Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Peobleem is natuurlijk wel dat de Hemtunnel de toename van het aantal treinen niet goed aan kan. Zeker als er 8x/uur een intercity naar Alkmaar gaat rijden, zoals ProRail beoogt. De Noordzuidlijn in Purmerend aantakken op het spoor naar Hoorn kan in dat opzicht voor de Hemtunnel een oplossing zijn. Ook voor de capaciteitsbeperkingen door de Zaanbrug, Noordhollandsch Kanaalbrug en Wherebrug is het een oplossing.
Is op zich een oud idee, het Directeurenplatform Amsterdam (volgens mij de directeuren van GVB, NZH en NS) had het in de jaren '90 ook over het verlengen van de Noordzuidlijn naar Hoorn, en aan de zuidkant naar Breukelen (toen werd nog gedacht aan een oostboog van de Noordzuidlijn ten zuiden van de RAI).
Een metro kan natuurlijk ook gewoon lange stukken 80 of 100 rijden. De aanzienlijk kortere route van Amsterdam Centraal naar Hoorn van 36 of 37 km (t.o.v. de omweg via Zaandam, 43 km) compenseert de lagere snelheid. En je kunt natuurlijk direct door naar het Rokin, Vijzelgracht (Leidscheplein) of Zuid.
Nog oudere ideeën uit de jaren '70 voorzagen ook een spooraftakking van Overwhere langs de provinciale weg naar Edam-Volendam. Aftakking kan ook prima met een verlengde Noordzuidlijn.
Ben wel benieuwd wat zo'n doortrekking naar Purmerend zou kosten. Misschien is het verbreden van de Hemtunnel en vervangen van de Zaanbrug door een tunnel goedkoper.
Is op zich een oud idee, het Directeurenplatform Amsterdam (volgens mij de directeuren van GVB, NZH en NS) had het in de jaren '90 ook over het verlengen van de Noordzuidlijn naar Hoorn, en aan de zuidkant naar Breukelen (toen werd nog gedacht aan een oostboog van de Noordzuidlijn ten zuiden van de RAI).
Een metro kan natuurlijk ook gewoon lange stukken 80 of 100 rijden. De aanzienlijk kortere route van Amsterdam Centraal naar Hoorn van 36 of 37 km (t.o.v. de omweg via Zaandam, 43 km) compenseert de lagere snelheid. En je kunt natuurlijk direct door naar het Rokin, Vijzelgracht (Leidscheplein) of Zuid.
Nog oudere ideeën uit de jaren '70 voorzagen ook een spooraftakking van Overwhere langs de provinciale weg naar Edam-Volendam. Aftakking kan ook prima met een verlengde Noordzuidlijn.
Ben wel benieuwd wat zo'n doortrekking naar Purmerend zou kosten. Misschien is het verbreden van de Hemtunnel en vervangen van de Zaanbrug door een tunnel goedkoper.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
De Metropolitan Line naar Watford en zelfs Chesham heeft ook een forse afstand, en is een echte metro, geen trein. Wel een metro met expressritten die niet overal stoppen.Suus schreef:Wat een argument ook: "In Parijs gaat de metro 80 kilometer de binnenstad uit, dus dan kan 40 kilometer naar Hoorn ook". :')
Nou, allereerst is de RER meer een treindienst dan een metro. En gedurende die rit van 80 kilometer gan de meeste lijnen bijna constant door bebouwd gebied. Tussen Purmerend en Hoorn is letterlijk niets (wat overigens ook een probleem is tussen Amsterdam Noord en Purmerend, want Ilpendam zet met 1887 inwoners ook niet echt zoden aan de dijk). Dat is het verschil tussen een doorgetrokken Noord-Zuidlijn en de Randstadrail (die op zijn route van 23 kilometer 15 stations heeft, dus gemiddeld elke anderhalve kilometer wel een station).
Tussen Purmerend en Hoorn ligt Oosthuizen, met Warder erbij 4000 inwoners. Ooit waren er plannen voor stevige woningbouw bij dit dorp. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Westwoud (tussen Hoorn en Enkhuizen). Als dat laatste gebeurt, ontstaat er tussen Hoorn en Enkhuizen wel weer een behoorlijk aaneengesloten stedelijk gebied. Er wordt ook stevig gebouwd in Zwaag/Blokker (wijk Bangert-Oosterpolder, prima kandidaat voor een station aan het einde van De Strip).
In de jaren '70 was het de bedoeling dat Hoorn Grote Waal (wijk met zo'n 10.000 inwoners) een station aan de Middelweg zou krijgen. Toen werd er ook nog uitgegaan van de bouw van een grote wijk aan de andere zijde van de A7 (met ook een station aan de spoorlijn naar Alkmaar).
Als al dit soort verstedelijkingsideeën en oude stationsplannen bij de verlenging van de Noordzuidlijn betrokken worden, ontstaat er misschien toch een wat ander beeld. Zeker als het rijk de A7 tussen Hoorn en Purmerend niet wil verbreden omdat de A8 dat niet aan kan (zelfs bij verbreding A8 niet).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
De nieuwe coalitie in Noord-Holland zet wel weer in op onderzoek van verlenging van de Noordzuidlijn naar Zaanstad en Purmerend.
https://www.parool.nl/amsterdam/provinc ... ~b5b9593d/
Dan is aantakken op bestaand spoor naar Hoorn wellicht toch ook wel weer een optie. Met alleen Purmerend krijg je die metro niet vol. Met de 200.000 inwoners in Hoorn/Enkhuizen e.o. misschien wel.
https://www.parool.nl/amsterdam/provinc ... ~b5b9593d/
Dan is aantakken op bestaand spoor naar Hoorn wellicht toch ook wel weer een optie. Met alleen Purmerend krijg je die metro niet vol. Met de 200.000 inwoners in Hoorn/Enkhuizen e.o. misschien wel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Zo natuurlijk vind ik dat probleem niet.Abus schreef:Peobleem is natuurlijk wel dat de Hemtunnel de toename van het aantal treinen niet goed aan kan
Die tunnel is driesporig. Als we even uitgaan van een tweesporige tunnel, dan heeft die een capaciteit van max. 20 treinen per uur per richting.
Momenteel rijden er per uur 6 IC's (drukste spits 8 ) en 6 sprinters door de Hemtunnel. Dan moet je wel heel fors verstedelijken om boven de 20 treinen uit te komen.
Volgens mij is (vervoerkundig gezien) de goedkoopste optie om in N-Holland te verstedelijken:
- doorgaan met de bestaande bouwplannen tussen Hoorn en Enkhuizen
- een grote nieuwe bouwlokatie Oosthuizen i.c.m. een nieuw station
Qua treinenloop rond de Hemtunnel verwacht ik dan rond 2030 hooguit het volgende:
- 4x/uur IC's Zaanlijn (stoppen niet op Castricum en Heiloo)
- 2x/uur sneltrein Alkmaar (stopt wel op Castricum en Heiloo)
- 4x/uur sprinter Zaanlijn
- 4x/uur IC Hoornlijn (buiten de spits 2x/uur)
- 4x/uur sprinter Hoornlijn (buiten de spits 2x/uur)
Dan kom je in de spits uit op max. 18x per uur. Dat past dan nog wel door de Hemtunnel (temeer omdat die max van 20x/uur voor een 2-sporige tunnel geldt, en de Hemtunnel 3-sporig is).
Als je ervan uitgaat dat van die 18 treinen er 14 naar CS en 4 naar Schiphol gaan, heb je op de 2 Hemtunnel-sporen tussen CS en Sloterdijk 14 treinen per uur. Ook dat moet nog wel passen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
ProRail gaat uit van 8 IC's per uur naar Alkmaar (4 stoppen in Castricum/Heiloo, en 4 niet). Dan zit je al op 20 treinen per uur per richting. Daarnaast vermoed ik dat er ook rekening gehouden wordt met goederentreinen van Tata Steel.
Elke drie minuten een trein is wel erg ambitieus, omdat er nogal wat infrastructurele dwangpunten in de omgeving zijn die de dienstregeling mede bepalen (invoegen op de Westtak; openingstijden spoorbruggen; perrongebruik op Zaandam en Sloterdijk).
Elke drie minuten een trein is wel erg ambitieus, omdat er nogal wat infrastructurele dwangpunten in de omgeving zijn die de dienstregeling mede bepalen (invoegen op de Westtak; openingstijden spoorbruggen; perrongebruik op Zaandam en Sloterdijk).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
ProRail gaat niet uit van 8 IC's/uur, maar heeft een schetsje gemaakt met 8 IC's per uur naar Alkmaar.Abus schreef:ProRail gaat uit van 8 IC's per uur naar Alkmaar (4 stoppen in Castricum/Heiloo, en 4 niet). Dan zit je al op 20 treinen per uur per richting. Daarnaast vermoed ik dat er ook rekening gehouden wordt met goederentreinen van Tata Steel.
Elke drie minuten een trein is wel erg ambitieus, omdat er nogal wat infrastructurele dwangpunten in de omgeving zijn die de dienstregeling mede bepalen (invoegen op de Westtak; openingstijden spoorbruggen; perrongebruik op Zaandam en Sloterdijk).
Wanneer je die goederentreinen buiten de spits rijdt, kunnen die in het pad van de spitstoevoegers rijden.
Die spoorbruggen met hun openingstijden en het inpassen op de Westtak zijn inderdaad een uitdaging.
De spoor- en perroncapaciteit op Sloterdijk en Zaandam is volgens mij ruim voldoende.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Fikse aanrijding op de kruising over de A4 nabij Hoofddorp/N201 / Schiphol.
Bron: https://www.transport-online.nl/site/10 ... 201-fotos/
Bron: https://www.transport-online.nl/site/10 ... 201-fotos/
- Spoiler: show
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Vanaf vandaag is het mogelijk om in Haarlem-IJmond de barcode op de kaartjes te scannen :pos:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Helder Tours start na de zomervakantie een experiment voor een nachtbus tussen Alkmaar en Den Helder:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/249702/n ... -van-start
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/249702/n ... -van-start
-
- Berichten: 1641
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Waarbij en passant altijd de vragen over fysieke toegankelijkheid en hoor en wederhoor opzij worden gezet. Meneer gedraagt zich zelf ook niet altijd even goed, en een elektrische rolstoel is weer van dien aard dat begeleiding weer niet altijd mogelijk is qua gewicht.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Ik snap de problemen met elektrische rolstoelplanken niet zo eerlijk gezegd: in de Citea's van Syntus Twente hebben ze eigenlijk nooit problemen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Volledige berichtBusbedrijf EBS krijgt boete voor rolstoel-onvriendelijke bussen
PURMEREND - Het Waterlandse busbedrijf EBS heeft een boete gekregen van de Vervoerregio Amsterdam omdat in veel bussen de elektronische rolstoelplank onvoldoende werkt. Dit gebeurt naar aanleiding van berichtgeving over de slechte toegankelijkheid van de bussen door NH Nieuws.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Ik zat vorige week in een bus in Twente waar de rolstoelplank het niet deed. Die man kon dus niet de bus in en kon lekker een half uur wachten.dennistd schreef:Ik snap de problemen met elektrische rolstoelplanken niet zo eerlijk gezegd: in de Citea's van Syntus Twente hebben ze eigenlijk nooit problemen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Ik denk dat de grootste fout die gemaakt kan worden is dat de metro volledig op eigen baan doorgetrokken moet worden. Een regionale railgebonden oplossing kan wat mij betreft best, maar dan zullen de betrokken politici wel moeten inzien dat het hooguit een sneltramachtige verbinding wordt. Dat is namelijk een stuk goedkoper. :YSuus schreef:Wat een argument ook: "In Parijs gaat de metro 80 kilometer de binnenstad uit, dus dan kan 40 kilometer naar Hoorn ook". :')
Nou, allereerst is de RER meer een treindienst dan een metro. En gedurende die rit van 80 kilometer gan de meeste lijnen bijna constant door bebouwd gebied. Tussen Purmerend en Hoorn is letterlijk niets (wat overigens ook een probleem is tussen Amsterdam Noord en Purmerend, want Ilpendam zet met 1887 inwoners ook niet echt zoden aan de dijk). Dat is het verschil tussen een doorgetrokken Noord-Zuidlijn en de Randstadrail (die op zijn route van 23 kilometer 15 stations heeft, dus gemiddeld elke anderhalve kilometer wel een station).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Smart maakt in Castricum een knullige fout op een overweg en meteen worden er kamervragen gesteld (en nee, dit keer niet door de PVV).
De gebeurtenis
De kamervragen
De gebeurtenis
De kamervragen
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
We zullen de kamerleden in kwestie maar niet vertellen dat we hier zoals in Duitsland en Verenigd Koninkrijk ook een drukke overweg aan een sein kunnen koppelen, maar dat zou wel betekenen dat de overweg minutenlang dicht blijft. Dat lijkt me natuurlijk niet wenselijk, en het kost nog steeds hartstikke veel geld, dus tot die tijd: gewoon goed opletten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Ik denk dat ik maar gewoon stop met belasting betalen, want dit is gewoon gênant.Dennenboom schreef:De kamervragen
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Sinds die vraag waarom er over het andere spoor tussen Hoorn en Enkhuizen geen treinen konden rijden tijdens werkzaamheden aan het spoor ben ik gestopt met me te verbazen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Waren daar serieus kamervragen over gesteld? :')Wubbo schreef:Sinds die vraag waarom er over het andere spoor tussen Hoorn en Enkhuizen geen treinen konden rijden tijdens werkzaamheden aan het spoor ben ik gestopt met me te verbazen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Oef.. da's een afgeschreven Citea, denk ik..dnmw2705 schreef:Lijnbus zonder passagiers rijdt water in, chauffeur ongedeerd
https://nos.nl/l/2305635
Hopelijk is de oorzaak niet de gezondheid van de chauffeur?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Die eerste vraag ook echt:Wubbo schreef:Ja.
_O-Kunt u zich voorstellen dat een behoorlijk aantal reizigers gedupeerd is doordat de laatste trein tussen Hoorn en Enkhuizen niet meer rijdt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland
Antwoord:
Neen, ik ben een sociopaat en ben dientengevolge niet in staat mij in te leven in de noden en wensen van andere mensen, laat staan reizigers die geen gebruik konden maken van de laatste treinverbinding van die dag.
Neen, ik ben een sociopaat en ben dientengevolge niet in staat mij in te leven in de noden en wensen van andere mensen, laat staan reizigers die geen gebruik konden maken van de laatste treinverbinding van die dag.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 87 gasten