'Voeg OV-gebieden samen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Meltrain »

De SRR en SGH gaan inderdaad samen verder als Metropoolregio Rotterdam - Den Haag, welke vanaf 1 januari 2015 bestaat.
Michael 1988 schreef:Nou het kan makkelijker, de zeven plusregio's die Nederland nog heeft gewoon opheffen. Dan heb je dat probleem niet meer. Maar helaas wil de regering dit niet doen, dus blijf je van die eilandgebieden in de provincies behouden.
Qua abonnementen is het in Zuid-Holland eigenlijk precies andersom: in de SRR en het SGH zijn dezelfde abonnementen* geldig, terwijl er in de drie provinciale concessies allemaal andere (kortings)abonnementen zijn, terwijl daar nota bene alle concessies door dezelfde vervoerder worden gereden.
* De RET heeft ook nog een kortingsabonnement, wat uitsluitend bij de RET geldig is.
Frans F schreef:
Tristan schreef: Dat probleem is ontstaan na het afschaffen van de sterabonnementen in hun oude vorm.
Nee, het probleem is ontstaan doordat een aantal regio's tegen alle afspraken in de sterabonnementen hebben gehandhaafd. We zouden op saldo gaan reizen, weet je nog.
Dan denk ik eerder dat de oorspronkelijke afspraken verkeerd waren en een aantal regio's dat gelukkig op tijd in zag. :wink:
Zonder de regionale abonnementen zouden we alleen "Altijd Korting" hebben, waardoor alle abonnementhouders duurder uit zouden zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door visgraat »

Ik vind het wel bijzonder dat SP dit voorstel doet. Op deze manier kunnen alleen ontzettend vermogende bedrijven meedingen. Daarmee sluit je dus kleinere ondernemingen uit. Dat staat in schil contrast met waar ze voor staan.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door verfmeer »

Maar toch kan ik het wel begrijpen. Een overstap tussen lijnen uit verschillende concessies is veel lastiger te regelen dan eentje uit dezelfde concessie. En als je dan 3 of 4 verschillende OV-bedrijven nodig hebt, wordt het wel lastig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Daniel »

Tja, maar grenzen zal je altijd houden. Daar ben je pas vanaf als al het OV in het land onderdeel van een "concessie Nederland" is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Wubbo »

Als je, als aanbestedende overheid, overstaps of doorgaande lijnen (of het geldig zijn van kaartsoorten) belangrijk vindt, kun je dat natuurlijk ook gewoon voorschrijven. Hoef je niet gelijk de concessies voor samen te voegen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door verfmeer »

Daniel schreef:Tja, maar grenzen zal je altijd houden. Daar ben je pas vanaf als al het OV in het land onderdeel van een "concessie Nederland" is :wink:
Klopt, maar als de gebieden groter worden is de kans op een grens kleiner. Helemaal als de concessiegrenzen logisch zijn samengesteld. Nu is dat niet altijd het geval. Zo heb je bij Veolia Haaglanden het eilandbedrijf van 43/45. En daarbuiten zijn het ook maar 3 stadsgebieden met een paar streeklijnen ertussen. Een samenvoeging met de Haagse stadsconcessie ligt dan ook voor de hand. Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden bedenken, waarbij het logischer is als de grenzen anders worden getrokken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Suus »

Als het aan mij ligt is de oplossing voor Zuid-Holland heel simpel: ga in overleg met de partners die nu het Randstad Noord Zoneabonnement aanbieden (provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam en gemeente Almere) om daar de concessiegebieden van Zuid-Holland ook op aan te sluiten. Schrap de naam Noord uit de naam en laat het aan de vervoerders over of ze nog eigen abonnementvormen aan willen bieden. Zo heb je een aanbod voor mensen die in de regio blijven en voor mensen die een abonnement nodig hebben voor meerdere gebieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Frans F »

visgraat schreef:Ik vind het wel bijzonder dat SP dit voorstel doet. Op deze manier kunnen alleen ontzettend vermogende bedrijven meedingen. Daarmee sluit je dus kleinere ondernemingen uit. Dat staat in schil contrast met waar ze voor staan.
De bedoeling van de SP is om er een groot staatsbedrijf van te maken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Jef400 »

Als dat het OV uit het slop trekt, dan moeten we daar niet rouwig om zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Frans F »

Dat kan maar dan zal wel de rijkssubsidie weer verdrievoudigt moeten worden en dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren. Daar lijkt politiek niet zo'n breed draagvlak voor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:De bedoeling van de SP is om er een groot staatsbedrijf van te maken.
:') _______________!
🍉
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Ofyles2 »

Hainje schreef: Het Belgische systeem staat mij (voor zover ik het ken) meer aan. Namelijk een vervoerder/toerboer krijgt maximaal 3% van het totale lijnenpakket in het land/gewest in handen en als de vervoerder elders een lijnenpakket wint en daarmee word het maximum van 3% overschreden, dan gaat het nieuwe contract naar een ander. Om uniformiteit richting de reiziger te garanderen is het dan wel van belang dat een aanbestedende overheid een eigen formule over het hele kavelaanbod hanteert. Formules als Breng, Twents en De Lijn zijn daar mooie voorbeelden van. Verschillende aannemers die met bussen in hetzelfde jasje rijden.
Dit is niet eens een heel nieuw systeem: de Belgische lijnbusbranche kent al sinds de Tweede Wereldoorlog dit franchisesysteem. Een overigens goed werkend systeem dat de laatste jaren wel gedomineerd wordt door een groep conglomeraten (Hansea, Keolis, De Decker-Van Riet en Infrabus).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Hainje »

Dat het word gedomineerd word door een groep conglomeraten vind ik nog niet eens zo heel erg. De reiziger merkt hier vrij weinig van. Het is voor de reiziger veel belangrijker om te maken te hebben met één formule en één klantenservice en één tarievenhuis (per gewest/provincie). Hoe de vervoerders de centen onderling verdelen is hun pakkie an, niet die van de reiziger.

Heb jij misschien iets van documenten Ofyles2 over hoe dit systeem nu in elkaar steekt? De technische kant van het verhaal, zeg maar.
🍉
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Ofyles2 »

Ik heb me helaas gebaseerd op een Wikipedia-pagina, maar ik ben ervan overtuigd dat er meer documenten te vinden moeten zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buspachter
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door SLToilet »

Er zitten voordelen aan zoals mogelijkheden voor een helder regionaal product, efficiëntie en aansluitingen op lijnen die voorheen in een andere concessiegebied lagen, maar zelf als Brabander ben ik er geen voorstander van. Als een grote aanbestedingsprocedure in de soep loopt dan is het probleem gelijk een stuk groter. Ook het idee dat de grote (en vooral conservatieve, autorijdende) provincie bij zijn plannen weinig rekening houdt met een aantal kleinere dorpen is niet altijd even prettig.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Bakpapier »

Ik zie geen reden om de concessies nog groter te maken dan ze nu al zijn. Noem eens een voorbeeld van een veelgemaakte reis op die lastiger is, omdat ze over een concessiegrens heengaat? Op de grootste grensoverschrijdende assen heb je namelijk veelal al een oplossing (bijvoorbeeld leiden-zoetermeer is gewoon 100 procent Arriva, en in andere gevallen worden de ritten gedeeld tussen twee bedrijven).
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door verfmeer »

Een verbinding Westland-Den Haag. Vanaf het Westland is Den Haag Centraal niet direct bereikbaar, en de overstap op Leyenburg is door de verschillende concessies niet te regelen, wat best lastig is als een van de twee vertraging is, en de bus maar weinig rijdt. Je krijgt dan snel 30 minuten vertraging.

Of de verbinding tussen Leiden CS en het Bio Science park. Door wegwerkzaamheden rijden bus 37 en 57 er niet langs, en komt dus alles op bus 43 terecht. Maar daar wordt geen versterking ingezet (is van Veolia) waardoor er mensen achter blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten