Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Ja, en dan verlies je dus een directe busverbinding Veenendaal-Amersfoort, buiten de 280 om.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Schrappen/omnummeren van Rhenen-Veenendaal me waarschijnlijker gezien het feit dat deze tweet van de gemeente Scherpenzeel komt. Waarom zouden die vanuit Rhenen kijken?
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Kennelijk hebben zij dus al inzage in de vervoersplannen voor aankomend jaar..
Mag daar wel zo uit gepubliceerd worden?
Mag daar wel zo uit gepubliceerd worden?
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Ja. Het is namelijk niet vastgesteld dat het zo is, en dan alsnog: een gemeente moet wel onderbouwd inspraak kunnen geven. (A)
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Ja, eens.. maar in deze tijd... je ziet hoe snel het 'nieuws' gaat én er dus over gepraat/gespeculeerd kan worden..
Het regionaal reizigersoverleg is er toch voor om input voor inspraak te leveren?
Het regionaal reizigersoverleg is er toch voor om input voor inspraak te leveren?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Die fout met een knip heeft Connexxion ook al eens gemaakt, dat is toen vrij snel weer een doorgaande lijn geworden.
Aan de andere kant zal dit de betrouwbaarheid ten goede komen en denk ik dat de gemeente Scherpenzeel nog een belangrijk punt voor zijn inwoners vergeet: de aansluitingen op de trein kunnen zo ook robuuster gemaakt worden omdat de ligging minder afhankelijk wordt van de kering in Rhenen. Naast dat dit op ritten met veel reizigersaanbod de inzet van een grotere bus mogelijk maakt.
Aan de andere kant zal dit de betrouwbaarheid ten goede komen en denk ik dat de gemeente Scherpenzeel nog een belangrijk punt voor zijn inwoners vergeet: de aansluitingen op de trein kunnen zo ook robuuster gemaakt worden omdat de ligging minder afhankelijk wordt van de kering in Rhenen. Naast dat dit op ritten met veel reizigersaanbod de inzet van een grotere bus mogelijk maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Connexxion knipte m op station centrum
Ik zie 2 mogelijkheden:
- rhenen-veenendaal wordt volledig opgeheven en er komt een pendellijntje veenendaal-oost - Klp (doe hopelijk succesvoller is dan de 580)
-lijn 80 wordt gesplitst op Klp en het zuidelijke deel gaat via de rondweg oost rijden. Je zou dan ook weer via de oude bussluis in petenbos oost kunnen rijden voor een beter dekking in petenbos.
Lijkt me sowieso lastig op Klp. Je krijgt sowieso 2 extra bufferen de bussen daar, terwijl je maar 2 haltes en 2 bufferhaltes daar hebt.
Daarnaast wordt de reistijd Veenendaal-Amersfoort op sommige dagen tot wel 20 minuten langer. Neem de zondag. Dan komt lijn 50 rond :00 aan op Klp. Lijn 80 (richting Amersfoort) vertrekt om :20. Hoewel je voor een deel van Veenendaal natuurlijk wel 280 en de trein hebt. Als het de eerste variant zou worden zou het prettig zijn als de bedieningstijd van de 280 verruimd wordt met de bespaarde DRU's (en eventuele andere besparingen door het laten rijden van kleiner materieel).
Ik zie 2 mogelijkheden:
- rhenen-veenendaal wordt volledig opgeheven en er komt een pendellijntje veenendaal-oost - Klp (doe hopelijk succesvoller is dan de 580)
-lijn 80 wordt gesplitst op Klp en het zuidelijke deel gaat via de rondweg oost rijden. Je zou dan ook weer via de oude bussluis in petenbos oost kunnen rijden voor een beter dekking in petenbos.
Lijkt me sowieso lastig op Klp. Je krijgt sowieso 2 extra bufferen de bussen daar, terwijl je maar 2 haltes en 2 bufferhaltes daar hebt.
Daarnaast wordt de reistijd Veenendaal-Amersfoort op sommige dagen tot wel 20 minuten langer. Neem de zondag. Dan komt lijn 50 rond :00 aan op Klp. Lijn 80 (richting Amersfoort) vertrekt om :20. Hoewel je voor een deel van Veenendaal natuurlijk wel 280 en de trein hebt. Als het de eerste variant zou worden zou het prettig zijn als de bedieningstijd van de 280 verruimd wordt met de bespaarde DRU's (en eventuele andere besparingen door het laten rijden van kleiner materieel).
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Als ze de lijnvoering rond Veenendaal willen aanpassen, zou ik zeggen:
- laat de (X)80 vanaf Amersfoort tot het centrum van Veenendaal rijden (dat past mooi binnen de huidige rijtijden; je zou dan vanaf halte Zwaaiplein bijv. een rondje Verlaat - Raadhuisstraat - Wolweg kunnen rijden)
- laat de 280 doorrijden naar Rhenen (alleen moet je dan iets met de avonden/weekenden doen, als je dan tenminste nog naar Rhenen wilt rijden)
- en tja, voor Veenendaal-oost, dat wordt een lastige, zeker omdat ze de komende jaren aan de N233 rond Veenendaal gaan werken, wat tot omleidingen en vertragingen kan leiden...
Als je toch iets wilt optimaliseren in Veenendaal, dan zou ik ook nog eens goed naar de 83 kijken. Die paar keer dat ik de 83 buiten de spits zag rijden, zat er (behalve de chauffeur dan) bijna niemand in.
- laat de (X)80 vanaf Amersfoort tot het centrum van Veenendaal rijden (dat past mooi binnen de huidige rijtijden; je zou dan vanaf halte Zwaaiplein bijv. een rondje Verlaat - Raadhuisstraat - Wolweg kunnen rijden)
- laat de 280 doorrijden naar Rhenen (alleen moet je dan iets met de avonden/weekenden doen, als je dan tenminste nog naar Rhenen wilt rijden)
- en tja, voor Veenendaal-oost, dat wordt een lastige, zeker omdat ze de komende jaren aan de N233 rond Veenendaal gaan werken, wat tot omleidingen en vertragingen kan leiden...
Als je toch iets wilt optimaliseren in Veenendaal, dan zou ik ook nog eens goed naar de 83 kijken. Die paar keer dat ik de 83 buiten de spits zag rijden, zat er (behalve de chauffeur dan) bijna niemand in.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/19 ... schop.htmlSlechte dienstregeling, lege bussen en te krappe bochten: ov De Ronde Venen moet op de schop
DE RONDE VENEN - Bob Nisters en Olivier van Straelen uit Wilnis zijn de belabberde staat van het openbaar vervoer in hun gemeente zat. Het ov is inefficiënt, niet duurzaam en onveilig.
"Kijk maar", zegt Olivier. "Hier op de Burgemeester Padmosweg in Wilnis heeft de bus de hele rijbaan nodig om de bocht te kunnen maken. Als je net iets te laat bent, dan word je in de berm gedrukt. Het is gewoon levensgevaarlijk. Kinderen moeten hier oversteken."
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Volgens mij heet dat toch echt het Groene Hart...We wonen in het hart van de Randstad, we zouden goed OV moeten hebben
Nou kan er zeker meer worden gedaan met het OV in die hoek, en dat ligt aan zowel Syntus als de provincie, maar het is nou eenmaal een relatief dunbevolkt gebied.
請勿靠近車門
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Die mensen hebben er duidelijk geen kaas van gegeten.
Als de grote bussen over de hoofdwegen van De Ronde Venen zouden rijden zouden ze niet meer in de buurt van de reizigers komen. De bussen zitten in de spitsrichting vol, maar natuurlijk niet drie haltes voor het eindpunt zoals ze in het filmpje demonstreren. Alleen eindpunt (Mijdrecht Centrum) naar eindpunt (Station Bijlmer ArenA) is de reistijd van lijn 126 via het AMC 45 minuten, de meeste reizigers zijn dus veel minder lang onderweg. Bovendien doet een auto ook al 25 minuten over Mijdrecht - AMC en bussen kunnen nog steeds niet vliegen. En het is de gemeente die de wegen zo krap inricht dat de bussen last hebben van auto's. En met belbussen lok je geen automobilisten uit de auto.
Als de grote bussen over de hoofdwegen van De Ronde Venen zouden rijden zouden ze niet meer in de buurt van de reizigers komen. De bussen zitten in de spitsrichting vol, maar natuurlijk niet drie haltes voor het eindpunt zoals ze in het filmpje demonstreren. Alleen eindpunt (Mijdrecht Centrum) naar eindpunt (Station Bijlmer ArenA) is de reistijd van lijn 126 via het AMC 45 minuten, de meeste reizigers zijn dus veel minder lang onderweg. Bovendien doet een auto ook al 25 minuten over Mijdrecht - AMC en bussen kunnen nog steeds niet vliegen. En het is de gemeente die de wegen zo krap inricht dat de bussen last hebben van auto's. En met belbussen lok je geen automobilisten uit de auto.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Volgens mij was niet iedereen in De Ronde Venen enthousiast toen Syntus diverse slingerlijnen verving door kleine busjes van de M1 en M2.
Overigens heeft Syntus zelf ook al gepleit voor een andere busroute in De Ronde Venen, door het oude spoortalud om te bouwen naar een busbaan.
Wie weet krijgen deze heren dat voor elkaar?
Overigens heeft Syntus zelf ook al gepleit voor een andere busroute in De Ronde Venen, door het oude spoortalud om te bouwen naar een busbaan.
Wie weet krijgen deze heren dat voor elkaar?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Zover ik weet is de gemeente verantwoordelijk voor de infrastructuur, hoezo is een te krappe bocht de schuld van de vervoerder of de provincie?
Het was juist de gemeente die minder bussen door de straten wilden. De M lijnen zou je op termijn eventueel kunnen vervangen door buurtbussen of vervoer op afroep dat klaarstaat bij Mijdrecht centrum. Voor M2 zou je zelfs een bijdrage van het bedrijventerrein kunnen vragen. De businessliner in Apeldoorn is ook een samenwerking tussen vervoerder en bedrijven en deze dot het heel goed.
Verder zijn frequenties juist gigantisch opgevoerd, voor op lijn 126, waar frequenties bijna verdubbeld zijn over de hele dienstregeling. Hoezo bezuiniging?
Dit is een goede oplossing om lege bussen tegen te gaan, maar daar is een extra station voor nodig.
Het was juist de gemeente die minder bussen door de straten wilden. De M lijnen zou je op termijn eventueel kunnen vervangen door buurtbussen of vervoer op afroep dat klaarstaat bij Mijdrecht centrum. Voor M2 zou je zelfs een bijdrage van het bedrijventerrein kunnen vragen. De businessliner in Apeldoorn is ook een samenwerking tussen vervoerder en bedrijven en deze dot het heel goed.
Verder zijn frequenties juist gigantisch opgevoerd, voor op lijn 126, waar frequenties bijna verdubbeld zijn over de hele dienstregeling. Hoezo bezuiniging?
Dit is een goede oplossing om lege bussen tegen te gaan, maar daar is een extra station voor nodig.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Interessante link. Je zou het ook nog kunnen uitbreiden met een derde variant:sirvinniei schreef:Dit is een goede oplossing om lege bussen tegen te gaan, maar daar is een extra station voor nodig.
De Amsteltram wordt na Mijdrecht via het oude spoorlijntracé doorgetrokken tot aan de spoorlijn Amsterdam-Utrecht. Op dat punt komt dan station Loenen (en dus niet een station bij Loenersloot). Er komt een voetgangersbrug over het A'dam-Rijnkanaal, zodat men vanuit Loenen-dorp (en de P&R aan die kant van het kanaal) snel bij het station kan zijn.
Goedkoop is die variant niet, maar misschien leidt het voor het OV wel tot een forse groei.
Een nog groter probleem wordt natuurlijk, dat die Amsteltram dan in twee verschillende concessies rijdt. Het is maar de vraag of het Nederlandse bestel zo iets revolutionairs wel aan kan...
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Interessant, maar houd wel rekening met het capaciteitsverschil van de voertuigen. Op lijn 340 rijden 12m bussen, sneltrams hebben een veel hogere capaciteit. Als je de uithoornlijn door zou trekken zou je hooguit 2x per uur verantwoord door kunnen rijden naar de ronde venen. Dan krijg je een minder aantrekkelijk product voor veel meer geld. Een betere oplossing zou dan een busbaan zijn (volgens mij komt die optie ook in het document aan bod)
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Erger nog: ze doen zich voor als ov-voorvechters maar willen in werkelijkheid de bus de dorpskern uit, wantSuus schreef:Die mensen hebben er duidelijk geen kaas van gegeten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
hm, die kerels zagen er nou niet uit als 'de snelle zakenmannen'.. Die BMW lijkt mij niet het probleem.. zal gewoon een derdehands Opel Astra met iets te brede velgen zijn..
Inderdaad lekker 'makkelijk' om een belbus en een applicatie voor te stellen..
Op z'n minst erbij vertellen dat je er dan zelf ook een dienst of meer per week mee gaat rijden.. denk ik dan.
Hopelijk heeft iemand het de heren vanavond bij die bijeenkomst even uitgelegd?
Inderdaad lekker 'makkelijk' om een belbus en een applicatie voor te stellen..
Op z'n minst erbij vertellen dat je er dan zelf ook een dienst of meer per week mee gaat rijden.. denk ik dan.
Hopelijk heeft iemand het de heren vanavond bij die bijeenkomst even uitgelegd?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Volgens mij was deze nog niet gedeeld: http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/176
Veronderstelde wijzigingen vanaf 19 april:
-524 inkorting tot Breukelen (geen stadsrondje meer)
-573 aanpassing tijden
-575 gaat in 1 richting via NMM rijden (?)
-83 gaat waarschijnlijk over de nieuwe route en dus 2 extra haltes.
-123 rijdt tijdens werkzaamheden Geerbrug naar Breukelen in plaats van ronde venen. Daar kan op 130 overgestapt worden.
Verder is er blijkbaar een tekort aan buurtbus chauffeurs.
Edit: o ik zie net dat alle wijzigingen (behalve 123) al op onze wiki staan
Veronderstelde wijzigingen vanaf 19 april:
-524 inkorting tot Breukelen (geen stadsrondje meer)
-573 aanpassing tijden
-575 gaat in 1 richting via NMM rijden (?)
-83 gaat waarschijnlijk over de nieuwe route en dus 2 extra haltes.
-123 rijdt tijdens werkzaamheden Geerbrug naar Breukelen in plaats van ronde venen. Daar kan op 130 overgestapt worden.
Verder is er blijkbaar een tekort aan buurtbus chauffeurs.
Edit: o ik zie net dat alle wijzigingen (behalve 123) al op onze wiki staan
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
123 is door Syntus zelf ook nog niet aangekondigd, ook niet als omleiding. En de rest stond al in het AG topic gelinkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Ik heb het nooit voorbij zien komen in het AG-topic. Zal wel aan mij liggen.
Bedankt voor het delen van deze info @Sirvinnei.
Syntus heeft de dienstregeling van buurtbus 575 eindelijk aangepast. Richting Zeist is het krapper en richting Soest is er iets meer tijd. Dat zal de punctualiteit ten goede komen.
Beetje raar trouwens dat hij maar in één richting stopt bij het NMM. Je wil toch ook nog terug lijkt me?
Bedankt voor het delen van deze info @Sirvinnei.
Syntus heeft de dienstregeling van buurtbus 575 eindelijk aangepast. Richting Zeist is het krapper en richting Soest is er iets meer tijd. Dat zal de punctualiteit ten goede komen.
Beetje raar trouwens dat hij maar in één richting stopt bij het NMM. Je wil toch ook nog terug lijkt me?
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Syntus kan nu net zo goed bus 381 tussen Zeist en NMM opheffen. Daar zit sowieso geen hond in. Dan streeklijn 381 ombouwen tot buurtbuslijn 581. Streekbus 356 kan volledig opgeheven worden. Daar zit ook vrijwel nooit iemand in. Reizigers vanuit Amersfoort kunnen gebruikmaken van bus 70 en overstappen in Soest.
En met het geld dat overblijft door deze bezuinigingen extra kosten voor tekort aan vrijwilligers dekken en dan direct hem een uur eerder laten beginnen en een later eindigen.
En met het geld dat overblijft door deze bezuinigingen extra kosten voor tekort aan vrijwilligers dekken en dan direct hem een uur eerder laten beginnen en een later eindigen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
De link staat gewoon in het bericht over de wijziging van lijn 83 hoor.Ferdinand schreef:Ik heb het nooit voorbij zien komen in het AG-topic. Zal wel aan mij liggen.
Had daar alleen nog niet de kleinere andere aanpassingen vermeld.
De omlooptijd van de 575 is exact gelijk gebleven, waarbij de rijtijd overigens in tegenstelling tot wat jij stelt in beide richtingen krapper wordt: in Soest wordt 4 minuten later vertrokken, de aankomst/vertrektijd in Driebergen blijft gelijk en in Soest is de aankomst dan weer 4 minuten eerder. In de daardoor vrijkomende tijd wordt in Soest een rondje langs het Raadhuisplein gereden.Syntus heeft de dienstregeling van buurtbus 575 eindelijk aangepast. Richting Zeist is het krapper en richting Soest is er iets meer tijd. Dat zal de punctualiteit ten goede komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
De reis die ik altijd maak (binnen Zeist) is volgens de nieuwe dienstregeling in ieder geval in beide richtingen nu 15 minuten. Eerst was dat richting Driebergen 17 min. (te veel) en richting Soest 13 min (te weinig). Ze hebben het nu dus precies in het midden gelegd. Ik vermoed dat er op andere punten weer bij is geteld en afgehaald waardoor de totale reistijd hetzelfde is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
De rijtijd is in beide gevallen tussen Zeist en Soest ingekort. Bij vergelijken van de rijtijden viel me op dat de 575 grofweg op Zeist Busstation weer op dezelfde tijd zit als in de huidige dienstregeling. Waarbij uiteraard de rijtijd van Soest richting Zeist eigenlijk meer ingekort is omdat hij binnen die kortere rijtijd ook nog een rondje NMM maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Kan iemand mij uitleggen waarom nachtlijn N3 eerst vernummerd werd in N03, maar er nu wel een lijn N8 (en dus niet N08) is? Dat is niet consequent.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten