Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door BrengMe »

:') :') :')
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/over ... -september

Er komen weer veranderingen aan! Hoe denken jullie erover?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 987
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

Mwah, niet zoveel. Zijn allemaal buurtbussen/scholierenlijnen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Het nut van (het stadstraject van) lijn 571 ontging me sowieso al: die hobbelde eens per uur vlak voor of achter lijn 74 aan. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wievank »

Ware het niet dat lijn 571 praktisch gezien gewoon opgaat in lijn 575. Het was volgens mij in feite al een doorgaande lijn, maar krijgt nu ook één en hetzelfde nummer. Met de gewijzigde tijden zou de afstemming met lijn 74 mogelijk nu wat beter kunnen zijn (heb ik even niet gecontroleerd)
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Het stadstraject Soest verdwijnt dus
Ik heb geen onderschrift
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door MdJ »

Hoezo?
Lijn 575 neemt lijn 571 over...
Bij twijfel: gebruik beton.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Lezen...
Lijn 571 Soestdijk Noord - Soest - Soesterberg (Buurtbus)
Deze lijn vervalt. Het traject tussen Soest-Zuid en Soesterberg wordt overgenomen door Buurtbus lijn 575.
Dus niet het stadstraject
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Het traject tussen Soest Noord en Soest Zuid komt dan niet meer voor in de dienstregeling nee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Bezetting van de 575 is overigens goed te noemen. Heb in meerdere spots toch wel +4 mensen in de bus zien zitten. Doortrekken van 575 en opheffen van 571 is prima, want ze waren toch aan elkaar gekoppeld en je hebt in Soest de 74 dus.

Ik heb vandaag een ritje met de 50 gemaakt, op de schermen staat ondertussen veel informatie over de wijziging van het busstation van Driebergen Zeist. Op het halte scherm rolde onderaan de informatie over de verplaatsing continu over het scherm. Het rechter scherm toonde 2 volle schermen over wijzigingen rond het station. De ene dia had het over het hoger frequent rijden van de NS waardoor er met de aansluiting op de Sprinters 'iets was' (Niet volledig kunnen lezen). Andere dia vertelde over wat er precies ging veranderen op het busstation.

Ook lagen deze informatie posters in de bus.
Spoiler: show
Afbeelding
Spoiler: show
Afbeelding
Ironisch dat er nog CXX bussen op afgebeeld zijn. -o-

Verder was er ook nog een dia met aandacht voor Keolis Group service en veiligheid medewerkers. Deze worden gezocht voor Almere.
Persoonlijk moet ik dus concluderen dat er langzaam communicatie opgang aan het komen is. Kersvernieuws van de 575 was nog niet op de schermen zichtbaar.

Moet overigens nog wel een beetje lachen om de bestemmingen van het halte scherm: Wageningen/Veenendaal via Z - Wageningen/Veenendaal via D en Utrecht CS Jaarb_
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

dnmw2705 schreef:Ironisch dat er nog CXX bussen op afgebeeld zijn. -o-
Daar is niets ironisch aan. Die impressie is waarschijnlijk vorig jaar ergens gemaakt, toen was immers nog helemaal niet bekend wie er ging rijden in de Provincie Utrecht.
🍉
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

De foto is van 2014, althans, zo lang staat de foto mega groot op het station bij spoor 1.
Spoiler: show
Afbeelding
Beetje uitvergroot en een foto ernaast gehouden neigt mij zeggen dat het zelfs nog uit de tijd Cxx-BRU concessie is
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

https://www.ovpro.nl/bus/2017/08/29/sp- ... an-syntus/
Maar SP is van mening dat de eerder voorgestelde dienstregeling van Syntus te ‘rooskleurig’ was. Daarom twijfelt gemeenteraadslid Jongerman aan de legitimiteit van de gunning. “Uit dit plan blijkt ook dat Syntus vrijwel alle lijnen te krap had ingepland en dat dit een van de belangrijkste redenen is waarom er nu elders in het vervoerplan bezuinigd moet worden op ritten”, aldus Jongerman in haar brief aan het college.
Verder nog wat informatie over de nieuwe (concept)dienstregeling
Het gaat om het schrappen van lijn 1 door Soesterkwartier en Isselt op zondag, omdat hier te weinig mensen gebruik van maken. De frequentie op lijn 6 en lijn 8 zal worden verlaagd en verder worden op lijn 3, 5 en 7 tussen Amersfoort en Vathorst enkele vroegen ritten geschrapt, omdat die vaak heel rustig zijn.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Lijn 45 »

Volgens het eerdere bereicht blijft de 11 op zondag rijden. Het lijkt me dat die lijn op zondag niet drukker is dan de 1. Waarom is daarvoor gekozen?

De vroege rit op de 7 zal wel die van Besseling zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ik denk er net zo over ja: de zwakke kant van de huidige lijn 1 is toch met name het deel de berg over (wat 11 wordt), naar het Soesterkwartier zie je toch vaker wat reizigers. Aan die kant is de lijn eerder verzwakt qua gemiddelden doordat er gewoon geen hond naar De Isselt wil op zondag, daar reed voorheen in de weekenden ook geen bus.

Verder doet de SP toch vooral veel aan complotdenken want veel van de bezuinigingen die nu plaats vinden zijn qua aanbod van reizigers zeer logisch en hadden eigenlijk in de Connexxion-tijd al plaats kunnen vinden. Sterker nog, ik vermoed dat er harder gesneden was als Connexxion gebleven zou zijn.
Het zijn grotendeels (op lijn 1 na) ook geen bezuigingen waardoor wijken OV verliezen, maar ik denk wel er wat aan het lijnennet moet gebeuren om de krimp tot stilstand te brengen. Syntus is wel een bedrijf waarvan ik dat soort creativiteit wat meer verwacht, je zou bv. het Soesterkwartier kunnen blijven bedienen in het weekend door lijn 70 op die momenten een andere route te geven en naar het dierenpark een attractielijntje te laten rijden. Dan bespaar je naar mijn idee nog altijd DRU maar je biedt er wel meer vervoer mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Daniel schreef: Eerder doet de SP toch vooral veel aan complotdenken want veel van de bezuinigingen die nu plaats vinden zijn qua aanbod van reizigers zeer logisch en hadden eigenlijk in de Connexxion-tijd al plaats kunnen vinden. Sterker nog, ik vermoed dat er harder gesneden was als Connexxion gebleven zou zijn.
Dit is zeker waar, andere kant. Wellicht heeft Connexxion met de 'bezuinigbeden' ingeschreven en kwam Syntus er 'beter' uit omdat ze de lijnen wilden behouden. Het kan zomaar zijn geweest dat Syntus het risico heeft willen nemen om een jaartje verlies te lijden, maar wel de concessie te pakken waarna het 6 jaar dubbel kan cashen omdat ze aan het bezuinigen zijn gegaan. Mes snijdt dus aan twee kanten
Daniel schreef: Syntus is wel een bedrijf waarvan ik dat soort creativiteit wat meer verwacht, je zou bv. het Soesterkwartier kunnen blijven bedienen in het weekend door lijn 70 op die momenten een andere route te geven en naar het dierenpark een attractielijntje te laten rijden.
Zou mij niet verbazen als het overwogen is, maar met bijv. het gezeur van Leusden, kan ik mij voorstellen dat ze het niet willen doen, want dan moet je overal in de PU 'creatiever' zijn.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had persoonlijk het volgende gekozen:
- Lijn 1 en 70 combineren. Hierdoor krijg je in twee richtingen een bus over de route van lijn 1.
- Isselt bedienen met een spitsbus (á la 217)
- Dierentuinpendel (4x/uur in zomervakantie) richting Dierenpark Amersfoort. Hierbij denk ik dan ook aan een actiekaartje, zodat mensen vanuit de IC's een snelle goede verbinding hebben.

Eventueel kan dit nog steeds worden onderzocht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Lijkt me inderdaad nog de meest rendabele oplossing, al kan je dan met behoud van snelheid niet Birkhoven Park blijven bedienen. Van de haltes aan lijn 70 tussen CS en de Birkstraat wordt in elk geval met name die bij de dierentuin goed gebruikt en de rest amper, dus daar is de dierentuinpendel wel een goede optie.
Birkhoven Park zou echter dubbel busloos worden omdat die met deze oplossing niet alleen lijn 1 zouden verliezen, maar ook lijn 70 vanaf de halte aan de Barchman Wuytierslaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:
dnmw2705 schreef:Ironisch dat er nog CXX bussen op afgebeeld zijn. -o-
Daar is niets ironisch aan. Die impressie is waarschijnlijk vorig jaar ergens gemaakt, toen was immers nog helemaal niet bekend wie er ging rijden in de Provincie Utrecht.
Lijkt mij gewoon het plaatje uit het grote architectenboek.. Zgn. 'artist impression' om degene die over het hele plan moesten beslissen, een mooi plaatje te laten zien. Zal dus wel al enkele jaren oud zijn, denk ergens van begin jaren '10 ofzo?
Flippylosaurus
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Flippylosaurus »

dnmw2705 schreef:https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/over ... -september

Er komen weer veranderingen aan! Hoe denken jullie erover?
Godzijdank. 56 zat altijd vol met scholieren richting het Lodesteijn, tot ergernis van mensen die verder moesten en niet in konden stappen omdat de bus gewoon tjokvol zat...
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

dnmw2705 schreef:
Daniel schreef: Eerder doet de SP toch vooral veel aan complotdenken want veel van de bezuinigingen die nu plaats vinden zijn qua aanbod van reizigers zeer logisch en hadden eigenlijk in de Connexxion-tijd al plaats kunnen vinden. Sterker nog, ik vermoed dat er harder gesneden was als Connexxion gebleven zou zijn.
Dit is zeker waar, andere kant. Wellicht heeft Connexxion met de 'bezuinigbeden' ingeschreven en kwam Syntus er 'beter' uit omdat ze de lijnen wilden behouden. Het kan zomaar zijn geweest dat Syntus het risico heeft willen nemen om een jaartje verlies te lijden, maar wel de concessie te pakken waarna het 6 jaar dubbel kan cashen omdat ze aan het bezuinigen zijn gegaan.
Maar "bezuinigingen" zijn, tenzij de provincie ze verlangt, onmogelijk uit te voeren. Het DRU aantal blijft gelijk tenzij de provincie meer of minder betaalt. De problematiek waar over wordt gesproken gaat over de krappe rijtijden. Om de extra rijtijd daar de compenseren moet er op andere plekken blijkbaar bezuinigd worden. Syntus bespaart hier niet op omdat ze hetzelfde aantal DRU rijden en lijdt er juist verlies op omdat ze op andere lijnen zullen moeten bezuinigen. De 'gebroken beloftes' waarover de SP het heeft is puur het lijnenpakket en frequenties, welke sowieso voor gunning niet meetelde. Het DRU aantal was maatgevend.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Bezuinigingen mogen niet van de provincie, want het aantal DRU staat vast. Mag het aantal DRU wel worden uitgebreid dan?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door MdJ »

Meer/minderwerk en daar zit een prijskaartje aan zodat deze wordt verrekend in de DRU-prijs en uiteindelijk de hoeveelheid naar de vervoerder wordt overgemaakt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Het probleem "Isselt" is denk ik redelijk makkelijk op te lossen.

De spitsritten van de 70 kunnen op de terugweg (als ze ander leeg terug rijden naar Amersfoort NS/Soest) ook via de Isselt kunnen rijden.
Ze rijden dan leeg tussen Soestdijk Noord en de noordzijde van de Isselt (je kan natuurlijk er ook een dienstrit van maken die onderweg geen haltes aandoet).

Om het probleem van lijn 1 s avonds en op zondag op te lossen is het niet fijn / handig om de 70 dit te laten doen.
De reizigers van naar Soest zijn dan langer onderweg en ze hebben geen directe verbinding met het dierenpark.
Tevens kost het inzetten van een pendelbus ook DRU's en deze kan ter plaatse (volgens mij) niet keren.
Een klein busje op de 1 is dan denk ik toch beter.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Gekko123 »

Bericht en daaropvolgende discussie verwijderd. Heb de gebruiker die het bericht waarmee de discussie begon gevraagd om het bericht nog een keer te plaatsen op een nettere manier.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten