Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Dec 2014, 21:44

Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer
Geplaatst op: maandag 1 december 2014 21:43
Laatst bijgewerkt: maandag 1 december 2014 21:44


UTRECHT - De Uithof-tramlijn in Utrecht wordt aangelegd door aannemer BAM en de trams worden geleverd door het Spaanse CAF, zo is besloten na een uitvoerige aanbestedingsprocedure. Dat meldt het Bestuur Regio Utrecht (BRU). .
De opdracht aan BAM omvat de realisatie van de traminfrastructuur voor de Uithoflijn, waaronder tramrails, bovenleiding en haltes. Het tracé is acht kilometer lang en krijgt negen haltes. De opdracht aan de Spaanse leverancier CAF betreft 27 'lagevloertrams' van circa 32 meter lang.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Hainje » Ma 01 Dec 2014, 22:10

Wauw, CAF doet momenteel goede zaken in NL. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Dec 2014, 23:10

Die trams zullen ook deels voor de bestaande lijn zijn neem ik aan trouwens? Gezien ze in lengte nog wat langer zijn dan een dubbelgelede lijkt 10 trams meer dan er nu DGBs zijn een wel heel grote groeiverwachting anders.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bumzle
Berichten: 145
Lid geworden op: Di 03 Dec 2013, 20:22

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Bumzle » Ma 01 Dec 2014, 23:15

Ze worden alle 27 voor de Uithoflijn gebruikt. In de toekomst komen er nog 27 bij voor de oude lijn.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Z2N » Di 02 Dec 2014, 00:28

Ervanuitgaande dat er ongeveer 3 tegelijk in onderhoud zullen staan zijn er 24 trams voor de dienst, of 12 combinaties (de trams moeten gekoppeld gaan rijden). De reistijd is 17 minuten, een omloop met keertijd zal dus ongeveer 45 minuten zijn. 12 combinaties voor 45 minuten staat gelijk aan 16 trams per uur, exact de geplande spitsfrequentie. Ik vind de hoeveelheid trams dus eigenlijk wel meevallen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Ardan » Di 02 Dec 2014, 00:31

CS-Uithof komt dus compleet los te liggen van de andere twee lijnen? Geen doorgaand verkeer dus?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Z2N » Di 02 Dec 2014, 00:39

Er is volgens mij nog geen geld voor de nieuwe trams en de perronombouw op het stuk ten zuiden van het CS..
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor n-evo » Di 02 Dec 2014, 00:48

Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor groningen » Di 02 Dec 2014, 02:33

Als er geen verbinding is tussen beide lijnen op CS in Utrecht, dan moet dus een extra onderhoudspand gebouwd worden. Straks gaan ze leeg van CS naar de remise aan de Taludweg in Nieuwegein. Mooie extra kilometers voor niks (zonder reizigers).

Reisadvies geeft nu aan. Vanuit Ijsselstein over te stappen in Stadscentrum, Nieuwegein op bus 71 naar de Heidelberglaan, Uithof, Utrecht en dus niet via CS. Prijs is 3,48. Reistijd zo'n 50 a 55 minuten.

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Tjekken » Di 02 Dec 2014, 07:30

Z2N schreef:Er is volgens mij nog geen geld voor de nieuwe trams en de perronombouw op het stuk ten zuiden van het CS..


Die perronombouw en levering van nieuwe trams op de SUNIJ lijn staan gepland voor 2019/2020. Als het goed is wordt de SUNIJ lijn dan aan de Uithoflijn gekoppeld.

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor MdJ » Di 02 Dec 2014, 08:28

De plannen zagen voor dat in 2017 de beide lijnen aan elkaar gekoppeld werden. Niet exploitatief; maar de Uithoftrams worden onderhouden in Nieuwegein :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

Tjekken
Berichten: 136
Lid geworden op: Di 18 Okt 2011, 07:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Tjekken » Di 02 Dec 2014, 09:13

MdJ schreef:De plannen zagen voor dat in 2017 de beide lijnen aan elkaar gekoppeld werden. Niet exploitatief; maar de Uithoftrams worden onderhouden in Nieuwegein :wink:


Volgens mij is de bouw van het doorkoppelingsviaduct net begonnen ;)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Dec 2014, 10:12

n-evo schreef:Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.
Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.

groningen schreef:Als er geen verbinding is tussen beide lijnen op CS in Utrecht, dan moet dus een extra onderhoudspand gebouwd worden. Straks gaan ze leeg van CS naar de remise aan de Taludweg in Nieuwegein. Mooie extra kilometers voor niks (zonder reizigers).
Die paar extra kilometers zijn zeer de moeite waard als je dan geen tweede onderhoudswerkplaats nodig hebt.

groningen schreef:Reisadvies geeft nu aan. Vanuit Ijsselstein over te stappen in Stadscentrum, Nieuwegein op bus 71 naar de Heidelberglaan, Uithof, Utrecht en dus niet via CS. Prijs is 3,48. Reistijd zo'n 50 a 55 minuten.
Wat wil je hier mee zeggen?
Met een doorgaande tram zal het ook een minuut of 50 zijn maar dan zonder overstappen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Carlos0_0
Berichten: 130
Lid geworden op: Wo 29 Jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Carlos0_0 » Di 02 Dec 2014, 10:25

n-evo schreef:Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.


Het is heel makkelijk te snappen deze komen op de nieuwe trambaan, hoe wil je de oude trams naar de nieuwe lijn laten rijden ?(Er komt niet gelijk een verbinding tussen beide trams).
Hoe wil je de huidige trams daar laten stoppen de haltes worden laag vloers trappetje bij de deur :lol: ?, alle haltes van de huidige trams moeten dus ook een keer verlaagd worden.

En de huidige trams zijn zeker wel op al aantal jaren, die dingen zijn al zo vaak verbouwd/gerenoveerd echt veel geld ingestoken.
Dit zijn de zelfde gele trams die in 1983 zijn begonnen je herkent ze alleen niet meer terug, ze zijn vooral aan de voorkant aardig veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Dec 2014, 11:06

De vraag was waarom er niet meteen nieuwe trams komen op de oude trambaan. Precies het tegenovergestelde :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor donny2290 » Di 02 Dec 2014, 11:21

Ik had toch liever echte sneltrams gezien, bijvoorbeeld de regiocitadis of de flexity swift. Maar ben benieuwd hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien!
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Dec 2014, 11:43

Het zal vast gaan om trams uit de Urbos-familie.
Mijn persoonlijke ervaring (ze rijden o.a. in Zaragoza en Edinburgh) is dat er op het rijgedrag niks aan te merken is en dat ze er fijne stoelen in kunnen zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor FLJ » Di 02 Dec 2014, 11:45

Het is nog even de vraag welk type Urbos er besteld is, aangezien bij mijn weten CAF met twee types heeft ingeschreven. De AXL rijdt momenteel in Stockholm en zal binnenkort geleverd gaan worden aan Tallin. Dit is een wat conventioneler tramtype op draaistellen (zoals o.a. de RegioCitadis bij de HTM). De Urbos 3 (die o.a. rijdt in Nantes, Sydney en Sevilla) doet wat betreft constructie en uiterlijk sterk denken aan de Alstom Citadis 302/402. Ik vermoed zelf dat het om de Urbos 3 zal gaan, aangezien dit meer overeen komt met de 32 meter die de trams worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Suus » Di 02 Dec 2014, 12:03

De AXL is ook een variant van de Urbos. Voor een sneltram lijkt een tramvariant met "conventionele" draaistellen wel comfortabeler voor de reiziger, zeker omdat er hoge snelheden worden gehaald.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Hainje » Di 02 Dec 2014, 13:32

Carlos0_0 schreef:En de huidige trams zijn zeker wel op al aantal jaren, die dingen zijn al zo vaak verbouwd/gerenoveerd echt veel geld ingestoken. Dit zijn de zelfde gele trams die in 1983 zijn begonnen je herkent ze alleen niet meer terug, ze zijn vooral aan de voorkant aardig veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram

Allejezus, die dingen zijn nog ouder dan ik O_o
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 02 Dec 2014, 13:45

Het nadeel van de trams op vaste draaistellen is inderdaad dat ze zich zo enorm slecht gedragen in bochten. Hierdoor moeten de bochten een stuk langzamer genomen worden, wat weer van invloed is op de reistijd.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor FLJ » Di 02 Dec 2014, 13:56

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat dit verschilt per tramtype en de staat van het spoor. In mijn beleving gaat een Amsterdamse Combino een stuk soepeler en sneller door een (scherpe) bocht dan bijvoorbeeld de Rotterdamse Citadis, maar al met al zijn de rij-eigenschappen van bijvoorbeeld een Flexity Classic die gebruik maakt van gewone draaistellen in mijn beleving een stuk beter.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor n-evo » Di 02 Dec 2014, 14:13

reisthijs schreef:Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.

Die revisie hebben ze naar mijn weten uitgevoerd omdat er geen geld was voor nieuwe trams en ombouw van de Nieuwegeinlijn. Trams hebben doorgaans een levensduur van 30 jaar, daar zitten die bakken al ruim op toch?

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor FLJ » Di 02 Dec 2014, 14:20

Daarbij is uiteraard gekeken naar de staat van de trams op dat moment. In Bremen worden 77 lagevloertrams van 20 jaar oud de komende jaren vervangen omdat ze op zijn, dit terwijl de levensduur ook stond vastgesteld op 30 jaar. Oftewel die 30 jaar is nou niet bepaald een getal waar je je teveel op moet vastbijten.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Berichtdoor n-evo » Di 02 Dec 2014, 14:27

True, daar heb je gelijk in. Waar het mij om gaat is dat Utrecht het liefst al lang moderne lagevloertrams gewild had maar dat daar simpelweg geen geld voor was. Dat hele akefietje met de Weense trams is ook voortgekomen uit geldgebrek.

Ergens wel beetje sneu dat er geen geld is voor 2x 27 nieuwe trams.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] en 4 gasten