Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Lijn 45 schreef:De nieuwe dienstregeling staat inmiddels in OVinfo.
Alex99 schreef:Als de aansluitingen maar goed zijn, dat helpt dan al een hele hoop.
Oke, nu ik met behulp van OV-Info mijn ritjes zit te plannen... Pfoeh... Even een voorbeeldje:
Stel, vanuit Woudenberg wil ik rond half 9 in Rhenen zijn. In de huidige situatie is het simpel: Bus x80 om 19:41 en aankomen om 20:35. Reistijd: 0:54 uur.
In de nieuwe situatie ligt het ingewikkelder.
Reis je doordeweeks in de spits dan is het leuk: neem bijvoorbeeld de laatste 280 en je vertrekt om 18:28 en komt aan om 19:09. Reistijd: 0:41 uur. Prachtig. Maar, dan zijn we toch een stuk eerder dan half 9. En in het weekend kunnen we dit kunstje niet nadoen. Ik gebruik de dienstregeling ma-vrij. Dus:
  • X80 ri. De Klomp: Woudenberg 19:11 --> De Klomp 19:38 (overstaptijd --> 50: 14 minuten)
  • 50 ri. Leersum: De Klomp 19:52 --> V'daal Stat. Centrum 20:03 (overstaptijd --> 280: 6 minuten)
  • 280 ri. Rhenen: V'daal Stat. Centrum 20:09 --> Rhenen Station 20:25
Reistijd: 1:14 uur.

Stel we nemen de laatste reisoptie terug. In de huidige situatie is de laatste reisoptie de 80 vanuit Rhenen 23:54 met aankomst in Woudenberg 00:46. Reistijd: 0:52 uur.
In de nieuwe situatie:
  • 280 ri. Veenendaal Stat. Centrum: Rhenen Station 22:46(!) --> Veenendaal Stat. Centrum 23:07 (overstaptijd --> 50: 33 minuten)
  • (stel de NS-dienstregeling blijft zoals 'ie is, de trein: Rhenen 23:09 --> V'daal Centrum 23:15 (overstaptijd --> 50: 25 minuten))
  • 50 ri. V'daal De Klomp: Stat. Centrum 23:40 --> De Klomp 23:48 (overstaptijd --> 80: 3 minuten)
  • 80 ri. Amersfoort: 23:51 --> W'berg 00:16
Reistijd: 1:30 uur.

Ik weet de treintijden vanaf Rhenen/Veenendaal Centrum niet in de nieuwe dienstregeling, maar dit is toch echt een behoorlijke verslechtering t.o.v. de huidige situatie. Het is met name het stukje De Klomp - Stat./Centrum in combinatie met een uursdienst 50 wat de reis een beetje lastig maakt... En dit is dan een voorbeeld wat mij toevallig raakt en nogmaals het aantal 'doorreizenden' op de x80 rechtvaardigt het doorrijden ervan niet, maar het steekt toch een beetje dat er zo'n groot verschil is.. [/geklaagover1specifiekesituatie :wink: ]
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ook vanuit het oogpunt van de chauffeur is dit naar mijn mening geen leuke wijziging. Lange lijnen vind ik leuker om te rijden dan korte stukjes, en de (X)80 wordt wel een stukje korter gemaakt zo. Ik voorzie meer buswissels in onze diensten. Risico is dan ook dat als een rit vertraagd binnenkomt en die chauffeur moet wisselen van bus, er dan 2 i.p.v. 1 bussen vertraging oplopen. Zal dan vaker gebeuren dan nu denk ik.

Bovendien wordt het zo ook lastiger adviseren aan reizigers wat voor hen de beste route is, met zo veel overstappen en verschil dag-avond.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef:Ik voorspel een gouden toekomst voor lijn 87.
Aankomst en vertrek op de Klomp sluiten net niet aan op 1 of beide treinen. In de ochtend aankomst om .12 en .42 dus de trein naar Arnhem rijdt net weg. Alleen aansluiting naar Utrecht dus. In de middag aankomst om .19 en .49 dus beide treinen net weg.
Alleen de eerste twee ritten s ochtends komen om 7.02 en 7.32 uur aan, een robuuste aansluiting.
Andersom vertrekt de 87 on de ochtend om .07 en .37, net voor aankomst vd trein dus en in de middag om .15 en .45. Als je achterin de trein uit Utrecht zit haal je m, kom je uit Arnhem dan is de bus net weg.
Ik weet niet wie dit verzint hoor maar hier zakt mijn broek echt vanaf.
Dat is precies zoals het bedoeld was volgens het vervoerplan: 's ochtends aansluiting naar Utrecht, 's middags vanuit Utrecht. Op allebei snel aansluiten kan namelijk niet qua rijtijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

En er wil niemand naar Arnhem?
Die tijden waarop die 87 op de Klomp komt zie ik vaker fout gaan dan goed.
S ochtends ri Klomp verkeersdrukte en s middags hoeft de trein maar iets te laat te zijn......
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Blijkbaar volgens Syntus niet, maar ja, die knippen ook de X80 wegens te weinig doorgaande vraag naar Veenendaal en verkondigen hier dat ze veel verwachten van de verdubbelde frequentie die daarvoor in de plaats komt :? (Immers in de spits 2x per uur rechtstreeks met X80 die 87 wordt en de spitsritten moeten om een of andere reden dan ook nog op 50 i.p.v. de trein aansluiten, terwijl dat laatste daadwerkelijk iets aan de drukte zou doen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

henrivanderweijden schreef:En er wil niemand naar Arnhem?
Met doorkoppelen vanaf X80 richting Veenendaal en de gemeten rijtijden kun je niet óók aansluiten op de trein naar Arnhem. Voor veel reizigers zal de 85 naar Ede een goed alternatief zijn.

Kijk, op elk voordeel zijn ook weer nadelen te verzinnen. En zeker niet voor iedereen is het een verbetering. Dat hou je toch. En ongetwijfeld zal een deel van de tips hier leiden tot uiteindelijk een nog betere dienstregeling in de toekomst, als er elder niet meer mensen door benadeeld worden dan dat er mensen voordeel hebben van zo’n wijziging.

298 is ook zo’n voorbeeld. De bus rijdt rond 16u terug naar Utrecht en daar mogen ook reizigers mee. Later vertrekken zou betekenen dat een volgende rit van die bus weer minder goed aansluit op de school/werktijden in Utrecht, of dat er een extra bus nodig is. Dus dan is de vraag: welke keuze maak je. En dan is dit nu de gemaakte keuze ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Maar die 298 hoeft ook niet op een ander tijdstip te rijden, het zou meer voor de hand liggen om dan niet tegelijkertijd een verdichtingsrit op de X80 te rijden.
Sowieso heeft de korte rit van de X80 die nu al aansluit op de 298 in Woudenberg al relatief weinig passagiers vanuit Scherpenzeel en zit hij in Woudenberg tussen een 280 en 82 in. Het zou me juist daarom niet verbaasd hebben als die gesneuveld was met het verminderen van de aantallen verdichtingsritten aan de spitsranden.

En sorry dat ik het moet zeggen, maar veel van de rijtijd aanpassingen zien er wellicht nuttig uit achter de computer maar hebben totaal geen relatie met de praktijk. Ik wordt het dagelijks minuten stilstaan bij Leusden Kerk, Woudenberg De Poort, Woudenberg Spoorlaan en af en toe ook nog bij Scherpenzeel Holevoetplein ondertussen wel een beetje spuugzat, gezien een later vertrek uit Amersfoort bij de meest voorkomende vertraging ook al voorkomt dat je de aansluiting op De Klomp mist. Als die bus laat is dan gaat het namelijk eigenlijk altijd om vertraging die vanuit de voorgaande rit in de chauffeursdienst doorwerkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Opvallend genoeg blijkt de gepubliceerde dienstregeling voor de nieuwe lijn 9 toch gewoon uit te gaan van een route via de Stephensonstraat in Amersfoort. Dacht dat dit afgeschoten was en er in overleg met de gemeente voor een route over de Leusderweg gekozen was?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Ze gaan aan de slag met de Leusderweg komend jaar. Tot dat klaar is, is dat inderdaad de route. Overigens met toestemming van de gemeente :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Gaat het plan nog door dat de halte De Eemgaarde alleen op verzoek bediend wordt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Staat niks over in de dienstregeling vermeld. De rijtijd houdt ook duidelijk rekening met dat stukje heen en weer, dus vraag me sowieso af wat het dan op zou leveren om de halte bij geen reizigers over te slaan. Als je op tijd was ben je daarna immers te vroeg bij de erop volgende halte en zou je de bespaarde tijd weer af staan te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Je zou dan eerder verwachten dat er dan extra tijd zou zitten tussen de haltes Snouckaertlaan en Centraal Station, zodat:
- als je niet bij De Eemgaarde hoeft te stoppen je ook eerder op het CS kan zijn zonder te vroeg te vertrekken bij de andere haltes (eerder aankomen op de eindhalte is dan leuk meegenomen)
- als je wel bij De Eemgaarde moet stoppen je dan weliswaar iets later vertrekt bij de andere haltes (beter iets te laat dan te vroeg, want dan missen reizigers de bus), maar nog altijd op tijd bij de eindhalte komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Nou was dit, volgens het vervoerplan, een wens van de gemeente dus wellicht dat ze tot de conclusie gekomen zijn dat het niet zo goed te realiseren was danwel duur was? Je zou hiervoor immers een negenoog moeten gaan plaatsen op de Saffierweg inclusief alle bijbehorende bekabeling alleen om een ommetje van maar 2 minuten te besparen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

4x per uur een ommetje van 2 minuten, dat telt best op! En vertraging rond de Leusderweg ontstaat nogal eens, dan is het fijn als er gemakkelijk wat tijd ingehaald kan worden.

Het is nog steeds de bedoeling dat de halte op verzoek wordt bediend in de nieuwe dienstregeling :Y maar hoe dat er precies buiten uit komt te zien, daar weet ik de laatste stand van zaken niet van.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Je had desnoods ook slechts 2 van de 4 bussen naar De Eemgaarde kunnen laten rijden, ik denk dat ze wel genoeg zouden hebben aan een halfuursdienst... (hebben ze immers nu ook) Als de ritten 14-16 verdeeld zijn (en na de Eemgaarde wordt het dan 16-14), dan lijkt me dat geen ramp. Moet je wel duidelijk op de bus aangeven welke naar De Eemgaarde rijden. Dat kan door de ritten naar De Eemgaarde dan "De Eemgaarde" als bestemming te geven en de anderen dan "Leusderkwartier"
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ja, handig, extra bestemmingen bij een lijn voor 1 halte :lol:
Vraagafhankelijk lijkt me prima voor zo'n rustige halte. Ik zal dan nog liever die halte helemaal niet bediend zien dan half om half.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Helemaal niet bedienen zorgt voor een opstand in die 65+ flat denk ik zo, ook al zou een halte op de hoek van de Saffierweg maar 350 meter verderop liggen en dus vermoedelijk nog aan de normen voldoen.

@Maxim: met de 4x per uur zijn het inderdaad nogal wat extra busbewegingen ja. Maar ik blijf het toch opvallend vinden dat juist de gemeente hiermee kwam. Leek me meer iets voor een vervoerder om op een efficiënte manier tijd te besparen zonder minder te ontsluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Het was eerst de bedoeling om je eerste alinea uit te voeren. Maar vanwege de verwachte weerstand is de halte op verzoek het compromis
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Zat net te kijken naar de haltes van 87. Vergeleken met de oude 580 is de halte van Essenlaan geschrapt. Had liever gezien dat de halte rondweg-oost geshrapt werd en de halte van Essenlaan bediend was gebleven. Van Essenlaan ligt centraler in Oost en je zou bij drukte via de grote beer kunnen rijden (of via de dragonderweg als je de "fietssluis" vervangt voor een bussluis, maar dat kan veel beter met lijn 85)
Verder snap ik de naamwijziging van de halte Hofstede naar Galileistraat niet helemaal. Ik denk niet dat mensen de bus nemen om bij de autoboulevard te komen...
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Kv1 data staat in OVinfo. Als ik lijn 50 bekijk van Syntus, dan staan daar heel veel extra ritten tussen. Gaan die allemaal door Syntus gereden worden?
Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Kv1 data staat in OVinfo.
Daar staat die al een week. Het vervoerplan geeft aan dat alles wat ten oosten van Doorn komt sowieso door Syntus gereden wordt, de extra ritten zullen wel verdeeld worden.
Dat kan echter niet volledig in de huidige verdeling, want er gaan tussen Utrecht en Driebergen minder ritten rijden dan de huidige frequenties opgeteld. Tussen Driebergen en Doorn zou het wel gelijk kunnen blijven, daar rijdt in de spits 4x per uur een verdichtingsrit en dat is evenveel als de huidige korte ritten van 50 en lijn 71 samen rijden.

Overigens merkte ik nog op dat de 50 Ulink rood geworden is, dus de Syntus bussen zullen wel gewoon allemaal dezelfde kleur houden. Lichtblauw is nu de 77 geworden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Daniel schreef:.

Overigens merkte ik nog op dat de 50 Ulink rood geworden is, dus de Syntus bussen zullen wel gewoon allemaal dezelfde kleur houden. Lichtblauw is nu de 77 geworden.
Waar heb je dat gezien?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: Overigens merkte ik nog op dat de 50 Ulink rood geworden is, dus de Syntus bussen zullen wel gewoon allemaal dezelfde kleur houden. Lichtblauw is nu de 77 geworden.
Mag ik niet hopen, dan kan je straks de Ulink lijn niet onderscheiden met elke willekeurige Syntus Utrecht lijn die er in Utrecht rondrijdt.
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ritten worden toch ook aan elkaar gekoppeld... Zo reed ik zaterdag lijn 102 en direct door als lijn 50 met dezelfde bus. Zou de planning vrij onmogelijk maken als lijn 50 alleen met U-link kleuren mag rijden.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Stefan »

Hoezo? Je kunt ook gewoon gesloten omlopen maken en een keertje extra aflossen? ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten