Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

Waarom zijn de data bij de voetnoten er in het Engels? :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ah, nog altijd (net als in het eerder hier gedeelde concept) een DRU-verspilling met garantie op 2x/uur een lege bus op de X80. In combinatie met nog altijd dezelfde idiote rijtijden waarbij de minuten die sinds dienstregeling 2019 eerder uit Amersfoort worden vertrokken, uitsluitend opleveren dat de bus evenveel minuten bij Woudenberg De Poort weer staat te wachten. En dan bij normale drukte notabene ook nog wel eens te vroeg op De Klomp weet aan te komen.
(Vanmorgen bijvoorbeeld nog een bus met +5 uit Amersfoort, een wat langere stop bij De Poort en dan alsnog met -1 op De Klomp aankomen zonder dat uitzonderlijk hard doorgereden werd)

En lieve help trouwens... ik downloadde de dienstregeling van lijn 50 en die telt 46 pagina's voor alleen maandag t/m vrijdag :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Ik heb het "280 in de daluren 1x per uur" een beetje verkeerd begrepen denk ik... Ik dacht A'foort - V'daal - Rhenen, maar niet V'daal - Rhenen :| Zonder Kesteren wordt dat inderdaad een vervelende lijn. In de x80 zit ook niet veel anders.. Maar dat was op zich wel te verwachten.. Ik weet even niet wat ik ervan moet vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Tja, voor Veenendaal Noord wordt het zo ook wel wat lastiger richting Rhenen te reizen.

Eens verder in de tabellen gekeken. Kom op lijn 19 nog een uitbreiding van de dienstverlening tegen, deze gaat ook in de ochtendspits naar DHV rijden.
Verder nog een gevalletje waarvan je zou denken dat kan toch efficiënter... In het geval dat ik de X80 van 16.07 uur op De Klomp net zou missen kan ik om 16.09 uur de 298 nemen die de betreffende X80 onderweg inhaalt waardoor ik er in Woudenberg weer op kan overstappen :lol:
Overigens trekt de betreffende rit van de 298 veelal hooguit één passagier (ik als ik 't net haal), dus daar hebben we straks 24 meter aan bus rijden voor een halve reiziger per voertuig?!?

En hoe willen ze trouwens met lijn 201 gaan keren bij de Brabantsestraat? Er zijn van die lijn nog geen tijden dus het zou nog kunnen dat hij een rondje gaat rijden, maar met tot het Stadhuis rijden had je makkelijker kunnen keren (op De Nieuwe Poort) en zijn de overstapmogelijkheden identiek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

Keren bij Brabantsestraat zou kunnen via Nijverheidsweg Noord en Limburgsestraat. Als de 201 met 12 meter wordt gereden zou een route via Geldersestraat en Kleine Koppel ook nog kunnen. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Maarja, de vraag is toch wel waarom doorrijden als je ook eerder kunt keren met dezelfde overstapmogelijkheden. Je zou alleen dan wel bij het Stadhuis moeten oversteken en voor het gevoel eerst de verkeerde kant op gaan realiseer ik me nu wel, immers kan je vanaf halte Stadhuis alleen naar het station en niet naar halte Centrum. Maar dat is niet bepaald ingewikkeld om aan te passen in een constructie als bij halte Centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Daniel schreef:En lieve help trouwens... ik downloadde de dienstregeling van lijn 50 en die telt 46 pagina's voor alleen maandag t/m vrijdag
52 voor mij _O-
Daniel schreef: voor Veenendaal Noord wordt het zo ook wel wat lastiger richting Rhenen te reizen.
Da's ook weer zo. Al is het nu ook lastig voor Scherpenzeel / Renswoude... Overstap op De Klomp en V'daal Centrum... Maar goed.
Daniel schreef:Er zijn van die lijn nog geen tijden
Van de 87 zijn overigens ook nog geen tijden bekend...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Tijden van de 87 zijn echter zeer sterk afleidbaar: die moet 's ochtends van de X80 die om .05/.35 af komen, want anders haalt 'ie op z'n terugweg de aansluiting op de treinen van .17/.47 naar Utrecht niet (het rondje duurt iets meer dan een half uur namelijk). En dan daarna dus weer als X80 verder naar Amersfoort.
In de middagspits is dat precies andersom met een aansluiting op de trein uit Utrecht, dus een vertrek om .20/.50 en dan een doorkoppeling op de basis-halfuursdienst van de X80 terug naar Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Slim :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Wat trouwens al die dienstregelingen zo lang maakt blijkt te zijn dat het feit dat op Koningsdag en Bevrijdingsdag (in 2020 een nationale feestdag) een zaterdagsdienst wordt gereden met een voetnoot verwerkt is in de doordeweekse dienstregeling.

Bijvoorbeeld bij lijn 1 zijn alle ritten met de voetnoot B gewoon de ritten volgens de zaterdagsdienstregeling. Duurde ook even voor ik 'm door had, zat al af te vragen waarom er een laatste rit zou zijn die maar twee dagen per jaar reed :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Maak nu net weer mee waarom de nieuwe drg per december voor Veenendaal zo ontzettend kut is!!
Trein uit Arnhem van 12.48 uur heeft 6 minuten vertraging. Op het moment van binnenrijden op de Klomp rijdt lijn 50 weg. Nu gaat dus over 14 minuten lijn 80 die t/m de Bergweg nog heel Veenendaal bediend. Na dec dus niet meer.
Lijn 87 bied geen alternatief want die rijdt EN gedeeltelijk een andere route EN zal ongeveer dezelfde tijd als lijn 50 vertrekken.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Dus er moet een extra lege bus rijden achter lijn 50 voor het geval dat de NS vertraging heeft :')
Wees nou blij dat een groot deel van Veenendaal in de nieuwe dienstregeling überhaupt een bus heeft.
Ik heb geen onderschrift
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

We doen inderdaad ons best om de dienstregeling voor zo veel mogelijk mensen zo vervelend mogelijk te maken, want dan krijgen we extra reizigers en extra opbrengsten... o wacht :lol:

Niet voor iedereen en op ieder moment is een wijziging altijd een verbetering en er blijven altijd nog verbetermogelijkheden (zoals kijken of er eerder al een extra bus naar De Klomp kan vanaf Scherpenzeel). Dus tips blijven altijd welkom en worden meegenomen, maar we kunnen inderdaad meestal geen bussen rijden voor het geval een trein misschien te laat is :wink:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Wat natuurlijk wel kan (als de bus geen aanslutingen heeft verder en voldoende keertijd op het eindpunt) is geautomatiseerd een bericht sturen naaar de chauffeur dat ie moet wachten op de licht vertraagde trein. Zou zelfs op dezelfde manier kunnen als de huidige aansluting-meldingen (regelmaat geactiveerd...) tussen de bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef:Lijn 87 bied geen alternatief want die rijdt EN gedeeltelijk een andere route EN zal ongeveer dezelfde tijd als lijn 50 vertrekken.
Dat ligt eraan of je 's ochtends of 's middags de bus mist.
Maxim schreef:maar we kunnen inderdaad meestal geen bussen rijden voor het geval een trein misschien te laat is :wink:
Mwoh, dat is toch precies wat jullie op de X80 gaan doen vanaf december? Die extra vertrekken zijn immers alleen nuttig voor reizigers die door een vertraagde trein de bus gemist hebben ;)
Voor de rest heeft helemaal niemand er iets aan en durf ik er best om te wedden dat er geen hond in zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij was er voor lijn 50 wel een aansluitgarantie. Of ie nog steeds geld weet ik niet (heb er nog nooit wat over gehoord, alleen een pdf gezien voor welke lijnen het geld)
Ik heb geen onderschrift
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Daniel schreef:Mwoh, dat is toch precies wat jullie op de X80 gaan doen vanaf december? Die extra vertrekken zijn immers alleen nuttig voor reizigers die door een vertraagde trein de bus gemist hebben ;)
Voor de rest heeft helemaal niemand er iets aan en durf ik er best om te wedden dat er geen hond in zit.
Laat die ritten nou net heel vaak aansluiten op lijn 50, dus als je van Scherpenzeel naar Veenendaal of, doe eens gek, Elst wilt, dan zou het wel eens een snelle verbinding kunnen zijn in de spits:

https://www.dropbox.com/s/o6eswbpcvme7z ... 0.png?dl=0
(aansluitende ritten weergegeven in rood)
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Maxim schreef:We doen inderdaad ons best om de dienstregeling voor zo veel mogelijk mensen zo vervelend mogelijk te maken, want dan krijgen we extra reizigers en extra opbrengsten... o wacht :lol:

:wink:
Daar lijkt het wel op.
1. Lijn 80/X80 niet verder dan de Klomp, overdag 50% minder ritten ri V'daal, 's avonds 67%.
2. Geen doorgaande ritten uit Scherpenzeel/Renswoude naar Centrum Veenendaal meer of in de spits alleen vis een omweg.
3. Geen doorgaande ritten Veenendaal Noord/Centrum naar Rhenen muv de spits.
4. Lijn 87 die nieuw is maar die door dagel
ijkse files op de Rondweg Oost waarschijnlijk in de spits zijn trein aansluiting niet gaat halen.

Positief is dan die nieuwe lijn 87 LANGS Veenendaal Oost en Petenbos.

Wil je nou echt meer reizigers in de bus laat dan de 80/X80 in een 10/20 frequentie rijden tot aan de Klomp, de eerst aankomende van die 2 door laten rijden tot station Centrum (10/20 frequentie met lijn 50).
Zorg dat de 5 / 50 / 83 en 87 een fatsoenlijke (5 minuten) aansluiting op de Klomp hebben.
Laat lijn 280 ipv via de provinciale weg naar Rhenen via de Wageningselaan en DOOR Achterberg rijden. Dan pik je de reizigers in Achterberg op en mis je de file op de provinciale weg.

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan maar ik denk dat dit een beter plan is dan dat er nu ligt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

@Maxim: Maar voor die paar reizigers van Scherpenzeel/Renswoude naar Veenendaal is het toch veel aantrekkelijker een kwartier eerder/later te reizen met de bus die doorrijdt als 87. Scheelt ze een overstap ;)
Sluit ook nog een beter aan op schooltijden trouwens die 87, en laten die doorgaande reizigers nou net merendeels scholieren zijn.

En als toevoeging op de punten van henrivanderweijden: steeds vroeger uit Amersfoort vertrekken met als enige effect op tig haltes langs de route tijd afwachten als gevolg maakt de reis ook niet echt aantrekkelijker op de X80. Zeker gezien de doorstroming de laatste tijd zo goed is dat ik de laatste tijd al meermaals (vanmorgen ook weer) om .35 op De Klomp aankwam, daar hoef je dus niet eens eerder voor weg.

En owja, ik schrijf dit bericht nu in een privé Setra op de 298... Om 16.07 uur vanaf De Klomp is er dus inderdaad een zeer grote vraag die vanaf half december twee bussen vereist om iedereen mee te krijgen :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Tja, een verbetering is het echt niet voor iedereen inderdaad, maar zeker als je met hetzelfde budget toch iets wilt doen aan bepaalde (te drukke) routes, dan moet je toch keuzes maken. Voor mij betekent het bijvoorbeeld dat wanneer ik weer eens een ritje Woudenberg - Rhenen in de daluren ga afleggen, nu dus 2x overstappen moet i.p.v. 0x (vooropgesteld dat ik niet op de fiets naar de trein ga en zo in Rhenen kom). Als de aansluitingen maar goed zijn, dat helpt dan al een hele hoop.

En vertraging... Tja.. Dat moet de uitzondering op de regel zijn, de uitzondering moet niet de regel worden, toch? :lol:
henrivanderweijden schreef:Lijn 87 die nieuw is maar die door dagelijkse files op de Rondweg Oost waarschijnlijk in de spits zijn trein aansluiting niet gaat halen.
Ik denk ook dat je 't wat tijd moet gunnen. Het is ook een beetje uitproberen van wat wel / niet werkt, hoe de bezetting gaat zijn, etc... Het is al heel wat dat er überhaupt (weer) een bus komt te rijden aan die kant van Veenendaal.
Daniel schreef:Om 16.07 uur vanaf De Klomp is er dus inderdaad een zeer grote vraag die vanaf half december twee bussen vereist om iedereen mee te krijgen
Bedoel je dan de x80 + 298? :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Alex99 schreef:Tja, een verbetering is het echt niet voor iedereen inderdaad, maar zeker als je met hetzelfde budget toch iets wilt doen aan bepaalde (te drukke) routes, dan moet je toch keuzes maken.
Je moet keuzes maken inderdaad, maar als 95% van de reizigers op De Klomp op een trein overstapt lijkt het me een open deur dat een kwartiersdienst waarbij de helft van de ritten niet op de trein aansluit me nou niet de meest voor de hand liggende optie is.
Daniel schreef:Om 16.07 uur vanaf De Klomp is er dus inderdaad een zeer grote vraag die vanaf half december twee bussen vereist om iedereen mee te krijgen
Bedoel je dan de x80 + 298? :X
Ja, waarbij ikzelf dus dan de keuze krijg om danwel gelijk op De Klomp om 16.07 uur de X80 te pakken. Of als ik net wat later ben om 16.09 uur de 298 te pakken en dan in Woudenberg over te stappen op diezelfde X80 (net zoals ik dat vandaag deed).
Ben echter onafhankelijk van de dag nagenoeg altijd de enige passagier in die laatste rit van 298, dus echt efficiënt is dat niet.
Had Syntus nog wel getipt in de enquête over het vervoerplan om die twee lijnen zoveel mogelijk af te stemmen om een brede periode kwartiersdienst te kunnen bieden zonder twee bussen tegelijk te laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door slingermonyet »

Met nieuwe route van 8 amerena vraag ik me af tijdens spitstijden. Bij de hogeweg (Tankstation ) richting Amerena is er altijd lange file. Zowel staat de 102 ook vaak in de file. De 8 zal er ook last van krijgen. Voor de rest is t goede verbinding. Maar kwam er nou nieuw halte bij kruispunt randebroekerweg/Hogeweg?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Haltes lijn 8:
Spoiler: show
Amersfoort, Centraal Station 13:02:00 13:02:00
Amersfoort, Centrum 13:05:53 13:05:53
Amersfoort, De Kei 13:06:48 13:06:48
Amersfoort, Hendrik van Viandenstraat 13:08:00 13:08:00
Amersfoort, Blekerseiland 13:09:18 13:09:18
Amersfoort, Hogeweg 13:10:50 13:10:50
Amersfoort, Amerena 13:13:00 13:13:00
Amersfoort, Operaplein 13:14:00 13:14:00
Amersfoort, Schuilenburgerplein 13:15:04 13:15:04
Amersfoort, Nabuccostraat 13:16:24 13:16:24
Amersfoort, Weberstraat 13:17:07 13:17:07
Amersfoort, Euterpeplein 13:18:00 13:18:00
Amersfoort, Juliettestraat 13:19:26 13:19:26
Amersfoort, Hogeweg 13:21:01 13:21:01
Amersfoort, Blekerseiland 13:22:16 13:22:16
Amersfoort, Hendrik van Viandenstraat 13:23:00 13:23:00
Amersfoort, De Kei 13:24:58 13:24:58
Amersfoort, Centrum 13:26:49 13:26:49
Amersfoort, Snouckaertlaan 13:29:46 13:29:46
Amersfoort, Centraal Station 13:32:00 13:32:00
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

De nieuwe dienstregeling staat inmiddels in OVinfo. *bus*
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Ik voorspel een gouden toekomst voor lijn 87.
Aankomst en vertrek op de Klomp sluiten net niet aan op 1 of beide treinen. In de ochtend aankomst om .12 en .42 dus de trein naar Arnhem rijdt net weg. Alleen aansluiting naar Utrecht dus. In de middag aankomst om .19 en .49 dus beide treinen net weg.
Alleen de eerste twee ritten s ochtends komen om 7.02 en 7.32 uur aan, een robuuste aansluiting.
Andersom vertrekt de 87 on de ochtend om .07 en .37, net voor aankomst vd trein dus en in de middag om .15 en .45. Als je achterin de trein uit Utrecht zit haal je m, kom je uit Arnhem dan is de bus net weg.
Ik weet niet wie dit verzint hoor maar hier zakt mijn broek echt vanaf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten