Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Suus » Di 28 Apr 2015, 15:17

Wat betreft dat eerste, is dat niet ook omdat Connexxion-lijn 142/174 (Amsterdam Centrum - Wilnis Begraafplaats) vanuit Amstelland-Meerlanden als lijn van een naastgelegen concessiegebied getolereerd moet worden?
Rame à l'approche

sirvinniei
Berichten: 1225
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Di 28 Apr 2015, 15:19

wouter15 schreef:- Een rechtstreekse bus tussen De Uithof en Amersfoort CS is niet toegestaan (ik dacht dat dat eerst wel mocht)

Huh, maar (spits)bussen Amersfoort uithof stonden toch in het Pve?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Di 28 Apr 2015, 15:25

Dit stond nog als twijfelachtig in het PvE, hing bv. af van gedogen vanuit de concessie Regio Utrecht omdat die daar al rijdt met lijn 252.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor wouter15 » Di 28 Apr 2015, 15:35

PvE - Paragraaf 4.8 - Punt 14:
In het geval de Concessieverlener een nieuwe spitslijn tussen Station Amersfoort en Utrecht De Uithof/Rijnsweerd verlangt, treedt zij in overleg met de Concessiehouder. De Concessiehouder werkt constructief mee bij de voorbereiding. Indien de Concessiehouder de nieuwe spitslijn niet wil bieden, gedoogt de Concessiehouder op deze verbinding een andere partij. In dat geval maakt de Concessiehouder geen aanspraak op vergoeding van gederfde winst en/of andersoortige schade.


Dat komt er dus op neer dat als de Provincie Utrecht een buslijn Amersfoort CS - De Uithof wilt, dan moet overleggen met de vervoerde van de concessie Provincie Utrecht.

Nu is de conclusie eigenlijk dat de Provincie Utrecht gewoon geen buslijn Amersfoort - De Uithof wilt.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2405
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor ArrivaBas » Di 28 Apr 2015, 20:25

Maar dan zou het beter zijn dat Qbuzz de aanbesteding wint.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Ezra » Wo 29 Apr 2015, 19:18

wouter15 schreef:PvE - Paragraaf 4.8 - Punt 14:
In het geval de Concessieverlener een nieuwe spitslijn tussen Station Amersfoort en Utrecht De Uithof/Rijnsweerd verlangt, treedt zij in overleg met de Concessiehouder. De Concessiehouder werkt constructief mee bij de voorbereiding. Indien de Concessiehouder de nieuwe spitslijn niet wil bieden, gedoogt de Concessiehouder op deze verbinding een andere partij. In dat geval maakt de Concessiehouder geen aanspraak op vergoeding van gederfde winst en/of andersoortige schade.


Dat komt er dus op neer dat als de Provincie Utrecht een buslijn Amersfoort CS - De Uithof wilt, dan moet overleggen met de vervoerde van de concessie Provincie Utrecht.

Nu is de conclusie eigenlijk dat de Provincie Utrecht gewoon geen buslijn Amersfoort - De Uithof wilt.

Die hebben ze al in de vorm van lijn 252. Na 1 Januari is de Provincie Utrecht namelijk ook de ov- autoriteit van de Concessie Regio Utrecht.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Somoht » Wo 29 Apr 2015, 19:56

Qbuzz gaat denk ik niet eens inschrijven, hele tenderteam is volgens mij nu geschorst en/of gaat ontslagen worden... Dat krijgt je niet in een maandje of twee weer opgelost.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Statler Rail » Wo 29 Apr 2015, 20:39

Ik denk dat je daar helemaal goed zit!

Qbuzz ligt knock-out op de grond en is (voorlopig?) uitgeschakeld.

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 29 Apr 2015, 21:23

Ligt eraan denk ik. Je kan toch meerdere tenderteams hebben in een bedrijf?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Wo 29 Apr 2015, 21:44

Bij de grote vervoerders vast wel ja maar Qbuzz heeft tot op heden nooit aan de procedure van twee grote concessies tegelijk meegedaan (dit in tegenstelling tot Arriva bijvoorbeeld). Provincie Utrecht volgde vrij kort op de gunning van Limburg, best een kans dat dat hetzelfde team is wat die concessie doet dus.
(De eerste twee concessies van Qbuzz, ZO-Friesland en Stadsregio Rotterdam Streek, zijn weliswaar wel gelijktijdig aanbesteed maar waren relatief klein)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11135
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Meltrain » Wo 29 Apr 2015, 21:47

Maar in Limburg deed Abellio mee en hier zal vermoedelijk Qbuzz meedoen. Of is dat echt hetzelfde?
(Ik weet dat Qbuzz een dochter is van Abellio, maar betekent dat ook dat ze hetzelfde team hebben?)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 29 Apr 2015, 21:51

Leukere vraag: Als Abellio zijn vergunning kwijtraakt, is Qbuzz dan ook de vergunning kwijt?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Wo 29 Apr 2015, 21:56

@Meltrain: Het is een beetje een complex geval omdat de organisatiestructuur gewijzigd is in de tussentijd: je had eerst Qbuzz als NS-dochter naast Abellio Nederland. Pas ergens in 2014 is Qbuzz onder Abellio Nederland gaan vallen, dat was dus tijdens de aanbestedingsprocedure in Limburg.
Een van de nu geschorste managers zat bv. ten tijde van de aanbesteding nog in de directie van Qbuzz, maar was juist begin dit jaar de directeur van Abellio Nederland geworden. En het aandeel in HTM dat Qbuzz eerst had zit bijvoorbeeld inmiddels juist weer bij NS.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11135
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Meltrain » Wo 29 Apr 2015, 22:00

Over dat laatste: volgens mij had Qbuzz nooit een aandeel in HTM, maar hadden HTM en Qbuzz allebei een 50% (of 51% resp. 49%) aandeel in HTMbuzz. Toen de NS een deel van HTM overnam is HTMbuzz weer volledig eigendom geworden van HTM.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 29 Apr 2015, 22:05

Even wiki erbij:

NS-dochters:
Qbuzz: 100%
Abellio: 100%
HTM: 49%

Er is dus een aandeel in HTM aanwezig, maar niet via Abellio.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Wo 29 Apr 2015, 22:13

@Meltrain: Zo kan je het ook noemen ja.

@CamilleKreemers: Ben weleens ergens tegengekomen dat het aandeel in HTM wel degelijk onder Abelliio valt, maar weet niet meer waar.

Edit: Hier is dus te lezen dat Abellio Nederland 49% van de aandelen van HTM Personenvervoer bezit.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wijkhoven
Berichten: 25
Lid geworden op: Ma 13 Apr 2015, 11:51

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Wijkhoven » Do 30 Apr 2015, 10:15

Een tijdje terug hadden we deze vier mogelijke kandidaten opgenoemd, waarvan Qbuzz volgens mij de favoriet was.
Daniel schreef:Arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz

Daar is dan met dit Abellio-verhaal een flinke verandering in gekomen. Dan is nu toch Syntus de favoriet met hun vele onderzoek? Of gaat Arriva (DB) hier nu echt z'n best doen nu ze weten dat de NS-concurrent op z'n gat ligt. En dan hebben we natuurlijk ook CXX nog als huidige concessiehouder. Zij hebben op zich geen grote fouten gemaakt de afgelopen periode? Dan hebben ze altijd een kans.

Deze wedstrijd wordt toch wel spannend zo! :D

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2405
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor ArrivaBas » Do 30 Apr 2015, 16:10

best dom van Abellio, gaan rommelen met geheime zaken.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Somoht » Do 30 Apr 2015, 16:39

Favoriet is/blijft CXX, ik vraag mij af in hoeverre je dat gezonderzoek van Syntus serieus moet nemen. In elk geval doen ze onderzoek naar dingen die CXX als bestaande vervoerder al beter weet

sirvinniei
Berichten: 1225
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor sirvinniei » Do 30 Apr 2015, 16:42

Ja, de zittende vervoerder heeft altijd een groot voordeel.
Toch is het fijn dat syntus in zo'n DRU gerichte concessie onderzoek doet naar de reizigers.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2405
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor ArrivaBas » Do 30 Apr 2015, 16:56

Is het eigenlijk wel eens gebeurd dat een vervoerder twee langere aanbestedingen achter elkaar wint. Het zou wel knap zijn
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

CamilleKreemers
Berichten: 2324
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 30 Apr 2015, 18:26

Arriva doet toch niet anders?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11135
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Meltrain » Do 30 Apr 2015, 19:09

Van Arriva kan ik me dat eigenlijk alleen in Oost-Brabant en Rivierenland herinneren. Eventueel ook DAV als je de 4 jaar van de eerste concessie (begin 2003 - eind 2006) als "langere" periode ziet.
Connexxion heeft praktisch elk gebied waar het nu rijdt al voor de tweede keer op rij gewonnen (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen).
Syntus heeft het vervoer rondom de spoorlijn Zutphen - Hengelo (inclusief de treindienst Zutphen - Oldenzaal) voor de tweede keer gewonnen, al moest het Gelderse busvervoer worden afgestaan aan Arriva en valt de rest nu onder de concessie Twente.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2405
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor ArrivaBas » Do 30 Apr 2015, 19:55

met langere periode bedoel ik meer dan 5 jaar, dus eerste 4 jaar DAV tellen niet mee. :N
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Berichtdoor Daniel » Do 30 Apr 2015, 20:10

Meltrain schreef:Connexxion heeft praktisch elk gebied waar het nu rijdt al voor de tweede keer op rij gewonnen (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen).

Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt: de concessie Provincie Utrecht (om weer on topic te komen) is bijvoorbeeld pas één keer in de huidige vorm aanbesteed. En daarvan hebben ze maar een zeer klein deel voor de tweede keer op rij gewonnen, namelijk de stadsdienst Amersfoort + lijn 56. Utrecht-West zat in de voorgaande periode bij BBA en Noordoost, de regio Eemland, bij Stadsvervoer Nederland. Lijn 56 maakte in de voorafgaande periode nog deel uit van een aparte concessie waar voornamelijk de Heuvelrug en een stukje rond Wijk bij Duurstede onder viel.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast