Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Littlebusdriver »

Ik maak me zorgen om lijn X2. Deze lijn rijdt nu elke 10 minuten en heeft een prima bezettingsgraad. Dat komt omdat deze lijn wordt gevoed met instappers in Nieuwland maar ook Hoogland en deels Schothorst. Straks wordt lijn X2 alleen gevoed in Nieuwland. Dat zijn niet heel veel reizigers. Dus de bezettingsgraad zal dalen. Over een aantal jaren is dat vast een reden de frequentie te verlagen. Zeker als er weer eens bezuinigd moet worden.

Omdat lijn 2 een lus rijdt is er geen eindhalte en geen buffertijd. Gevolg is dat deze lijn vaak tot 5 minuten te laat vertrekt. Met een 10 min frequentie niet erg. Maar als de frequentie daalt, zie boven, wordt het vervelender. De rijtijd verlengen kan weer het gevolg hebben dat de bus onderweg stil staat met reizigers wat ook ongewenst is. Ik ben erg benieuwd hoe lijn 2 er over een aantal jaren uitziet bij Syntus.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Apeldoorn heeft toch net zo goed lusroutes zonder eindhaltes?
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Littlebusdriver »

Jurre schreef:Mij wordt alleen de meerwaarde van lijn 56 (rondje Meander-Amsterdamseweg) ... nog niet duidelijk.
Bezoekers en medewerkers van Meander die in Zeist of Soesterberg of Amersfoort Zuid wonen. Ik zou het rondje alleen met de klok mee doen; scheelt passagiers weer een oversteek.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Littlebusdriver »

Overigens opvallend dat lijn 575 naar Rijsenburg wel staat ingetekend op de pagina van Soesterberg en niet op die van Driebergen-Rijsenburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Kan dit komen omdat het overgrote deel van de reizigers in de stadsdienst op het station moet zijn? Ik zie bij meerdere concessies dat het station in de top 4-haltes staat en niet andere plekken. Lijnen die de wielnaaf vormen hebben toch vaak een lagere kostendekkingsgraad. Rond Groningen waren een aantal lijnen ingesteld voor in de spits en toch zie je dat langzaam dit soort verbindingen afnemen in frequentie.
Niet persé, ze hebben weinig andere keus als ze ergens anders moeten zijn momenteel. Overigens hoef je door de ligging van woon- en werkgebieden in Amersfoort ook niet directe lijnen tussen die gebieden die niet via het station gaan te bieden. Dat die verbindingen vrij slecht zijn binnen de stad ligt er namelijk vooral aan dat je van de ontsluitende lijn uit de wijk waar je woont uitsluitend kunt overstappen op weer een andere wijkontsluitende lijn die je traag slingerend bij je uitstaphalte brengt. En die uitstaphalte ligt dan ook nog eens op een flink stuk lopen van de uiteindelijke bestemming waardoor het al snel aantrekkelijker is maar het hele stuk op de fiets te doen. Er zijn in het verleden wel experimenten geweest met het bedienen van De Hoef en Calveen maar die zijn vooral mislukt door de fout te maken om vanaf station Schothorst te reizen waardoor je al een tijd bezig bent om daar te komen en voor de laatste paar haltes nog moet overstappen. Met een kort lijntje vanaf CS over de Stadsring - Hogeweg - Outputweg en dan door het bedrijventerrein ben je er eigenlijk al. Eigenlijk is het dan alleen nog vanuit het deel van Vathorst aan lijn 5 een beetje om, maar daarvandaan is het via het tunneltje onder de A1 door eigenlijk lopend al sneller dan de bus ooit kan zijn.

Ik heb mede door al het geslinger door Zielhorst daarom ook m'n vraagtekens bij de functie die lijn 7 gaat vervullen voor bedrijventerrein Vathorst, dat wordt immers ook weer een vrij trage lijn als je daar helemaal aan het eind van de lijn wilt zijn. En naar Calveen moet je bv. ook altijd ergens op die buurtbus gaan overstappen, dan is 't al snel aantrekkelijker om vanaf de Rondweg Noord te gaan lopen.
sirvinniei schreef:misschien rijdt 575 directer?
Directer dan 56 door Zeist heen kan bijna niet :wink:
OmniLezer schreef:En er gaan geen bussen meer over de varkensmarkt in Amersfoort volgens Wethouder Hans Buijtelaar
https://twitter.com/Buijtelaar/status/6 ... wsrc%5Etfw
Zie m'n eerdere post hier over de stadsdienst Amersfoort. Dit was iets waarvoor de bewoners al druk met petities bezig waren.
OmniLezer schreef:Lijn 105 - Word vernummerd naar lijn 5 (beetje vreemd nummer voor een streeklijn)
Nouja, Linschoten ligt zo dicht op Woerden dat je het wel onder de stadsdienst kunt benoemen :wink:
Lijn 17- vervangt lijn 77/78 tussen Leusden en Amersfoort en rijdt 8x/u.
Wat me bij deze lijn nog niet helemaal duidelijk is is of het een ringlijn in één richting wordt of dat 'ie om en om gaat rijden.
Je vergeet de spitsvariant 217 trouwens nog.
Lijn 82- krijgt in Leusden een langere route. Verder ongewijzigd.
De route in Leusden is nauwelijks langer, hij gaat er alleen via 'n andere weg uit. Eigenlijk herstel van de oude route met dus in Amersfoort een route via Heiligenbergerweg - Boreelsingel - Stadsring gelijk aan hoe de 80 rijdt.
Lijn X80- Nieuw- Rijdt snellere route overdag, maar doet alle kernen aan van lijn 80
Snellere route zit 'm vooral na Leusden, volgens de kaart van Amersfoort gaat deze via de Kersenbaan en Utrechtse-/Arnhemseweg rijden richting de Stadsring.
Lijn 381- vervangt vast lijn 81 en rijdt nu Nationaal Militair Museum- Soesterberg- Zeist en Driebergen- Doorn- Austerlitz. Deze lijn is een soort vakantielijn. Buiten vakantie periode niet in het weekend.
Er moet nog ergens een vervangende verbinding zijn die we over het hoofd zien want alle kernen die nu OV hadden blijven dat ook houden, maar ben nog niks door het dorpje Austerlitz tegengekomen. Een route Driebergen - Doorn - Austerlitz t.b.v. bediening van de pyramide komt namelijk niet door het dorpje Austerlitz.
Lijn 120- Krijgt nachtvariant tussen Utrecht en Loenen a/d Vecht.
Die is er al, lijn 420 nu.
sirvinniei schreef:
6x per uur naar Doorn, da's best luxe, want de 56 komt ook nog 2x per uur. Pus de 71 (U-OV) in de spits.. (dit jaar dan..)
Ik heb zo het gevoel dat 71 ingekort gaat worden
Ik zou niet teveel op de zaken vooruit lopen, volgens de berichten in de media begint het overleggen met aangrenzende vervoerders over de plannen nu pas. Gezien de spitsversterking op lijn 50 altijd al in de BRU-concessie heeft gezeten tot aan Doorn zou ik me nieteens verbazen als gewoon de huidige situatie met lijn 71 wordt voortgezet en er hooguit de toegevoegde ritten vanuit de richting Amerongen bij komen.
Jurre schreef:Mij wordt alleen de meerwaarde van lijn 56 (rondje Meander-Amsterdamseweg) ... nog niet duidelijk.
Er is vanuit de regiogemeenten veel geklaagd over de beperkte bereikbaarheid van het ziekenhuis met de bus omdat je bijna overal vandaan moet overstappen. Aannemelijk willen ze dat op deze manier deels voorkomen want las ook iets over een koppeling uit de richting Leusden ergens.
De richtingen vanuit Leusden en Zeist zijn niet geheel toevallig trouwens ook de twee waarmee je voorheen rechtstreeks naar het ziekenhuis (respectievelijk Elisabeth en Lichtenberg) kon reizen.
Ook ben ik benieuwd of er met betrekking tot lijn 1 tussen CS en De Eemgaarde en lijn 19 geen optimalisatieslag te behalen valt, gebaseerd op de bezetting van deze lijn. Het ene kwartier naar De Eemgaarde en het andere kwartier naar Rusthof, of iets in die richting.
Ten eerste rijdt lijn 1 maar 2x/uur en een uurdienst binnen de stad is ook wat overdreven weinig. Ook worden 8-persoonsbusjes naar het Soesterkwartier en De Isselt wat klein, maar zijn 12-meters naar Rusthof weer wat groot. Het stuk wat 19 overlapt met lijn 1 is trouwens ook best wel klein: dat zijn maar twee haltes.
Littlebusdriver schreef:Ik maak me zorgen om lijn X2. Deze lijn rijdt nu elke 10 minuten en heeft een prima bezettingsgraad. Dat komt omdat deze lijn wordt gevoed met instappers in Nieuwland maar ook Hoogland en deels Schothorst.
Levert die ene halte die in de buurt van Schothorst ligt zoveel reizigers op dan? Weer een ander stukje Schothorst ligt meer in de buurt van halte Meander MC en daar blijft 'ie natuurlijk komen. Sowieso rijden er nogal veel lijnen langs dat stukje Schothorst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Ik ben zeer benieuwd naar het complete wijzigingenoverzicht en het nieuwe materieel.

Op ovmagazine.nl kwam ik nog een kort artikel over de verbinding Amersfoort- De Uithof tegen. Omdat inloggen vereist is, vertel ik alleen de hoofdlijnen:

Het komt er in het kort op neer dat de provincie, die opdrachtgever is voor zowel de Regio Utrecht als de Provincie Utrecht- concessie verantwoordelijk is, het voor zowel de NS (treinaanvullend vervoer) als Syntus (toekomstig vervoerder provincie Utrecht) verbiedt om een rechtstreekse verbinding tussen Amersfoort en De Uithof aan te bieden. 252 wordt op dit moment gedoogd. Volgens een woordvoerster zou een rechtstreekse lijn te veel treinreizigers de bus injagen.
link

Ik betwijfel of dit echt gevolgen heeft voor de plannen die Syntus heeft met nieuwe buslijnen tussen de woonwijken in Amersfoort en Utrecht Science Park.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

De lijnen vanuit Amersfoort woonwijken is toch wel toegestaan. De verbinding Amersfoort CS - Uithof was niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Lijn 17- vervangt lijn 77/78 tussen Leusden en Amersfoort en rijdt 8x/u.
Wat me bij deze lijn nog niet helemaal duidelijk is is of het een ringlijn in één richting wordt of dat 'ie om en om gaat rijden.
Je vergeet de spitsvariant 217 trouwens nog.
flipje had eerder in dit topic een link gepost naar alle plannen voor Amersfoort: https://amersfoort.notudoc.nl/cgi-bin/s ... c_2016.pdf
Daar staat het kaartje van Amersfoort wat duidelijker op en staat ook Leusden erbij. Het lijkt erop dat lijn 17 alleen lijn 78 vervangt en heen en terug dezelfde route gaat rijden.
Lijn 82- krijgt in Leusden een langere route. Verder ongewijzigd.
De route in Leusden is nauwelijks langer, hij gaat er alleen via 'n andere weg uit. Eigenlijk herstel van de oude route met dus in Amersfoort een route via Heiligenbergerweg - Boreelsingel - Stadsring gelijk aan hoe de 80 rijdt.
Lijn X80- Nieuw- Rijdt snellere route overdag, maar doet alle kernen aan van lijn 80
Snellere route zit 'm vooral na Leusden, volgens de kaart van Amersfoort gaat deze via de Kersenbaan en Utrechtse-/Arnhemseweg rijden richting de Stadsring.
Betekent dat dat tussen Amersfoort en Woudenberg lijn 82 de route van 80 overneemt en lijn X80 de route van lijn 82 (en 83) overneemt?
Lijn 381- vervangt vast lijn 81 en rijdt nu Nationaal Militair Museum- Soesterberg- Zeist en Driebergen- Doorn- Austerlitz. Deze lijn is een soort vakantielijn. Buiten vakantie periode niet in het weekend.
Er moet nog ergens een vervangende verbinding zijn die we over het hoofd zien want alle kernen die nu OV hadden blijven dat ook houden, maar ben nog niks door het dorpje Austerlitz tegengekomen. Een route Driebergen - Doorn - Austerlitz t.b.v. bediening van de pyramide komt namelijk niet door het dorpje Austerlitz.
Ja, daar was ik ook al benieuwd naar. Misschien dat lijn 381 in een driehoekje (geen rondje in dit geval :mrgreen: ) gaat rijden: vanaf Driebergen-Zeist eerst naar de Pyramide en dan via het dorp Austerlitz weer terug? De verbinding Austerlitz - Woudenberg lijkt zo te zien wel te vervallen, net zoals het traject Zeist - Austerlitz en de route van lijn 81 over de Oude Arnhemse Bovenweg.
Littlebusdriver schreef:
Durashift schreef:
sirvinniei schreef:
Durashift schreef: Ik mis op het reiskaart overzicht wel de plaats Wijk bij Duurstede.. Die is niet te kiezen... terwijl de 56 toch wel bij de concessie hoort?
https://twitter.com/Syntus/status/686823545993871360
Nou, dat begint dus al goed.. als er niks wijzigt hoef je niks te communiceren volgens Syntus?
Lijn 50 verandert ook niet tussen Wageningen en Amerongen (Elst).. Rhenen staat er wel op.. Wageningen dan niet.. maar da's vast omdat het buiten de provincie Utrecht valt
Wijk bij Duurstede valt onder de BRU concessie en staat er daarom niet bij. Net als Scherpenzeel wat onder de concessie Geldeland valt maar vrijwel alleen door bussen uit de concessie Utrecht wordt bedient.
Bij Lopik en Schoonhoven staat er alleen maar dat er niks wijzigt, zonder kaartje ofzo.
Benschop heeft niet eens eens eigen pagina.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:flipje had eerder in dit topic een link gepost naar alle plannen voor Amersfoort: https://amersfoort.notudoc.nl/cgi-bin/s ... c_2016.pdf
Daar staat het kaartje van Amersfoort wat duidelijker op en staat ook Leusden erbij. Het lijkt erop dat lijn 17 alleen lijn 78 vervangt en heen en terug dezelfde route gaat rijden.
Owja, die had ik ook gezien maar omdat ik op dat kaartje de lijnnummers niet kon lezen van de kaart op de Syntus-site uitgegaan. Dat strekken van de route is wel vrij extreem als je het zo ziet ja. Er vervallen ook nog vier haltes op de 78 doordat maar tot 't Vliet gereden wordt en verder exact dezelfde route door Leusden als die van 299.
Betekent dat dat tussen Amersfoort en Woudenberg lijn 82 de route van 80 overneemt en lijn X80 de route van lijn 82 (en 83) overneemt?
Nee 80 en 82 gaan beide via exact dezelfde route rijden tussen Leusden Groene Zoom en Amersfoort (samen met lijn 17). Tussen Woudenberg en Leusden blijft aannemelijk het verschil in route erin zitten, maar dat valt net buiten de kaart. Het kan zijn dat 82 in plaats van 80 via Tabaksteeg gaat rijden, maar allebei mag in elk geval niet (max. 2x/uur een bus daar namelijk).
X80 (en 280 ook trouwens) nemen aan de kaart van Amersfoort te zien inderdaad wel de huidige route van 82/83 over. En 509 zal de zuidelijke route van lijn 77 wel overnemen aan de tekst te zien.
Benschop heeft niet eens eens eigen pagina.
Eemnes ook niet, als je daarop klikt kom je op de pagina van Baarn uit :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Ik heb wel een beetje m'n bedenkingen bij de recreatielijnen of die wel aan zullen slaan. Vooral lijn 380 vanuit Amersfoort naar Henschotermeer: dit wordt een behoorlijk lange lijn (de hele stad door) die ook nog redelijk vaak moet rijden om aantrekkelijk te zijn.

Voor de stadsdienst Amersfoort heb ik de meeste bedenkingen bij lijn 4 en 7. Voor lijn 4 wordt waarschijnlijk de aansluiting met station Schothorst behoorlijk gemist en vraag ik mij af of voor een groot deel van Kattenbroek de route via Hoogland echt sneller is. Lijn 4 en 7 combineren tot één grote ringlijn zou mij eigenlijk logischer lijken en het aantal reismogelijkheden flink vergroten (zonder het Vathorst-deel van lijn 7, dit voegt weinig toe).

Verder lijkt het dat de "stads"-route van lijn 103 het zo te zien nog volhoudt, ik had verwacht dat deze ooit wel vanuit Nijkerk afgebogen zou worden naar Station Vathorst, zeker nu Syntus in Amersfoort gaat rijden. Maar misschien geeft dat een conflict met afspraken van de concessie Veluwe.

Tenslotte verbaast het me ook dat het nogal enorm kleine industrieterrein De Horst een eigen buslijn rechtvaardigt, maar dat zal best onderzocht zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:Verder lijkt het dat de "stads"-route van lijn 103 het zo te zien nog volhoudt, ik had verwacht dat deze ooit wel vanuit Nijkerk afgebogen zou worden naar Station Vathorst, zeker nu Syntus in Amersfoort gaat rijden. Maar misschien geeft dat een conflict met afspraken van de concessie Veluwe.
Dat afbuigen naar station Vathorst is ook weer niet heel praktisch te doen als je Hooglanderveen nog wilt bedienen, hoewel de nieuwe buurtbus vanuit Bunschoten daar op zich ook wel weer voldoende voor zou zijn.
Het verbaast mij eerder dat de route van lijn 103 niet is omgelegd in Zielhorst en Schothorst, maar er in plaats daarvan de hele nieuwe lijn 7 is ingevoerd. De frequentie van lijn 103 is dan wel lager, maar dat had je altijd nog kunnen opvangen door in patroon met de 103 nog wat extra ritten tot Zielhorst te laten rijden. Eventueel dan gekoppeld aan de X4 zoals jij ook al voorstelt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ronald schreef:Ik heb wel een beetje m'n bedenkingen bij de recreatielijnen of die wel aan zullen slaan. Vooral lijn 380 vanuit Amersfoort naar Henschotermeer: dit wordt een behoorlijk lange lijn (de hele stad door) die ook nog redelijk vaak moet rijden om aantrekkelijk te zijn.
Waar zie jij de route? Is dit trouwens de enige lijn naar het henschotermeer, want dat klinkt niet als de verbetering die beloofd werd.

Wat trouwens wel apart is is dat de 381 op elke doordeweekse dag rijdt ondanks dat het museum in Soesterberg op maandag gesloten is. Volgens mij zouden ritten in het weekend meer reizigers trekken
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

De route staat in het PDF'je waarvan de link een paar posts terug staat. Op het kaartje is het de lichtblauwe lijn (nummer is slecht leesbaar).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Bee schreef:De 195 heeft een snelvariant in de vorm van de 295.
Ja, gezien dat de buslijnen meer zijn gericht op Schoonhoven, is dat okee. Maar kunnen ze die 295 niet versnellen tussen Rotterdam en Schoonhoven. Het hoeft echt niet bij elke halte te stoppen. Krimpenerhout, de Viersprong en Kerkweg/N475 kunnen best wel niet meer worden aangedaan. Dat kan wel worden overgenomen door 195, 292, 293. Je hebt dan toch een hoge frequentie en in de daluren staat er toch niemand.

En aangezien lijn 295 toch alleen maar enkele ritten heeft naar Rotterdam zou dat niet veel uitmaken. Zo zou je buslijn 295 veel sneller kunnen maken. Want je zit toch 75 minuten in de bus als je van begin- naar eindpunt gaat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Busfoto.nl schreef:
NG²7²™ schreef:
nvdw schreef:Het plaatje is er ook vooral om het kleurenschema te tonen. Geen idee wat een Setra precies kost maar het zal ongetwijfeld meer zijn dan de technisch vergelijkbare Mercedes Citaro. Met andere woorden: de kans dat het daadwerkelijk Setra's worden lijkt me niet heel groot.
Zo'n LE Business is goedkoper dan een Citaro ;)

Zou zo'n Setra wel onder het tunneltje bij station Veenendaal De Klomp passen? Daar straks de lijnen 50, 80 en X80 daar gaan rijden geen onbelangrijke vraag.
Dat ding is 3,3 meter met AC. Maar als alles daarop wrodt beoordeeld, valt alles af wat geen stadsbus is.
Citaro LE is ook 3,3 meter. Dan kom je toch uit bij de Citea LLE. Citea SLE is 3,1 meter en ga zo maar door...
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Z2N »

OmniLezer schreef:Ja, gezien dat de buslijnen meer zijn gericht op Schoonhoven, is dat okee. Maar kunnen ze die 295 niet versnellen tussen Rotterdam en Schoonhoven. Het hoeft echt niet bij elke halte te stoppen. Krimpenerhout, de Viersprong en Kerkweg/N475 kunnen best wel niet meer worden aangedaan. Dat kan wel worden overgenomen door 195, 292, 293. Je hebt dan toch een hoge frequentie en in de daluren staat er toch niemand.
Als er niemand staat zal het inhalen van de haltes niet erg veel uitmaken hoor. Lijn 295 is daar feitelijk al even snel als een auto die parallel rijdt (en nergens hoeft te stoppen), Schoonhoven - Rotterdam is wel 22 kilometer, en dat duurt domweg een tijdje.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Apeldoorn heeft toch net zo goed lusroutes zonder eindhaltes?
Apeldoorn heeft dat op de meeste stadslijnen en de rijtijden worden altijd strak gehouden door Syntus op de heenweg en op de terugweg is er ruimte voor speling (buffertijd). Syntus heeft in andere steden als Hengelo, Almelo, Zwolle en Deventer ook een groot aantal lusroutes. Denk dat het wel goed komt met lijn 2.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Z2N schreef:
OmniLezer schreef:Ja, gezien dat de buslijnen meer zijn gericht op Schoonhoven, is dat okee. Maar kunnen ze die 295 niet versnellen tussen Rotterdam en Schoonhoven. Het hoeft echt niet bij elke halte te stoppen. Krimpenerhout, de Viersprong en Kerkweg/N475 kunnen best wel niet meer worden aangedaan. Dat kan wel worden overgenomen door 195, 292, 293. Je hebt dan toch een hoge frequentie en in de daluren staat er toch niemand.
Als er niemand staat zal het inhalen van de haltes niet erg veel uitmaken hoor. Lijn 295 is daar feitelijk al even snel als een auto die parallel rijdt (en nergens hoeft te stoppen), Schoonhoven - Rotterdam is wel 22 kilometer, en dat duurt domweg een tijdje.
Okee, ik ga erop letten.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Betekent dat dat tussen Amersfoort en Woudenberg lijn 82 de route van 80 overneemt en lijn X80 de route van lijn 82 (en 83) overneemt?
Nee 80 en 82 gaan beide via exact dezelfde route rijden tussen Leusden Groene Zoom en Amersfoort (samen met lijn 17). Tussen Woudenberg en Leusden blijft aannemelijk het verschil in route erin zitten, maar dat valt net buiten de kaart. Het kan zijn dat 82 in plaats van 80 via Tabaksteeg gaat rijden, maar allebei mag in elk geval niet (max. 2x/uur een bus daar namelijk).
X80 (en 280 ook trouwens) nemen aan de kaart van Amersfoort te zien inderdaad wel de huidige route van 82/83 over.
Ik denk dat lijn X80 alleen van maandag t/m vrijdag overdag rijdt en lijn 80 alleen 's avonds en in het weekend rijdt, omdat lijn 82 dan niet rijdt (of in elk geval niet tussen Woudenberg en Amersfoort).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom mag je niet met meerdere lijnen over de Tabaksteeg in Leusden? Juist eenvoud lijkt me belangrijk in een OV-netwerk. Nu is ook voor de komende 7 jaar vastgesteld dat er niet vaker een bus mag rijden dan 2x/uur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Meerdere lijnen mag wel, zolang ze maar niet vaker dan 2x/uur per richting rijden bij elkaar opgeteld.
Is het resultaat van protest van bewoners die de busbaan onveilig vonden. Die wilden liefst geen bus door de wijk dus die 2x/uur is al een compromis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Meltrain schreef:
Daniel schreef:
Betekent dat dat tussen Amersfoort en Woudenberg lijn 82 de route van 80 overneemt en lijn X80 de route van lijn 82 (en 83) overneemt?
Nee 80 en 82 gaan beide via exact dezelfde route rijden tussen Leusden Groene Zoom en Amersfoort (samen met lijn 17). Tussen Woudenberg en Leusden blijft aannemelijk het verschil in route erin zitten, maar dat valt net buiten de kaart. Het kan zijn dat 82 in plaats van 80 via Tabaksteeg gaat rijden, maar allebei mag in elk geval niet (max. 2x/uur een bus daar namelijk).
X80 (en 280 ook trouwens) nemen aan de kaart van Amersfoort te zien inderdaad wel de huidige route van 82/83 over.
Ik denk dat lijn X80 alleen van maandag t/m vrijdag overdag rijdt en lijn 80 alleen 's avonds en in het weekend rijdt, omdat lijn 82 dan niet rijdt (of in elk geval niet tussen Woudenberg en Amersfoort).
Denk het, want lijn 83 gaat ook op Zaterdag door rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door BrengMe »

Lijn 83 wordt toch opgeheven? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Hij komt in ieder geval niet meer terug in de plannen van Syntus.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Op het kaartje van Veenendaal staat lijn 83 ingetekend, maar dan alleen op het stukje Veenendaal - Station de Klomp. Met inderdaad de vermelding dat hij ook op zaterdag gaat rijden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Veenendaal heeft eindelijk weer een stadsbus :P
Maar dit betekent wel dat Scherpenzeel en Renswoude er op frequentie achteruitgaan.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten