Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Stuk of twee Setra's reden op de stadsdienst ja. En inderdaad ging het met die midi's nog niet helemaal lekker: 1159 reed met blanco display en 1160 met "Geen dienst" erop.

Maar positief: alle haltes die ik laatst met incomplete bestickering of vertrekstaten meldde waren keurig aangepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Ik heb er nu een keer opgelet. Lijn 50 heeft in de ochtendspits redelijk wat vertraging. Spitsbus naar Doorn rijdt vaak op minstens +8 langs mijn halte. Andersom richting Utrecht ook vaak behoorlijke plussen. Punctualiteit van Syntus is bizar laag. Heb nog geen bus gehad die op geplande tijd op de halte was. Altijd wel minimaal +4. In Utrecht gaat het wel in de min vaak. Ik hoop dat ze het met de dienstregeling van 2018 beter plannen :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

CamilleKreemers schreef:wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Ik denk gewoon te krappe rijtijden. Er hoeft maar een verkeerslicht tegen te zitten en je bent weg. Ook natuurlijk het moeten stoppen bij haltes is te krap gepland denk ik.

Schermen in deze Setra doen het overigens ook niet. Gaat lekker met die schermen.

Dit is de bus waar ik nu in zit. Alleen die gebeurd eigenlijk altijd op dit stuk. In Utrecht kom je gewoon op -2/-3 uit!
Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

dnmw2705 schreef:
CamilleKreemers schreef:wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Ik denk gewoon te krappe rijtijden. Er hoeft maar een verkeerslicht tegen te zitten en je bent weg. Ook natuurlijk het moeten stoppen bij haltes is te krap gepland denk ik.

Schermen in deze Setra doen het overigens ook niet. Gaat lekker met die schermen.

Dit is de bus waar ik nu in zit. Alleen die gebeurd eigenlijk altijd op dit stuk. In Utrecht kom je gewoon op -2/-3 uit!
https://s30.postimg.org/yidf2fvmp/Scree ... 083200.png
Met lijn X80 gaat het ook nog steeds niet best...
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

dnmw2705 schreef:Ik heb er nu een keer opgelet. Lijn 50 heeft in de ochtendspits redelijk wat vertraging. Spitsbus naar Doorn rijdt vaak op minstens +8 langs mijn halte. Andersom richting Utrecht ook vaak behoorlijke plussen. Punctualiteit van Syntus is bizar laag. Heb nog geen bus gehad die op geplande tijd op de halte was. Altijd wel minimaal +4. In Utrecht gaat het wel in de min vaak. Ik hoop dat ze het met de dienstregeling van 2018 beter plannen :p
Tussen Utrecht en Zeist klopt dat, maar in Wageningen en Klp komen ze meestal wel op tijd aan. Zoals ik eerder al gezegd heb: liever een bus die te laat is dan die te vroeg is, zolang hij zijn aansluitingen maar haalt op tijdhaltes.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

sirvinniei schreef:
dnmw2705 schreef:Ik heb er nu een keer opgelet. Lijn 50 heeft in de ochtendspits redelijk wat vertraging. Spitsbus naar Doorn rijdt vaak op minstens +8 langs mijn halte. Andersom richting Utrecht ook vaak behoorlijke plussen. Punctualiteit van Syntus is bizar laag. Heb nog geen bus gehad die op geplande tijd op de halte was. Altijd wel minimaal +4. In Utrecht gaat het wel in de min vaak. Ik hoop dat ze het met de dienstregeling van 2018 beter plannen :p
Tussen Utrecht en Zeist klopt dat, maar in Wageningen en Klp komen ze meestal wel op tijd aan. Zoals ik eerder al gezegd heb: liever een bus die te laat is dan die te vroeg is, zolang hij zijn aansluitingen maar haalt op tijdhaltes.
Inderdaad dat. Aansluitingen haal ik ook wel. Is alleen puur het feit dat je netjes om 8:25 op de halte sta, en dan dat dan niet duidelijk is om die om 8:26 komt, of 8:31. En ook vind het dan gewoon vreemd om met die 10 minuutdienstregeling te rijden als alles toch door elkaar heen gaat. Soms zitten er maar 3 minuten tussen 2 lijn 50 bussen. En dan heb je ook nog lijn 51 erbij en de andere kant op ook nog eens 251(en 71)
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door The Greyhound »

BasFrancken schreef:
dnmw2705 schreef:
CamilleKreemers schreef:wat is nu dan de oorzaak van de lage punctualiteit? onwetendheid bij de chauffeur, geen invloed op stoplichten, te krappe rijtijden?
Ik denk gewoon te krappe rijtijden. Er hoeft maar een verkeerslicht tegen te zitten en je bent weg. Ook natuurlijk het moeten stoppen bij haltes is te krap gepland denk ik.

Schermen in deze Setra doen het overigens ook niet. Gaat lekker met die schermen.

Met lijn X80 gaat het ook nog steeds niet best...
Misschien zijn die omgebouwde tourwagens van Setra met hun trage deuren en opstapjes toch niet zo geschikt voor drukke buslijnen.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Zelf had ik gewoon VDL citea's besteld voor de Veenendaallijnen én de stadsdienst Amersfoort en Setra's voor de streekdienst. Voor de streekdienst kan het prima en een tip voor de deuren: doe de voordeur bijvoorbeeld al dicht als de passagiers zijn ingestapt ipv te wachten tot iedereen zijn kaartje betaald heeft of heeft ingecheckt. Dan kun je gelijk wegrijden
Durashift
Berichten: 5655
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

BasFrancken schreef: (..) en een tip voor de deuren: doe de voordeur bijvoorbeeld al dicht als de passagiers zijn ingestapt ipv te wachten tot iedereen zijn kaartje betaald heeft of heeft ingecheckt. Dan kun je gelijk wegrijden
Leuk bedacht.. maar denk (de beroeps hier op het forum mogen mij corrigeren :wink: ) dat dat niet slim is omdat het zicht op de spiegels (deels) wordt ontnomen door de instappende passagiers.. Er hoeft dus maar één iemand langs de bus komen aanrennen.. die niet gezien wordt.. en een sluitende deur voor de bakkes krijgt en Leiden is in last.. :(
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door isadora »

Zal er niet veel over zeggen, maar ik kwam ogen te kort, toen ik vanochtend op het busstation van Utrechts CS Jaarbeurszijde mocht zijn. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

isadora schreef:Zal er niet veel over zeggen, maar ik kwam ogen te kort, toen ik vanochtend op het busstation van Utrechts CS Jaarbeurszijde mocht zijn. :X
Ik ben benieuwd, vertel!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

Sprinter City 1159 op de 381 vandaag.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Via OVinfo zie ik dat er op lijn 272 bus 1508 rijdt. Weet iemand welke bus dit is?
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Stadsbus »

Ik denk gewoon een Ambassador voor een ander land die niet goed is omgenummerd in het systeem, maar het kan ook een buurtbus zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Het is de Besseling 508. Zij voeren die hele lijn uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

wouter15 schreef:Via OVinfo zie ik dat er op lijn 272 bus 1508 rijdt. Weet iemand welke bus dit is?
Besseling rijdt inderdaad met 1500 serie
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Wat een moeizame avond spits in Zeist. Lijn 50 met +13 vanaf Ucs, 50 naar Veendendaal +22 (zie ik nu) en 50 naar Doorn reed met +3 weg vanaf Utrecht CS. Die maar genomen!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://www.ad.nl/utrecht/chauffeurs-syn ... ~ab4313e4/
Ze hebben geen bevoegdheid om in een reguliere bus te rijden. Na de overgang naar Syntus, die sinds december vorig jaar het streekvervoer verzorgt, moesten ze een rijtest afleggen. Die zou uitkomst geven of ze geschikt zijn voor het behalen van een groter rijbewijs.

In een interne e-mail, in handen is van deze krant, staat dat enkele chauffeurs de test niet haalden en de opleiding tot buschauffeur niet mogen starten. Hen werd de keuze gegeven tussen solliciteren bij een taxibedrijf elders of ontbinding van de arbeidsovereenkomst.
Het verhaal over het overgaan van het personeel is toch wel heel anders geworden nu.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5655
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Zo'n rijtest dient een ieder te doen die een groot rijbewijs wil halen. Dat kan slagen of niet.
Wat heeft dat met de overname van medewerkers te maken?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Zonder groot rijbewijs is er geen plek voor chauffeurs in het OV in Utrecht. Ik snap dan ook echt niet waarom deze mensen alsnog overgenomen zouden moeten worden als ze hun grote rijbewijs niet kunnen halen.
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Littlebusdriver »

sirvinniei schreef:Zonder groot rijbewijs is er geen plek voor chauffeurs in het OV in Utrecht. Ik snap dan ook echt niet waarom deze mensen alsnog overgenomen zouden moeten worden als ze hun grote rijbewijs niet kunnen halen.
Omdat ze ook met een klein busje kunnen rijden. Die rijden ook in de nieuwe concessie. Syntus schreef op deze concessie in en wist welke medewerkers er over zouden komen.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dennistd »

Littlebusdriver schreef:
sirvinniei schreef:Zonder groot rijbewijs is er geen plek voor chauffeurs in het OV in Utrecht. Ik snap dan ook echt niet waarom deze mensen alsnog overgenomen zouden moeten worden als ze hun grote rijbewijs niet kunnen halen.
Omdat ze ook met een klein busje kunnen rijden. Die rijden ook in de nieuwe concessie. Syntus schreef op deze concessie in en wist welke medewerkers er over zouden komen.
De kleine busjes die er rijden zijn buurtbusjes. En ik denk niet dat je veel vrijwilligers kunt vinden als anderen ervoor betaald krijgen (hoewel, er zijn er tegenwoordig genoeg te vinden die graag zonder vergoeding de betaalde baan van een ander innemen...)
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

De concessie eiste een minimaal gemiddeld aantal reizigers van 6 en gaf maar een beperkte vergoeding voor DRUs met klein materieel. Kortgezegd wilde de provincie dus van "taxilijntjes" af.
Als Syntus zelf een mogelijkheid aanbied aan deze chauffeurs om een groot rijbewijs te halen vind ik het hun eigen verantwoordelijkheid als ze niet voor de rijtest slagen.
Ik heb geen onderschrift
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door yordietje »

O.a. zag ik deze ochtend in Amersfoort weer een hoop vervangend materiaal.
Op lijn 17 reden VDL bussen van Syntus Overijssel. En veel Amba's van CXx.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten