Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Thom91 » Do 18 Dec 2014, 18:08

Beste,

Vandaag is het Ontwerptracébesluit voor de viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid openbaar gemaakt. Het is hier te vinden: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
Laatst gewijzigd door Thom91 op Vr 19 Dec 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.

groningen
Berichten: 1238
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor groningen » Do 18 Dec 2014, 18:54

Ja hoor!

Titel: Spooruitbreiding Rijkswijk - Delft Zuid

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12201
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Meltrain » Do 18 Dec 2014, 20:18

Volgens die link vallen 6, 7 én 8 januari ook allemaal op een dinsdag. :')
Maar mogelijk ga ik op dinsdag 6 januari wel even naar een inloopspreekavond.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Thom69
Berichten: 717
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Thom69 » Vr 19 Dec 2014, 10:15

404 - Pagina niet gevonden... De link die je gegeven hebt redigeert mij nu naar een foutpagina :(
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden | Vrijwilliger op Buurtbus 723 Lisse - Oude Wetering

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4381
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor reisthijs » Vr 19 Dec 2014, 10:20

In de tweede post van dit topic zie je waardoor het fout gaat :wink:

http://www.platformparticipatie.nl/proj ... cebesluit/ werkt wel.

De link naar de documenten werkt daar dan weer niet, maar zo wel:
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Obus » Vr 19 Dec 2014, 10:28

Meltrain schreef:Volgens die link vallen 6, 7 én 8 januari ook allemaal op een dinsdag. :')


De agenda's van de rijksambtenarij.

The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.
De mortuis nil nisi bene

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Thom91 » Vr 19 Dec 2014, 12:15

Thom69 schreef:404 - Pagina niet gevonden... De link die je gegeven hebt redigeert mij nu naar een foutpagina :(

Hmm, gisteren werkte hij nog wel. In ieder geval, nieuwe link in de OP.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor deadlock » Vr 19 Dec 2014, 16:09

Gisteren werkte de link inderdaad prima want ik heb het document direct naar dropbox gekopieerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Karl
Berichten: 3716
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Karl » Vr 19 Dec 2014, 16:11

Het 'probleem' is wellicht dat de naam van de pagina in de link stond/staat en de typo 'Rijkswijk' is aangepast. Hierdoor is de link ook veranderd. Deze pagina doet het wel/ook: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10801
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Dec 2014, 22:34

Interessant is dat kennelijk ook Delft Zuid viersporig wordt. Daarmee wordt de flessenhals Delft Zuid - Schiedam minder erg omdat de gemiddelde snelheid dan vrijwel gelijk zal zijn voor alle treinen.

Nu nog een verbouwing van de wissels bij Schiedam en Rotterdam zodat je de viersporigheid op dat stuk straks ook effectief kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2767
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Zugführer » Vr 19 Dec 2014, 22:43

Het moet wel heel raar lopen als dat niet gaat gebeuren lijkt me :)
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (8-nov): trein 13.212 km - bus 514 km - boot 255 km - tram 7 km - metro 5 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 790
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor SLToilet » Za 20 Dec 2014, 00:03

Hoopgevend nieuws in ieder geval voor het verbeteren van de dienstregeling. *O*
En nu maar hopen dat er geen azijn wordt gegoten over het plan door hardnekkige klagers die langs het spoor wonen. :X

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 359
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor MarkNL » Wo 21 Dec 2016, 13:30

Het definitieve tracébesluit is vandaag gepubliceerd. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het ontwerptracébesluit.

Platform Participatie schreef:Op basis van de zienswijzen is het ontwerptracébesluit aangepast. Zo wordt onder andere op veler verzoek de doorgangshoogte van de brug over de Kerstanjewetering bij Rijswijk verhoogd naar 1.80 meter. De plaatsing en verhoging van geluidschermen in Rotterdam vervalt op basis van het geactualiseerde geluidsonderzoek ten behoeve van het tracébesluit.

Tevens is een aantal ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid en seinoptimalisatie tot en met Schiedam is onvoldoende gebleken om de beoogde acht Intercity’s en zes Sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal te laten rijden. Hiervoor zijn bijkomende maatregelen nodig tussen Schiedam en Rotterdam, zoals het verlengen van perrons te Rotterdam Centraal, als ook het verplaatsen, vervangen en opheffen van wissels. U kunt een beschrijving van de wijzigingen terugvinden in paragraaf 2.4 (pagina’s 57 en 58) van de toelichting (deel III) bij het tracébesluit.


Kort samengevat: de viersporigheid wordt doorgetrokken tot net ten zuiden van station Delft Zuid. De gemeente Rijswijk heeft een stille ambitie voor een stations Rijswijk Zuid en een overkluizing ter hoogte van het spoor (er gaan woningen gebouwd worden daar). In dit project gaat men hiermee niet aan de slag, maar het wordt niet onmogelijk gemaakt. De overweg bij 't Haantje wordt logischerwijs vervangen door een tunnel, het raccordement DSM zal verder worden uitgebreid en Delft Zuid zelf krijgt een grote metamorfose.

Zoals in de quote al aangegeven vinden er ook aanpassingen plaats tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal. De verkanting van de sporen te Schiedam Centrum wordt aangepast en her en der worden wissels vervangen, weggehaald en/of verplaatst. Wat mij echter níet duidelijk wordt uit het tracébesluit is hoe de indeling van Schiedam Centrum precies wordt na het afvallen van de Hoekse Lijn. Het tracébesluit schrijft er weinig over, behalve dat er een kruiswissel aan de noordzijde weggehaald wordt en een wisseloverloop komt aan de zuidzijde. Het doet mij vermoeden dat de huidige sporen 1 en 2 te Sdm buiten dienst gaan.

Link naar Platform Participatie met de documenten.

Roeland
Berichten: 518
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Roeland » Wo 21 Dec 2016, 13:39

Station Schiedam Spaland maakt geen onderdeel uit van het project?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2201
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Gekko123 » Wo 21 Dec 2016, 13:51

Hoewel ik het echt zeer kan waarderen dat de viersporigheid wordt doorgetrokken naar Delft Zuid vind ik het een gemiste kans dat er straks alsnog een stukje dubbelspoor overblijft tussen pakweg Delft Zuid een Schiedam/Rotterdam. Als men echt had gewild en had doorgepakt had men die paar kilometer meteen meegenomen.

Verder moet ik zeggen dat er nu weer mooi wordt voortgeborduurd op de traditie om stationsomgevingen vlak voor een grote verbouwing flink aan te pakken. De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 359
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor MarkNL » Wo 21 Dec 2016, 14:27

Roeland schreef:Station Schiedam Spaland maakt geen onderdeel uit van het project?

Spaland komt in het gehele document niet voor en Kethel alleen in combinatie met milieuonderzoeken. Station Schiedam Spaland is geloof ik ook in de ijskast geparkeerd als ik mij niet vergis.

Gekko123 schreef:Hoewel ik het echt zeer kan waarderen dat de viersporigheid wordt doorgetrokken naar Delft Zuid vind ik het een gemiste kans dat er straks alsnog een stukje dubbelspoor overblijft tussen pakweg Delft Zuid een Schiedam/Rotterdam. Als men echt had gewild en had doorgepakt had men die paar kilometer meteen meegenomen.

Inderdaad wel jammer omdat je dan in 1 klap klaar was geweest voor Rotterdam - Rijswijk. Wat dat betreft erg jammer dat er geen extra budget is gevonden voor dat stuk. Zal mij niet verbazen als dadelijk nadat Delft - Rijswijk klaar is, opeens de procedures komen voor Delft - Schiedam/Rotterdam :') .

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4381
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor reisthijs » Wo 21 Dec 2016, 15:45

Station Spaland/Kethel is geen onderdeel van dit project omdat daarvoor viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam noodzakelijk wordt geacht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12201
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Meltrain » Wo 21 Dec 2016, 16:44

Gekko123 schreef:De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.

Die uitbreiding van het aantal fietsenstallingen was destijds anders wel echt nodig.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Bemined
Berichten: 1266
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Bemined » Wo 21 Dec 2016, 18:21

Zover ik opmaak uit de teksten en tekeningen in het document:
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.
- Bij de spoorbrug Delfshavense Schie worden een overloopwissel verplaatst zodat gelijktijdigheid van de binnenste fly-over richting Schiedam en van Schiedam richting de lage sporen ontstaat.
- In Rotterdam wordt het knikje in spoor 6 verwijderd waardoor intercity's van meer dan 9 bakken niet langer de zigzag hoeven te maken via de trage 1:9 wissels. Ook de wissels richting de sporen 7 en 8 worden vervangen, ik vermoed dat dit dan 1:12 wissels worden zodat de snelheid naar deze sporen omhoog kan.

Kortom Schiedam nog tweesporig met hogere baanvaksnelheid, tussen Schiedam en Rotterdam wordt het viersporig maar beperkt toegankelijk want de aansluiting van de lage sporen in Rotterdam wordt niet aangepast. Ik vermoed dat vooral de intercity Den Haag - Eindhoven hier de lage sporen zal gaan pakken omdat deze toch naar buiten moet, maar de sprinters nog via de fly-over zullen blijven rijden richting Rotterdam. De aanpassingen in Rotterdam hebben ook gevolgen voor de bereikbaarheid van het emplacement, vanaf spoor 6 kun je het emplacement niet meer op, en vanaf de sporen 6, 7 en 8 kun je ook niet langer richting Gouda rijden.

verfmeer
Berichten: 568
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor verfmeer » Wo 21 Dec 2016, 21:09

Viersporigheid op Schiedam is toch onmogelijk door het emplacement van Rotterdam Centraal. Vanaf Schiedam spoor 1 en 2 is het heel lastig om de Willemsspoortunnel in te komen, waardoor het voor je dienstregeling waarschijnlijk niet echt helpt.

Bemined
Berichten: 1266
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Bemined » Wo 21 Dec 2016, 22:04

Als men Schiedam viersporig zou maken krijg je natuurlijk andere maatregelen bij Rotterdam, dan had men bijvoorbeeld ipv spoor 6/7 aan te passen de sporen 3/4 aangepast. Maar geen van alle situaties is echt ideaal, je blijft zowel bij Den Haag HS als Rotterdam Centraal met pas en meetwerk zitten waardoor er weinig variatie mogelijk is in de dienstregeling.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 359
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor MarkNL » Wo 21 Dec 2016, 22:44

Bemined schreef:Zover ik opmaak uit de teksten en tekeningen in het document:
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.

Duidelijk. Dan ben ik heel erg benieuwd hoe men Sdm gaat vormgeven aangezien er een aardige hoeveelheid loze ruimte bijkomt. Ben bang dat het station er niet fraaier op zal worden...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11573
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor Vinny » Wo 21 Dec 2016, 22:50

Was het niet zo dat de sporenlayout tussen Schiedam en Rotterdam daarvoor volledig op de schop moet? Misschien kunnen ze dat gelijk meepakken dan. Overigens zou als Schiedam een IC halte blijft en de sporen van de Hoekse lijn vrijkomen er wel net genoeg ruimte in de dienstregeling te zijn voor 6 sprinters en 6 intercitytreinen per uur, zonder viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam maar wel met een station als Schiedam Kethel. Er moet dan volgens mij wel een fly-over komen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5769
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor JWM » Wo 21 Dec 2016, 22:59

Een week of twee kwam ik met de trein langs Delft en waren er heel veel werkzaamheden rond het spoor. Is men al met de aanleg begonnen bij de tunnel?

groningen
Berichten: 1238
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid

Berichtdoor groningen » Wo 21 Dec 2016, 23:32

Delft Zuid - Schiedam Centrum moet toch geen probleem zijn om het 4 sporig te maken. Ik schat op ongeveer 8 kilometer hoogstens.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten