Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

dnmw2705 schreef: Ik heb even snel een heel lame photoshopje gemaakt voor hoe het eventueel opgelost kan worden. Als ik vanmiddag tijd over heb, zal ik hem wat netter proberen te maken. Ze staan twee opties in, had geen zin om er twee afbeeldingen te maken! *O*
https://s21.postimg.org/gauycmdxz/20170224_0752111.jpg
Zoals beloofd. Versie 1 is huidige, alleen eindbestemming is nu volledig.
https://s18.postimg.org/quarb2qfd/scher ... huidig.png

Versie 2 is voor de stop knop. Stoplampje op scherm en daaronder activeert de tekst bij indrukken stopknop.
https://s32.postimg.org/7uhk2ophx/Scher ... t_stop.png

(nieuwe versie paar berichten verder)
Laatst gewijzigd door dnmw2705 op vr 24 feb 2017, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door lee-yawn »

dnmw2705 schreef: Zoals beloofd. Versie 1 is huidige, alleen eindbestemming is nu volledig.

Versie 2 is voor de stop knop. Stoplampje op scherm en daaronder activeert de tekst bij indrukken stopknop.
Ziet er mooi uit! Ik zou dit concept graag willen terugzien in de bussen. Zolang de schermen (of de rode lamp) niet verplaatst kunnen worden lijkt mij dit een goede oplossing.

Ik adviseer je wel om af te zien van het enkel gebruiken van hoofdletters in de tekst. Dit is normaliter niet gewenst in informatievoorzieningen, omdat het relatief meer belastend is voor onze hersenen om te verwerken en als gevolg minder 'prettig' overkomt.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Moet inderdaad naar kleine letters. Ik heb niet eens gelet op het feit dat het hoofdletters waren! Zal een concept'je maken en naar Syntus knallen. Kunnen ze er zelf verder mee! Is natuurlijk een 'programmeer iets' om te zorgen dat 'het stopicoon' in het scherm komt elke keer als het de knop wordt ingedrukt. Zou wel leuk zijn als ze zo iets terug zien!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

lee-yawn schreef:
dnmw2705 schreef: Zoals beloofd. Versie 1 is huidige, alleen eindbestemming is nu volledig.

Versie 2 is voor de stop knop. Stoplampje op scherm en daaronder activeert de tekst bij indrukken stopknop.
Ziet er mooi uit! Ik zou dit concept graag willen terugzien in de bussen. Zolang de schermen (of de rode lamp) niet verplaatst kunnen worden lijkt mij dit een goede oplossing.

Ik adviseer je wel om af te zien van het enkel gebruiken van hoofdletters in de tekst. Dit is normaliter niet gewenst in informatievoorzieningen, omdat het relatief meer belastend is voor onze hersenen om te verwerken en als gevolg minder 'prettig' overkomt.
Ik zou zelf die 'Stop' iets duidelijker doen. Neem bijvoorbeeld GVB, daar verschijnt linksonder een STOP teken die behoorlijk groot en duidelijk is. Is dat niet duidelijker?


By the way, de helft van de bus ziet die schermen niet eens door die bagagerekken... heb je dat weer
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Ik heb meteen de hoofdletters vervangen door hoofdletters en kleine letters.

Dit zou het 'normale scherm zijn' als er niet gestopt hoeft te worden
Afbeelding

Dit zou het 'stop scherm' zijn.
Afbeelding
BasFrancken schreef:Lokquote
Ik had geen zin alles te quoten :p.
Ik zou het juist zo doen omdat het duidelijk is. Geluid van de stopknop blijft erin. Ik denk dat de bagage rekken niet echt in de weg zitten.
Ook is het zo, dat ze de tekst :bedankt blabla' pas tonen als de stop knop ingedrukt is zoals hierboven aan geschreven.

Nog meer aanpassingen doen of kan ik het naar Syntus gaan mailen!?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Aking »

Ik vind stop te te klein...

Doe inderdaad nog iets onderin, of laat de achtergrond bij het lijnnummer meekleuren ofzo...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

dnmw2705 schreef:Ze zijn lekker bezig! Ik zie echt al zoveel verbeteringen de laatste dagen/anderhalve week!
Ik niet. Bussen van 16.42, 16.52 en 17.02 zijn allemaal niet geweest. Bus van 17.12 rijdt met +15. Eerste bus was die van 17.22 met +2.
TeamGewei
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 04 mar 2016, 16:42

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door TeamGewei »

Vandaag een rondje Utrecht gemaakt. Op lijn 106 van Gouda naar Utrecht om 15:17 een overvolle Sprinter City. Kan hier echt geen 12-meterbus rijden in de drukke uren? Overigens is dit lijntje volgens mij meer een scholierenlijn.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Ronald schreef:
dnmw2705 schreef:Ze zijn lekker bezig! Ik zie echt al zoveel verbeteringen de laatste dagen/anderhalve week!
Ik niet. Bussen van 16.42, 16.52 en 17.02 zijn allemaal niet geweest. Bus van 17.12 rijdt met +15. Eerste bus was die van 17.22 met +2.
Welke lijn?
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

TeamGewei schreef:Vandaag een rondje Utrecht gemaakt. Op lijn 106 van Gouda naar Utrecht om 15:17 een overvolle Sprinter City. Kan hier echt geen 12-meterbus rijden in de drukke uren? Overigens is dit lijntje volgens mij meer een scholierenlijn.
Echt he, en dan worden toeristenlijntjes zoals 356 naar NMM wel met een 12M bus gereden....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

106 rijdt al jaren met een midibus, dat kan je Syntus niet echt verwijten. Sterker nog, het is geloof ik nogsteeds dezelfde midi van Pouw Vervoer. De 356 rijdt trouwens alleen in het weekend met een 12-meterbus van Syntus zelf.
Durashift schreef:
Ronald schreef:
dnmw2705 schreef:Ze zijn lekker bezig! Ik zie echt al zoveel verbeteringen de laatste dagen/anderhalve week!
Ik niet. Bussen van 16.42, 16.52 en 17.02 zijn allemaal niet geweest. Bus van 17.12 rijdt met +15. Eerste bus was die van 17.22 met +2.
Welke lijn?
Posthistorie van Ronald kennende zal het X2 geweest zijn waarschijnlijk. Drukte op de omleiding wegens de afgesloten Kwekersbrug?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Toen ik met de 356 ging was het een ingehuurde tourbus
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dat zeg ik toch ook: "356 rijdt alleen in het weekend met een 12-meterbus van Syntus zelf" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

O, dan begreep ik je verkeerd. Zijn niet-lagevloersbussen trouwens niet verboden volgens het PvE?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Volgens de versie van het PvE die ik hier heb is dat niet specifiek verboden, maar het is wel verplicht dat ze toegankelijk zijn voor mindervaliden (m.u.v. mindervalide scholieren, want voor de schoolbussen geldt die eis niet). Op de Uithoflijnen mag rolstoeltoegankelijkheid ook middels een rolstoellift verzorgt worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik kan me niet herinneren dat hij toen een rolstoellift had. Wat me nu in het PvE trouwens ook opvalt is dat ook spits- en scholierenlijnen WiFi moeten hebben. Voor zover ik het gezien hadden uitbestede lijnen dat niet...
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Zoiets dan?
Als er op stop gedrukt wordt komt er in het scherm 'bedankt voor het reizen met Syntus Utrecht, stop bij de halte en het lijn nummer vlak wordt rood.
Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

'In het voorjaar van 2017 is de nieuwe vloot van Syntus Utrecht compleet. Deze bestaat hoofdzakelijk uit duurzame Setra Euro 6 bussen, compleet met high tech snufjes als wifi en usb-aansluitingen, waarvan enkele zelfs elektrisch ingezet worden. ' Daar bedoelen ze geen Setra's mee neem ik aan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jurre
Berichten: 1045
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jurre »

Ik krijg nog steeds geen professionele indruk van Syntus Utrecht. Vanmorgen een chauffeuse die haar bus half op een bufferplek en half op de doorgaande busbaan had geparkeerd in Hilversum, en vervolgens hand in hand met haar vriend wegliep naar de pauzelocatie. Krijg vaak de indruk dat sommige chauffeurs voor de eerste keer met een bus rijden. Dit zeg ik overigens met alle respect naar elke chauffeur van Syntus Utrecht, want ik zie weldegelijk verbeteringen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Aking »

Wat heeft het feit dat ze hand in hand met haar vriend wegliep er in godsnaam mee te maken? :')
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: RE: Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:106 rijdt al jaren met een midibus, dat kan je Syntus niet echt verwijten. Sterker nog, het is geloof ik nogsteeds dezelfde midi van Pouw Vervoer.
Volgens de wiki reed bij enkele drukke spitsritten een extra busje mee bij connexxion. Zou best wel eens het busje kunnen zijn dat nu tijdelijk door het centrum van Utrecht rijdt (lijn 22), dat is ook een Sprinter City van Pouw.
Jurre
Berichten: 1045
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jurre »

Aking schreef:Wat heeft het feit dat ze hand in hand met haar vriend wegliep er in godsnaam mee te maken? :')
Het totaalplaatje komt gewoon niet professioneel over. Dit is niet de eerste keer dat ik dit zie. Alsof een bus besturen een bijzaak is.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Milco »

Vanmiddag voor het eerst in een Setra gezeten en wel op een van mijn favoriete buslijnen, namelijk lijn 120 van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Utrecht Centraal. Volgens mij was het bus 1019, in ieder geval eentje met een enkele achterdeur. Ik ben aardig positief over deze bus. De stoelen zitten aardig luxe. Ik heb niet bepaald het idee dat, zoals hier eerder gemeld, de deuren heel langzaam openen en sluiten. Het gaat wellicht iets minder snel dan bij de meeste bustypes, maar ik vond het reuze meevallen. (Wellicht ben ik de Iveco Crossways van IJsselmond gewend; die deuren zijn ongeveer even snel.)

Het viel me op dat het bagagerek voor de schermen hangt als je in het achterste deel zit, maar bij andere bustypes zitten de lussen in de weg, dus wat dat betreft geen verschil. Überhaupt vind ik het juist luxe dat je bagagerekken hebt in een streekbus!

Wellicht zouden enkele schermen halverwege de bus wel mogen, maar ik zeg dat meer omdat dat ik door mijn visuele beperking de schermen voorin sowieso al niet kan lezen als ik net voor of achter de achterdeur zit. De halteafroep was in elk geval erg duidelijk en ruim op tijd voor de halte. De stopknop is inderdaad onzichtbaar. Wellicht is het een idee om, net als de Citaro's van Qbuzz GD, de halte op het scherm rood/oranje te kleuren als er iemand op stop heeft gedrukt. De stoptoon is wel lekker duidelijk hoorbaar, dus dat vind ik prima. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Volgens de versie van het PvE die ik hier heb is dat niet specifiek verboden, maar het is wel verplicht dat ze toegankelijk zijn voor mindervaliden (m.u.v. mindervalide scholieren, want voor de schoolbussen geldt die eis niet).
Bedoel je dat schoolbussen niet toegankelijk hoeven te zijn volgens het PvE? Want naast het PvE heb je natuurlijk ook nog de Wet gelijke behandeling.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Voor schoolbussen geldt inderdaad zo'n beetje de hele paragraaf over toegankelijkheid niet inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 202 gasten