Pagina 1 van 2

RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroei

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 09:36
door Thom91
RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroei

In 2014 heeft de Rotterdamse vervoerder RET 4% meer reizigerskilometers weten te verwerken. Volgens het bedrijf werd er in 2014 vaker en verder gereisd. Vooral de metro zorgt voor de reizigersgroei. De reizigersgroei op metrolijn E (Den Haag Centraal via Pijnacker en Rotterdam Centraal naar Slinge v.v.)is zelfs zo hoog dat frequentieverhoging noodzakelijk is.

Dat stelt RET directeur Pedro Peters in zijn nieuwjaarstoespraak .Peters: "In de ochtendspits zitten we overvol en de groei zet nog door." Het Rotterdamse vervoersbedrijf heeft aan de Metropoolregio een voorstel ingediend om de frequentie van de metrolijn te verhogen. In totaal maken volgens de RET dagelijks 37.000 reizigers van RandstadRail gebruik.

Economische groei
Ook andere metrolijnen in de regio Rotterdam hebben in 2014 meer reizigers vervoert. Op metrostation Kralingse Zoom stapten in 2014 7% meer reizigers in. Dat komt doordat vorig jaar daar een nieuwe garage werd geopend. Volgens de RET is de reizigersgroei mede te verklaren door de voorzichtige economische groei. Ook het gratis vervoer voor 65 plussers is populairder geworden.

Veiligheid
In 2014 daalde het zwartrijderspercentage tot een historisch laag niveau met 0,2 % bij de bus, 1% bij de metro en 0,6 % bij de tram. “Prachtige cijfers, zeker als je bedenkt dat we voor het sluiten van de poortjes in 2009 nog dik boven de 10% zaten." Ook het aantal geweldsincidenten tegen RET-personeel daalde (-7%). Peters: "Het toont aan dat ons veiligheidsbeleid en de samenwerking met de politie werkt, maar we zijn er nog niet: in de praktijk betekent het dat er afgelopen jaar 94 collega’s met geweld te maken hebben gehad. Onacceptabel.’’

Bron en meer

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 10:16
door zone5324bericht...
dat lijn E druk is, is niet zo vreemd als alle bussen niet verder rijden dan Rodenrijs (lijn 174 even niet meegeteld, maar vervoert toch niet de grote hoeveelheden zoals lijn 170).
maar Peters brengt het weer typisch als een directeur, want hij brengt de boodschap natuurlijk alleen van de mooie kant en laat even weg, waarom bepaalde dingen zijn, zoals ze nu zijn...

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 10:20
door ODRAIL
De klantvriendelijkheid van het personeel is ook wel een punt waaraan gesleuteld mag kan worden. Evenals de informatievoorzieningen bij vertragingen.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 14:38
door deadlock
KM46 schreef:De klantvriendelijkheid van het personeel is ook wel een punt waaraan gesleuteld mag kan worden. Evenals de informatievoorzieningen bij vertragingen.
Ja, uitstekend punt. Laten we daarom de frequenties maar niet verhogen.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 19:06
door Wubbo
Misschien zijn de reizigersaantallen wel helemaal niet gestegen. Het is tenslotte een WC-eend onderzoek :twisted:

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 20:00
door Jef400
Weet je, laten we een lijst maken van door OVINNL-leden verzonnen uitspraken. Kun je er over lachen.

Ontopic: De cijfers geven een positief beeld van de RET, zaken als klantvriendelijkheid zijn echter moeilijk in cijfers uit te drukken. En als deze negatief zijn, dan worden ze in dit soort propagandapraat genegeerd.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 23:24
door deadlock
Wubbo schreef:Misschien zijn de reizigersaantallen wel helemaal niet gestegen. Het is tenslotte een WC-eend onderzoek :twisted:
Al die mensen die klagen zijn eigenlijk RET controleurs die het zo druk hebben dat ze niet meer in de niet bestaande 1e klas coupés sudoku's kunnen maken. Tja, dan heb je al snel reizigersgroei eah volgens meldpunt volle RET-dingen.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 07:56
door donny2290
Ik denk dat er de eerst komende jaren geen structurele maatregelen worden genomen. Tenzij de RET extra materieel gaat bijbestellen?
Ik vraag me af hoe ze een frequentieverhoging willen realiseren, zonder aanpassingen op de huidige D lijn. De huidige ritten op de D lijn kunnen immers niet doorrijden (pantograaf ontbreekt). een 5-minuten dienst op de E lijn lijkt mij ook niet inpasbaar, vooral tussen Den Haag Laan van NOI en Leidschendam.

Tussen Rotterdam Centraal en Slinge zou het theoretisch gezien wel moeten lukken:
00 D
02 E
04 D
07 E
10 D

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:40
door Zonnig
Een frequentieverhoging zal zeker lastig worden tussen Leidschenveen en LvNOI.
Je kan natuurlijk ook extra ritten laten rijden tussen Leidschenveen en De Akkers (eigenlijk het doortrekken van een aantal ritten R'dam CS - De Akkers maar je moet inderdaad wel wat pantografen bestellen. Of neem met de bestelling voor de Hoekselijn meteen wat extra rijtuigen mee met pantograaf als je toch extra metrostellen nodig hebt.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:10
door groningen
Misschien extra treinen naar Nootdorp, die daar dan weer keren, zodat ze treinen van en naar Zoetermeer niet in de weg zitten?

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:16
door les7
't Zit 'm niet alleen in de pantografen hè, anders kan je ook 5400'tjes op lijn E laten rijden..

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:35
door Libra
Interessant verhaal. Daar waar de HTM reizigers verliest, weet de RET van gekkigheid niet waar ze nieuwe reizigers moeten laten.

Wat de frequentieverhoging op de E-lijn betreft: vorige maand heeft RET hier al mee geexperimenteerd. Gedurende een aantal weken hebben er 2 extra spitsritten gereden tussen Leidschenveen en Rotterdam, waardoor in elk geval in de ochtendspits op bepaalde momenten even iedere 5 minuten een metro reed. Over de proef is door RET nauwelijks gecommuniceerd; de ritten stonden ook niet aangekonigd op de dynamische borden boven de perrons. De details van de proef zijn me verder niet bekend. Er kan in elk geval wel geconcludeerd worden dat het zelfs in de spits mogelijk is om in elk geval tussen Leidschenveen en Rotterdam een frequentieverhoging door te voeren.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:40
door Thom91
Het is natuurlijk interessant waar de metro's dan overvol zitten, want dat zal echt niet over het hele stuk zijn van Rotterdam tot Den Haag..

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:46
door spoorpat
Het viel me laatst al op toen ik op een vrijdag aan de begin van de middag met lijn E vanaf Leidschenveen richting Rotterdam ging dat deze al vol zat en onderweg steeds voller werd. Er zijn, met mij, veel Zoetermeerders die op Leidschenveen overstappen van lijn 3/4 op lijn E. Maar ook op Rodenrijs kwamen er veel mensen bij.

Voor mij blijft het een mooie verbinding. Wanneer ik met de trein naar het zuiden ga neem ik meestal ook de metro naar Rotterdam i.p.v. de tram naar Den Haag, het maakt qua tijd niks uit.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 15:19
door Karl
Thom91 schreef:Het is natuurlijk interessant waar de metro's dan overvol zitten, want dat zal echt niet over het hele stuk zijn van Rotterdam tot Den Haag..
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, echter is mijn ervaring dat Rotterdam centrum en Kop van Zuid (om het even nabij welk station, bijvoorbeeld Beurs, Stadhuis of Wilhelminapier) met metro E een ideale verbinding met Den Haag gekregen hebben. Dat is natuurlijk positief, maar daarmee ontstaat wel een spanning tussen de ontsluitende functie van de metro (tussengelegen VINEX-wijken) en de verbindende hart-op-hart-functie van de metro. Ik heb al eens nagedacht of een snelmetro (a la New York) iets zou oplossen, maar infrastructureel is dat nogal een drama. Wat ook zou kunnen werken is het stads- en streekvervoertarief/abonnementen op de trein toelaten tussen Rotterdam Lombardijen en Den Haag Laan van NOI/Centraal.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 15:35
door JWM
Voor de hart-op-hart verbinding is er de trein, de metro is juist voor het tussenliggende gebied. Als reizigers op de hart-op-hart relatie alsnog de metro preferen dan zou je denk ik eerder wat aan de treinverbinding moeten doen. Tariefintegratie is inderdaad een belangrijke, maar de NS-sprinter is nu bijvoorbeeld evensnel van Blaak naar Den Haag Centraal als de RET-metro vanaf Beurs.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 15:55
door MetroRET
Zonnig schreef:Een frequentieverhoging zal zeker lastig worden tussen Leidschenveen en LvNOI.
Je kan natuurlijk ook extra ritten laten rijden tussen Leidschenveen en De Akkers (eigenlijk het doortrekken van een aantal ritten R'dam CS - De Akkers maar je moet inderdaad wel wat pantografen bestellen. Of neem met de bestelling voor de Hoekselijn meteen wat extra rijtuigen mee met pantograaf als je toch extra metrostellen nodig hebt.
Er zou ook op beide lijnen een 7,5-minutendienst kunnen rijden. Dan kan je op lijn D met viertjes 5300 gaan rijden, om het te compenseren vanwege de lagere frequentie.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 16:22
door Karl
JWM schreef:Voor de hart-op-hart verbinding is er de trein, de metro is juist voor het tussenliggende gebied. Als reizigers op de hart-op-hart relatie alsnog de metro preferen dan zou je denk ik eerder wat aan de treinverbinding moeten doen. Tariefintegratie is inderdaad een belangrijke, maar de NS-sprinter is nu bijvoorbeeld evensnel van Blaak naar Den Haag Centraal als de RET-metro vanaf Beurs.
Daar ben ik het wel mee eens, maar reizigers doen nou eenmaal wat het beste uitkomt en niet wat theoretisch juist is. Het punt is dat je met metro E niet hoeft over te stappen en die veel meer in de relevante bevolkings- en werkgebieden komt dan de trein èn dus net zo snel is. Daarnaast wonen of werken mensen niet op een trein- of metrostation, dus als je eerst nog een stukje met een bus/tram/metro ABC moet, dan ben je financieel beter af bij één vervoerder (in dit geval de RET).

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 08 jan 2015, 17:04
door JWM
Klopt, maar met een beter treinproduct en tariefintegratie kan de individuele keuze in deze reizigersgroep wel wat vaker op de trein gaan vallen, waardoor de druk op metro E wat minder wordt. Investeren in een express-metro lijkt mij nog lang niet nodig, ook omdat de lijn doodloopt bij Den Haag Centraal.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 20:22
door Daantje
Metrolijn E is in een aantal gevallen ook goedkoper tussen Rotterdam en Den Haag dan de trein.

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 21:05
door MetroRET
Het lijkt wel steeds reëler te gaan worden, ik hoorde nu verhalen dat er plannen zijn de voertuigen van de Hoekse Lijn bij aflevering gelijk door te schuiven naar lijn D om de spitsdiensten De Akkers - Rotterdam Centraal te verlengen naar Leidschenveen. Het streven is om eind 2016 de frequentie te verhogen tot elke 5 minuten, het verlengen van de spitsritten uit De Akkers ie daarvoor de meest voor de hand liggende optie, anders ben je nog meer materieel kwijt als je ook op Centraal - Slinge de frequentie gaat verhogen. Al ben je naar mijn idee nog altijd voordeliger uit om de frequentie eerst naar elke 7,5 minuut te verhogen dan gelijk te verdubbelen, dat kost je veel minder materieel. Zeker als je het combineert met een frequentieverlaging van lijn D (maar dan met viertjes ipv drietjes).

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 21:19
door Thom91
Het probleem is dat je die 7,5 minuten dienst niet makkelijk ombuigt op een 10' dienst op de lijn verder naar Den Haag..

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 21:20
door Etienne
En dan zit je notabene ook nog met het invoegen van HTM-trams vanaf Leidschenveen Aansluiting die in de spitsuren ook al elke 5 minuten rijden. :shock:

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 15 jan 2015, 15:30
door hidihi
De HTM heeft toch ook eens proeven gedaan met 2 trams aan elkaar. Is het niet mogelijk om in 2016 de frequentie te verlagen maar met gecombineerde trams te rijden? Dan zou je wel elke 7,5 een metro kunnen laten rijden.

Ik weet trouwens niet zoveel van lijn E dus ik weet niet hoe het capaciteit probleem er uit ziet. Is er tijdens de spits structureel te weinig plaats of zijn er specifieke ritten die te druk zijn. Als er bijvoorbeeld op 2/3 specifieke ritten plaats gebrek is zou je kunnen overwegen om de 5400 in te zetten. Je kan namelijk van de 5400 serie formaties maken met 4 metrostellen per trein. Dan krijg je meer zitplaatsen ten opzichte van 2x RSG3(randstad metro).

Re: RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroe

Geplaatst: do 15 jan 2015, 15:34
door MetroRET
Dat idee is leuk....
Maar momenteel niet haalbaar....

Ten eerste zijn de perrons te kort voor een 4x5400.
Ten tweede kunnen de 5400 niet op lijn E ingezet worden, door het gebrek van een ZUB-installatie voor de beveiliging.