven dan immer niet meer de rijbaan over te steken om de bushalte te bereiken. Wel lijkt het er op dat de draai voor de bus dan wat krap wordt...

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Chauf21 » Vr 15 Aug 2008, 18:28

Jurjen schreef:De vraag is natuurlijk hoe de situatie ter plekke er uit ziet. Bij invoegend verkeer heb je het over twee rijbanen, waarvan één ophoudt en verkeer derhalve in moet voegen op de naastgelegen rijbaan.

De rijbanen zoals je ze hier omschrijft, worden rijstroken genoemd :) Een rijbaan kan bestaan uit meerdere rijstroken, een of meerdere rijbanen vormen -inclusief middenbermen- een weg.

Jurjen schreef:Als ik de foto bij het artikel bekijkt, heb je het hier over twee fysiek gescheiden rijbanen (en dus twee aparte 'wegen') die op één punt samenkomen, waardoor er m.i. geen sprake is van invoegen, maar twee samenkomende wegen, en aldus een gelijkwaardige kruising.

Ik kan je hierin wel volgen. Een belangrijke vraag daarbij is ook hoe de verkeerssituatie voor de scheiding van rijstrook en bushalte is, is er hier sprake van één weg of zijn deze ook gescheiden? Het laatste geval riekt dan sterk naar twee samenkomende wegen.
Rijstroken kunnen echter ook fysiek gescheiden zijn (bv. de opstaande randjes bij sommige rotondes). Ervan uitgaande dat zowel bus als het overig verkeer vóór de halte op dezelfde vraag rijdt, is hier de vraag of er door de plaatsing van de abri sprake is van gescheiden rijstroken of twee verschillende rijbanen. Ik kan hierover niet zo snel iets vinden, maar het is een leuke kwestie :)

Jurjen schreef:Hoewel de goedkoopste en makkelijkste oplossing inderdaad het plaatsen van haaientanden lijkt, is het wellicht wenselijker en logischer de bus- en rijbaan te verwisselen. Busreizigers hoeven dan immer niet meer de rijbaan over te steken om de bushalte te bereiken.

Wanneer het gros van de reizigers rechts op de foto moet zijn, zorgt de plaatsing van de halte in deze opzet weer voor minder oversteken. Maar, ook daar ben ik niet bekend mee ;)

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor waldo79 » Vr 15 Aug 2008, 19:53

Rijstroken kunnen echter ook fysiek gescheiden zijn (bv. de opstaande randjes bij sommige rotondes). Ervan uitgaande dat zowel bus als het overig verkeer vóór de halte op dezelfde vraag rijdt, is hier de vraag of er door de plaatsing van de abri sprake is van gescheiden rijstroken of twee verschillende rijbanen. Ik kan hierover niet zo snel iets vinden, maar het is een leuke kwestie
Zet je vraag eens uit op het snelwegenforum 8-) Zonder de situatie met eigen ogen gezien te hebben durf ik er niets over te zeggen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Linkerspoor » Vr 15 Aug 2008, 20:09

Chauf21 schreef:De rijbanen zoals je ze hier omschrijft, worden rijstroken genoemd :) Een rijbaan kan bestaan uit meerdere rijstroken, een of meerdere rijbanen vormen -inclusief middenbermen- een weg.

Theorie is bij Chauf21 goed blijven hangen... :p

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Daniel » Vr 15 Aug 2008, 20:44

Chauf21 schreef:Een belangrijke vraag daarbij is ook hoe de verkeerssituatie voor de scheiding van rijstrook en bushalte is, is er hier sprake van één weg of zijn deze ook gescheiden? Het laatste geval riekt dan sterk naar twee samenkomende wegen.

Vanaf het laatste kruispunt voor de halte is het gewoon één weg waarvan de rechter rijstrook voor het autoverkeer bestemd is en de linker rijstrook een busbaan is. Die busbaan komt, uiteraard, op de halte uit en daarna heb je nu dus een situatie waarin het autoverkeer moet invoegen. Da's trouwens eigenlijk altijd zo geweest: voor de rotonde er lag had je een rechtdoorstrook waarop de bus gelijk uitkwam met een rechtsafstrook ernaast. Je had toen alleen wat meer tijd om van rijstrook te wisselen.

Chauf21 schreef:
Jurjen schreef:Hoewel de goedkoopste en makkelijkste oplossing inderdaad het plaatsen van haaientanden lijkt, is het wellicht wenselijker en logischer de bus- en rijbaan te verwisselen. Busreizigers hoeven dan immer niet meer de rijbaan over te steken om de bushalte te bereiken.

Wanneer het gros van de reizigers rechts op de foto moet zijn, zorgt de plaatsing van de halte in deze opzet weer voor minder oversteken. Maar, ook daar ben ik niet bekend mee ;)

Er gaan ongeveer evenveel reizigers naar rechts als naar links bij deze halte. Als je (vanuit het fotostandpunt gezien) naar links oversteekt kan je in één keer richting het centrum lopen waarbij je nog wel een zijstraat moet oversteken. Er zijn echter ook mensen die naar rechts oversteken en vervolgens nog een keer oversteken om het centrum in te komen, ligt maar net waar je moet zijn.
Op de oorspronkelijke tekeningen stonden trouwens haaientanden waar de auto's moeten invoegen!

Wat info ter verduidelijking...
- tekening van de rotonde (oude situatie is gestippeld
- nieuwe situatie ingetekend op een luchtfoto van de oude situatie
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Arriva: Verwarring bij nieuwe rotonde

Berichtdoor Justin » Za 16 Aug 2008, 12:50

wow, wel erg gedetailleerde tekeningen. Ik weet wel welke situatie dat is, het is een erg vervelende T-splitsing geweest voor auto's. Je kon soms wachten totdat je een ons woog. Maar het gedoe bij de busbaan vanaf het station is wel nasty!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten