Uitbreiding Weesp
Uitbreiding Weesp
Het immer groeiende Almere vraagt meer capaciteit van het spoor.
Daarom is het voor de toekomst van belang, het aantal sporen bij Weesp uit te breiden:
http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal ... er-op.aspx
Daarom is het voor de toekomst van belang, het aantal sporen bij Weesp uit te breiden:
http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal ... er-op.aspx
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Uitbreiding Weesp
Niet onzin, is nodig. Eigenlijk is er viersporigheid nodig tussen Almere Centrum en Duivendrecht, en dan heb je nog vier perronsporen.
Ik vraag met trouwens af of het in dit geval niet handiger zou kunnen zijn om het hele station ondergronds te leggen, tunnel onder het A'dam-Rijnkanaal door et cetera.
Ik vraag met trouwens af of het in dit geval niet handiger zou kunnen zijn om het hele station ondergronds te leggen, tunnel onder het A'dam-Rijnkanaal door et cetera.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Uitbreiding Weesp
De brug over het ARK is niet eens het echte probleem, het probleem is de brug over de Vecht die op een Staandemastenroute ligt. Maar daarvoor wil men geen geld vrijmaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiding Weesp
Heel typisch. Geen geld willen vrijmaken voor een tunnel daar maar wel voor een autotunnel en ondertussen lopen ze wel te klagen over openstaande bruggen zeker? Een tunnel lijkt me hard nodig in dat geval. En sowieso mag het spoor daar wel verbreed worden voor een stabiele dienstregeling met 6 of meer intercity's én sprinters naar in ieder geval Almere.
Even een domme vraag: Maar ik wist eigenlijk niet dat over het deel bij Weesp nog helemaal niks vaststond. Dus het deel bij Almere wordt eerder opgeleverd?
Even een domme vraag: Maar ik wist eigenlijk niet dat over het deel bij Weesp nog helemaal niks vaststond. Dus het deel bij Almere wordt eerder opgeleverd?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Uitbreiding Weesp
Een aquaduct onder de Vecht zou een zeer zinvolle infrastructurele oplossing zijn. Het is een landschapsvriendelijke oplossing die bovendien scheepvaart- en treinverkeer conflictvrij verwerkt. De A 1 bij Muiden krijgt nu ook een aquaduct.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreiding Weesp
Het nadeel van een aquaduct onder de vecht door is dat je in combinatie met de eisen voor hellingen in een station vast zit aan een tunnel onder het Amsterdam-Rijnkanaal en meteen ook onder de A9 door. Dat zou betekenen dat je om en nabij 5 kilometer aan spoorlijn integraal moet gaan vervangen. Helemaal vanaf de Diem tot aan het begin van de dive under van de Flevolijn. Over bijna de gehele lengte zit je onder grondwaterpijl met de sporen waardoor bouwen ook nog eens lastiger wordt. Kortom.. Er is een lock-in situatie ontstaan. Een vermindering van de barrierewerking in Weesp is echt wel gewenst en staat ook op het programma maar de vechtbruggen blijven.
De oplossing die voor de vechtbruggen is bedacht is dat deze in het laagseizoen alleen maar 's avonds en 's nachts open gaan en dat ze in het hoogseizoen vaker open gaan door de dienstregeling uit te dunnen zodat de bruggen minstens 2x per uur open kunnen.
De oplossing die voor de vechtbruggen is bedacht is dat deze in het laagseizoen alleen maar 's avonds en 's nachts open gaan en dat ze in het hoogseizoen vaker open gaan door de dienstregeling uit te dunnen zodat de bruggen minstens 2x per uur open kunnen.
Re: Uitbreiding Weesp
Er is nog wel een andere optie, en dat is een Frans Aquaduct. Hierbij wordt een kanaal gegraven tussen twee meanders van de Vecht en met een sluissysteem de waterstand verhoogd. Het enige is dat het voedingskanaal over een nogal grote afstand moet worden aangelegd, omdat er niet echt iets is als een bergmassief in de omgeving. In plaats van de rivier moet je je dan de sporendriehoek voorstellen die onder het kanaal loopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreiding Weesp
Wel interessant; stel je gaat van een tunnel bij Weesp naar de brug van het Amsterdam Rijnkanaal. Je wilt het station van Weesp dan ook onder de grond hebben. Dan heb je vanaf het einde van het perron in het westen een behoorlijke (grotere) steiging naar de brug dan nu. Wordt het treinverkeer dan voor maanden stilgelegd of lukt het er tussen door te bouwen. Ik denk het niet.
En waar praten we over. Almere had zulke grootste plannen dan het 1 van de grootste plaatsen van Nederland zal worden. Laat ze maar een tramlijn van Ijburg bouwen en men is over het Ijmeer in 8 minuten op het vaste land van de gemeente Almere.
En waar praten we over. Almere had zulke grootste plannen dan het 1 van de grootste plaatsen van Nederland zal worden. Laat ze maar een tramlijn van Ijburg bouwen en men is over het Ijmeer in 8 minuten op het vaste land van de gemeente Almere.
Re: Uitbreiding Weesp
Ik heb al jaren geleden geroepen dat ze beter een nieuwe spoorlijn kunnen bouwen, gebundeld met de A 1. Of net als het oorspronkelijke plan: door het IJmeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreiding Weesp
De IC's allemaal langs de A-1 en de stoptreinen allemaal via Weesp.
Probleem grotendeels opgelost.
Probleem grotendeels opgelost.
Re: Uitbreiding Weesp
Of.. Als de sprinters nou wat sneller kunnen optrekken en de deuren worden gesloten door de machinist net als bij Arriva en de andere regionaaltjes, dan is er helemaal geen inhaalspoor meer nodig.
Re: Uitbreiding Weesp
We kunnen ook weer de spiegels van de sprinters van de voormalige Zoetermeer-stadslijn gebruiken. Kan de machinist blijven zitten. Verder kunnen de deuren misschien wel zo ingesteld worden dat deze na een X moment niet meer opengaan en de rest wordt gesloten door de machinist. De sprinter moet eigenlijk een metro-achtig vervoersmiddels zijn / worden. Geen conducteurs maar vliegende brigades voor de controles.
Re: Uitbreiding Weesp
Maargoed, na alle gekkigheid weer even reëel: We hebben 120 miljoen euro. Wat moet er minimaal worden gedaan:
- Zorgen voor extra inhaalsporen op de Flevolijn in Weesp
- Zorgen dat het station goed in de omgeving past en het spoor een minder sterke barriëre wordt
Re: Uitbreiding Weesp
De IC sporen langs de A1 is geen gekkigheid. Ik heb hier een aantal jaren geleden al tekeningen van gezien.
Voordeel daarvan is als er op 1 van de 2 routes een verstoring is je nog wel een alternatief hebt.
Als je toch alles via Weesp wil laten lopen zal het een goede optie zijn om alles op een hoog spoor te kunnen zetten (niet op betonnen pijlers maar op een hooggelegen aarden baan met zeer grote openingen er onder waardoor de stad in direct contact kan komen te staan met de nieuwbouw tussen het spoor en de A1).
Voordeel daarvan is als er op 1 van de 2 routes een verstoring is je nog wel een alternatief hebt.
Als je toch alles via Weesp wil laten lopen zal het een goede optie zijn om alles op een hoog spoor te kunnen zetten (niet op betonnen pijlers maar op een hooggelegen aarden baan met zeer grote openingen er onder waardoor de stad in direct contact kan komen te staan met de nieuwbouw tussen het spoor en de A1).
Re: Uitbreiding Weesp
Die plannen zijn bestudeerd in het kader van het SAAL-plan en door ProRail ook nog getoond aan omwonenden van het SAAL-traject. Ook een variant waarbij het huidige tracé in Weesp volledig verlaten zou worden is daarbij nog bestudeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiding Weesp
Ik wil je er op wijzen dat een vaste brug over een staande mast route minimaal 45 meter boven gemiddeld waterpeil moet lopen. Dat soort bruggen bestaan, bijvoorbeeld de Pont de Normandie in Frankrijk en de bruggen over het Nord-Ostseekanal in Duitsland. Voor Weesp is dat geen optie.Klaasje schreef:Maargoed, na alle gekkigheid weer even reëel: We hebben 120 miljoen euro. Wat moet er minimaal worden gedaan:Dat betekent dat je best veel leuks kunt doen als we ongeveer op het bestaande trace blijven. De Vechtbruggen misschien een metertje omhoog en een station bouwen waar je goed onderdoor kunt lopen gaat allemaal prima lukken. Misschien kan er zelfs een achtsporigheid met een lengte van 3 kilometer gemaakt worden. Maar omleggen? Tunnels? Vergeet het maar.
- Zorgen voor extra inhaalsporen op de Flevolijn in Weesp
- Zorgen dat het station goed in de omgeving past en het spoor een minder sterke barriëre wordt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreiding Weesp
Ja, uiteraard. Maar ik kan je ook op een briefje geven dat het veel te duur is.Bee schreef:Die plannen zijn bestudeerd in het kader van het SAAL-plan en door ProRail ook nog getoond aan omwonenden van het SAAL-traject. Ook een variant waarbij het huidige tracé in Weesp volledig verlaten zou worden is daarbij nog bestudeerd.
Ik wil dan ook niet zeggen dat er een vaste brug zou moeten komen. Maar als de beweegbare brug iets hoger is, is er substantieel minder pleziervaart die last heeft van een brug die overdag niet open gaat.Vinny schreef: Ik wil je er op wijzen dat een vaste brug over een staande mast route minimaal 45 meter boven gemiddeld waterpeil moet lopen. Dat soort bruggen bestaan, bijvoorbeeld de Pont de Normandie in Frankrijk en de bruggen over het Nord-Ostseekanal in Duitsland. Voor Weesp is dat geen optie.
Re: Uitbreiding Weesp
Als je de spoorlijn samen met de A 1 had aangelegd, had je best wel wat synergie-winst kunnen boeken. Maar goed, die kans is inmiddels verkeken.
Het zijn toch over het algemeen zeiljachten op de Vecht. Die hebben een dermate hoge mast dat die meter ook weer niet veel uitmaakt. Er zijn natuurlijk wel genoeg zeilboten met een strijkbare mast. Maar die kunnen nu ook al hun mast naar beneden halen om onder de brug door te varen...Ik wil dan ook niet zeggen dat er een vaste brug zou moeten komen. Maar als de beweegbare brug iets hoger is, is er substantieel minder pleziervaart die last heeft van een brug die overdag niet open gaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreiding Weesp
Ze hadden de A1 samen met de spoorlijn moeten aanleggen, de spoorlijn ligt er bijna een halve eeuw langer namelijk.
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten