Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Ik ga een grote gok nemen: hier zijn wat kentekens die mogelijk van de Syntus Citea voertuigen zijn.


Vdl Citea slfa-180/electric, sinds eergisteren toegelaten op de Nederlandse wegen.
30-BJJ-2, 31-BJJ-2, 32-BJJ-2, 34-BJJ-2
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Chrysa »

dnmw2705 schreef:Ik ga een grote gok nemen: hier zijn wat kentekens die mogelijk van de Syntus Citea voertuigen zijn.


Vdl Citea slfa-180/electric
Dat zijn toch die bussen zoals in Eindhoven rijden? Zijn die niet voor AML?
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Electrische citea's?? Dat zou wel vet zijn! Maar die hebben toch zo'n enorme bult op het dak zitten? En slfa-180 zijn gelede bussen bedoelt voor stadsdiensten
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Dat zijn bussen voor Eindhoven die jij bedoelt. Dat zijn SLFA-180/electric bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef:
Daniel schreef: - 1102 t/m 1158 -> te vervangen door S 415 LE
- 1159 t/m 1164 -> te vervangen door de nieuwe midi's
- 1165 t/m 1182 (Tourquase) -> te vervangen door S 418 LE
- 1183 t/m 1204 -> te vervangen door Citea tunnelbus.
In dit overzicht ontbreken de bussen met nummers boven de 3000, worden dit ook Citea's (afgezien van de Optares)?
Die bussen met hogere nummers zijn deels in plaats van de gas-MANs die niet in Utrecht konden rijden. In de praktijk rijdt er bv. geen 1102 in Utrecht maar is dat de 9102 geworden die op de Veluwe zit en rijdt er in plaats daarvan een andere Amba in Utrecht. Er zijn alleen meer gasbussen naar de Veluwe gegaan dan er Veluwse Amba's in Utrecht rijden, dat vullen de 3xxx en 4xxx weer op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Vandaar dat ik gok zei. Ik kon al niet verklaren dat electric vandaan kwam :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
flipje
Berichten: 1258
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door flipje »

dnmw2705 schreef: Vdl Citea slfa-180/electric, sinds eergisteren toegelaten op de Nederlandse wegen.
30-BJJ-2, 31-BJJ-2, 32-BJJ-2, 34-BJJ-2
Deze 4 Citea's SLFA 180 E gaan voor Arriva rijden op de Waddeneilanden.
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door yordietje »

Ah, jammer..
Overigens wordt de bestickering aangepast met een hoofdletter S las ik in de Syntus Utrecht groep op Facebook!
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Hoezo heb jij trouwens wel toegang tot die groep?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door isadora »

yordietje schreef:Ah, jammer..
Overigens wordt de bestickering aangepast met een hoofdletter S las ik in de Syntus Utrecht groep op Facebook!
Het mag een paar centen kosten natuurlijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door yordietje »

Hoezo heb jij trouwens wel toegang tot die groep?
Vorig jaar een keertje aangemeld.
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door yordietje »

NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door NG²7²™ »

Flippylosaurus schreef:Het "algemene" logo van Syntus heeft ook een kleine letter S:
Afbeelding
Dit is dan ook het oude logo (helaas), het nieuwe logo heeft wel een hoofdletter S. De tekst "Vervoer vanuit het hart" is ook in een ander lettertype en de Syntus app is op die Citea ook syntus app.
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Sowieso lijkt het op die foto wel een ander lettertype waarin Syntus geschreven staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door NG²7²™ »

cassie127 schreef: Hou er ook maar rekening mee dat er binnenkort weer een paar bussen van Midden-Overijssel teruggaan. Deze regio kampt momenteel weer met te weinig bussen. Dat wordt momenteel opgevangen door inzet van Touringcars van Gebo tours op de lijnen 9, 12, 29, 83, 267 & 649 in en rondom Zwolle
Reden er op die lijnen niet altijd al versterkingsbussen? Lijkt me sterk dat er nu andere diensten zijn, omdat er een aantal bussen in Utrecht rijden…
Groeten,
Nick
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

Daniel schreef:Omdat de Setra's totaal ongeschikt zijn als stadsbus. En of je het met 20 Citea's redt om zowel de tunnelritten als de stadsdienst Amersfoort te rijden betwijfel ik eerlijk gezegd.
Kan je gemotiveerd onderbouwen waarom de Setra's niet geschikt zijn voor de stadsdienst. zeggen dat ze ongeschikt zijn vind ik te kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

- Lange halteertijden door trage deuren
- Uitsluitend zitplaatsen met opstapjes
- Gebrekkige doorstroming van reizigers door een smal gangpad
- Weinig plek voor zaken als boodschappenwagentjes, kinderwagens e.d. (als je een boodschappenwagentje naast je stoel neerzet is gelijk het gangpad geblokkeerd omdat het zo smal is)
- Door de bovenstaande twee punten ook beperkte sta-capaciteit bij drukte

Vindt het verder prachtig mooie en comfortabele bussen hoor, maar voor de stad gewoon niet handig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

- Snelheid deuren is al deels aangepast.
- Meer zitplaatsen door de huidige indeling.
- Gangpad dient ten alle tijden vrij te blijven, bagage in de rekken en kinderwagen/ boodschappenkar op rolstoelplaats.
- Door meer zitplaatsen minder sta plaatsen nodig.

Extra pluspunten
- Door de krachtige motor trekt de Setra sneller op.
- Betere bouwkwaliteit waardoor het geen rammelbakken zijn.
- Retarder is vriendelijker bij het aangrijpen dan bijvoorbeeld de retarder van de VDL bussen. Bij een VDL zit je al tegen de voorruit als je naar de rem kijkt, dit is bij de Setra veel beter afgesteld waardoor het comfortabeler rijd voor passagier en chauffeur.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 29 mar 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Als mensen in gangpaden moeten staan is een lijn sowieso toe aan frequentieverhoging. Staan bij de achterste deur(en) gaat nog wel, maar gangpaden zijn bij bussen vrijwel altijd krap. Het PvE zegt zelfs dat reizigers buiten de spits een zitplaatsgarantie moeten hebben. En zelfs dan mogen reizigers maar 15 minuten staan. (paragraaf 4.12)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Een echte stadsbus heeft gewoon een volledige vlakke vloer van de voordeur tot minstens de achterdeur inclusief de stoelen zodat de reizigers in hoog tempo de bus in kunnen en in een stoel kunnen ploffen of zich vast kunnen grijpen aan een lus. Een stadsbus heeft vaak ook wat minder stoelen dan een streekbus, zodat er meer mensen in kunnen staan, wat in steden op drukke momenten nog wel eens wil voorkomen, dat kan alleen er niet allerlei verhogingen in de weg staan.

@sirvinniei: Bij een stadsdienst moet je soms staanplaatsen accepteren, zeker in een forensenstad met relatief lange lijnen als Amersfoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

De spiegels verraden al dat het een ZF-bus wordt. De Connexxion R-net Citea's hebben dat i.c.m. een ZF en alle bussen in Noorwegen/Finland/Zweden hebben deze spiegels i.c.m. een ZF. Dan spreek ik vooral over de rechterspiegel. Die aan de bestuurderszijde is nieuw.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Daniel schreef:- Lange halteertijden door trage deuren
- Uitsluitend zitplaatsen met opstapjes
- Gebrekkige doorstroming van reizigers door een smal gangpad
- Weinig plek voor zaken als boodschappenwagentjes, kinderwagens e.d. (als je een boodschappenwagentje naast je stoel neerzet is gelijk het gangpad geblokkeerd omdat het zo smal is)
- Door de bovenstaande twee punten ook beperkte sta-capaciteit bij drukte

Vindt het verder prachtig mooie en comfortabele bussen hoor, maar voor de stad gewoon niet handig.
1000000% mee eens.
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

OmniLezer schreef:De spiegels verraden al dat het een ZF-bus wordt. De Connexxion R-net Citea's hebben dat i.c.m. een ZF en alle bussen in Noorwegen/Finland/Zweden hebben deze spiegels i.c.m. een ZF. Dan spreek ik vooral over de rechterspiegel. Die aan de bestuurderszijde is nieuw.
Volgens bij hebben die Arriva Limburg citea's ook een ZF versnellingsbak. Dat betekent een rustiger motorgeluid.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef:Een echte stadsbus heeft gewoon een volledige vlakke vloer van de voordeur tot minstens de achterdeur inclusief de stoelen zodat de reizigers in hoog tempo de bus in kunnen en in een stoel kunnen ploffen of zich vast kunnen grijpen aan een lus. Een stadsbus heeft vaak ook wat minder stoelen dan een streekbus, zodat er meer mensen in kunnen staan, wat in steden op drukke momenten nog wel eens wil voorkomen, dat kan alleen er niet allerlei verhogingen in de weg staan.

@sirvinniei: Bij een stadsdienst moet je soms staanplaatsen accepteren, zeker in een forensenstad met relatief lange lijnen als Amersfoort.
Maar dat doet de provincie dus niet, en zij zijn de opdrachtgever. Alleen korter dan 15 minuten mag er gestaan worden en buiten de spits al helemaal niet.
Ik heb geen onderschrift
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door NG²7²™ »

OmniLezer schreef:De spiegels verraden al dat het een ZF-bus wordt. De Connexxion R-net Citea's hebben dat i.c.m. een ZF en alle bussen in Noorwegen/Finland/Zweden hebben deze spiegels i.c.m. een ZF. Dan spreek ik vooral over de rechterspiegel. Die aan de bestuurderszijde is nieuw.
Dit is echt de meest onlogische aanname die ik gehoord heb. De keuze van welke spiegels je aan een bus hangt staat volledig los van het type versnellingsbak...

Bij Connexxion in Twente hadden alle bussen dezelfde spiegels en toch verschillende versnellingsbakken en bij Veolia in Brabant-West was dat net zo.

Bovendien is dit type spiegel compleet nieuw op een Citea (de SLF's van Maastricht waren de eerste met deze spiegel rechts).
Groeten,
Nick
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 204 gasten