Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Bericht door wouter15 »

Vandaag is het Programma van Eisen en de Nota van Beantwoording vastgesteld voor de nieuwe concessie Provincie Utrecht bus dat in moet gaan op 11 december 2016.

*Hier is de Nota van Beantwoording te vinden
*Hier is het Programma van Eisen te vinden

Vandaag zou ook het bestek worden vastgesteld maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Van welke vervoerders denken/hopen jullie dat er een offerte komt?
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door MR92 »

Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Tristan »

Ik denk ook dat Arriva zich gaat inschrijven. Zij wilden lijn 195/295 al in zijn geheel overnemen vanuit Zuid-Holland Noord, maar dat is afgeketst.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik ben toch lichtelijk sceptisch over de 'zo weinig mogelijk eisen, dus zo veel mogelijk creativiteit van de vervoerder, dus zoveel mogelijk marktwerking mentaliteit"
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Hier staan alle documenten rondom de aanbesteding van de concessie Provincie Utrecht bus 2016-2023.

En tenslotte is hier het bestek te vinden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door SLToilet »

MR92 schreef:Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.
Qbuzz natuurlijk omdat zij de provincie als geheel willen hebben (en staan er financieel goed voor dankzij de NS) en Arriva heeft altijd wel honger naar meer concessies (en staan er financieel goed voor dankzij DB).

En zou Syntus het nog eens proberen? Na zo'n reeks teleurstellingen kan succes toch niet uitblijven? En als Veolia (geen idee hoe hun bedrijfsorganisatie er nu uitziet) zegt dat ze willen blijven in Nederland zouden zij op zijn minst een concessie moeten winnen. En geen idee of er nog eens een kansloos bod komt van EBS (denk aan Haarlem)...?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

De vervoerders die vragen hebben gesteld (zie de bijlage van de nota van beantwoording) doen vooral inschrijvingen van Arriva, Connexxion en Qbuzz vermoeden. Syntus stelt ook wel een enkele vraag, maar dat zijn er opmerkelijk weinig in vergelijking tot de andere drie vervoerders.

Nog opvallend in het PvE: lijn 103 is slechts te gedogen tot einde concessie Veluwe, daarna slechts toegestaan tot Amersfoort Vathorst. Nu moet Hooglanderveen verplicht bediend worden, maar dat valt gezien de infrastructuur eigenlijk alleen door lijn 103 fatsoenlijk te doen. Als die lijn Hooglanderveen bediend is het echter juist weer verre van logisch 'm naar Amersfoort Vathorst om te leggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Hadden we niet een apart topic voor de aanbesteding ipv het tussen de alledaagse gebeurtenissen te laten lopen? Zoiets kan ik mij herinneren.

De "regelloze" PvE kan nadelen en voordelen hebben. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een Qbuzz een bieding doet met een lijnennet dat zeer hecht integreert met de bestaande concessie terwijl Connexxion en Arriva een bieding doet met een andere insteek. Als de overheid echter te veel naar de prijs gaat kijken kan er wel een race naar de bodem ontstaan en veel reizigers zonder vervoer achterlaten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ov'tje »

SLToilet schreef:
MR92 schreef:Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.
Qbuzz natuurlijk omdat zij de provincie als geheel willen hebben (en staan er financieel goed voor dankzij de NS) en Arriva heeft altijd wel honger naar meer concessies (en staan er financieel goed voor dankzij DB).
Arriva Nederland houdt als sinds het begin haar eigen broek op en Qbuzz moet dat ook, al kan dat bedrijf profiteren van de kredietwaardigheid van de NS, maar dat is het dan ook.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik ben vooral bang dat er teveel focus op het verbindende net komt te liggen, die zijn rendabel en er minder maatwerk word geboden (voor zover er uberhaupt al maatwerk wordt geboden in Utrecht)
Qbuzz mocht toch niet meer in nieuwe concessies inschrijven omdat de NS zich meer op treinvervoer moest gaan richten? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door SLToilet »

sirvinniei schreef:Ik ben vooral bang dat er teveel focus op het verbindende net komt te liggen, die zijn rendabel en er minder maatwerk word geboden (voor zover er uberhaupt al maatwerk wordt geboden in Utrecht)
Qbuzz mocht toch niet meer in nieuwe concessies inschrijven omdat de NS zich meer op treinvervoer moest gaan richten? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Volgens mij zat er geen verplichting aan vast. Het was volgens mij alleen een aanbeveling t.a.v Abellio in het buitenland. De kerntaak is het vervoer op het HRN maar verder staat het de NS vrij wat ze doen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Somoht »

SLToilet schreef:
MR92 schreef:Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.
Qbuzz natuurlijk omdat zij de provincie als geheel willen hebben (en staan er financieel goed voor dankzij de NS) en Arriva heeft altijd wel honger naar meer concessies (en staan er financieel goed voor dankzij DB).

En zou Syntus het nog eens proberen? Na zo'n reeks teleurstellingen kan succes toch niet uitblijven? En als Veolia (geen idee hoe hun bedrijfsorganisatie er nu uitziet) zegt dat ze willen blijven in Nederland zouden zij op zijn minst een concessie moeten winnen. En geen idee of er nog eens een kansloos bod komt van EBS (denk aan Haarlem)...?
Veolia kan niet inschrijven omdat CXX als bestaande vervoerder ongetwijfeld gaat inschrijven. Ik vraag mij uberhaupt af wat de toekomst is van Veolia. Een en ander zal ook afhangen hoe Limburg afloopt.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

Interessante documenten weer, ik ben ze op mijn gemak aan het doorlezen.

Ik lees dat de Provincie Utrecht voornemens is om een snellere spitsbus in dienst te stellen tussen station Amersfoort en De Uithof. Met een rijtijd van 26 minuten nu van de 252 denk ik dat hier nog wel wat rijtijdwinst te behalen is. Ben wel benieuwd welke gevolgen dit heeft voor buslijn 72 Bilthoven - Uithof en de bediening van Soesterberg en Zeist van de 252. Zwolle/Deventer-De Uithof zou met deze nieuwe lijn nog maar een uur duren.

Jammer dat er geen reclame is toegestaan op de buitenzijde van de bussen. Hoewel ik niet weet wat het het precies opbrengt, lees ik dat alleen de reclame op de achterkant van RET-bussen dat vervoerbedrijf jaarlijks 2 ton oplevert. Daar kun je aardig wat extra DRU voor laten rijden.

De spitsbussen naar De Uithof die op enig moment gebruikmaken van de snelweg moeten voorzien zijn van gordels (en geen T100-bussen ter verduidelijking). Dit levert een behoorlijke extra kostenpost op en maakt materieelinzet minder flexibel. Opmerkelijk is dat de eis dan weer niet geldt voor buslijn 130/195 die ook over de snelweg rijdt. Gebaseerd op de OV-chipkaartcijfers in bijlage I01 worden er dagelijks veel meer passagierskilometers over de snelweg met de 130/195 gemaakt dan met de spitslijnen naar De Uithof.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jef400 »

Is het verplicht voor die spitsbussen dat zij 100 km/h moeten kunnen rijden? Dan zou het logisch te verklaren zijn. Wellicht kun je daar wat met touringcars doen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Tjekken »

Het materieel van Connexxion wat er nu rijdt is bij aanvang van de concessie 8 jaar oud. Gezien tijdens de concessie de bussen nooit ouder mogen zijn dan 12 jaar zal het winnende bedrijf waarschijnlijk bij aanvang van de concessie een nieuwe vloot aanschaffen.

OF denken jullie dat het winnende bedrijf (indien geen Connexxion) de bussen van Connexxion over gaat kopen voor die paar jaar dat ze nog mogen rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:Ik lees dat de Provincie Utrecht voornemens is om een snellere spitsbus in dienst te stellen tussen station Amersfoort en De Uithof. Met een rijtijd van 26 minuten nu van de 252 denk ik dat hier nog wel wat rijtijdwinst te behalen is. Ben wel benieuwd welke gevolgen dit heeft voor buslijn 72 Bilthoven - Uithof en de bediening van Soesterberg en Zeist van de 252. Zwolle/Deventer-De Uithof zou met deze nieuwe lijn nog maar een uur duren.
Ik las als ik me het goed herinner ook dat men met die nieuwe spitsbus vanaf het station Amersfoort ook het Leusderkwartier beter wilde verbinden met De Uithof. Nou vraag ik me af hoe, want 276 en 296 rijden nu al redelijk optimaal door het Leusderkwartier (weliswaar met weinig haltes) en vanaf het station is het juist om om via het Leusderkwartier naar de A28 te rijden.
De 252 doet nu Amersfoort Station - AZU in precies 30 minuten, maar 276 doet Amersfoort Centrum - AZU in 23 minuten. Tel daar nog wat bij op om naar het station te rijden en het verschil wordt wel heel klein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door jesperhaverkamp »

Opmerkelijk is dat een DRU gereden door klein materieel maar voor 50% meetelt. Kortom, het loont om een grote bus in te zetten. *bus* Dat lijkt een beetje op de 'gelede-bus-bonus' die QBuzz in GD ontvangt.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ben je daar blij om?
Ik zie het juist als een reden voor vervoerders om in rustige plaatsen in plaats van 2x per uur een klein busje te rijden, 1x per uur een grote bus te rijden. Even veel DRU's en minder personeel nodig, terwijl de reiziger hier op achteruit gaat.
Ik heb geen onderschrift
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door jesperhaverkamp »

Geen handheld scanners *O*

Maar verder lijkt het een beetje gek. In ieder geval loont het niet om in te schrijven met een plan vol buurtbussen en vervoer op maat. Dat lijkt tegenstrijdig met het plan van de Provincie om van aanbodgericht naar vraaggericht te gaan.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Sommige 8 personen busjes hebben ook volwaardige ov chipkaart apparatuur.
Natuurlijk moet er op drukke lijnen wel gewoon volwaardige bussen gereden worden maar deze allergie voor maatwerk is gekkenwerk.
Ik heb geen onderschrift
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Busfoto.nl »

Er zijn meer dan genoeg ritten waar nooit meer dan 5 personen inzitten. Zou vanuit oogpunt van doelmatige overheidsbestedingen goed zijn om hier klein materieel ipv autobussen op in te zetten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Milco »

Tjekken schreef:Het materieel van Connexxion wat er nu rijdt is bij aanvang van de concessie 8 jaar oud. Gezien tijdens de concessie de bussen nooit ouder mogen zijn dan 12 jaar zal het winnende bedrijf waarschijnlijk bij aanvang van de concessie een nieuwe vloot aanschaffen.

OF denken jullie dat het winnende bedrijf (indien geen Connexxion) de bussen van Connexxion over gaat kopen voor die paar jaar dat ze nog mogen rijden?
Is het toegestaan om de bussen op te knappen/te renoveren bij de concessiewisseling, ook al blijft Connexxion rijden? Dat gebeurde ook in 2010 hier in Almere. De meeste bussen die hier rijden zijn uit 2003. Ik zou het zonde vinden als de Provincie Utrecht-bussen (uit 2008) na 8 jaar dienst al uit dienst zouden gaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Milco schreef:
Tjekken schreef:Het materieel van Connexxion wat er nu rijdt is bij aanvang van de concessie 8 jaar oud. Gezien tijdens de concessie de bussen nooit ouder mogen zijn dan 12 jaar zal het winnende bedrijf waarschijnlijk bij aanvang van de concessie een nieuwe vloot aanschaffen.

OF denken jullie dat het winnende bedrijf (indien geen Connexxion) de bussen van Connexxion over gaat kopen voor die paar jaar dat ze nog mogen rijden?
Is het toegestaan om de bussen op te knappen/te renoveren bij de concessiewisseling, ook al blijft Connexxion rijden? Dat gebeurde ook in 2010 hier in Almere. De meeste bussen die hier rijden zijn uit 2003. Ik zou het zonde vinden als de Provincie Utrecht-bussen (uit 2008) na 8 jaar dienst al uit dienst zouden gaan.
Gelijk monniken gelijke lappen.
Bij inzet van gerenoveerde 8 jaar oude bussen zou je XX voortrekken tov de anderen. Dat lijkt mij geen lijk strijdveld. Per saldo moet XX dan na een paar jaar toch nieuwe bussen aanschaffen. Met de huidige lage rentestand kan dat zelfs in het nadeel van XX werken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Ja of de nieuwe vervoerders koopt de huidige wagens/neemt het leasecontract gewoon over van CXX.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Afhankelijk van de winnende vervoerder kan er eventueel tijdens de looptijd van de concessie nog doorgeschoven worden met bussen die elders hebben gereden. Zolang de bussen EEV hebben is het wel goed voor de provincie.

De looptijd van 7 jaar is best kort en loopt gelijk af met die van de BRU. Is er een plan om in de toekomst al het OV in de gehele provincie Utrecht in één concessie te gieten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten