Pagina 11 van 294

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:17
door Suus
Wat betreft dat eerste, is dat niet ook omdat Connexxion-lijn 142/174 (Amsterdam Centrum - Wilnis Begraafplaats) vanuit Amstelland-Meerlanden als lijn van een naastgelegen concessiegebied getolereerd moet worden?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:19
door sirvinniei
wouter15 schreef: - Een rechtstreekse bus tussen De Uithof en Amersfoort CS is niet toegestaan (ik dacht dat dat eerst wel mocht)
Huh, maar (spits)bussen Amersfoort uithof stonden toch in het Pve?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:25
door Daniel
Dit stond nog als twijfelachtig in het PvE, hing bv. af van gedogen vanuit de concessie Regio Utrecht omdat die daar al rijdt met lijn 252.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 28 apr 2015, 15:35
door wouter15
PvE - Paragraaf 4.8 - Punt 14:
In het geval de Concessieverlener een nieuwe spitslijn tussen Station Amersfoort en Utrecht De Uithof/Rijnsweerd verlangt, treedt zij in overleg met de Concessiehouder. De Concessiehouder werkt constructief mee bij de voorbereiding. Indien de Concessiehouder de nieuwe spitslijn niet wil bieden, gedoogt de Concessiehouder op deze verbinding een andere partij. In dat geval maakt de Concessiehouder geen aanspraak op vergoeding van gederfde winst en/of andersoortige schade.
Dat komt er dus op neer dat als de Provincie Utrecht een buslijn Amersfoort CS - De Uithof wilt, dan moet overleggen met de vervoerde van de concessie Provincie Utrecht.

Nu is de conclusie eigenlijk dat de Provincie Utrecht gewoon geen buslijn Amersfoort - De Uithof wilt.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 28 apr 2015, 20:25
door ArrivaBas
Maar dan zou het beter zijn dat Qbuzz de aanbesteding wint.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 19:18
door Globetrotter
wouter15 schreef:PvE - Paragraaf 4.8 - Punt 14:
In het geval de Concessieverlener een nieuwe spitslijn tussen Station Amersfoort en Utrecht De Uithof/Rijnsweerd verlangt, treedt zij in overleg met de Concessiehouder. De Concessiehouder werkt constructief mee bij de voorbereiding. Indien de Concessiehouder de nieuwe spitslijn niet wil bieden, gedoogt de Concessiehouder op deze verbinding een andere partij. In dat geval maakt de Concessiehouder geen aanspraak op vergoeding van gederfde winst en/of andersoortige schade.
Dat komt er dus op neer dat als de Provincie Utrecht een buslijn Amersfoort CS - De Uithof wilt, dan moet overleggen met de vervoerde van de concessie Provincie Utrecht.

Nu is de conclusie eigenlijk dat de Provincie Utrecht gewoon geen buslijn Amersfoort - De Uithof wilt.
Die hebben ze al in de vorm van lijn 252. Na 1 Januari is de Provincie Utrecht namelijk ook de ov- autoriteit van de Concessie Regio Utrecht.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 19:56
door Somoht
Qbuzz gaat denk ik niet eens inschrijven, hele tenderteam is volgens mij nu geschorst en/of gaat ontslagen worden... Dat krijgt je niet in een maandje of twee weer opgelost.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 20:39
door Statler Rail
Ik denk dat je daar helemaal goed zit!

Qbuzz ligt knock-out op de grond en is (voorlopig?) uitgeschakeld.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:23
door CamilleKreemers
Ligt eraan denk ik. Je kan toch meerdere tenderteams hebben in een bedrijf?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:44
door Daniel
Bij de grote vervoerders vast wel ja maar Qbuzz heeft tot op heden nooit aan de procedure van twee grote concessies tegelijk meegedaan (dit in tegenstelling tot Arriva bijvoorbeeld). Provincie Utrecht volgde vrij kort op de gunning van Limburg, best een kans dat dat hetzelfde team is wat die concessie doet dus.
(De eerste twee concessies van Qbuzz, ZO-Friesland en Stadsregio Rotterdam Streek, zijn weliswaar wel gelijktijdig aanbesteed maar waren relatief klein)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:47
door Meltrain
Maar in Limburg deed Abellio mee en hier zal vermoedelijk Qbuzz meedoen. Of is dat echt hetzelfde?
(Ik weet dat Qbuzz een dochter is van Abellio, maar betekent dat ook dat ze hetzelfde team hebben?)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:51
door CamilleKreemers
Leukere vraag: Als Abellio zijn vergunning kwijtraakt, is Qbuzz dan ook de vergunning kwijt?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 21:56
door Daniel
@Meltrain: Het is een beetje een complex geval omdat de organisatiestructuur gewijzigd is in de tussentijd: je had eerst Qbuzz als NS-dochter naast Abellio Nederland. Pas ergens in 2014 is Qbuzz onder Abellio Nederland gaan vallen, dat was dus tijdens de aanbestedingsprocedure in Limburg.
Een van de nu geschorste managers zat bv. ten tijde van de aanbesteding nog in de directie van Qbuzz, maar was juist begin dit jaar de directeur van Abellio Nederland geworden. En het aandeel in HTM dat Qbuzz eerst had zit bijvoorbeeld inmiddels juist weer bij NS.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:00
door Meltrain
Over dat laatste: volgens mij had Qbuzz nooit een aandeel in HTM, maar hadden HTM en Qbuzz allebei een 50% (of 51% resp. 49%) aandeel in HTMbuzz. Toen de NS een deel van HTM overnam is HTMbuzz weer volledig eigendom geworden van HTM.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:05
door CamilleKreemers
Even wiki erbij:

NS-dochters:
Qbuzz: 100%
Abellio: 100%
HTM: 49%

Er is dus een aandeel in HTM aanwezig, maar niet via Abellio.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:13
door Daniel
@Meltrain: Zo kan je het ook noemen ja.

@CamilleKreemers: Ben weleens ergens tegengekomen dat het aandeel in HTM wel degelijk onder Abelliio valt, maar weet niet meer waar.

Edit: Hier is dus te lezen dat Abellio Nederland 49% van de aandelen van HTM Personenvervoer bezit.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 10:15
door Wijkhoven
Een tijdje terug hadden we deze vier mogelijke kandidaten opgenoemd, waarvan Qbuzz volgens mij de favoriet was.
Daniel schreef:Arriva, Connexxion, Syntus en Qbuzz
Daar is dan met dit Abellio-verhaal een flinke verandering in gekomen. Dan is nu toch Syntus de favoriet met hun vele onderzoek? Of gaat Arriva (DB) hier nu echt z'n best doen nu ze weten dat de NS-concurrent op z'n gat ligt. En dan hebben we natuurlijk ook CXX nog als huidige concessiehouder. Zij hebben op zich geen grote fouten gemaakt de afgelopen periode? Dan hebben ze altijd een kans.

Deze wedstrijd wordt toch wel spannend zo! :D

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:10
door ArrivaBas
best dom van Abellio, gaan rommelen met geheime zaken.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:39
door Somoht
Favoriet is/blijft CXX, ik vraag mij af in hoeverre je dat gezonderzoek van Syntus serieus moet nemen. In elk geval doen ze onderzoek naar dingen die CXX als bestaande vervoerder al beter weet

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:42
door sirvinniei
Ja, de zittende vervoerder heeft altijd een groot voordeel.
Toch is het fijn dat syntus in zo'n DRU gerichte concessie onderzoek doet naar de reizigers.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 16:56
door ArrivaBas
Is het eigenlijk wel eens gebeurd dat een vervoerder twee langere aanbestedingen achter elkaar wint. Het zou wel knap zijn

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 18:26
door CamilleKreemers
Arriva doet toch niet anders?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 19:09
door Meltrain
Van Arriva kan ik me dat eigenlijk alleen in Oost-Brabant en Rivierenland herinneren. Eventueel ook DAV als je de 4 jaar van de eerste concessie (begin 2003 - eind 2006) als "langere" periode ziet.
Connexxion heeft praktisch elk gebied waar het nu rijdt al voor de tweede keer op rij gewonnen (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen).
Syntus heeft het vervoer rondom de spoorlijn Zutphen - Hengelo (inclusief de treindienst Zutphen - Oldenzaal) voor de tweede keer gewonnen, al moest het Gelderse busvervoer worden afgestaan aan Arriva en valt de rest nu onder de concessie Twente.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 19:55
door ArrivaBas
met langere periode bedoel ik meer dan 5 jaar, dus eerste 4 jaar DAV tellen niet mee. :N

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 30 apr 2015, 20:10
door Daniel
Meltrain schreef:Connexxion heeft praktisch elk gebied waar het nu rijdt al voor de tweede keer op rij gewonnen (uitgezonderd Zeeuws-Vlaanderen).
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt: de concessie Provincie Utrecht (om weer on topic te komen) is bijvoorbeeld pas één keer in de huidige vorm aanbesteed. En daarvan hebben ze maar een zeer klein deel voor de tweede keer op rij gewonnen, namelijk de stadsdienst Amersfoort + lijn 56. Utrecht-West zat in de voorgaande periode bij BBA en Noordoost, de regio Eemland, bij Stadsvervoer Nederland. Lijn 56 maakte in de voorafgaande periode nog deel uit van een aparte concessie waar voornamelijk de Heuvelrug en een stukje rond Wijk bij Duurstede onder viel.