"Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Dat zie je toch op het kaartje? Bij station zuid komt dus een tunnel. Verlengen van de tunnel kan dus niet, want je zit tussen twee op- en afritten in. Een oprit mag niet in een tunnel liggen in Nederland (in veel andere landen is dat vrij normaal, kijk maar naar stockholm in Zweden, en sommige oudere tunnels in NL hebben dit ook, maar tegenwoordig acht men het onveilig). Dan kom je dus in de knoei met je op- en afritten als de tunnel langer zou moeten worden.
Maar goed ik vind uberhaupt die hele tunnel een achterlijk en onnodig plan.
Maar goed ik vind uberhaupt die hele tunnel een achterlijk en onnodig plan.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
De tunnel komt onder het hele Zuidasgebied te liggen. Het station ligt daar zowat middenin.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Overigens: in tunnels zijn rijstrookverminderingen niet toegestaan. Afritten mogen wel in een tunnel liggen, maar dan moet die afrit wel al beginnen vóór de tunnelingang. Zo'n constructie is bijvoorbeeld bedacht voor de (al even onzinnige) Gaasperdammertunnel.
Althans, zo begreep ik het van de wegengoeroe op SSC.
Althans, zo begreep ik het van de wegengoeroe op SSC.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Als je over alle haken en ogen een forumpost wil wagen dan heb je een draad van minimaal nog 10 pagina's meer nodig
Wat ik zelf erg ongelukkig vind aan alle plannen, is dat het aanpassen van de infrastructuur niet alleen heel veel geld kost, maar de functionaliteit van de infrastructuur feitelijk niet beter wordt. Er is geen ruimte voor een fatsoenlijke interregionale vervoersknoop, er is geen mogelijkheid om tegen acceptabele kosten een verbinding te leggen tussen het spoor van de Noord-Zuidlijn en de Amstelveenlijn, de snelweg wordt nauwelijks breder dan dat die nu al is. De verwerkingscapaciteit van de kruisingen wordt niet groter, en zelfs een ongelijkvloerse kruising bij de Boelelaan/VU lijkt er amper in te zitten...
Wat ik zelf erg ongelukkig vind aan alle plannen, is dat het aanpassen van de infrastructuur niet alleen heel veel geld kost, maar de functionaliteit van de infrastructuur feitelijk niet beter wordt. Er is geen ruimte voor een fatsoenlijke interregionale vervoersknoop, er is geen mogelijkheid om tegen acceptabele kosten een verbinding te leggen tussen het spoor van de Noord-Zuidlijn en de Amstelveenlijn, de snelweg wordt nauwelijks breder dan dat die nu al is. De verwerkingscapaciteit van de kruisingen wordt niet groter, en zelfs een ongelijkvloerse kruising bij de Boelelaan/VU lijkt er amper in te zitten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Dat is een mooie maar trieste samenvatting van heel wat recente en lopende OV infraprojecten: veel geld, veel overlast tijdens de bouw, nauwelijks verbetering na realisatie
-
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
ik denk dat de voordelen ook niet werkelijk getest worden op realisme. Veel projecten worden gewoon uitgevoerd en daarna rijdt het OV er niet meer langs of heeft een ander vervoersmiddel voorrang. Het prachtigste voorbeeld vind ik het verwijderen van haltes en dan de tram met dichte deuren op de ex-halte voor een rood licht te zetten. In Den Haag was een trambaan aangelegd voor een tramlijn, die nooit is komen te rijden.
Dit syndroom lijkt ook voornamelijk in de randstad te spelen, maar ook Almelo (een MONORAIL????) had er last van.
Dit syndroom lijkt ook voornamelijk in de randstad te spelen, maar ook Almelo (een MONORAIL????) had er last van.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Er is een subtiel maar wezenlijk verschil tussen knettergekke politici die overduidelijke broodjes apekool verkopen, en knettergekke politici die snappen hoe je een koelkast aan een Eskimo moet verkopen. Het eerste soort zat/zit in Almelo. Die monorail is terecht weggehoond en daar horen we gelukkig niks meer van. Het laatste soort zat achter de aanleg van prachtprojecten als de Noord/Zuidlijn, de HSL-Zuid of de Zuidas (dat ze allemaal iets met 'Zuid' in de naam hebben zitten, zal wel toeval zijn). Allemaal megaprojecten die de belastingbetaler de nodige knaken hebben gekost of nog zullen kosten, waarvan de maatschappelijke meerwaarde nooit is en zal worden aangetoond en/of die verre van optimaal gebruikt worden. Mooi hoor, zo'n hogesnelheidslijn, maar voorlopig zijn alleen de Fransen en de Belgen er blij mee met hun Thalys. Ook de Noord/Zuidlijn had en heeft potentieel, maar dan had de lijn aan beide zijden toch echt verder de stad en de regio in verlengd moeten worden om echt het verschil te kunnen maken.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Volgens mij is de Noord-Zuidlijn ook nooit uitgedacht om vervoerskundige redenen.
Je kunt dan ook niet verwachten dat de uiteinden / uitvoering / afwerking wel vervoerskundig verantwoord is.
Want het enige wat je nodig hebt om een lintje door te knippen is een schaar. Of het allemaal goed werkt, is geen essentiële vereiste. Bij dat Noordzuidding willen ze in 2017 trouwens niet alleen een lintje, maar ook meteen een lijntje (de doorgaande verbinding naar Amstelveen) doorknippen.
Je kunt dan ook niet verwachten dat de uiteinden / uitvoering / afwerking wel vervoerskundig verantwoord is.
Want het enige wat je nodig hebt om een lintje door te knippen is een schaar. Of het allemaal goed werkt, is geen essentiële vereiste. Bij dat Noordzuidding willen ze in 2017 trouwens niet alleen een lintje, maar ook meteen een lijntje (de doorgaande verbinding naar Amstelveen) doorknippen.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Nee hoor. Dat is pas in 2020.Roeland schreef:Bij dat Noordzuidding willen ze in 2017 trouwens niet alleen een lintje, maar ook meteen een lijntje (de doorgaande verbinding naar Amstelveen) doorknippen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten