"Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

"Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Obus »

"De Utrechtse fietsersbond zegt dat de verkeerssituatie rond Utrecht Centraal voor fietsers ronduit onoverzichtelijk is.

Dat zegt de bond nadat gisteren een 6-jarig jongetje overleed, nadat hij onder een bus kwam nabij het Smakkelaarsveld. Dat schrijft RTV Utrecht.

De fietsersbond zegt dat de veiligheid van fietsers uit het oog wordt verloren. Hoe de veiligheid wel kan worden gewaarborgd, weet de bond ook niet direct. Permanente verkeersregelaars zou al een hele stap zijn, aldus de bond."

Link naar bron
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:Dat schrijft RTV Utrecht.
Dan lees ik liever het originele bericht:
Zorgen over veiligheid na drama smakkelaarsveld

Ja, het is inderdaad een rommelige situatie, en ja het kan beter maar: veel fietser zoeken het gevaar wel zelf op...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door groningen »

Gewoon wachten voor het rode verkeerslicht is voor alle partijen misschien een optie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door deadlock »

Een vriend van me was getuige van het ongeluk. Brrrrrr.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Z2N »

groningen schreef:Gewoon wachten voor het rode verkeerslicht is voor alle partijen misschien een optie.
Het was een zesjarig jongetje, de kans is groot dat die het niet eens door zal hebben gehad als hij door rood was gereden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Hainje »

Z2N schreef:
groningen schreef:Gewoon wachten voor het rode verkeerslicht is voor alle partijen misschien een optie.
Het was een zesjarig jongetje, de kans is groot dat die het niet eens door zal hebben gehad als hij door rood was gereden.
In dit geval zal het niet uitgemaakt hebben, kinderen kunnen erg onberekenbaar zijn. Toch zou het het heel wat ongelukken schelen als jongeren & volwassenen zich allemaal netjes aan de verkeersregels hielden.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door AppleMoose »

Heel naar ongeluk, ook voor de chauffeur...

Kinderen zien ook minder dan een jongere/volwassene en hebben een minder geoefend oog voor gevaar.
Wat ik niet helemaal begrijp, de moeder zou na een half uur op de plek des onheils zijn gekomen. Betekent dit dat deze jongen helemaal alleen fietste? Ik kan uit geen enkel bericht opmaken dat er iemand met hem meereed namelijk. 6 jaar vind ik wel erg jong om alleen door zo'n stad te laten fietsen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door dennistd »

Volgens mij fietste ik hier in het dorp zelf pas met 7 of 8 jaar alleen, en dat is wat verkeer betreft wel een factor 100 rustiger dan een stad als Utrecht. Een 6-jarig kind daar alleen laten fietsen vind ik nogal onverantwoordelijk van de ouders. :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Heel naar ongeluk, ook voor de chauffeur...

Kinderen zien ook minder dan een jongere/volwassene en hebben een minder geoefend oog voor gevaar.
Wat ik niet helemaal begrijp, de moeder zou na een half uur op de plek des onheils zijn gekomen. Betekent dit dat deze jongen helemaal alleen fietste? Ik kan uit geen enkel bericht opmaken dat er iemand met hem meereed namelijk. 6 jaar vind ik wel erg jong om alleen door zo'n stad te laten fietsen.
Misschien met een andere ouder meegefietst (van een schoolvriendje ofzo)?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door AppleMoose »

Dat zou heel goed kunnen. Vroeg het me gewoon af omdat ik er verder niets over las.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Thom91 »

De fietspaden en busbanen rondom het Moreelsepark zijn nou niet bepaald vergevingsgezind. Fouten maken is ongeoorloofd. De schuld neerleggen is dubieus, de buschauffeur doet het niet express. Het kind zal zich niet van kwaad bewust zijn. De ouder die wellicht zijn handen vol had aan zijn/haar eigen situatie doordat deze complex is. POS (Projectorganisatie Stationsgebied) zal ook zijn uiterste best gedaan hebben de veiligheid van fietsers te waarborgen. Uiteindelijk is het gewoon heel naar en is te hopen dat eventuele fouten vermeden kunnen worden in de toekomst.
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door waldo79 »

Dit is niet het eerste ongeluk wat er in het Stationsgebied plaatsvond :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Daniel »

Ronaldussen schreef:Wat ik niet helemaal begrijp, de moeder zou na een half uur op de plek des onheils zijn gekomen. Betekent dit dat deze jongen helemaal alleen fietste? Ik kan uit geen enkel bericht opmaken dat er iemand met hem meereed namelijk. 6 jaar vind ik wel erg jong om alleen door zo'n stad te laten fietsen.
Volgens het AD fietste het jongetje mee in een groep met begeleider. Het is dus best mogelijk dat hij gewoon de groep volgde, het verkeerslicht ondertussen op rood gesprongen was, de bus wit licht kreeg en het jongetje zich op dat moment in de dode hoek van de buschauffeur bevond. Met het ongeluk als tragisch gevolg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door matti93 »

Ik verbaas me er toch over dat er met de huidige techniek nog een dode hoek is. In de meeste bussen hangen flink wat camera's binnen, kon een dodehoekcamera er niet meer vanaf?
Permanente verkeersregelaars, die de Fietsersbond voorstelt, helpen naar mijn idee pas als mensen er ook naar luisteren. Ik vrees dat je, om het fietsverkeer op dat punt in de hand te houden, minimaal een paar BOA's nodig hebt. Paaltjes gebruiken in plaats van die brede barriers zou het zicht in ieder geval iets verbeteren.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef:
Ronaldussen schreef:Wat ik niet helemaal begrijp, de moeder zou na een half uur op de plek des onheils zijn gekomen. Betekent dit dat deze jongen helemaal alleen fietste? Ik kan uit geen enkel bericht opmaken dat er iemand met hem meereed namelijk. 6 jaar vind ik wel erg jong om alleen door zo'n stad te laten fietsen.
Volgens het AD fietste het jongetje mee in een groep met begeleider. Het is dus best mogelijk dat hij gewoon de groep volgde, het verkeerslicht ondertussen op rood gesprongen was, de bus wit licht kreeg en het jongetje zich op dat moment in de dode hoek van de buschauffeur bevond. Met het ongeluk als tragisch gevolg.
Helder. Bedankt voor het toelichten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door nvdw »

matti93 schreef:Ik verbaas me er toch over dat er met de huidige techniek nog een dode hoek is. In de meeste bussen hangen flink wat camera's binnen, kon een dodehoekcamera er niet meer vanaf
Al heeft een voertuig zestig spiegels, een chauffeur heeft maar één paar ogen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door groningen »

Ik was daar zondagavond ook, maar dan van de andere kant om even later rechtsaf te slaan richting de Noordtunnel van station Utrecht Centraal. Ik geef toe; ik rij door als er geen bus aankomt. De bus kwam voor het jongetje uit de dode hoek. Schuin van linksachter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Daniel »

matti93 schreef:Permanente verkeersregelaars, die de Fietsersbond voorstelt, helpen naar mijn idee pas als mensen er ook naar luisteren. Ik vrees dat je, om het fietsverkeer op dat punt in de hand te houden, minimaal een paar BOA's nodig hebt.
Ik hoorde van een collega (zelf wist ik het ook niet) dat er zo ongeveer een jaar geleden ook vast verkeersregelaars gestaan hebben daar, maar dat die later weggehaald zijn. Of dat helpt laat zich dus beantwoorden door een simpele vraag: hoe verhoudt het aantal en de ernst van ongelukken zich tot het wel en niet aanwezig zijn van die verkeersregelaars. Als het er in de periode dat ze er stonden significant minder waren dan heeft dat zeker meerwaarde.

Dat nu de Leidseveertunnel dicht is heeft trouwens ook niet echt geholpen in de situatie daar. Met ook de 27 en 28 richting Vleuten er nog bij is het er alleen maar drukker geworden met busverbindingen en er reden er al zoveel daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:
Ronaldussen schreef:Wat ik niet helemaal begrijp, de moeder zou na een half uur op de plek des onheils zijn gekomen. Betekent dit dat deze jongen helemaal alleen fietste? Ik kan uit geen enkel bericht opmaken dat er iemand met hem meereed namelijk. 6 jaar vind ik wel erg jong om alleen door zo'n stad te laten fietsen.
Volgens het AD fietste het jongetje mee in een groep met begeleider. Het is dus best mogelijk dat hij gewoon de groep volgde, het verkeerslicht ondertussen op rood gesprongen was, de bus wit licht kreeg en het jongetje zich op dat moment in de dode hoek van de buschauffeur bevond. Met het ongeluk als tragisch gevolg.
Maar in een groep zou hij dus kort achter degene voor hem hebben gereden, en zou de bus er nooit tussen hebben gepast. Blijkbaar heeft hij de groep niet bijgehouden (?) en is achterop geraakt. Ik kan me herinneren dat als wij vroeger in een groep fietsten er altijd volwassenen voor en achter fietsten om de groep bij elkaar te houden.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door Mike »

nvdw schreef:
matti93 schreef:Ik verbaas me er toch over dat er met de huidige techniek nog een dode hoek is. In de meeste bussen hangen flink wat camera's binnen, kon een dodehoekcamera er niet meer vanaf
Al heeft een voertuig zestig spiegels, een chauffeur heeft maar één paar ogen.
Bus heeft geen dode hoeken als de spiegels goed afgesteld staan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: "Gebied rond Utrecht CS onoverzichtelijk"

Bericht door nvdw »

O zeker wel. Eentje zit recht achter de bus. Achter spiegelhuizen en raamstijlen kan ook het nodige schuilgaan.

En dan blijf ik ook bij mijn opmerking over de ogen. Wie links kijkt, ziet rechts niets.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten