Pagina 1 van 2

Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 21:44
door Daniel
Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer
Geplaatst op: maandag 1 december 2014 21:43
Laatst bijgewerkt: maandag 1 december 2014 21:44


UTRECHT - De Uithof-tramlijn in Utrecht wordt aangelegd door aannemer BAM en de trams worden geleverd door het Spaanse CAF, zo is besloten na een uitvoerige aanbestedingsprocedure. Dat meldt het Bestuur Regio Utrecht (BRU). .
De opdracht aan BAM omvat de realisatie van de traminfrastructuur voor de Uithoflijn, waaronder tramrails, bovenleiding en haltes. Het tracé is acht kilometer lang en krijgt negen haltes. De opdracht aan de Spaanse leverancier CAF betreft 27 'lagevloertrams' van circa 32 meter lang.
Lees verder

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 22:10
door Hainje
Wauw, CAF doet momenteel goede zaken in NL. :P

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 23:10
door Daniel
Die trams zullen ook deels voor de bestaande lijn zijn neem ik aan trouwens? Gezien ze in lengte nog wat langer zijn dan een dubbelgelede lijkt 10 trams meer dan er nu DGBs zijn een wel heel grote groeiverwachting anders.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: ma 01 dec 2014, 23:15
door Bumzle
Ze worden alle 27 voor de Uithoflijn gebruikt. In de toekomst komen er nog 27 bij voor de oude lijn.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 00:28
door Z2N
Ervanuitgaande dat er ongeveer 3 tegelijk in onderhoud zullen staan zijn er 24 trams voor de dienst, of 12 combinaties (de trams moeten gekoppeld gaan rijden). De reistijd is 17 minuten, een omloop met keertijd zal dus ongeveer 45 minuten zijn. 12 combinaties voor 45 minuten staat gelijk aan 16 trams per uur, exact de geplande spitsfrequentie. Ik vind de hoeveelheid trams dus eigenlijk wel meevallen.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 00:31
door Ardan
CS-Uithof komt dus compleet los te liggen van de andere twee lijnen? Geen doorgaand verkeer dus?

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 00:39
door Z2N
Er is volgens mij nog geen geld voor de nieuwe trams en de perronombouw op het stuk ten zuiden van het CS..

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 00:48
door n-evo
Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 02:33
door groningen
Als er geen verbinding is tussen beide lijnen op CS in Utrecht, dan moet dus een extra onderhoudspand gebouwd worden. Straks gaan ze leeg van CS naar de remise aan de Taludweg in Nieuwegein. Mooie extra kilometers voor niks (zonder reizigers).

Reisadvies geeft nu aan. Vanuit Ijsselstein over te stappen in Stadscentrum, Nieuwegein op bus 71 naar de Heidelberglaan, Uithof, Utrecht en dus niet via CS. Prijs is 3,48. Reistijd zo'n 50 a 55 minuten.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 07:30
door Tjekken
Z2N schreef:Er is volgens mij nog geen geld voor de nieuwe trams en de perronombouw op het stuk ten zuiden van het CS..
Die perronombouw en levering van nieuwe trams op de SUNIJ lijn staan gepland voor 2019/2020. Als het goed is wordt de SUNIJ lijn dan aan de Uithoflijn gekoppeld.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 08:28
door MdJ
De plannen zagen voor dat in 2017 de beide lijnen aan elkaar gekoppeld werden. Niet exploitatief; maar de Uithoftrams worden onderhouden in Nieuwegein :wink:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 09:13
door Tjekken
MdJ schreef:De plannen zagen voor dat in 2017 de beide lijnen aan elkaar gekoppeld werden. Niet exploitatief; maar de Uithoftrams worden onderhouden in Nieuwegein :wink:
Volgens mij is de bouw van het doorkoppelingsviaduct net begonnen ;)

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 10:12
door reisthijs
n-evo schreef:Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.
Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.
groningen schreef:Als er geen verbinding is tussen beide lijnen op CS in Utrecht, dan moet dus een extra onderhoudspand gebouwd worden. Straks gaan ze leeg van CS naar de remise aan de Taludweg in Nieuwegein. Mooie extra kilometers voor niks (zonder reizigers).
Die paar extra kilometers zijn zeer de moeite waard als je dan geen tweede onderhoudswerkplaats nodig hebt.
groningen schreef:Reisadvies geeft nu aan. Vanuit Ijsselstein over te stappen in Stadscentrum, Nieuwegein op bus 71 naar de Heidelberglaan, Uithof, Utrecht en dus niet via CS. Prijs is 3,48. Reistijd zo'n 50 a 55 minuten.
Wat wil je hier mee zeggen?
Met een doorgaande tram zal het ook een minuut of 50 zijn maar dan zonder overstappen.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 10:25
door Carlos0_0
n-evo schreef:Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.
Het is heel makkelijk te snappen deze komen op de nieuwe trambaan, hoe wil je de oude trams naar de nieuwe lijn laten rijden ?(Er komt niet gelijk een verbinding tussen beide trams).
Hoe wil je de huidige trams daar laten stoppen de haltes worden laag vloers trappetje bij de deur :lol: ?, alle haltes van de huidige trams moeten dus ook een keer verlaagd worden.

En de huidige trams zijn zeker wel op al aantal jaren, die dingen zijn al zo vaak verbouwd/gerenoveerd echt veel geld ingestoken.
Dit zijn de zelfde gele trams die in 1983 zijn begonnen je herkent ze alleen niet meer terug, ze zijn vooral aan de voorkant aardig veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 11:06
door reisthijs
De vraag was waarom er niet meteen nieuwe trams komen op de oude trambaan. Precies het tegenovergestelde :wink:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 11:21
door donny2290
Ik had toch liever echte sneltrams gezien, bijvoorbeeld de regiocitadis of de flexity swift. Maar ben benieuwd hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien!

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 11:43
door reisthijs
Het zal vast gaan om trams uit de Urbos-familie.
Mijn persoonlijke ervaring (ze rijden o.a. in Zaragoza en Edinburgh) is dat er op het rijgedrag niks aan te merken is en dat ze er fijne stoelen in kunnen zetten.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 11:45
door FLJ
Het is nog even de vraag welk type Urbos er besteld is, aangezien bij mijn weten CAF met twee types heeft ingeschreven. De AXL rijdt momenteel in Stockholm en zal binnenkort geleverd gaan worden aan Tallin. Dit is een wat conventioneler tramtype op draaistellen (zoals o.a. de RegioCitadis bij de HTM). De Urbos 3 (die o.a. rijdt in Nantes, Sydney en Sevilla) doet wat betreft constructie en uiterlijk sterk denken aan de Alstom Citadis 302/402. Ik vermoed zelf dat het om de Urbos 3 zal gaan, aangezien dit meer overeen komt met de 32 meter die de trams worden.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 12:03
door Suus
De AXL is ook een variant van de Urbos. Voor een sneltram lijkt een tramvariant met "conventionele" draaistellen wel comfortabeler voor de reiziger, zeker omdat er hoge snelheden worden gehaald.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 13:32
door Hainje
Carlos0_0 schreef:En de huidige trams zijn zeker wel op al aantal jaren, die dingen zijn al zo vaak verbouwd/gerenoveerd echt veel geld ingestoken. Dit zijn de zelfde gele trams die in 1983 zijn begonnen je herkent ze alleen niet meer terug, ze zijn vooral aan de voorkant aardig veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram
Allejezus, die dingen zijn nog ouder dan ik O_o

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 13:45
door Busfoto.nl
Het nadeel van de trams op vaste draaistellen is inderdaad dat ze zich zo enorm slecht gedragen in bochten. Hierdoor moeten de bochten een stuk langzamer genomen worden, wat weer van invloed is op de reistijd.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 13:56
door FLJ
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat dit verschilt per tramtype en de staat van het spoor. In mijn beleving gaat een Amsterdamse Combino een stuk soepeler en sneller door een (scherpe) bocht dan bijvoorbeeld de Rotterdamse Citadis, maar al met al zijn de rij-eigenschappen van bijvoorbeeld een Flexity Classic die gebruik maakt van gewone draaistellen in mijn beleving een stuk beter.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 14:13
door n-evo
reisthijs schreef:Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.
Die revisie hebben ze naar mijn weten uitgevoerd omdat er geen geld was voor nieuwe trams en ombouw van de Nieuwegeinlijn. Trams hebben doorgaans een levensduur van 30 jaar, daar zitten die bakken al ruim op toch?

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 14:20
door FLJ
Daarbij is uiteraard gekeken naar de staat van de trams op dat moment. In Bremen worden 77 lagevloertrams van 20 jaar oud de komende jaren vervangen omdat ze op zijn, dit terwijl de levensduur ook stond vastgesteld op 30 jaar. Oftewel die 30 jaar is nou niet bepaald een getal waar je je teveel op moet vastbijten.

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Geplaatst: di 02 dec 2014, 14:27
door n-evo
True, daar heb je gelijk in. Waar het mij om gaat is dat Utrecht het liefst al lang moderne lagevloertrams gewild had maar dat daar simpelweg geen geld voor was. Dat hele akefietje met de Weense trams is ook voortgekomen uit geldgebrek.

Ergens wel beetje sneu dat er geen geld is voor 2x 27 nieuwe trams.