Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Busfoto.nl schreef:De reizigersaantallen zijn vervelend om het zo te zeggen, aangezien sommige ritten dus met meer dan acht reizigers kennen. Daarnaast wil een gemiddeld aantal van 6 reizigers niet zeggen dat er elke rit 6 man inzitten. Een rit met 0 reizigers wordt gecompenseerd door 2 ritten met 9 reizigers. Dan kun je dus eigenlijk geen taxibusje inzetten. Eigenlijk zou een Procity-achtig voertuig nog redelijk voldoen.
Als ik zo het data overzicht bekijk kan ik eigenlijk wel concluderen dat het volgens mij wenselijker is om de routes van de stadsdienst Woerden door een streeklijn te laten rijden want de stadsdienst word wel gebruikt maar naar mijn mening niet genoeg om het aparte lijnen te houden.

Ook kan ik concluderen dat de volgende aanpassingen kunnen komen in de nieuwe concessie:
Lijn 526: Kan worden opgeheven (die trekt gemiddeld nog geen 1 passagier per rit)
Lijn 503: Kan worden opgeheven (hetzelfde als bij lijn 526)
Lijn 122: Een deel van de ritten kan worden opgeheven wegens onderbezetting
Lijn 105: Een deel van de ritten kan of vervallen of worden gereden door kleiner materieel wegens te weinig reizigers (voor een grote bus)
Lijn 104: Deze ritten kunnen wel door een 8-persoonsbusje gereden worden
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

wouter15 schreef: Ook kan ik concluderen dat de volgende aanpassingen kunnen komen in de nieuwe concessie:
Lijn 526: Kan worden opgeheven (die trekt gemiddeld nog geen 1 passagier per rit)
Mag niet.
wouter15 schreef:Lijn 503: Kan worden opgeheven (hetzelfde als bij lijn 526)
Mag niet.

Buurtbussen ga je niet opheffen om kostenbesparing: ze kosten namelijk bijna niks. Ik weet het niet uit m'n hoofd, maar het is normaal zo'n 30.000 á 40.000 euro per buurtbus. In deze concessie rijden de buurtbussen samen 16.000 DRU. Er zijn hier drie buurtbusprojecten, met in totaal 6 buurtbussen. Als ik dan uit ga van 6x30000 = 180.000 euro per jaar, gedeeld door 16.000 DRU = 11,25 euro per DRU. Peanuts. 8-)
wouter15 schreef:Lijn 122: Een deel van de ritten kan worden opgeheven wegens onderbezetting
Lijn kan bij deze aanbesteding zelfs helemaal worden opgeheven.
wouter15 schreef:Lijn 105: Een deel van de ritten kan of vervallen of worden gereden door kleiner materieel wegens te weinig reizigers (voor een grote bus)
Dat zou goed kunnen.
wouter15 schreef:Lijn 104: Deze ritten kunnen wel door een 8-persoonsbusje gereden worden
En dan tellen de DRU's nog maar voor de helft mee! Vanuit de optiek van de provincie misschien een goed idee, maar vanuit de optiek van vervoerders is dat een stomme zet: daarmee ontnemen ze elke prikkel om achtpersoonsmaterieel in te zetten. Kan je beter een midi-bus doen, die betaalt tenminste 100 procent.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

122 is maatwerk, wordt met kleine busjes gereden. De frequentie kan in de spits eventueel 1x per uur worden.
104 en 105 kan je makkelijk samenvoegen en inkorten tot Montfoort
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

@Statler: In het overzicht is geen rekening gehouden met het PvE. En dat van die buurtbussen, daar had ik eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan.

Op basis van de OVC data zou ik wel voorstellen om meer midibussen in te gaan zetten omdat soms een grote bus gewoon niet rendabel genoeg is.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

Waarbij je wel rekening moet houden dat een chauffeur van een kleine bus geen genoegen neemt met een klein salaris. Op lijnen die een spitspiek kennen zul je toch uitkomen op standaardbussen. Want om voor die ene rit een grote bus in te zetten en de rest van de dag een andere is onhaalbaar, dan heb je twee voertuigen nodig. Je bent alleen iets goedkoper uit met afschrijving en diesel.

Chipkaartdata van buurtbussen zijn onbetrouwbaar. De apparatuur werkt vaak niet correct en er wordt nog veel met buurtbus(tienritten)kaarten gereisd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ritten met kleine bussen kun je wel vaak aanbesteden door taxibedrijven.
Als ik zo de reizigers pieken hoor op de meeste lijnen komen ze niet boven de 20
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

voor een spitspiek kun je ook een touringbus inhuren.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Statler Rail schreef:Woerden Molenvliet moet met een ontsluitende lijn verbonden zijn met station Woerden. Dat hoeft natuurlijk niet per se een stadsdienst te zijn.
Ik denk dat de reden van de 'stadsnummers' (3 en 4) is dat er s' avonds en op zondag niet gekoppeld is aan 103 en 104, omdat laatste twee genoemden niet op die momenten rijden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Komt er trouwens niet binnenkort een station Molenvliet en telt dat niet als ontsluiting?
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door waldo79 »

De komst van dat station is onzeker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De Ronde Venen is boos op de provincie Ut vanwege busvervoer

Bericht door Daniel »

De Ronde Venen is boos op de provincie Ut vanwege busvervoer
Geplaatst op: woensdag 22 april 2015 21:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 22 april 2015 21:44


DE RONDE VENEN - De gemeente De Ronde Venen is boos op de provincie omdat het een rechtstreekse busverbinding met Utrecht Centaal dwarsboomt. Volgens wethouder Dijkstra is dit tegen de afspraken.
Als de behoefte zou worden aangetoond, zou de provincie de buslijn niet tegengehouden, zegt hij. Nu uit een enquête blijkt dat veel inwoners inderdaad graag een directe busverbinding willen, komt de provincie terug op die toezegging.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik zie het nut niet van meer bussen die parallel aan het spoor lopen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Maar soms ontkom je er ook niet aan. De 120 is al vrij snel nadat die Breukelen als zuidelijk eindpunt had gekregen weer terugverlengd naar Utrecht Centraal...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Nou ja, niet aan ontkomen.
Ik denk vooral dat de vervoerder te veel mee gaat met de reizigers die geen zin hebben om over te stappen.
Vaak is het sneller om over te stappen en kost het de vervoerder en zodoende de provincie veel minder, kortom effecienter.

Trouwens, ik zie dat volgens het pve Austerlitz niet meer bediend hoeft te worden. Sterker nog, er hoeven helemaal geen bussen te rijden tussen Woudenberg en Zeist.
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

sirvinniei schreef: Ik denk vooral dat de vervoerder te veel mee gaat met de reizigers die geen zin hebben om over te stappen.
Het vervoer is er dan ook niet voor de reiziger natuurlijk...?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maar als je een lijn verlengt moet je op andere lijnen bezuinigen. Geen overstap is een luxe die Inn een tijd dat er steeds meer bezuinigd moet worden op het ov onpraktisch is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

In plaats van twee parallele lijnen die ook nog parallel aan het spoor rijden kan je natuurlijk ook gewoon handig combineren: als je 1x/uur lijn 120 en 1x/uur lijn 130 door laat rijden van Breukelen naar Utrecht kom je zowel tegemoet aan de wensen vanuit De Ronde Venen en Stichtse Vecht.
En op het andere halfuur heb je dan altijd nog een bus/bus overstapmogelijkheid wat voor de bestemmingen in Utrecht anders dan het centraal station sowieso al gunstiger is, plus dat zo´n overstap qua reiskosten aantrekkelijker is dan op de trein overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

Interessant idee. Hieronder wat publiek toegankelijke OV-chipkaartdata uit de aanbesteding van 1 maand tijd van zowel lijn 120 als 130. Kun je eens toetsen of het past. Ik heb er geen tijd voor. Overigens reed de bus uit Uithoorn eerst via de snelweg en niet via Maarssen-Dorp. Maar zij die snel willen reizen nemen de trein maar.

https://www.sendspace.com/file/01y1f7
https://www.sendspace.com/file/msraji

Afbeelding
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

De provincie Utrecht heeft vorige week gereageerd in een brief aan de gemeente De Ronde Venen, die vandaag via TenderNed is verspreid:

NB: afkomstig uit gescande PDF, dus hier en daar onjuiste tekens in de tekst.

Geachte college van Burgemeester en Wethouders,

ln uw brief van 18 maart jl. geeft u aan dat er op 18 februari een gesprek heeft plaatsgevonden tussen
wethouder Dijkstra en gedeputeerde Van Lunteren en dat er in dat gesprek een aantal afspraken zijn gemaakt.
Een drietal zaken zijn volgens u in dit gesprek toegezegd:
1. Het herstellen van de directe buslijn tussen De Ronde Venen en Utrecht wordt niet geblokkeerd door
de provincie Utrecht, als de behoefte daaraan is aangetoond;
2. De provincie zal het uitwerken van een onderliggend ov-netwerk samen met de gemeente De Ronde
Venen oppakken. Concreet wordt de wens genoemd van minimaal 4 buurtbussen;
3. De uitkomsten van de aanbesteding zullen zeer zorgvuldig in samenwerking tussen gemeente en
vervoerder worden gecommuniceerd.

Hieronder gaan we op deze drie punten in

1. Het herstellen van de directe bus tussen De Ronde Venen en Utrecht wordt niet geblokkeerd door
de provincie Utrecht, als de behoefte daaraan is aangetoond;

ln het gesprek is aangegeven dat daar waar buslijnen wegvallen bij ingang van de nieuwe concessie wij
openstaan voor alternatieven (in de vorm van een buurtbus) indien aangetoond kan worden dat daar voldoende
behoefte aan is. Dit is iets anders dan de buslijn vanuit De Ronde Venen naar Utrecht (die nu al ruim zes jaar
de huidige route heeft) herstellen. Wijhebben op 18 november jl. middels een brief (zie bijlage) duidelijk
aangegeven dat het herstellen van de oude route van lijn 130 naar Utrecht CS geen optie is. Ook niet nu de
overeenkomst met de NS formeel is afgelopen. De aanpassingen rondom Breukelen hebben geleid tot een
stijging van het aantal ov-gebruikers op de corridor Breukelen-Utrecht. De door de NS geprognotiseerde
aantallen reizigers in de spits zijn gehaald. Dit ondanks de veranderde economische omstandigheden en
uitgebleven ruimtelijke ontwikkelingen bij station Breukelen. Parallelliteit op de conidor Breukelen-Utrecht CS
van de trein en buslijn 130 zoçt ervoor dat er twee OV producten semi-optimaal naast elkaar worden
geëxploiteerd en zou de reizigersgroei in de trein teniet doen. Dit met als reëel scenario dat NS de
spitsfrequentie halveert en daarmee een grotere groep reizigers gedupeerd zou kunnen worden.

Wij blijven vasthouden uit de afspraak uit die overeenkomst dat we geen parallel aan het spoor rijdende bus
wensen tussen De Ronde Venen en Utrecht. Om dit ook voor potentiële inschrijvers voor de concessie te
verduidelijken hebben we een extra passage in het Programma van Eisen opgenomen dat een directe
busverbinding van De Ronde Venen naar de stad Utrecht niet is toegestaan.
Bovenstaande was u al bekend. Wij betreuren het zeer dat vanuit de gemeente aan (potentiële) reizigers
middels een enquête de indruk wordt gewekt dat buslijn 130 toch weer door zou kunnen gaan rijden naar
Utrecht CS.

2. De provincie zal het uitwerken van een onderliggend ov-netwerk samen met de gemeente De Ronde
Venen oppakken. Concreet wordt de wens genoemd van minimaal 4 buuttbussen;

Zoals u weet is de systematiek van de aanbesteding dat de vervoerder meer vrijheid heeft gekregen om het
lijnennet vorm te geven. Hetgeen u stelt conflicteert hier deels mee. We staan er voor open om samen met de
nieuwe concessiehouder het lijnennet na gunning van de concessie te beschouwen. Maar het is niet mogelijk
om daar meteen allerlei wijzigingen in aan te gaan brengen. Daarmee zullen verliezende inschrijvers voer
krijgen om een rechtszaak aan te spannen. Wat wel mogelijk is, is dat gemeenten een aanvraag indienen voor
het starten van een buurtbusproject. Het initiatief daarvoor ligt bij de gemeente, niet bij de provincie. Voor de
mogelijkheden daartoe verwijzen we naar bijlage 5 (Buurtbusprotocol) van het Programma van Eisen van de
nieuwe concessie. Om op voorhand te zeggen dat er minimaal 4 buurtbussen nodig zijn, lijkt wat voorbarig. We
stellen voor om eerst de gunning van de concessie af te wachten. Dan wordt duidelijk of er eventueel "blinde
vlekken" ontstaan in de ov-bediening van de gemeente De Ronde Venen.

3. De uitkomsten van de aanbesteding zullen zeer zorgvuldig in samenwerking tussen gemeente en
vervoerder worden gecommuniceerd.

Wij zullen de resultaten van de aanbesteding op maat gaan communiceren richting de gemeenten. Dat wil
zeggen dat per gemeente gecommuniceerd wordt over de specifieke wijzigingen in het lijnennet binnen de
betreffende gemeente. Het is voor ons echter geen doen om deze communicatie in samenwerking met de
gemeenten vorm te geven.

We gaan ervan uit u hiermee voldoende geÏnformeerd te hebben.

Hoogachtend,
Gedeputeerde Staten
ivo1976
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 09:48

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ivo1976 »

wat mij het meest effectieve lijnennet voor utrecht oost lijkt is

lijn 80 en 83 samenvoegen en lijn 80 van ma t/m vr tussen 06.00 en 19.00 een kwartiersdienst laten rijden zodat de aansluiting op de trein verbeterd wordt vanuit amersfoort (nu is de vertraging op lijn 80 standaard 5 tot 10 min waardoor die net wel of niet gehaald worden) een overstap op lijn 5 in beide richtingen en lijn 81 naar veenendaal oost

lijn 81 maak van het traject woudenberg - zeist - driebergen een buurtbus (580?)

laat lijn 81 via de wijk dragonder rijden en later via veenendaal oost

lijn 83 opheffen de stadsdienst route tussen veenendaal de klomp en station veenendaal west naar syntus lijn 5 en tussen station veenendaal west en station centrum naar lijn 85 en koppel deze lijnen aan elkaar (overigens is het misschien ook handig om lijn 85 via de cinmec , scholengemeenschap a12 en de rheehorst te laten rijden)

dus dan zou het lijnnet er zo uit komen te zien

lijn 5 (Syntus) Veenendaal West - De Klomp - Ede Centrum - Station
lijn 80 Amersfoort - Veenendaal - Wageningen
lijn 81 Driebergen - Doorn - Veenendaal
lijn 85 (Syntus) Veenendaal West - Centrum - Dragonder - Ede

enigste waar syntus en connexxion dan aan zouden moeten werken is een abonnement voor de werv gemeentes zodat je niet dubbel hoeft te betalen op deze trajecten zoals nu het geval is
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

ivo1976 schreef:wat mij het meest effectieve lijnennet voor utrecht oost lijkt is

lijn 80 en 83 samenvoegen en lijn 80 van ma t/m vr tussen 06.00 en 19.00 een kwartiersdienst laten rijden zodat de aansluiting op de trein verbeterd wordt vanuit amersfoort (nu is de vertraging op lijn 80 standaard 5 tot 10 min waardoor die net wel of niet gehaald worden) een overstap op lijn 5 in beide richtingen en lijn 81 naar veenendaal oost

lijn 81 maak van het traject woudenberg - zeist - driebergen een buurtbus (580?)
Ik denk dat er ook gekeken moet worden naar de vraag op bovenstaande trajecten. Voor het samenvoegen en het tot een kwartierdienst maken van lijn 80 en 83 moeten we ons afvragen of er op het gehele traject Amersfoort- Wageningen wel een vraag is naar een kwartierdienst.

Bij die lijn 81 maken tot een buurtbus moet er ook rekening worden gehouden op de functie van lijn 81 tussen station Drieberegn- Zeist en Doorn. Lijn 81 vormt op dit traject een perfecte aanvulling op de, zeker in de spits, drukke lijnen 50 en 56 tussen Driebergen en Doorn.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Berk-24 »

Waarschijnlijk bedoelt ivo een kwartiersdienst tussen Amersfoort en De Klomp, maar liever heb ik een kwartiersdienst tussen Amersfoort en Veenendaal Centrum zodat er ook een snelle verbinding tussen Arnhem en Veenendaal Centrumwordt ggecreëerd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Zullen we ideeën over het lijnennet maar in een ander topic doen? :wink:
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ezra schreef:Ik denk dat er ook gekeken moet worden naar de vraag op bovenstaande trajecten. Voor het samenvoegen en het tot een kwartierdienst maken van lijn 80 en 83 moeten we ons afvragen of er op het gehele traject Amersfoort- Wageningen wel een vraag is naar een kwartierdienst.
Het is mogelijk om in Veenendaal de extra ritten af te kappen. Rijtijd Veenendaal - Wageningen = 30 minuten.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Op TenderNed is de 4e NvI verschenen.

Een paar opvallende dingen:
- Mijdrecht hoeft niet meer verbonden te worden met Uithoorn Busstation
- Een rechtstreekse bus tussen De Uithof en Amersfoort CS is niet toegestaan (ik dacht dat dat eerst wel mocht)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten