Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Thom91 » Di 03 Feb 2015, 11:43

Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Station Bleizo kan worden gebouwd. De Zoetermeerse gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met de garantstelling hiervoor. De raad van Lansingerland stemde vorige week al in, dus nu staat niets de bouw van vervoerspunt Bleizo (kosten ruim 70 miljoen) in de weg.

Zoetermeer gaf ggroen licht voor een garantstelling van maximaal 9,5 miljoen euro. De overige kosten komen voor rekening van externe partijen zoals de Metropoolregio.

Als alles volgens planning verloopt, wordt het nieuwe station aan de A12, ten oosten van Zoetermeer, eind 2018 geopend.

Brug
Onder vervoersknooppunt Bleizo wordt een NS-station verstaan, een Randstadrailhalte inclusief wegen vanaf het huidige eindpunt van de verlengde Oosterheemlijn, pleinen aan de noord- en zuidzijde, parkeerplaatsen, fietsenstallingen, een brug voor fietsers en voetgangers over de A12 en het hoofdspoor en een bushalte aan de noord- en zuidzijde.

Er moet viermaal per uur een trein op het station gaan stoppen en ook zal de Randstadrail tien keer per uur halt houden bij ov-knooppunt Bleizo. Bij Bleizo staat ook het enorme schaatscomplex Transportium gepland.

Met de komst van het vervoersknooppunt wordt het openbaar vervoer voor de inwoners van Zoetermeer en Lansingerland veel beter geregeld.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 03 Feb 2015, 14:35

Bleiswijk misschien en Zoetermeer Oosterheem, maar voor de rest is Zoetermeer aardig voorzien van goede verbindingen met stations binnen de stad en van en naar Den Haag en andere plaatsen in de regio.

Alleen als Zoetermeer Oost dan ook echt dicht gaat, zal het een behoorlijke impact kunnen hebben, waarbij dan zelfs genoeg mensen in Zoetermeer er op achteruit gaan.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Gekko123 » Di 03 Feb 2015, 14:49

Ze vergeten dat de opening van station Bleizo ook voor extra reistijd gaat zorgen voor alle doorgaande reizigers tussen Den Haag en Gouda (en verder richting Utrecht), aangezien de sprinters een extra stop gaan maken. Doordat de sprinters er langer over gaan doen, dient de IC volgens de plannormen ook een extra stop te gaan maken. Die stop staat gepland te Zoetermeer...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

spoorpat
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 09 Sep 2009, 21:37

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor spoorpat » Di 03 Feb 2015, 15:18

Dan krijgt de derde stad van Zuid-Holland eindelijk een InterCity *O* , dat mag ook wel met ruim 120.000 inwoners

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Roeland » Di 03 Feb 2015, 16:56

Is die extra IC-stop ook nodig als je (vanaf Utrecht) de Rotterdamse en de Haagse IC's omdraait? Dan kan in Gouda de sprinter naar Den Haag 3 minuten na de Haagse IC vertrekken en dan past die extra sprinterstop in Bleizo wellicht wel zonder vertraging voor de IC?

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor WSM » Di 03 Feb 2015, 18:55

spoorpat schreef:Dan krijgt de derde stad van Zuid-Holland eindelijk een InterCity *O* , dat mag ook wel met ruim 120.000 inwoners

Dat is dan ook het enige positieve dat ik zie in dat hele Bleizo-verhaal *bus*
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Gekko123 » Di 03 Feb 2015, 19:28

Roeland schreef:Is die extra IC-stop ook nodig als je (vanaf Utrecht) de Rotterdamse en de Haagse IC's omdraait? Dan kan in Gouda de sprinter naar Den Haag 3 minuten na de Haagse IC vertrekken en dan past die extra sprinterstop in Bleizo wellicht wel zonder vertraging voor de IC?

Dat zal weinig uitmaken, het probleem is juist het grote snelheidsverschil tussen de sprinter en de intercity. Door die extra stop toe te voegen voor de sprinter wordt het verschil nog groter en dan past het niet meer volgens de plannormen. Die plannormen zijn na het ongeluk in Amsterdam enkele jaren geleden juist aangescherpt.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Wubbo » Di 03 Feb 2015, 21:20

De enige manier waarop je die tijd zou kunnen winnen is door sneller achter elkaar te vertrekken uit Gouda. Dan zou je inderdaad de IC-poten moeten omdraaien, maar je moet ook wat met je Sprinters doen. Uiteindelijk kan dat tot in Utrecht uitstraling hebben.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Daniel » Di 03 Feb 2015, 21:42

Nog wel verder lijkt me? In mijn herinnering werd het als ongewenst gezien om twee verbindingen Den Haag - Zwolle (via verschillende routes) aan te bieden, maar dat krijg je juist wel als je alleen aan de westkant de IC-poten gaat wisselen.
En als je dat weer wilt gaan verhelpen zit je zo'n beetje op een landelijk herontwerp vermoed ik :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Roeland » Wo 04 Feb 2015, 08:26

Past het niet als je ten noordoosten van Utrecht alles hetzelfde laat, maar dan 4x/uur Rotterdam - Gouda - Utrecht - Amersfoort (en dan verder naar Zwolle-Groningen of Enschede) aanbiedt? Met 4x/uur een pendel Den Haag - Gouda - Utrecht, die in Gouda een goede overstap naar Zwolle / Enschede geeft. Vanuit Amersfoort heb je dan 4x/uur rechtstreeks naar Rotterdam, met 4x/uur een snelle overstap naar Den Haag op Gouda.
De vertrektijden uit Utrecht worden dan bijv.:
.00/.15/.30/.45 IC Gouda - Rotterdam
.03/.18/.33/.48 IC Gouda - Den Haag
En de vertrektijden op Gouda naar Den Haag worden dan bijv.:
.07/.22/.37/.52 IC Den Haag (non-stop)
.10/.25/.40/.55 sprinter Den Haag
Met een stop op Bleizo kan de sprinter, die om 9.10 uit Gouda vertrekt, om 9.36 in Den Haag aankomen. De IC van 9.22 komt om 9.40 aan.
Volgens mij moet dit model wel redelijk passen op het spoor. Ik heb alleen geen rekening gehouden met:
* de brugopening in Gouda (daar verschilt niet zoveel, alleen rijdt er dan een Haagse IC over, op het moment dat er nu een Rotterdamse IC rijdt.
* de goederenpaden tussen Rotterdam en Gouda (omdat de IC hier met 2 à 3 minuten verschuift)

Roeland
Berichten: 284
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Roeland » Wo 04 Feb 2015, 08:27

Een nadeel van een extra IC-stop op Zoetermeer is wellicht ook, dat daarmee de ratio vervalt van de kwartiersdienst van de sprinter buiten de spits. Zonder de Zoetermeerse reizigers is het voor NS niet meer rendabel om die sprinter vaker te rijden dan eens in het halfuur.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Gekko123 » Di 18 Aug 2015, 11:28

*Kick*
Door die (tijdelijke) intercity-stop dreigt er een nieuw Hoogeveen te ontstaan:

'Zoetermeer moet vaste Intercity-halte worden'

Over drie jaar gaan Intercity's stoppen in Zoetermeer, maar volgens de NS is de terugkeer van een snelle treinverbinding slechts tijdelijk. De gemeente wil er alles aan doen om de Intercity voor langere tijd te laten stoppen in Zoetermeer.

,,Tijdelijk wordt definitief wat ons betreft," zegt wethouder Marc Rosier (verkeer) over de komst van de Intercity naar Zoetermeer.

Lees verder: AD

Ben stiekem wel benieuwd hoe snel ze terug gaan krabbelen als blijkt dat de huidige 19800 wordt opgeheven.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5572
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Hainje » Di 18 Aug 2015, 11:34

Pfff als ik al in Zoetermeer zou wonen dan kies ik wel voor de RandstadRail. Die stopt veel dichter bij huis.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Thom91 » Di 18 Aug 2015, 11:37

Als je naar Den Haag zou gaan ja, voor Utrecht e.v. wordt het al gauw minder aantrekkelijk..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Suus » Di 18 Aug 2015, 11:50

Bleizo zorgt theoretisch wel voor een verbetering, omdat RandstadRail 4 dan voortaan ook bij een station komt waar een trein naar Gouda stopt. Alleen heeft een nieuw station natuurlijk weinig zin als iedereen heel hard naar station Zoetermeer gaat omdat er een intercity stopt waarmee de rendabiliteit van de 19800 ook door het ijs zakt...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor reisthijs » Di 18 Aug 2015, 11:53

Thom91 schreef:Als je naar Den Haag zou gaan ja, voor Utrecht e.v. wordt het al gauw minder aantrekkelijk..
Als je niet naar Den Haag zou gaan, waarom zou dan in Zoetermeer wonen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Zonnig
Berichten: 374
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Zonnig » Di 18 Aug 2015, 12:04

Het lijkt er op dat Zoetermeer alles wil en daarvoor ook nog belastinggeld voor over heeft.

Zoetermeer heeft goede verbindingen met:
Den Haag > Tram > 8 tot meer dan 30 keer per uur (3 + 4)
Den Haag > Trein > 4 keer per uur
Rotterdam > Bus > 6 keer per uur (170 + 173)
Leiden > Bus > 2 tot 12 keer per uur (400)
Gouda > 4 x per uur

en .... daarnaast 2 x 3 baans snelwegen (A-12).

en dan ben ik waarschijnlijk nog een eens compleet.

Menige kern van deze grote moet het met (veel) minder doen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Thom91 » Di 18 Aug 2015, 12:15

reisthijs schreef:
Thom91 schreef:Als je naar Den Haag zou gaan ja, voor Utrecht e.v. wordt het al gauw minder aantrekkelijk..
Als je niet naar Den Haag zou gaan, waarom zou dan in Zoetermeer wonen?

Omdat je er bent opgegroeid inmiddels? Niet iedereen uit Almere gaat naar Amsterdam..

Inmiddels hebben een flink aantal bedrijven zich gevestigd in regio Zoetermeer, er zijn vast ook mensen die niet in Zoetermeer/Den Haag/Rotterdam wonen die daar werken.

Zonnig schreef:Het lijkt er op dat Zoetermeer alles wil en daarvoor ook nog belastinggeld voor over heeft.

Zoetermeer heeft goede verbindingen met:
Den Haag > Tram > 8 tot meer dan 30 keer per uur (3 + 4)
Den Haag > Trein > 4 keer per uur
Rotterdam > Bus > 6 keer per uur (170 + 173)
Leiden > Bus > 2 tot 12 keer per uur (400)
Gouda > 4 x per uur

en .... daarnaast 2 x 3 baans snelwegen (A-12).

en dan ben ik waarschijnlijk nog een eens compleet.

Menige kern van deze grote moet het met (veel) minder doen.

Dat is net zo arbitrair als zeggen dat een dorp met >50k inwoners een IC station moet zijn.
Komt wel goed schatje.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor waldo79 » Di 18 Aug 2015, 12:27

Ik kan Zonnig niet ongelijk geven. Zoetermeer wordt al riant bediend op dit moment in mijn ogen (A)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Suus » Di 18 Aug 2015, 12:59

Zonnig schreef:Menige kern van deze grote moet het met (veel) minder doen.

Eens, maar menig kern van de omvang van Zoetermeer heeft bijvoorbeeld wél hoger onderwijsvoorzieningen, terwijl Zoetermeer geen universiteit of hogeschool heeft. Daardoor is het aantal reizende studenten voor een plaats van deze omvang erg groot.
Rame à l'approche

Zonnig
Berichten: 374
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Zonnig » Di 18 Aug 2015, 15:21

Dat zijn nou net de kenmerken van een satellietstad.

Kunne we ook Nieuwegein, Amstelveen e.d. ana toevoegen.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Gekko123 » Di 18 Aug 2015, 17:55

Bee schreef:
Zonnig schreef:Menige kern van deze grote moet het met (veel) minder doen.

Eens, maar menig kern van de omvang van Zoetermeer heeft bijvoorbeeld wél hoger onderwijsvoorzieningen, terwijl Zoetermeer geen universiteit of hogeschool heeft. Daardoor is het aantal reizende studenten voor een plaats van deze omvang erg groot.

Zoetermeer heeft overigens wel een dependance van de Haagse Hogeschool. Zitten weliswaar niet heel veel opleidingen, maar er zit wel een hogeschool :Y
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Suus » Di 18 Aug 2015, 18:12

Dat zijn dan één of twee ICT-opleidingen, daarmee zet je geen zoden aan de dijk.

Almere heeft dat probleem ook gehad, daar heeft Windesheim op een gegeven moment gezegd: nu komen er flink wat, heel diverse, opleidingen ook in Almere. Dat voorkomt ook dat je in de stad de groep hoger opgeleide jong-volwassene gaat missen, terwijl dat vaak de smaakmakers zijn voor verdere economische ontwikkeling. Zoetermeer heeft niet zo'n onderwijsinstelling die daartoe bereid is en moet dus noodgedwongen veel investeren in de verbindingen met de rest van het land.

Zonnig schreef:Dat zijn nou net de kenmerken van een satellietstad.
Kunne we ook Nieuwegein, Amstelveen e.d. aan toevoegen.

Met als verschil dat Zoetermeer anderhalf tot twee keer zo groot is als dergelijke plaatsen:
Zoetermeer: 124.000
Amstelveen: 87.000
Purmerend: 80.000
Capelle a/d IJssel: 66.000
Nieuwegein: 61.000
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor Daniel » Di 18 Aug 2015, 18:30

Inwonertal zegt niet alles natuurlijk, ligging en verbindingen zijn ook belangrijk. De meeste van de genoemde satellietsteden liggen heel dicht op de nabijgelegen grote stad en daardoor is de relatie qua OV al heel anders. Zoetermeer ligt toch weer net wat verder van Den Haag en Utrecht ligt ook een aardig eind verderop, daardoor is de trein voor Zoetermeer belangrijker.

Overigens zie je bij dat soort middelgrote steden wel vaker dat de verbinding naar de dichtstbijgelegen stad behoorlijk veel intensiever is dan die naar een andere stad. Zoetermeer heeft dat met Den Haag, het iets kleinere Dordrecht (119.000) bv. weer met Rotterdam (is verder ook op Breda/Tilburg gericht). En ook in een weer net wat grotere stad als Amersfoort (150.000) zie je nog altijd een flinke stroom naar de dichtstbij gelegen stad Utrecht en bv. weer minder ri. Amsterdam. Dat trouwens nog ondanks de flinke uitbreiding van het HBO in Amersfoort, maar dat is allicht nog wat te recent gebeurd om er een effect van te zien.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Berichtdoor WSM » Di 18 Aug 2015, 18:34

Zonnig schreef:Het lijkt er op dat Zoetermeer alles wil en daarvoor ook nog belastinggeld voor over heeft.

Zoetermeer heeft goede verbindingen met:
Den Haag > Tram > 8 tot meer dan 30 keer per uur (3 + 4)
Den Haag > Trein > 4 keer per uur
Rotterdam > Bus > 6 keer per uur (170 + 173)
Leiden > Bus > 2 tot 12 keer per uur (400)
Gouda > 4 x per uur

en .... daarnaast 2 x 3 baans snelwegen (A-12).

en dan ben ik waarschijnlijk nog een eens compleet.

Menige kern van deze grote moet het met (veel) minder doen.

Allemaal leuk voor in de spits. De twee stoppertjes per uur per richting in het weekend zijn erg karig. Een extra verbinding zou ik toejuichen, liefst zonder onnodig lang onderweg te zijn door een extra stop op een onzinstation.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten