Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Ronald
Berichten: 3325
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Ronald » Di 04 Jul 2017, 10:53


Richard38
Berichten: 71
Lid geworden op: Za 10 Dec 2016, 15:57

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Richard38 » Di 04 Jul 2017, 11:01

Daar zijn de laatste woorden ook nog niet over gesproken denk ik
Laatst gewijzigd door Zugführer op Di 04 Jul 2017, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten

Speedmaster
Berichten: 104
Lid geworden op: Ma 07 Nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Speedmaster » Di 04 Jul 2017, 11:37

Kijkend naar de onderbouwing vanuit Syntus qua cijfers lijkt het me dan ze volledig in hun recht staan om dit te doen. In het geval van Leusden is zelfs Provinciale Staten op de hand van Syntus.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6242
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor regenmaker » Di 04 Jul 2017, 12:25

Ik vond altijd al dat Amersfoort veel te ruime frequenties heeft. Apeldoorn is vergelijkbaar in grote en daar rijden nu allemaal halfuursdiensten in de vakanties, zowel in de spits als op zondag. Dat is prima lijkt me.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Bravo (Zuidoost-Brabant).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 14 juli 2018)
Wijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.

sirvinniei
Berichten: 1912
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Di 04 Jul 2017, 12:28

Soesterkwartier ligt praktisch achter het station, zo'n gemis is een buslijn nou ook weer niet.
Daarnaast gaan er in mijn ogen sowieso al onevenredig veel DRU's naar de stadsdienst van Amersfoort, op succesvolle stadsdienstlijnen maakt me dat niet uit, maar lijntjes als lijn 1 's avond tot 12 uur vind ik ook overdreven.

regenmaker schreef:Ik vond altijd al dat Amersfoort veel te ruime frequenties heeft. Apeldoorn is vergelijkbaar in grote en daar rijden nu allemaal halfuursdiensten in de vakanties, zowel in de spits als op zondag. Dat is prima lijkt me.


Maar in Apeldoorn rijden dan weer veel meer stadsdienstlijnen om te compenseren voor de relatief lage frequenties

Lijn 45
Berichten: 1706
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Lijn 45 » Di 04 Jul 2017, 12:51

Kan lijn 1 op zondag niet met 8-persoonsbusjes gereden worden? Tot 23 uur rijden levert namelijk ook lege bussen op. Ik hoop voor doorgaande reizigers wel dat de aansluiting 1 - 11 een beetje handig is.

sirvinniei
Berichten: 1912
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Di 04 Jul 2017, 13:25

Volgens mij hebben ze bij syntus, uitgezonderd de buurtbussen, helemaal geen 8-persoonsbussen meer

dnmw2705
Berichten: 1362
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor dnmw2705 » Di 04 Jul 2017, 15:53

Het valt mijn nu pas op, maar Syntus heeft geen buffertijd op Zeist Busstation. CXX rekende daar altijd 2 minuten. Syntus rijdt meteen door. Nu heeft Syntus wel die riedel in de bus van 'vergeet niet uit te checken' en ze zeggen expliciet: Zeist, Busstation.. Ik had dus wel verwacht dat daar 2 minuten wachttijd zou staan. 1 minuut zoals Syntus overal rekent had ook gekund.
Misschien komende dienstregeling.

Maxim
Berichten: 159
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Maxim » Di 04 Jul 2017, 16:26

Waarom zou je daar wachten? In feite is het niets anders dan een wat groot uitgevallen halte. Ja, het is een MIPOV meethalte, maar moeten we daarvoor de reizigers vermoeien met één of twee minuten stil staan? Wat is daar een goede reden voor?

slingermonyet
Berichten: 94
Lid geworden op: Di 19 Mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor slingermonyet » Di 04 Jul 2017, 17:02


Het niet rijden op zondag S'kwartier komt beetje overeen als monikhove. Beetje lullig als je met koffers en zo op zondag naar Noorderwierweg(achteraan) moet zijn. En hoezo een lijn 11 op eemgarde? Waarom geen 9

sirvinniei
Berichten: 1912
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Di 04 Jul 2017, 17:17

Omdat het een afsplitsing is van lijn 1. Naar mijn mening wordt er eigenlijk teveel aan nummers vastgehouden. Van mij mogen ze wel de hele nummering overhoop gooien en logisch maken zoals in Limburg is gedaan.

dennistd
Berichten: 2618
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor dennistd » Di 04 Jul 2017, 17:58

slingermonyet schreef:

Het niet rijden op zondag S'kwartier komt beetje overeen als monikhove. Beetje lullig als je met koffers en zo op zondag naar Noorderwierweg(achteraan) moet zijn.

Dan ben je nog steeds maar 2km van het station af.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Lijn 45
Berichten: 1706
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Lijn 45 » Di 04 Jul 2017, 18:01

En dan kan je altijd nog de 70 nemen.

Jurre
Berichten: 920
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Jurre » Di 04 Jul 2017, 20:04


Ik maak dagelijks gebruik van lijn 6, maar als daar een stipte kwartiersdienst voor terugkomt ben ik daar niet rouwig om. Nu rijden ze vaak achter elkaar aan als de verkeerslichten weer eens niet meewerken.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29707
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Di 04 Jul 2017, 20:29

sirvinniei schreef:Soesterkwartier ligt praktisch achter het station, zo'n gemis is een buslijn nou ook weer niet.

De wijk begint achter het station ja, maar naar het eind van de Noordewierweg zit je toch een behoorlijk eind verderop. Bv. naar de Larixstraat is het 2 km -> 25 min. lopen volgens Google Maps.

Daarnaast gaan er in mijn ogen sowieso al onevenredig veel DRU's naar de stadsdienst van Amersfoort, op succesvolle stadsdienstlijnen maakt me dat niet uit, maar lijntjes als lijn 1 's avond tot 12 uur vind ik ook overdreven.

Lijn 1 stopt daarom ook al om 22.00 uur tegenwoordig. Of er werkelijk teveel DRU naar Amersfoort gaan weet ik zo niet, wel dat het netwerk verre van optimaal is om echt reizigers te trekken.
Eigenlijk is Syntus nu de eerste vervoerder die daar echt iets aan doet met bv. de snellere lijnen X2 en X4 waardoor de grote reizigersgroepen een betere verbinding hebben gekregen. Het is treurig te noemen dat de gemeenteraad dan meegaat in het proberen terug te laten draaien van wijzigingen omdat veel kleinere groepen reizigers een specifieke verbinding missen.
Die verbindingen zijn er alleen maar jaren geweest omdat de gemeente en Connexxion lagen te slapen en voornamelijk lijnen inlegden om aan bedieningseisen te voldoen i.p.v. daar waar er echt vraag naar was. Dat heeft geleid tot een stadsdienst die bepaalde assen overbedient en reizigers via inefficiënte slingerroutes vervoerde, niet bepaald een reizigerstrekker. (Als ik zelf naar Vathorst moet pak ik bv. de fiets, da's sneller dan bus 5 ondanks de slingerroute door het centrum heen).
En dan heeft de laatste grote herziening van de stadsdienst onder Connexxion er ook nog eens toe geleid dat juist verbindingen waar nog vraag naar was verdwenen.

Lijn 45 schreef:Kan lijn 1 op zondag niet met 8-persoonsbusjes gereden worden? Tot 23 uur rijden levert namelijk ook lege bussen op.

8-persoonsbusjes zijn nogsteeds leeg :P Ik heb toevallig laatst nog een keer op een dag met zondagsdienst gebruik gemaakt van lijn 1, dat maakte de dienst van die chauffeur tenminste nog wat nuttiger: heen het aantal reizigers verhoogd van 0 naar 2, terug van 2 naar 4.
Het via de Isselt rijden in het weekend verbetert de bezetting trouwens ook niet bepaald, al was het voor die specifieke reis die ik toen maakte wel handig. Voornaamste nadeel van een vervallen lijn 1 is nog wel dat er geen echt alternatief bestaat.
Het verbaast me trouwens op zich nog wel dat het deel De Eemgaarde - CS nog wel voldoende reizigers genereert kennelijk, daar zitten de bussen vaak nou ook niet echt vol.

Ik hoop voor doorgaande reizigers wel dat de aansluiting 1 - 11 een beetje handig is.

Hoezo specifiek die aansluiting? Veel reizigers tussen het Bergkwartier en het Soesterkwartier zullen er niet zijn, wat er doorgaand reist zal naar het centrum of de omgeving Eemplein gaan. Daarvoor kan je op het CS op tig lijnen overstappen.

Lijn 45 schreef:En dan kan je altijd nog de 70 nemen.

Lijn 70 is niet bepaald een alternatief voor lijn 1, die komt nog niet eens in de buurt van de Noordewierweg. Hooguit naar Birkhoven Park heb je wat aan de 70, daar stopt 'ie wel vlakbij.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Lijn 45
Berichten: 1706
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Lijn 45 » Di 04 Jul 2017, 20:48

Daniel schreef:8-persoonsbusjes zijn nogsteeds leeg :P

De inzet van 8-persoonsbusjes sluit wel beter aan bij de vervoersvraag. De andere buurtbusjes hebben ook een maximale bezetting van 4 reizigers en bij lijn 19 voldeed dit ook. Ik verwacht wel dat gemeente (of buurtbewoners) gaat zorgen voor vervoer op zondag, desnoods met buurtbus.


Daniel schreef:Lijn 70 is niet bepaald een alternatief voor lijn 1, die komt nog niet eens in de buurt van de Noordewierweg. Hooguit naar Birkhoven Park heb je wat aan de 70, daar stopt 'ie wel vlakbij.

Vanaf Plataanstraat en Goudsbloemstraat is de halte Soesterweg wel te lopen (behalve voor mensen die slecht ter been zijn).

dnmw2705
Berichten: 1362
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor dnmw2705 » Wo 05 Jul 2017, 00:29

Maxim schreef:Waarom zou je daar wachten? In feite is het niets anders dan een wat groot uitgevallen halte. Ja, het is een MIPOV meethalte, maar moeten we daarvoor de reizigers vermoeien met één of twee minuten stil staan? Wat is daar een goede reden voor?


Jij bent de expert, dus ik kan niet twijfelen aan wat jij bedenkt en ook onderbouwt.

Ik kan mij alleen bedenken dat het een plek is waar even stil staan wat tijd inhaalt. Dus door tussen Belcour en busstation 2,5 minuten te rekenen ipv 1,5 minuut.

Overigens moet je inderdaad niemand tot last zijn. Op lijn 50 is wel belabberd. Soms kan je zelfs nog met de 50 van 10 minuten eerder ri Utrecht. Laatste paar haltes vanuit Driebergen naar station zijn ook wel erg in ruim in tijd. Tussen Rijsenburg en station kan je gemakkelijk van +5 naar -7 oid. Daar zit je dus wel lange tijd te wachten voordat je door kan. Buffer is prima verder, aansluiting halen is belangrijk. Al mogen 2 minuutjes ook wel naar de overkant van het spoor.

Als je weg rijdt op station, alle verkeerslichten mee hebt en nergens hoeft te stoppen, dan je bij halte Het Rond al +2.. En als je wel hebt moeten stoppem zit je al snel op +4/5. En in Utrecht ri station rijdt bijna alles -4

Wageningen1998
Berichten: 945
Lid geworden op: Di 06 Dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Wageningen1998 » Wo 05 Jul 2017, 01:19

dnmw2705 schreef:
Jij bent de expert, dus ik kan niet twijfelen aan wat jij bedenkt en ook onderbouwt.


Hoezo dat dan? Maxim is ook geen heilige :P Je mag heus wel twijfelen aan iemands mening of conclusie ongeacht de positie van diegene.

Maxim
Berichten: 159
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Maxim » Wo 05 Jul 2017, 22:06

Inderdaad :)

Lijn 50 is wel een lastige. Op sommige momenten kun je zo doorrijden en op andere momenten sta je verschrikkelijk in de file. Voordeel van Driebergen-Zeist is natuurlijk dat heel veel reizigers daar de bus in- of uitstappen. Ik hoop dat de betrouwbaarheid toeneemt als de tunnel klaar is. Dan kan er flink tijd af denk ik!

Gebruikersavatar
NG²7²™
Berichten: 246
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor NG²7²™ » Do 06 Jul 2017, 00:06

sirvinniei schreef:Omdat het een afsplitsing is van lijn 1. Naar mijn mening wordt er eigenlijk teveel aan nummers vastgehouden. Van mij mogen ze wel de hele nummering overhoop gooien en logisch maken zoals in Limburg is gedaan.


...en voordat het een onderdeel werd van lijn 1, was het lijn 9 :wink:
Groeten,
Nick

sirvinniei
Berichten: 1912
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Do 06 Jul 2017, 09:05

Maxim schreef:Inderdaad :)

Lijn 50 is wel een lastige. Op sommige momenten kun je zo doorrijden en op andere momenten sta je verschrikkelijk in de file. Voordeel van Driebergen-Zeist is natuurlijk dat heel veel reizigers daar de bus in- of uitstappen. Ik hoop dat de betrouwbaarheid toeneemt als de tunnel klaar is. Dan kan er flink tijd af denk ik!

Liggen daarom de aankomst en vertrektijden op Klp in het weekend ook zo raar? Hij keert niet alleen langer, maar sluit ook slechter aan dan doordeweeks.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op Do 06 Jul 2017, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29707
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Do 06 Jul 2017, 09:15

Huh, lijn 50 sluit in het weekend slechter aan dan in het weekend schrijf je nu???

NG²7²™ schreef:
sirvinniei schreef:Omdat het een afsplitsing is van lijn 1. Naar mijn mening wordt er eigenlijk teveel aan nummers vastgehouden. Van mij mogen ze wel de hele nummering overhoop gooien en logisch maken zoals in Limburg is gedaan.


...en voordat het een onderdeel werd van lijn 1, was het lijn 9 :wink:

Dat was maar één kant op, de andere richting was lijn 10 :wink: Wat dat betreft is 11 gewoon keurig het eerste daaropvolgende nummertje :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

sirvinniei
Berichten: 1912
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Do 06 Jul 2017, 09:29

Jup, treinen op Klp vertrekken om :12 en :17 en :42 en :47 (plusminus een enkele minuut soms)
Doordeweeks overdag komen bussen van lijn 50 om :07 of :37 aan en vertrekt om :20 en :50. Een hele mooie aansluiting dus.
In het weekend komt de bus echter aan om :00 en :30 terwijl deze om :28 en :58 vertrekken. Een slechtere aansluiting dus terwijl de leertijd er ook op achteruit gaat.

Edit: o nu lees ik het. De tweede weekend moet natuurlijk doordeweeks zijn ;) verbeterd

Maxim
Berichten: 159
Lid geworden op: Ma 19 Sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Maxim » Do 06 Jul 2017, 11:33

Dat zit 'm erin dat we op Driebergen-Zeist zo goed mogelijk aansluiten op de trein, en vervolgens de rijtijd inderdaad leidend is voor de overige aansluitingen. Je kunt nooit overal perfect aansluiten natuurlijk. Overigens is dat nu 's avonds in Driebergen ook niet ideaal, maar dat moet volgend jaar een stuk beter zijn :Y

CamilleKreemers
Berichten: 3002
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 06 Jul 2017, 11:44

Maxim jullie hebben een aantal lijnen fors uitgebreid. Lijnen 126, 120, 70, 50 en 280 zijn hier voorbeelden van. Zien jullie ook dat er fors meer gebruik ontstaat? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten