Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Suus »

Als je door die zes minuten aan looptijd net een chauffeursdienst en/of bus nodig hebt, kan dat behoorlijk in de kosten schelen. Zeker als die lijn 7 dagen per week van 7 tot 23 rijdt bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door bartjemestrom »

Nou. Het loopt aardig op als je die minuten elke dienst, elke dag, elke week, elke maand en elk jaar kan besparen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door CamilleKreemers »

Meestal bespaar je door deze wijziging direct diensten van chauffeurs. En dan praat je gauw over een jaarsalaris van 60.000 euro ongeveer per chauffeursdienst. Dan kan het bij een dienstlengte van 12 uur een uursdienst snel 2 chauffeurs besparen. Dan heb je al een ton minder. Dit is een halte met meerdere lijnen en dan kan je snel meerdere chauffeurs besparen, wat mooi is. De basisvergoeding per uur vanuit overheid blijft namelijk gelijk, terwijl de kosten dalen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat klinkt als een geweldige situatie, dan kunnen we steeds meer DRU's rijden! *bus*
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Hageneis »

Moet wel een hele spannende oorzaak zijn van dat chauffeurstekort als dat niet naar buiten gebracht mag worden. Nu wordt ik juist benieuwd. Zeg maar Streisand-effect.

Iemand een vermoeden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Hainje »

Was er laatst niet iets in het nieuws met het ziekteverzuimbeleid binnen Connexxion? Hele wilde gok dat dit het 'issue' is.
🍉
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Durashift »

CamilleKreemers schreef:Meestal bespaar je door deze wijziging direct diensten van chauffeurs. En dan praat je gauw over een jaarsalaris van 60.000 euro ongeveer per chauffeursdienst. Dan kan het bij een dienstlengte van 12 uur een uursdienst snel 2 chauffeurs besparen. Dan heb je al een ton minder. Dit is een halte met meerdere lijnen en dan kan je snel meerdere chauffeurs besparen, wat mooi is. De basisvergoeding per uur vanuit overheid blijft namelijk gelijk, terwijl de kosten dalen.
Of de verplaatsing van het verblijf is een maatregel om het chauffeurstekort terug te dringen?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door isadora »

nvdw schreef:De tijd die een chauffeur nodig heeft om naar de pauzelocatie te lopen is in zijn dienst opgenomen als 'looptijd'. Als je daar terug kan gaan van bijvoorbeeld vier minuten naar één is dat per pauze zes minuten, die je kunt gebruiken om de dienst in te korten of ritten anders/efficiënter te plannen.
Het zijn echter maar slechts twee minuten in de huidige situatie, en dan kun je nog heel rustig aan wandelen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:Dat klinkt als een geweldige situatie, dan kunnen we steeds meer DRU's rijden! *bus*
Juist niet. De bijdrage van de overheid per uur (zoals in de meeste concessies met reizigersopbrengsten richting vervoerder) blijft namelijk gelijk en bij meer DRU's neemt deze waarde dan toe. Je zou kunnen overleggen met de overheid dat de bijdrage iets daalt, of het als extra winst zien.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Globetrotter »

Gister op de A27 richting Utrecht de 9128 gespot. Iemand enig idee?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Etienne »

Ezra schreef:Gister op de A27 richting Utrecht de 9128 gespot. Iemand enig idee?
Onderhoud bij Carmar in Hardinxveld of Schelluinen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

Een tijd geleden viel het me op dat bij de vrij nieuwe halte Diemerknoop wordt omgeroepen: "Hier kunt u overstappen op lijn 66 naar IJburg." Netjes! Heb het alleen in de Almeerse lijnen gehoord, 320 weet ik niet.

Vanochtend in de 327 naar Amsterdam hoorde ik bij de Brinkstraat ook een omroep. Ik verstond het niet goed, maar het leek op een overstap op lijn 9 die genoemd werd. Iemand die hier toevallig meer van weet?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Jurre »

Per 16 augustus rijdt lijn 320 ook op zondag door naar Amsterdam Amstel en rijdt lijn 202 door naar Laren en Eemnes Tak (A27).
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Gekko123 »

En waarom kan dat nu ineens wel en eerst niet? Heeft de provincie ineens extra geld vanuit Den Haag gekregen ofzo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Daniel »

Zijn ze in Almere nou zo bang dat chauffeurs een verkeerde bus meenemen? Vanmiddag op lijn 160 de ex-Zaanse 3551 op de foto gezet die op nog geen 5 cm van elkaar liefst twee bordjes "Streekbus" op de voorruit geplakt had zitten :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Milco »

@Gekko123: geen idee, maar de A1 wordt t.z.t. verlegd en dan komt er als het goed is ook een nieuw busstation bij Muiden. Nu weet ik niet wanneer de "afbraak" van het huidige busstation Muiden P+R begint, maar misschien dat keren te Muiden daardoor lastiger of misschien onmogelijk wordt binnenkort en daarom de 320 ook op zondag naar Amsterdam rijdt? Ik heb geen flauw idee hoor, maar dit is verder de enige reden die me zo snel te binnen schiet.

@Daniel: ja, dat klopt inderdaad. Dat valt mij ook steeds op. :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Durashift »

Milco schreef:@Gekko123: geen idee, maar de A1 wordt t.z.t. verlegd en dan komt er als het goed is ook een nieuw busstation bij Muiden. Nu weet ik niet wanneer de "afbraak" van het huidige busstation Muiden P+R begint, maar misschien dat keren te Muiden daardoor lastiger of misschien onmogelijk wordt binnenkort en daarom de 320 ook op zondag naar Amsterdam rijdt? Ik heb geen flauw idee hoor, maar dit is verder de enige reden die me zo snel te binnen schiet.

(..)
Toevallig een week of wat geleden met de auto, vanaf Weesp, de A1 opgereden richting Amersfoort.
Het is inderdaad een bouw'put' daar.. Ik zag dat ze de nieuwe brug al aardig aan het opbouwen zijn.

De oprit is een stuk verlegt.. al had ik niet de indruk dat de onderdoorgang onder de A1 (dus vanaf Weesp naar de A1 richting Amsterdam) geblokkeerd was.

Lijkt mij dat de R-net bussen dan ook nog steeds daar kunnen 'keren'.. Zou toch moeten, want ook vanaf Amsterdam naar Almere / Hilversum moet je de A1 onderdoor.. en andersom moet men de A1 af kunnen bij Muiderberg..
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Bluearrow »

Het doortrekken van lijn 320 op zondag naar Amsterdam heeft te maken met het feit dat lijn 320 door de overstap in Muiden niet voldeed aan de R-net eisen (althans, in de richting van 't Gooi). De overstaptijd van lijn 322/327 op 320 bedroeg zo'n 8 tot 10 minuten, en strookt dus niet met de eisen (overstaptijd, winderige haltevoorzieningen etc). Dat is één van de redenen waarom de 320 tegenwoordig op zondag dus ook doorrijdt van/naar Amsterdam. Bovendien, voor reizigers die gebruikmaken van 'losse kaartjes' (lees: veel toeristen die in Naarden Gooimeer opstappen richting Amsterdam) is het ook een stuk beter geworden, omdat men nu geen dubbele tarieven meer heeft.

Uitleg: De lijnen 320, 322, 327 en 328 kennen verschillende tarieven. Lijn 320: Gooitarief en de andere lijnen dus het Almeerse tarief). In het verleden was het dus, vanwege de verplichte overstap op zondag, in principe noodzakelijk om twee keer een kaartje te kopen. En dat resulteerde nog weleens in onenigheid (voorbeeld: kaartje op lijn 320 vanuit 't Gooi naar Muiden, € 4,40 en vanwege de overstap mocht je dan in Muiden na overstap opnieuw betalen naar Amsterdam, weer € 5). Gelukkig is daar nu een einde aan gekomen.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Gekko123 »

Kan het vanuit reizigersoogpunt ook alleen maar waarderen. Alleen blijf ik me wel afvragen waar het benodigde geld vandaan komt. Heb nu niet echt het idee gekregen dat er elders in de concessie bezuinigd is...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door isadora »

Ze verdienen tonnen per jaar aan het terug schroeven van de Vmax, vertelde een CXX-chauffeur me.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Zonnig »

Eigenlijk voldoen ze met het terugschroeven van de V-max niet meer aan de concessie-eisen (ondanks dat de provincie daarmee akkoord is gegaan).
Kan daar eigenlijk niets tegen worden gedaan?

Wie weet hadden anderen dan ook wel willen inschrijven.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door CamilleKreemers »

concessie-eisen zijn vaak beperkt houdbaar. Soms zorgen externe situaties ervoor dat je ze toch moet aanpassen.

Enkele verbindingen worden vaak als belangrijk gezien, terwijl de reizigersaantallen toch verminderen kan. Wat als een minimale frequentie van 4x/uur wordt geëist in het PvE, terwijl 2x/uur beter op de vraag aansluit? Aldus PvE is het dan vaak niet meer mogelijk. Hierom worden wijzigingen in overleg goedgekeurd in de loop van de concessie.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Globetrotter »

CamilleKreemers schreef:concessie-eisen zijn vaak beperkt houdbaar. Soms zorgen externe situaties ervoor dat je ze toch moet aanpassen.

Enkele verbindingen worden vaak als belangrijk gezien, terwijl de reizigersaantallen toch verminderen kan. Wat als een minimale frequentie van 4x/uur wordt geëist in het PvE, terwijl 2x/uur beter op de vraag aansluit? Aldus PvE is het dan vaak niet meer mogelijk. Hierom worden wijzigingen in overleg goedgekeurd in de loop van de concessie.
Kunnen andere vervoerders tegen het na verloop van tijd aanpassen van de eisen van het PvE vastgelegde eisen nog ingaan?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door CamilleKreemers »

ik heb geen idee.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Daelea »

Vanochtend is er in Almere-Haven brand uitgebroken in de motor van een stadsbus, een Van Hool G, zo te zien (als ik inzoom lijkt het om de 4640 te gaan). Bron: http://nos.nl/l/2066201
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten