Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Dat is een uitwerkingsrichting in de reactienota op het concept vervoerplan, maar daar is nog niet eens advies op gegeven door het ROCOV. Ik zie in dit specifieke geval ook nog wel wat beren op de weg...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door sirvinniei »

Dat zou dan eigenlijk grotendeels een herstel zijn van de oude lijn 80. Ik weet niet of dat nou echt een verbetering is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Voor de betrouwbaarheid niet inderdaad, precies mijn punt ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door henrivanderweijden »

Nou, wat ik begreep uit het hele verhaal (ik heb t van een mij bekende chauffeur) is dat de 87 op de Klomp aan moest gaan sluiten op de treinen dus dan is er niet noodzakelijk een koppeling met lijn 80 voorzien. Dan krijg je dus ook niet dat een vertraging van lijn 87 doorwerkt op de 80.

Maar goed, we wachten t af wat er gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Lijn 87 had altijd al een aansluiting op de treinen in de belangrijkste richting ('s ochtends richting Utrecht, 's middags uit Utrecht), ze zijn 'm alleen afgelopen jaar vergeten aan te passen aan het NS-patroon.
Daarbij zat er dus 's ochtends geen directe koppeling van Veenendaal naar Amersfoort (en 's middags andersom), maar was er dan een stilstand van een kwartier. Complicatie is dan juist dat je dus wel een direct doorrijdende bus in de middagspits hebt vanuit Veenendaal richting Amersfoort en juist dan zou je met de doortrekking naar Rhenen weer de effecten van de files voor de Rijnbrug laten doorwerken op lijn 80.

Omloopmatig blijft doorrijden ook nog het meest voor de hand liggen omdat je dan komend uit Rhenen aan kunt sluiten richting Utrecht en na de stilstand de reizigers die uit die trein uit Arnhem komen mee kunt nemen richting Amersfoort. Hoewel je als de 3200 weer gaat rijden ook nog kort zou kunnen keren gezien er precies een kwartier tussen de treinen zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door henrivanderweijden »

Laten we hopen dat die 3200 nooit meer gaat stoppen op Klp. Heeft alleen maar ellende gegeven de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Meltrain »

Het zou qua duidelijkheid inderdaad beter zijn als de 3100 in plaats van de 3200 op Klp zou stoppen, maar ik geloof dat dat niet paste.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door henrivanderweijden »

Helemaal mee eens. Als de 3100 stopt heb je beide richtingen ongeveer gelijk stoppend op Klp, dus kunnen er ook in beide richtingen goede busaansluitingen zijn. En niet passend? Dat maakt NS er van, maar nu het NS uitkomt past het ineens wel, kijk maar op dinsdag en donderdag in de spits, 3100 stopt en 3200 rijdt door.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door MetroRET »

Als de 3100 er gaat stoppen, wordt de overstap op de 3900 of op de 30700 niet gehaald.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Overstap op de 30700 is geen probleem. De 3100 komt om .15/.45 vanuit Schiphol in Arnhem aan in de huidige dienstregeling en vertrekt op hetzelfde tijdstip de andere kant op. Dan heb je een overstap van 5 minuten op de 30700 in beide richtingen.

De aansluiting tussen 3100 en 3900 bestaat nu al niet. De 3900 uit Amsterdam komt om .11/.41 in Utrecht aan en de 3100 is om .08./38 al vertrokken. Andersom komt de 3100 uit Arnhem om .19/.49 aan en dan rijdt de 3900 net weg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door MetroRET »

Die overstap bestaat nu niet, omdat de 3100 dus op Klp stopt :mrgreen: en wil je die overstap wel bieden, maar wel stoppen op Klp, moet je eerder weg uit Ah, wat dus de overstap met de 30700 in het geding komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Het lijkt me sterk dat je zonder stop op De Klomp maarliefst 5 minuten later uit Utrecht kunt vertrekken anders (het minimum om de overstap haalbaar te maken). Dan zit je op Bunnik maar 2 minuten voor de 7400 immers, wel een heel strakke opvolging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door sirvinniei »

Als je elke tien minuten rijdt op beide lijnen zou een overstap eigenlijk ook niet nodig moeten zijn.
Is het trouwens niet mogelijk om de ICE ook op een IC pad te krijgen? Dan zou je wel moeten stoppen op Amsterdam Amstel en misschien de Klomp of Driebergen Zeist, maar heb je een stabielere dienstregeling. Perronlengte zou geen probleem moeten zijn, misschien de optrektijd van de ICE?
Zou sowieso wel 3/3 willen zien op Db en Klp. Dan krijg je voor Oost Utrecht een veel beter product.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Je bedoelt op elk van beide stations drie stoppende treinen? Dat lijkt me een ramp met aansluitingen bieden door de halfuursdienst van de bus.

Als de 3200 op De Klomp stopt wordt de kwartiersdienst voor lijn 80 die Syntus in het pluspakket voorstelt trouwens wel nuttiger, want dan sluit de ene bus naar Arnhem en de andere naar Utrecht aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: ma 26 jun 2023, 13:36 Het lijkt me sterk dat je zonder stop op De Klomp maarliefst 5 minuten later uit Utrecht kunt vertrekken anders (het minimum om de overstap haalbaar te maken). Dan zit je op Bunnik maar 2 minuten voor de 7400 immers, wel een heel strakke opvolging.
De 3100 vertrekt nu om :11/:41 uit Ut mét stop op Klp, waar deze voorheen om :13/:43 zonder stop ging, waarbij dus overstap was op de 3900 uit Amsterdam om :11/:41.

Dus het verschil is geen 5, maar slechts 2 min.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Dionysusnu »

Maar dat verschil kan je aan de andere kant overwegen: De overstap naar de 30700 is nu 5 minuten, maar is cross-platform dus zou 3 minuten ook genoeg zijn? Althans, de 30700 vertrekt meestal van 9, maar soms van 6b, en ik kan daar geen regelmatig patroon in vinden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: ma 26 jun 2023, 13:47 Je bedoelt op elk van beide stations drie stoppende treinen? Dat lijkt me een ramp met aansluitingen bieden door de halfuursdienst van de bus.
Ervanuitgaande dat er alleen doordeweeks overdag elke tien minuten wordt gereden kan je eenvoudigweg lijn 80 de hele dag 3x per uur laten rijden in plaats van 2x per uur in het dal en 4x per uur in de spits. Voordeel is dat je zonder veel wachttijd kan doorrijden en toch in beide richtingen aansluiting kan geven.
Lijn 50 lijkt me dan nog het grootste probleem, misschien kan je de halfuursdienst inkorten tot Veenendaal Centrum en dan 1x per uur doorrijden naar de Klomp. Als je lijn 87 en 83 verlaagt naar een uurdienst (en misschien met de bespaarde uren de bedieningstijd kunt uitbreiden) dan kun je een directe verbinding vanuit elke wijk van Veenendaal naar Amersfoort creëren.

Db is minder een probleem, omdat je daar ook nog sprinters hebt.
Ik heb geen onderschrift
henrivanderweijden
Berichten: 738
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door henrivanderweijden »

Dionysusnu schreef: ma 26 jun 2023, 14:06 Maar dat verschil kan je aan de andere kant overwegen: De overstap naar de 30700 is nu 5 minuten, maar is cross-platform dus zou 3 minuten ook genoeg zijn? Althans, de 30700 vertrekt meestal van 9, maar soms van 6b, en ik kan daar geen regelmatig patroon in vinden.
Dat lijkt me inderdaad de beste optie, dan je de 3100 op spoor 8 in Ah laten keren op zichzelf, en aansluiting op de 30700 op spoor 9.
Ook in de spits niet meer met de 3100 naar Nm want er is een prima aansluiting op de 3600 ( 5 a 6 minuten).
Wil je overdag of evt alleen in de spits nog een 3200 laten rijden dan past dat ook nog keurig tussen Ut en Ah en kan in Ah aansluiting geven op de 7600 ri Wc of evt met een langere stop zelf door naar Nm.

Voordeel van dit alles is dat je in Db rond -,00 en -,30 die IC stop van de 3000 houd wat prima is om busaansluiting te creëren. Op Klp krijg je dan hetzelfde met de 3100, ook rond -,00 en -,30 de IC stop en bussen in alle richtingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: ma 26 jun 2023, 13:52De 3100 vertrekt nu om :11/:41 uit Ut mét stop op Klp, waar deze voorheen om :13/:43 zonder stop ging, waarbij dus overstap was op de 3900 uit Amsterdam om :11/:41.
Ah, ik had net een afwijkende trein in de ochtend te pakken waarbij ik keek. Maar dan nog, dan zit je dus in de huidige dienstregeling 2 minuten voor de 7400, da's best krap lijkt me zo.

Maar die overstap in Utrecht is helemaal niet zo relevant bij een 10-minutendienst vanuit Amsterdam. En je bent gelijk van de noodzaak voor een afwijkend stoppatroon op vrijdag af (wat een garantie op machinisten die vergeten te stoppen oplevert).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Dionysusnu »

henrivanderweijden schreef: ma 26 jun 2023, 14:23
Dionysusnu schreef: ma 26 jun 2023, 14:06 Maar dat verschil kan je aan de andere kant overwegen: De overstap naar de 30700 is nu 5 minuten, maar is cross-platform dus zou 3 minuten ook genoeg zijn? Althans, de 30700 vertrekt meestal van 9, maar soms van 6b, en ik kan daar geen regelmatig patroon in vinden.
Dat lijkt me inderdaad de beste optie, dan je de 3100 op spoor 8 in Ah laten keren op zichzelf, en aansluiting op de 30700 op spoor 9.
Ook in de spits niet meer met de 3100 naar Nm want er is een prima aansluiting op de 3600 ( 5 a 6 minuten).
Wil je overdag of evt alleen in de spits nog een 3200 laten rijden dan past dat ook nog keurig tussen Ut en Ah en kan in Ah aansluiting geven op de 7600 ri Wc of evt met een langere stop zelf door naar Nm.

Voordeel van dit alles is dat je in Db rond -,00 en -,30 die IC stop van de 3000 houd wat prima is om busaansluiting te creëren. Op Klp krijg je dan hetzelfde met de 3100, ook rond -,00 en -,30 de IC stop en bussen in alle richtingen.
Ah, de kering naar Nijmegen had ik niet door. Dat is wel een probleem met 3 minuten. Maar wat je beter kan doen is het omdraaien van de volgorde: De 3600 eerst, om :20 naar Nm, en dan de 3100 juist om :23. Een kering van 6 minuten moet wel lukken. Ik zie geen aansluitingen op de 3600 die daardoor verbroken worden, maar zelfs als wel, dan is dat alleen 1 overstap extra in Nijmegen, waar de 3600 toch al lang wacht. Dat lijkt me relatief beter dan om de hele 3100 op te heffen op Ah-Nm. Overigens komt dat laatste ook niet uit met perroncapaciteit: Ik denk niet dat je 2 minuten na een vertrek al een aankomst kan hebben op hetzelfde spoor. (:15 naar Ut, :17 uit Ut met de stop in Klp)
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door MetroRET »

Dat past slechts in 1 richting, want de 3600 kan niet achter de 3100 aan vertrekken met het pad omgewisseld, want dan staat de 7600 uit Wc daarop te wachten om Nm1a te kunnen betredden.

Is het overigens geen optie om de 3000 de gehele dag op zowel Db als Klp te laten stoppen, zodat deze stations de gehele dag een vast bedieningspatroon hebben. Dat kunnen de 3100 en (de restanten van) de 3200 Ut-Ed non-stop rijden.

Daniel schreef: ma 26 jun 2023, 14:23
MetroRET schreef: ma 26 jun 2023, 13:52De 3100 vertrekt nu om :11/:41 uit Ut mét stop op Klp, waar deze voorheen om :13/:43 zonder stop ging, waarbij dus overstap was op de 3900 uit Amsterdam om :11/:41.
Ah, ik had net een afwijkende trein in de ochtend te pakken waarbij ik keek. Maar dan nog, dan zit je dus in de huidige dienstregeling 2 minuten voor de 7400, da's best krap lijkt me zo.
Wat bedoel je met de 3100 en 7400 in Ut ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: ma 26 jun 2023, 14:43Is het overigens geen optie om de 3000 de gehele dag op zowel Db als Klp te laten stoppen, zodat deze stations de gehele dag een vast bedieningspatroon hebben.
Alles wat een vast bedieningspatroon oplevert op De Klomp met tijden die per richting dicht op elkaar liggen is beter dan een stop van de 3200. Al is én stoppen op Driebergen-Zeist én op Veenendaal-De Klomp én in Arnhem aansluiten naar Winterswijk volgens mij niet haalbaar. Dat lukt alleen met één stop en de 3100 kan niet meer op Driebergen-Zeist stoppen omdat 'ie vlak voor de 7300 zit (zie hieronder).
Zo'n verspringend patroon zorgt namelijk altijd voor keuzes, maar op een of andere manier willen de reizigers die niet snappen...

In 2021 werd bijvoorbeeld gekozen om de bussen zoveel mogelijk richting Arnhem aan te laten sluiten, want dat is de enige richting die alleen logisch is via De Klomp vanuit Veenendaal en de Vallei. Maar toen werd opeens een van de vroege spitsritten op lijn 80 ontzettend populair omdat die nog een aansluiting rechtstreeks naar Nijmegen bood en daarnaast ook richting Utrecht aansloot (omdat op dat tijdstip de 3100 ri. Nijmegen nog stopte en de eerste 3200 richting Utrecht daar ook kort achter een stop maakte).
Ook vanuit Veenendaal blijft nog altijd veel richting Utrecht overgestapt worden op De Klomp (de redenatie destijds was dat die overstap minder belangrijk was omdat die kant op al een trein rijdt vanuit Veenendaal zelf)
Wat bedoel je met de 3100 en 7400 in Ut ?
Excuus, de 7300... die vertrekt om .14 vanaf Utrecht en zit dan in Bunnik maar 2 minuten achter de 3100 als die twee minuten later uit Utrecht gaat vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Dionysusnu »

MetroRET schreef: ma 26 jun 2023, 14:43 Dat past slechts in 1 richting, want de 3600 kan niet achter de 3100 aan vertrekken met het pad omgewisseld, want dan staat de 7600 uit Wc daarop te wachten om Nm1a te kunnen betredden.
Terecht punt, ik zat alleen te kijken naar de zuidelijke ritten. Maar het lijkt dat je vanuit Nijmegen "gewoon" 1 minuut eerder richting Ah kan vertrekken? En dan weet ik niet of je door 1 minuut van de kering af te snoepen nog genoeg overhoudt, met 4 minuten. En door 2 minuten eerder uit Arnhem te vertrekken verbreek je ook de aansluiting vanuit de 30700, die dan 3 ipv 5 minuten overblijft.

Bij nader inzien is het inkorten tot Ah dus in ieder geval wel inpasbaar te krijgen, omdat je dan ook 2 minuten eerder weggaat en dus :13 tot :17 krijgt voor de perron-herbezetting. En dan kan de overstap vanuit de 30700 in beide richtingen cross-platform dus dan is 3 minuten genoeg. Maar ik weet niet of het voor capaciteit handig is naar Nm, ook rekening houdend met de reizigers die dan van de 3100 naar de 3600 moeten in Ah.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: ma 26 jun 2023, 15:15
MetroRET schreef: ma 26 jun 2023, 14:43Is het overigens geen optie om de 3000 de gehele dag op zowel Db als Klp te laten stoppen, zodat deze stations de gehele dag een vast bedieningspatroon hebben.
Alles wat een vast bedieningspatroon oplevert op De Klomp met tijden die per richting dicht op elkaar liggen is beter dan een stop van de 3200. Al is én stoppen op Driebergen-Zeist én op Veenendaal-De Klomp én in Arnhem aansluiten naar Winterswijk volgens mij niet haalbaar. Dat lukt alleen met één stop en de 3100 kan niet meer op Driebergen-Zeist stoppen omdat 'ie vlak voor de 7300 zit (zie hieronder).
Zo'n verspringend patroon zorgt namelijk altijd voor keuzes, maar op een of andere manier willen de reizigers die niet snappen...

In 2021 werd bijvoorbeeld gekozen om de bussen zoveel mogelijk richting Arnhem aan te laten sluiten, want dat is de enige richting die alleen logisch is via De Klomp vanuit Veenendaal en de Vallei. Maar toen werd opeens een van de vroege spitsritten op lijn 80 ontzettend populair omdat die nog een aansluiting rechtstreeks naar Nijmegen bood en daarnaast ook richting Utrecht aansloot (omdat op dat tijdstip de 3100 ri. Nijmegen nog stopte en de eerste 3200 richting Utrecht daar ook kort achter een stop maakte).
Ook vanuit Veenendaal blijft nog altijd veel richting Utrecht overgestapt worden op De Klomp (de redenatie destijds was dat die overstap minder belangrijk was omdat die kant op al een trein rijdt vanuit Veenendaal zelf)
Wat bedoel je met de 3100 en 7400 in Ut ?
Excuus, de 7300... die vertrekt om .14 vanaf Utrecht en zit dan in Bunnik maar 2 minuten achter de 3100 als die twee minuten later uit Utrecht gaat vertrekken.
De 3100 vertrok in 2022 al :13/:43 met de 7300 ook om :14/:44.
https://treinposities.nl/ritinfo/20220110/3135
https://treinposities.nl/ritinfo/20220110/7335

Hoezo zou de 3000 niet passen met stops in zowel Db als in Klp, dat doet hij in de avond sowieso al (en noodgedwongen in het weekend door gebrek aan 3100) ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door Daniel »

Dat laatste heb ik meermaals als argument hier gelezen van anderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten