Uitbreiding Weesp

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Uitbreiding Weesp

Bericht door isadora »

Het immer groeiende Almere vraagt meer capaciteit van het spoor.
Daarom is het voor de toekomst van belang, het aantal sporen bij Weesp uit te breiden:
http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal ... er-op.aspx
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Alargule

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Alargule »

Onzin.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door deadlock »

Niet onzin, is nodig. Eigenlijk is er viersporigheid nodig tussen Almere Centrum en Duivendrecht, en dan heb je nog vier perronsporen.

Ik vraag met trouwens af of het in dit geval niet handiger zou kunnen zijn om het hele station ondergronds te leggen, tunnel onder het A'dam-Rijnkanaal door et cetera.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Suus »

De brug over het ARK is niet eens het echte probleem, het probleem is de brug over de Vecht die op een Staandemastenroute ligt. Maar daarvoor wil men geen geld vrijmaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door SLToilet »

Heel typisch. Geen geld willen vrijmaken voor een tunnel daar maar wel voor een autotunnel en ondertussen lopen ze wel te klagen over openstaande bruggen zeker? Een tunnel lijkt me hard nodig in dat geval. En sowieso mag het spoor daar wel verbreed worden voor een stabiele dienstregeling met 6 of meer intercity's én sprinters naar in ieder geval Almere.

Even een domme vraag: Maar ik wist eigenlijk niet dat over het deel bij Weesp nog helemaal niks vaststond. Dus het deel bij Almere wordt eerder opgeleverd?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Ardan »

Jep, men is overal al bezig behalve in Weeps :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Vinny »

Een aquaduct onder de Vecht zou een zeer zinvolle infrastructurele oplossing zijn. Het is een landschapsvriendelijke oplossing die bovendien scheepvaart- en treinverkeer conflictvrij verwerkt. De A 1 bij Muiden krijgt nu ook een aquaduct.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Klaasje »

Het nadeel van een aquaduct onder de vecht door is dat je in combinatie met de eisen voor hellingen in een station vast zit aan een tunnel onder het Amsterdam-Rijnkanaal en meteen ook onder de A9 door. Dat zou betekenen dat je om en nabij 5 kilometer aan spoorlijn integraal moet gaan vervangen. Helemaal vanaf de Diem tot aan het begin van de dive under van de Flevolijn. Over bijna de gehele lengte zit je onder grondwaterpijl met de sporen waardoor bouwen ook nog eens lastiger wordt. Kortom.. Er is een lock-in situatie ontstaan. Een vermindering van de barrierewerking in Weesp is echt wel gewenst en staat ook op het programma maar de vechtbruggen blijven.

De oplossing die voor de vechtbruggen is bedacht is dat deze in het laagseizoen alleen maar 's avonds en 's nachts open gaan en dat ze in het hoogseizoen vaker open gaan door de dienstregeling uit te dunnen zodat de bruggen minstens 2x per uur open kunnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Vinny »

Er is nog wel een andere optie, en dat is een Frans Aquaduct. Hierbij wordt een kanaal gegraven tussen twee meanders van de Vecht en met een sluissysteem de waterstand verhoogd. Het enige is dat het voedingskanaal over een nogal grote afstand moet worden aangelegd, omdat er niet echt iets is als een bergmassief in de omgeving. In plaats van de rivier moet je je dan de sporendriehoek voorstellen die onder het kanaal loopt.

Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door groningen »

Wel interessant; stel je gaat van een tunnel bij Weesp naar de brug van het Amsterdam Rijnkanaal. Je wilt het station van Weesp dan ook onder de grond hebben. Dan heb je vanaf het einde van het perron in het westen een behoorlijke (grotere) steiging naar de brug dan nu. Wordt het treinverkeer dan voor maanden stilgelegd of lukt het er tussen door te bouwen. Ik denk het niet.

En waar praten we over. Almere had zulke grootste plannen dan het 1 van de grootste plaatsen van Nederland zal worden. Laat ze maar een tramlijn van Ijburg bouwen en men is over het Ijmeer in 8 minuten op het vaste land van de gemeente Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Vinny »

Ik heb al jaren geleden geroepen dat ze beter een nieuwe spoorlijn kunnen bouwen, gebundeld met de A 1. Of net als het oorspronkelijke plan: door het IJmeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Zonnig »

De IC's allemaal langs de A-1 en de stoptreinen allemaal via Weesp.
Probleem grotendeels opgelost.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Klaasje »

Of.. Als de sprinters nou wat sneller kunnen optrekken en de deuren worden gesloten door de machinist net als bij Arriva en de andere regionaaltjes, dan is er helemaal geen inhaalspoor meer nodig.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Zonnig »

We kunnen ook weer de spiegels van de sprinters van de voormalige Zoetermeer-stadslijn gebruiken. Kan de machinist blijven zitten. Verder kunnen de deuren misschien wel zo ingesteld worden dat deze na een X moment niet meer opengaan en de rest wordt gesloten door de machinist. De sprinter moet eigenlijk een metro-achtig vervoersmiddels zijn / worden. Geen conducteurs maar vliegende brigades voor de controles.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Klaasje »

Maargoed, na alle gekkigheid weer even reëel: We hebben 120 miljoen euro. Wat moet er minimaal worden gedaan:
  • Zorgen voor extra inhaalsporen op de Flevolijn in Weesp
  • Zorgen dat het station goed in de omgeving past en het spoor een minder sterke barriëre wordt
Dat betekent dat je best veel leuks kunt doen als we ongeveer op het bestaande trace blijven. De Vechtbruggen misschien een metertje omhoog en een station bouwen waar je goed onderdoor kunt lopen gaat allemaal prima lukken. Misschien kan er zelfs een achtsporigheid met een lengte van 3 kilometer gemaakt worden. Maar omleggen? Tunnels? Vergeet het maar.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Zonnig »

De IC sporen langs de A1 is geen gekkigheid. Ik heb hier een aantal jaren geleden al tekeningen van gezien.

Voordeel daarvan is als er op 1 van de 2 routes een verstoring is je nog wel een alternatief hebt.

Als je toch alles via Weesp wil laten lopen zal het een goede optie zijn om alles op een hoog spoor te kunnen zetten (niet op betonnen pijlers maar op een hooggelegen aarden baan met zeer grote openingen er onder waardoor de stad in direct contact kan komen te staan met de nieuwbouw tussen het spoor en de A1).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Suus »

Die plannen zijn bestudeerd in het kader van het SAAL-plan en door ProRail ook nog getoond aan omwonenden van het SAAL-traject. Ook een variant waarbij het huidige tracé in Weesp volledig verlaten zou worden is daarbij nog bestudeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Maargoed, na alle gekkigheid weer even reëel: We hebben 120 miljoen euro. Wat moet er minimaal worden gedaan:
  • Zorgen voor extra inhaalsporen op de Flevolijn in Weesp
  • Zorgen dat het station goed in de omgeving past en het spoor een minder sterke barriëre wordt
Dat betekent dat je best veel leuks kunt doen als we ongeveer op het bestaande trace blijven. De Vechtbruggen misschien een metertje omhoog en een station bouwen waar je goed onderdoor kunt lopen gaat allemaal prima lukken. Misschien kan er zelfs een achtsporigheid met een lengte van 3 kilometer gemaakt worden. Maar omleggen? Tunnels? Vergeet het maar.
Ik wil je er op wijzen dat een vaste brug over een staande mast route minimaal 45 meter boven gemiddeld waterpeil moet lopen. Dat soort bruggen bestaan, bijvoorbeeld de Pont de Normandie in Frankrijk en de bruggen over het Nord-Ostseekanal in Duitsland. Voor Weesp is dat geen optie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Die plannen zijn bestudeerd in het kader van het SAAL-plan en door ProRail ook nog getoond aan omwonenden van het SAAL-traject. Ook een variant waarbij het huidige tracé in Weesp volledig verlaten zou worden is daarbij nog bestudeerd.
Ja, uiteraard. Maar ik kan je ook op een briefje geven dat het veel te duur is.
Vinny schreef: Ik wil je er op wijzen dat een vaste brug over een staande mast route minimaal 45 meter boven gemiddeld waterpeil moet lopen. Dat soort bruggen bestaan, bijvoorbeeld de Pont de Normandie in Frankrijk en de bruggen over het Nord-Ostseekanal in Duitsland. Voor Weesp is dat geen optie.
Ik wil dan ook niet zeggen dat er een vaste brug zou moeten komen. Maar als de beweegbare brug iets hoger is, is er substantieel minder pleziervaart die last heeft van een brug die overdag niet open gaat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Vinny »

Als je de spoorlijn samen met de A 1 had aangelegd, had je best wel wat synergie-winst kunnen boeken. Maar goed, die kans is inmiddels verkeken.
Ik wil dan ook niet zeggen dat er een vaste brug zou moeten komen. Maar als de beweegbare brug iets hoger is, is er substantieel minder pleziervaart die last heeft van een brug die overdag niet open gaat.
Het zijn toch over het algemeen zeiljachten op de Vecht. Die hebben een dermate hoge mast dat die meter ook weer niet veel uitmaakt. Er zijn natuurlijk wel genoeg zeilboten met een strijkbare mast. Maar die kunnen nu ook al hun mast naar beneden halen om onder de brug door te varen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Uitbreiding Weesp

Bericht door Thom91 »

Ze hadden de A1 samen met de spoorlijn moeten aanleggen, de spoorlijn ligt er bijna een halve eeuw langer namelijk.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten