Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Bluearrow »

Frank93 schreef:Begin deze maand hebben ze de wijzigingen al bekend gemaakt inderdaad:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... treek/5358
Ik mis de link, op de homepage naar de wijzigingen. Is die er uberhaupt? En vooral, waar...?
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Frank93 »

Ja klopt de wijzigingen zijn niet echt makkelijk te vinden. Zelfs nu ik weer probeer te vinden hoe ik de pagina gevonden heb kan ik het niet meer vinden.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Roeland »

TreinenFreak schreef:
Roeland schreef:... met als belangrijkste wijziging dat de mat-ritten van lijn 202 voortaan als lijn 209/609 gaan rijden.
Om er volgend jaar achter te komen dat er nauwelijks reizigers gebruik maken van deze warboel aan losse lijnen :x
Dat maakt niet uit. Die 202-spitsbussen moeten toch weer terug naar de garage. Voor een vervoerder is het aantrekkelijk om ook DRU's te kunnen rekenen over je mat-ritten.
En er zijn (volgens het vervoerplan althans) scholieren uit Muiden die dagelijks naar Bussum reizen, dus er is blijkbaar wel een specifieke doelgroep voor deze ritten.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Roeland »

Ik zie dat Syntus in Almere de frequentie in de spits op de R-netlijnen tussen Almere en Amsterdam terugbrengt van 6x/uur naar 4x/uur.
Vanwaar deze vermindering? Zaten die bussen altijd slechts halfvol, of is het aantal reizigers op die lijnen het afgelopen jaar flink gedaald?
Of nemen die Almeerders, nu de A1 bij Muiden is verbreed, ineens massaal de auto om in Amsterdam alsnog in de opstoppingen aan te sluiten?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

Op deze manier wordt in de spits op elke tak iedere 7,5 minuut gereden (tussen Muiden en Almere Haven, Parkwijk, Amsterdam Amstel en Zuidoost). Bedenk je ook dat de bussen van Keolis langer zijn dan waar Connexxion mee reed.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef:Ik zie dat Syntus in Almere de frequentie in de spits op de R-netlijnen tussen Almere en Amsterdam terugbrengt van 6x/uur naar 4x/uur.
Dat geldt alleen voor de lijnen 327 en 328. Op lijn 322 en 323 gaat de frequentie juist omhoog van 2x/uur naar 4x/uur, al staat daar wel het vervallen van lijn 324 tegenover.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Roeland »

Milco schreef:Op deze manier wordt in de spits op elke tak iedere 7,5 minuut gereden (tussen Muiden en Almere Haven, Parkwijk, Amsterdam Amstel en Zuidoost). Bedenk je ook dat de bussen van Keolis langer zijn dan waar Connexxion mee reed.
Dankjewel voor de informatie. En wordt er vanuit Almere van beide bundels ongeveer evenveel gebruik gemaakt? 50% van de reizigers naar Bijlmer en 50% naar Amstel? Of zijn er forse verschillen?
En uit welke wijken komen trouwens de meeste reizigers op de R-net bundel? Uit Haven, Tussen de Vaarten of uit Poort?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

Geen idee wat de reizigersaantallen zijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Wievank »

In CXX tijd kende Bijlmer een hogere spitspiek, maar in de daluren was Amstel beter bezet. Blijkbaar is het verschil kleiner geworden, aangezien de extra spitsritten richting Bijlmer (324) opgeheven worden en slechts beperkt d.m.v. lijn 323 terug komen.

In Almere is vooral de route richting Parkwijk dusdanig gewijzigd dat deze niet zo goed vergelijkbaar meer is. Voorheen was Haven structuur drukker, maar dat was vooral i.v.m. de parallelliteit met het spoor op de andere lijnen. In de oude situatie was daardoor de vraag richting Haven op alle momenten van de dag groter t.o.v. de andere routes.
In de huidige situatie zullen de lijnen naar Parkwijk ook meer lokaal vervoer hebben gekregen doordat ze de functie van lijn 10 hebben overgenomen, welke vooral in de spits veel gebruikt werd.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door DingeZ »

In principe gaat iedereen erop vooruit, want door de overstappen in Muiden zijn alle verbindingen nu 8x/uur in de spits, in plaats van op sommige takken 6x/uur + 2x/uur.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

Naast de koppelingen tussen de lijnen M1 en M2 en tussen de lijnen M3 t/m M7 bij station Almere Centrum is dit nu aangepast: Lijnen M2 en M7 zijn nu veelal gekoppeld bij station Almere Oostvaarders en op die momenten keert lijn M7 bij station Almere Centrum op zichzelf, wat erin resulteert dat er minder 12m bussen op lijn M7 rijden. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door TreinenFreak »

Roeland schreef:Dat maakt niet uit. Die 202-spitsbussen moeten toch weer terug naar de garage. Voor een vervoerder is het aantrekkelijk om ook DRU's te kunnen rekenen over je mat-ritten.
En er zijn (volgens het vervoerplan althans) scholieren uit Muiden die dagelijks naar Bussum reizen, dus er is blijkbaar wel een specifieke doelgroep voor deze ritten.

Iemand enig idee of er al van deze veredelde mat-ritten van lijn 202 in de afgelopen twee weken goed gebruik gemaakt is? Ik blijf het zelf merkwaardig vinden dat lijn 209, die de 'bezienswaardigheden' van de regio met elkaar hoort te verbinden, een complete ronde door Muiderberg maakt en niet van het Muiderslot rechtstreeks naar bijvoorbeeld de vesting van Naarden gaat.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

Ik vraag me af of je dat nu al kan meten, twee weken nadat ze zijn gaan rijden. Ik denk dat je vooral de zomerperiode moet afwachten, met mooi weer zullen er meer mensen naar bezienswaardigheden gaan dan in de winter, wanneer het koud en regenachtig is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Roeland schreef:
Milco schreef:Op deze manier wordt in de spits op elke tak iedere 7,5 minuut gereden (tussen Muiden en Almere Haven, Parkwijk, Amsterdam Amstel en Zuidoost). Bedenk je ook dat de bussen van Keolis langer zijn dan waar Connexxion mee reed.
Dankjewel voor de informatie. En wordt er vanuit Almere van beide bundels ongeveer evenveel gebruik gemaakt? 50% van de reizigers naar Bijlmer en 50% naar Amstel? Of zijn er forse verschillen?
En uit welke wijken komen trouwens de meeste reizigers op de R-net bundel? Uit Haven, Tussen de Vaarten of uit Poort?
Er reizen meer mensen naar Bijlmer (vooral vanuit Haven) dan naar Amstel, dat is altijd al zo geweest. Of in ieder geval sinds eind jaren '90 dan. Komt o.a. omdat veel studenten uit Almere reizen naar het ROC (heb ik ook nog gedaan toen ik daar studeerde) in de Bijlmer en ook voor het AMC (al is daar sinds Keolis wel een overstap voor nodig omdat de 328 niet meer doorrijdt naar het AMC). Vooral vanuit Haven is de bus bijna 2x zo snel op Bijlmer dan bus+trein (wat het alternatief zou zijn) en ook naar Amstel is het nog steeds sneller met de bus.
Laatst gewijzigd door Vistaus op vr 28 dec 2018, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

TreinenFreak schreef:
Roeland schreef:Dat maakt niet uit. Die 202-spitsbussen moeten toch weer terug naar de garage. Voor een vervoerder is het aantrekkelijk om ook DRU's te kunnen rekenen over je mat-ritten.
En er zijn (volgens het vervoerplan althans) scholieren uit Muiden die dagelijks naar Bussum reizen, dus er is blijkbaar wel een specifieke doelgroep voor deze ritten.

Iemand enig idee of er al van deze veredelde mat-ritten van lijn 202 in de afgelopen twee weken goed gebruik gemaakt is? Ik blijf het zelf merkwaardig vinden dat lijn 209, die de 'bezienswaardigheden' van de regio met elkaar hoort te verbinden, een complete ronde door Muiderberg maakt en niet van het Muiderslot rechtstreeks naar bijvoorbeeld de vesting van Naarden gaat.
Ik vind het merkwaardiger dat 'ie maar een beperkt aantal ritten per dag rijdt en dan niet eens in het weekend. Veel dagjesmensen reizen juist in het weekend, dus als ze écht reizigers willen krijgen naar die 'bezienswaardigheden', dan moeten ze juist bussen inzetten in het weekend.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Roeland »

Vistaus schreef:Ik vind het merkwaardiger dat 'ie maar een beperkt aantal ritten per dag rijdt en dan niet eens in het weekend. Veel dagjesmensen reizen juist in het weekend, dus als ze écht reizigers willen krijgen naar die 'bezienswaardigheden', dan moeten ze juist bussen inzetten in het weekend.
Dat komt omdat de 202 alleen in de spits rijdt. De tegenspitsritten rijden daarom ook alleen in de randen van de spits. En als bijkomend argument wordt er dan het toeristisch vervoer bijgehaald.
Verwacht maar niet dat de 209 het Muiderslot gaat veroveren qua reizigersaantallen...
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Roeland schreef:
Vistaus schreef:Ik vind het merkwaardiger dat 'ie maar een beperkt aantal ritten per dag rijdt en dan niet eens in het weekend. Veel dagjesmensen reizen juist in het weekend, dus als ze écht reizigers willen krijgen naar die 'bezienswaardigheden', dan moeten ze juist bussen inzetten in het weekend.
Dat komt omdat de 202 alleen in de spits rijdt. De tegenspitsritten rijden daarom ook alleen in de randen van de spits. En als bijkomend argument wordt er dan het toeristisch vervoer bijgehaald.
Verwacht maar niet dat de 209 het Muiderslot gaat veroveren qua reizigersaantallen...
Dat snap ik wel, ik ken de 202, heb er ook wel eens mee gereisd :) Ik bekeek het meer even vanuit het argument "toeristisch vervoer". Maar je hebt verder natuurlijk gelijk :)
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Hoorde net van een chauffeuse dat lijn 1 (Hilversum) opgeheven gaat worden. Wie verzint dat nu weer? Hij rijdt al elke 15 min omdat het zo druk is, dan zouden ze flink in hun eigen voet schieten door hem aan zijn succes ten onder te laten gaan. En ze zei ook dat alle lijnen van/naar Huizen mogelijk over een paar jaar opgeheven worden muv de 320.

Is dat allemaal waar of...?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Roeland »

Ik vermoed dat het slechts geruchten zijn. Lijn 1 zal volgens mij gewoon blijven rijden. Wel is de bedoeling dat lijn 3 wordt opgeheven wanneer de busbaan langs het spoor (voor de 320) klaar is.
En in het vervoerplan 2019 staat, dat lijn 2 slecht bezet is, maar dat CNX geen fatsoenlijke alternatieven ziet, en hem gewoon blijft rijden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 05 jan 2019, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Nuja w.b.t. lijn 1 en die lijnen naar Huizen: de chauffeuse had het over een onderzoek dat was uitgevoerd, dus het klonk wel heel serieus... Aan de andere kant was ze ook wel wat gefrustreerd en verward, waardoor ze ook verkeerd reed met lijn 107, dus in die zin kan je gelijk hebben dat ze misschien niet helemaal helder was en dus een gerucht voor waar aannam.

Dat van lijn 3 wist ik al wel. En ja, lijn 2 is inderdaad altijd slecht bezet. Ik snap wel dat er geen alternatief is, maar ik snap niet waarom ze hem dan niet gewoon vanuit uit CTS of Pouw rijden met een kleiner busje. Scheelt een hoop geld.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door TreinenFreak »

Waarschijnlijk doelen jullie hierop: https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf2 ... echtstreek.
Toekomst ziet er als dit vertrouwelijk onderzoek gevolgd wordt er dus bepaald niet rooskleurig uit. Ben benieuwd hoe het programma van eisen voor de volgende concessie eruit gaat zien en hoop dat in ieder geval er meer vervoerders zich zullen inschrijven. Vond het bij de concessiewissel in 2011 al merkwaardig hoeveel er bezuinigd werd op deze concessie.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

TreinenFreak schreef:Waarschijnlijk doelen jullie hierop: https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf2 ... echtstreek.
Toekomst ziet er als dit vertrouwelijk onderzoek gevolgd wordt er dus bepaald niet rooskleurig uit. Ben benieuwd hoe het programma van eisen voor de volgende concessie eruit gaat zien en hoop dat in ieder geval er meer vervoerders zich zullen inschrijven. Vond het bij de concessiewissel in 2011 al merkwaardig hoeveel er bezuinigd werd op deze concessie.
Maar het blijft nog steeds raar, want lijn 1 is juist ontzettend druk, dus waarom zo'n goedgebruikte lijn opheffen? En het argument van 'stroomlijn' 320 gaat niet op, want die komt niet bepaald in de buurt van Kerkelanden en met de fiets van Kerkelanden naar het station is nog best een aardig stuk fietsen. Een buurtbus is geen alternatief voor lijn 1, wat dan moeten ze weet-ik-hoeveel buurtbusjes inzetten om dat grote aantal reizigers op te vangen. Dat is onhandig en kost meer dan wat het nu kost om lijn 1 te rijden.
Ik zou dan eerder bepleiten om lijn 107 helemaal op te heffen i.p.v. deels en misschien lijn 108 ook maar dan als ze die toch al willen inkorten en dan dat geld gebruiken om lijn 1 te redden. Lijn 107 mogen ze van mij zelfs dit jaar nog wel deels opheffen want als daar 5 mensen inzitten dan is dat heel veel, maar vaak zit ik er als enige in en ik zie hem vaak leeg voorbijrijden op diverse plekken langs de lijn. Vooral in het weekend is dat het geval, dan gebruikt niemand hem. En dan lijn 2 en 3 meteen vervangen door een klein busje, scheelt ook geld. En lijn 100 niet meer laten doorrijden naar Hilversum in de spits, want er is nog zat plek in de 320. Ook dat scheelt geld. Kan al dat geld alvast opzij worden gezet om lijn 1 te redden vanaf 2021.

(ik woon trouwens niet langs de route van lijn 1, dus dit pleidooi is niet bedoeld om 'mijn' lijn te redden ;))
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

Laten we nou eerst de werkelijkheid afwachten, wellicht blijkt het straks uiteindelijk reuze mee te vallen. ;)

Wat betreft lijn 1: hij rijdt niet voor niets ieder kwartier. Wel weet ik dat een deel van de wijken die bediend worden ook door de lijnen 104 en 121 bediend worden en dat lijn 104 volgens mij een lagere bezetting kent. Wellicht volgt er een soort samenvoeging van de lijnen 1 en 104? Verder blijft het allemaal speculeren natuurlijk voor zover er nog niets op papier staat.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Milco schreef:Laten we nou eerst de werkelijkheid afwachten, wellicht blijkt het straks uiteindelijk reuze mee te vallen. ;)

Wat betreft lijn 1: hij rijdt niet voor niets ieder kwartier. Wel weet ik dat een deel van de wijken die bediend worden ook door de lijnen 104 en 121 bediend worden en dat lijn 104 volgens mij een lagere bezetting kent. Wellicht volgt er een soort samenvoeging van de lijnen 1 en 104? Verder blijft het allemaal speculeren natuurlijk voor zover er nog niets op papier staat.
Lijn 1 en 104 komen niet erg bij elkaar in de buurt. Hooguit bij Zuiderheide, maar dan nog is het ruim 10 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde halte van lijn 1 (heb ik wel eens gedaan, dus ik spreek uit ervaring). Alleen 104 en 121 komen bij 2 haltes bij elkaar in de buurt (Van Ghentlaan (104)/Oscar Romerolaan (121) en Oude Molenmeent (beiden)). Goed, en een paar haltes in het centrum, maar dat vind ik niet tellen want dat is het centrum en kan ook niet echt anders (behalve dan lijn 104 de route van vóór 2011 teruggeven). En lijn 121 is sowieso geen alternatief met de magere frequentie en geen zondagsdienstregeling (ik snap wel waarom hoor, dat hoeft ook niet te veranderen, ik bedoel alleen: je kunt het niet als alternatief zien als lijn 1 opgeheven zou worden).

Maar ook al is de bezetting van lijn 104 lager (logisch ook, anders zou 'ie ook wel elk kwartier rijden), de bezetting is niet onvoldoende: maandag-zaterdag overdag zitten veel ritten driekwart tot geheel vol en zelfs op zondag zitten de meeste ritten overdag minimaal halfvol, maar soms ook bijna geheel (vooral aan het eind van de middag). Zelfs op feestdagen zit een deel van de vroege ochtendritten nog halfvol. Dat is dus ruim voldoende, zeker voor een lijn die slechts elke 30 minuten rijdt. Lijn 104 is tegenwoordig mijn lijn, dus ik ken de bezetting ;)
Wél is het zo dat de meeste reizigers van lijn 104 binnen Hilversum blijven en dus niet doorreizen van/naar Nieuw-Loosdrecht, dus in die zin zou ik een samenvoeging van lijn 1 en 104 wel zien zitten. Enige nadeel is alleen dat de rit vanuit Kerkelanden dan langer wordt en ik weet niet of reizigers dat wel zien zitten? Nog afgezien van de vertraging die lijn 104 maandag-zaterdag (op zondag is het rustiger op de weg) oploopt bij de Diependaalselaan, dus dat komt er ook nog eens bij.
Maar het zou wel grappig zijn, want dan komt de oude lijn 4/5 (t/m 2005) weer deels terug :P
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Ik ben trouwens benieuwd: heeft iemand toevallig foto's van bussen in Hilversum van, zeg maar, tussen 1985 en 2007? Want ik kan zo weinig vinden op internet en in het streekarchief. De meeste foto's zijn óf van voor de oorlog óf van net erna óf van de jaren '70. Maar ik zoek juist van tussen 1985 en 2007 nog foto's, met name van de stadsbussen, maar ook andere bussen zijn welkom. Iemand?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten