Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Geplaatst: vr 27 mar 2015, 15:13
Uit mn hoofd maximaal 12 jaar. De bussen van connexxion zijn bij de start van de concesie 8 jaar.
In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
Ook gewoon van het beleid van de provincie, en aangezien dezelfde coalitie nog een meerderheid heeft in Utrecht... Bussen door de kleine kernen was hier in ieder geval een van de hoofd-verkiezingsonderwerpen: simpel gezegd was de keuze tussen wel een bus of geen bus en budget voor buurtbusprojecten.SuperGhost schreef:Dat is het gevolg van al die bezuinigingen op het OV-budget vanuit het rijk. De provincies proberen de bezuinigingen te verbloemen door op sterke lijnen de frequentie nog verder te verhogen (wat lang niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn), zodat het lijkt alsof er minder bezuinigd wordt.
En elektrische bussen? Hebben die geen voordeel?Ezra schreef:In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
Als je het NvI wilt lezen kan je dat ook via deze link lezen.CamilleKreemers schreef:Wat zijn de belangrijkste vragen in de NvI?
Wanneer wij de huidige dienstregeling afzetten tegen de totaalsom van exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten kun je niet anders dan concluderen dat deze concessie nu zwaar verlieslatend moet zijn (en naar wij begrijpen ook is). De geboden dienstregeling overstijgt dus duidelijk de vraag. Dit onderkent u in uw visie. U stelt in uw PvE op pagina 5 dan ook: “Busvervoer wordt alleen aangeboden op die plekken en tijdstippen dat er voldoende vraag is. Dit houdt in dat de bussen een goede bezettingsgraad kennen en dat er zo min mogelijk bussen met lage bezetting rijden.” Door de aanpassing van gunningcriterium 1 (aantal dru’s per jaar) dwingt u vervoerders,om een kans te maken, nog meer dru’s te gaan offreren dan in de huidige dienstregeling het geval is. De focus komt daardoor vooral niet op kwaliteit of duurzaamheid te liggen. Kortom, liever veel goedkope dru’s de hele dag door dan dure dru’s in de spits. Ter illustratie: de hele busvloot hybride in plaats van euro-6 diesel levert 0,3 punt op, maar kost de inschrijver een vermogen. Dezelfde 0,3 punt staat ook voor 508 dru’s bieden op jaarbasis, oftewel elke werkdag in de daluren 2 dru’s extra. Welk doel dient deze verruiming naar 560.000 dru’s?
De emissieberekening van de busvloot:Ezra schreef:In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
Hier vind je het NvI 3.CamilleKreemers schreef:Daar is mijn computer al 10 minuut mee bezig om op 40% te komen.
Waarop baseer je dat?CamilleKreemers schreef: - Kennelijk is de huidige concessie van CXX zwaar verlieslatend. Wanneer wordt je een zwaar verlieslatende concessie?
Wanneer wij de huidige dienstregeling afzetten tegen de totaalsom van exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten kun je niet anders dan concluderen dat deze concessie nu zwaar verlieslatend moet zijn (en naar wij begrijpen ook is). De geboden
dienstregeling overstijgt dus duidelijk de vraag. Dit onderkent u in uw visie. U stelt in uw PvE op pagina 5 dan ook: “Busvervoer wordt alleen aangeboden op die plekken en tijdstippen dat er voldoende vraag is. Dit houdt in dat de bussen een goede bezettingsgraad kennen en dat er zo min mogelijk bussen met lage bezetting rijden.” Door de aanpassing van gunningcriterium 1 (aantal dru’s per jaar) dwingt u vervoerders, om een kans te maken, nog meer dru’s te gaan offreren dan in de huidige dienstregeling het geval is. De focus komt daardoor vooral niet op kwaliteit of duurzaamheid te liggen. Kortom, liever veel goedkope dru’s de hele dag door dan dure dru’s in de spits.
Dit is het bedrag dat de provincie betaald, maar dat zou in IJsselmond (€110) ook zo moeten zijn.CamilleKreemers schreef:Ik vraag me af of de DRU-prijs die daar staat genoemd uitsluitend de prijs is die de provincie gepresenteerd krijgt heeft genoteerd, of de Echte kostenprijs incl. reizigersinkomsten is.