Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Of dat je iets langer wacht op Klp :wink: anders heb je die tijd toch als keertijd.
Weet alleen niet of Syntus ook met u-link huisstijl gaat rijden, dan zou de koppeling wat lastiger worden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

Volgens het U-OV vervoersplan gaan de ritten op de 50 die verder gaan dan Doorn door Syntus met 12-meterbussen gereden worden. Het lijkt me logisch dat die de U-link huisstijl gaan krijgen.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Vraag mij dan wel af of Syntus Setra's en Citea's gaat omspuiten naar U-Link of dat ze bussen vanuit U-OV gaan gebruiken.

Zou voor Syntus wagenpark niet ideaal zijn als ze bepaalde bussen 'kwijt' zijn aan U-Link en niet elders in kunnen zetten. En met het Syntus 'bus komt uit stalling A en eindigt bij stalling D' zal ook niet meer mogelijk zijn dan.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ik verwacht eerlijk gezegd dat er helemaal niks wordt overgespoten. U-OV bussen inzetten wordt ook lastig met het tunneltje bij De Klomp, dan zou je ook nog meerdere types moeten overspuiten. Al komen er wel wat Citea's vrij met de inkorting van X80 gezien de nieuwe 87 korter is qua rijtijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Omspuiten staat toch los van welke bus op welke route wordt gebruikt? Voor zover ik het zie is straks het enige verschil dat Syntus op wat minder haltes stopt en U-OV lijn 50 gaat versterken tussen Doorn en Utrecht i.p.v. de lijnen die ze nu rijden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat is ook mijn verwachting ja, waarbij overigens eerder U-OV de Syntus bussen zal versterken, het lijnnummer is niet voor niks 50. Eigenlijk dus net als toen Connexxion nog in de regio Utrecht reed en ook de versterking tussen Utrecht en Doorn met gele bussen reed.

Qua omspuiten doelde ik er dus op dat het niet handig is omdat je dan meerdere deelparkjes krijgt. Er zijn immers niet voldoende Citea's om alleen die in U-link kleuren te spuiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Weet iemand of de uithoflijnen van Syntus ook onder 2x en 3x lijnennummers gaan rijden?
U-OV gebruikt in consultatie vervoersplan 2020 11 van deze nummers en Syntus heeft 8 uithoflijnen. Zou op zich dus wel moeten passen.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Weet iemand of de uithoflijnen van Syntus ook onder 2x en 3x lijnennummers gaan rijden?
U-OV gebruikt in consultatie vervoersplan 2020 11 van deze nummers en Syntus heeft 8 uithoflijnen. Zou op zich dus wel moeten passen.
Volgens mij gebruikt Syntus voor de Uithoflijnen 20x en 29x nummers (203, 298 enz.) en blijven ze dat ook gewoon doen.
Is in Amersfoort ook een heel logische systematiek: lijn 3 rijdt Vathorst - Station, lijn 203 rijdt Vathorst - Uithof enz.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Ga er verder maar vanuit dat na de koppeling van de SUNIJ aan de Uithoflijn, de lijnen 60 en 61 vernummerd zullen worden in 20 en 21.
Dan zijn er dus te weinig beschikbare nummers over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Roeland schreef:
sirvinniei schreef:Weet iemand of de uithoflijnen van Syntus ook onder 2x en 3x lijnennummers gaan rijden?
U-OV gebruikt in consultatie vervoersplan 2020 11 van deze nummers en Syntus heeft 8 uithoflijnen. Zou op zich dus wel moeten passen.
Volgens mij gebruikt Syntus voor de Uithoflijnen 20x en 29x nummers (203, 298 enz.) en blijven ze dat ook gewoon doen.
Is in Amersfoort ook een heel logische systematiek: lijn 3 rijdt Vathorst - Station, lijn 203 rijdt Vathorst - Uithof enz.
Dat is waar, dat maakt het wel weer lastig.
Feit is wel dat veel lijnen die nu met spitslijnnummers rijden onderhand helemaal geen spitslijnen (meer) zijn. Dat maakt het wel vaag voor reizigers van/naar de Uithof.
Meltrain schreef:Ga er verder maar vanuit dat na de koppeling van de SUNIJ aan de Uithoflijn, de lijnen 60 en 61 vernummerd zullen worden in 20 en 21.
Dan zijn er dus te weinig beschikbare nummers over.
Wordt ondanks de doorkoppeling de lijn toch "gesplitst" op centraal?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Die spitslijnnummers zijn toch al niet heilig gezien komend jaar juist de 295 de hoofdlijn op Utrecht - Rotterdam zou moeten worden. Dan is lijn 280 zo'n beetje de enige 2xx-lijn die alleen in de spits rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Aking »

sirvinniei schreef:
Meltrain schreef:Ga er verder maar vanuit dat na de koppeling van de SUNIJ aan de Uithoflijn, de lijnen 60 en 61 vernummerd zullen worden in 20 en 21.
Dan zijn er dus te weinig beschikbare nummers over.
Wordt ondanks de doorkoppeling de lijn toch "gesplitst" op centraal?
Lijkt me dat dat gewoon in Nieuwegein blijft? Al zullen er mogelijk ritten zijn die alleen station - Uithof gaan doen maar dat weet ik eigenlijk niet.
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door slingermonyet »

Daniel schreef:Die spitslijnnummers zijn toch al niet heilig gezien komend jaar juist de 295 de hoofdlijn op Utrecht - Rotterdam zou moeten worden. Dan is lijn 280 zo'n beetje de enige 2xx-lijn die alleen in de spits rijdt.
De 217 CS - Leusden rijdt ook alleen te spits?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Cas »

Ik heb de bron niet bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat het idee was dat 60/61 worden afgeschaft (?) en dat 20/21 Uithof-Nieuwegein/IJsselstein werden, met 22 als CS-Uithof. Probleem is natuurlijk dat de Uithoftram minder rijdt in avonden/weekenden, dus het lijkt me dat ze 60 en 61 wel zullen houden. Maar ja, 20-22 voor de verschillende trams naar de Uithof.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef:
Meltrain schreef:Ga er verder maar vanuit dat na de koppeling van de SUNIJ aan de Uithoflijn, de lijnen 60 en 61 vernummerd zullen worden in 20 en 21.
Dan zijn er dus te weinig beschikbare nummers over.
Wordt ondanks de doorkoppeling de lijn toch "gesplitst" op centraal?
Hoe haal je dat uit mijn bericht? :|
Ik bedoel juist te zeggen dat je (zeer waarschijnlijk) de volgende tramlijnen krijgt:
  • 20 Nieuwegein-Zuid - Nieuwegen Stadscentrum - Utrecht Centraal - P+R Science Park
  • 21 IJsselstein - Nieuwegen Stadscentrum - Utrecht Centraal - P+R Science Park
  • 22 Utrecht Centraal - P+R Science Park
Daniel schreef:Die spitslijnnummers zijn toch al niet heilig gezien komend jaar juist de 295 de hoofdlijn op Utrecht - Rotterdam zou moeten worden. Dan is lijn 280 zo'n beetje de enige 2xx-lijn die alleen in de spits rijdt.
Eigenlijk ook al niet, want volgens de plannen van Syntus rijdt lijn 280 straks altijd op het traject Veenendaal - Rhenen - Kesteren. Alleen Amersfoort - Veenendaal wordt dan nog alleen in de spits gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ah, duidelijk. 22 wordt een versteker van 20/21. Daar zou een nummer in de 2xx juist wel weer bij passen :P
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:
sirvinniei schreef:Weet iemand of de uithoflijnen van Syntus ook onder 2x en 3x lijnennummers gaan rijden?
U-OV gebruikt in consultatie vervoersplan 2020 11 van deze nummers en Syntus heeft 8 uithoflijnen. Zou op zich dus wel moeten passen.
Volgens mij gebruikt Syntus voor de Uithoflijnen 20x en 29x nummers (203, 298 enz.) en blijven ze dat ook gewoon doen.
Is in Amersfoort ook een heel logische systematiek: lijn 3 rijdt Vathorst - Station, lijn 203 rijdt Vathorst - Uithof enz.
Lijn 203 vind ik dan juist het slechtste voorbeeld. Lijn 203 rijdt immers een groter deel van de route gelijk of parallel aan lijn 5 CS - Vathorst (tussen de stadsring en de Heideweg) en lijn 7 CS - Vathorst (tussen Schothorst-Zuid en station Vathorst). Het gedeelte dat hij wel gelijk of parallel met lijn 3 rijdt, rijdt hij ook al gelijk met lijn 7 waar die dus al eerder mee parallel rijdt. Nummer 207 zou dan logischer zijn geweest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Alleen was 207 ook aan het begin van de concessie al bezet als uithofversie van de 107, dus past 203 door de parallelle route in Vathorst mooi.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

https://speld.nl/2014/12/15/logische-nu ... -mogelijk/

Dus we hebben nog even! Er is geen plan om aan de Syntuskant wat aan te passen. 2xx-nummer = snelle bus. En voor dat er nu een enorme discussie ontstaat over “wat is snel”, ik verwijs graag naar bovenstaande link :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Als jullie bij Syntus het voor de reizigers dan ook nog even mogelijk maken reacties in te dienen over lijnen met een X of een M in het lijnnummer dan ben ik ook weer tevreden zonder wijzigende lijnnummers... Dat gaf de laatste keer dat ik het probeerde nog altijd een foutmelding "ongeldig lijnnummer".
En die melding kom je vervolgens alleen onderuit door, in mijn geval, de X weg te halen in het formulier waarin de fout gemeld wordt. Want vul ik gelijk 80 in dan kan ik m'n instaphalte niet selecteren :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Ik vind de nummering van Syntus Utrecht (over het algemeen) best wel logisch.
1 t/m 10 zijn de stadslijnen (in Amersfoort, en wat er straks nog aan stadslijn in Woerden rijdt). Daarboven komen de streeklijnen, per tiental netjes naar regio geclusterd (50 Heuvelrug, 70 rond Soest, 80 rond Veenendaal, 100 rond Woerden, 120 rond Mijdrecht, enz.).
En dan de Uithoflijnen (en een paar andere spitslijnen) hebben een 2xx nummer, waarbij die xx veelal wijst naar een lijn waaraan zij (deels) parallel lopen (4-204, 17-217, 80-280, enz.).
Alleen die X-en vind ik nogal onlogisch.
En lijnnummer 295, die zou je eigenlijk gewoon nummer 95 moeten geven (voordat Z-Holland hem straks misschien wel 495 wil gaan noemen...).

Dan vind ik de nieuwe U-OV-voorstellen eigenlijk minder logisch genummerd.

De meest onlogische nummers elders in NL vind ik de hoge nummers voor R-net en de soms hoge nummers voor stadslijnen. Bijvoorbeeld in Haaglanden: de streeklijnen in Delft hebben een 30-nummer, en de stadslijnen een 60-nummer. Nu snap ik dat je in Haaglanden geen overlap met de HTM wilt, maar dat had toch echt wel logischer gekund, zou ik zeggen...
En dat de 3xx serie in Noord-Holland R-net betekent, maar in Z-Holland Q-liner. De 385 is zowel R-net IJmuiden - Haarlem als Q-liner Sassenheim - Den Haag, om een voorbeeld te noemen (maar ja, voordat rond 1850 de Haarlemmermeer werd drooggelegd, waren de postkoetsnetwerken van N- en Z-Holland ook niet geïntegreerd, zullen we maar zeggen).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Alleen de 72 van U-OV in Amersfoort is daardoor een beetje misleidend, omdat die dus niet ten noord-westen van Amersfoort rijdt (vergeet immers de 76 naar Bunschoten-Spakenburg niet).

De lijnnummering is verder vrij logisch, al had ik liever alle streekbussen onder de 100 gezien (maarja, lastig gezien de overlap met U-OV) en een eigen nummering voor de Uithoflijnen, wellicht door een 3xx-serie, of door er een U (van Uithof of Utrecht Science Park) voor te zetten (dus U4 i.p.v. 204, etc.)

Binnen Amersfoort zelf is de nummering echter niet geheel logisch meer. De nummering is een beetje gesorteerd op de windrichting waar die op gaat vanaf het CS, maar dat gaat momenteel maar deels goed: in volgorde van windrichting (beginnend in west en dan met de klok mee) rijden ze vanaf december: 1-2-3-4-7-5-6-8-17-9-19-10

Die nummering zouden ze dus eigenlijk moeten corrigeren tot:
1 Soesterkwartier
2 Nieuwland
3 Vathorst via Meander MC
4 Kattenbroek
5 Vathorst via Zielhorst (slechte 'via' overigens, aangezien de lijn via Hooglanderveen ook via Zielhorst gaat)
6 Vathorst via Hooglanderveen
7 Liendert-Rustenburg
8 Schuilenburg
9 Leusden
10 Leusderkwartier
11 Rusthof
12 Van Lodenstein College
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Vooral de via's zijn niet zo logisch, zoals lijn 5 met zijn "via Hooglanderveen" terwijl die lijn nog geen millimeter in Hooglanderveen komt. En bijzonder genoeg blijft 'ie richting CS ook tot station Schothorst die via tonen.

Overigens, als het al de bedoeling was op windrichting te sorteren met lijnnummers in Amersfoort dan klopte de nummering bij Connexxion al niet. Daar reed lijn 3 immers westelijker (via de Bunschoterstraat) dan 2 (via Hoogland). En iets verder terug had je ook lijn 11 en 12 in Schuilenburg terwijl 9 en 10 door het Leusderkwartier/Bergkwartier reden, wat op windrichting precies andersom had moeten zijn.
Roeland schreef:Alleen die X-en vind ik nogal onlogisch.
Wat is daar onlogisch aan dan? 'tis ook nog maar één lijn waarbij het voorkomt en is eigenlijk gewoon een manier om een snelle routevariant weer te geven. Dat heeft Syntus met een X gedaan, maar ze hadden 't net zo goed lijn 180 kunnen noemen bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Oke, dus het was nooit helemaal logisch geweest... Mooie kans om die logica eens echt in te brengen, want voor een deel zit het er al wel in.
Die via's van 5 en 7 zijn inderdaad wat onlogisch, wellicht beter geweest om de via's aan te passen tot:
5: "via Kruiskamp" (tot halte Kamp/De Stier) en dan voor de doorgaande ritten: "via IKEA" of "via Vathorst-Oost"(tot halte Rotonde IKEA)
7: "via Schothorst-West" (tot halte Balladelaan) en dan voor de doorgaande ritten: "via Velden" of "via Vathorst-West" (tot halte Finse Mark)

in omgekeerde richting dan alleen de eerstgenoemde via's tonen en dat tot haltes Oudegein en Herderinnenpad.

Wat betreft lijn (X)80 had ik liever gezien dat hij altijd lijn 80 had geheten, waarbij je 's avonds dan gewoon op de koersrol "via Leusden-Zuid" erbij had gezet. Maakt het wel overzichtelijker vind ik.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op wo 29 mei 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

"Via Leusden-Zuid" is een compleet nietszeggende toevoeging, zowel 80 als X80 rijden namelijk door Leusden-Zuid (wat daar ook werkelijk op de komborden staat trouwens). Sterker nog: X80 heeft zelfs meer haltes (Schutterhoeflaan, Bavoort en Kerk) in Leusden-Zuid dan lijn 80 (Maximaplein en Karel van Ginkelstraat) :wink:
Dan zou "Amersfoort via Arnhemseweg" en "Amersfoort via Heiligenbergerweg" nog meer onderscheid maken, het huidige "Amersfoort via Leusden" is immers ook een wat rare variant omdat de 80/82 de kern Leusden slechts schampt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten