Pagina 249 van 266

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 29 mei 2019, 22:16
door SuperGhost
een weg is wat minder duidelijk, zeker voor mensen die er minder bekend zijn. Dan lijkt me "via Leusden" het duidelijkste, ook al schamp je de kom slechts.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 29 mei 2019, 22:20
door Daniel
Tja, maar een weg geeft hier wel het beste onderscheid omdat zoals gezegd juist beide lijnen door Leusden heen komen (alleen anders). Enige andere optie nog is op wijknaam, maar Tabaksteeg kom je weer niet op een kaart in bv. Google Maps tegen. Daar wordt het geheel onder de PON-lijn als "Leusden-Zuid" aangegeven.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 08:53
door Meltrain
Twee aparte lijnnummers vind ik ook duidelijker, al had ik het mooier gevonden als de snelle route 180 had geheten in plaats van X80.
SuperGhost schreef:Oke, dus het was nooit helemaal logisch geweest... Mooie kans om die logica eens echt in te brengen, want voor een deel zit het er al wel in.

Maar wie doe je hier een plezier mee? :?
Als je een compleet nieuw netwerk opzet, vind ik het begrijpelijk dat je dat logisch gaat nummeren, maar vernummeren voor het vernummeren levert meer verwarring dan begrip op.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 13:53
door SuperGhost
Er gaat dan ook met lijnen 8, 9 en 19 aardig wat op de schop binnen Amersfoort. Het was een kans geweest om het aan te passen.
Aangezien dat nu dus niet gaat gebeuren denk ik dat 2023 (nieuwe vervoerder) de beste nieuwe mogelijkheid is.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 20:24
door Etienne
Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van Syntus Flex in Woerden, om bij het startpunt van m'n wandeling te komen in Linschoten. Toen ik met de trein aankwam stonden beide busjes er al, één helemaal leeg en de andere al half gevuld. Op vertrektijd van 11:38 zat het busje helemaal vol met één uitstapper voor de Israëlslaan, één voor het Centrum, 5 voor de Molenvliet en ikzelf naar Linschoten. Jammer dat de OV-chip niet geldig is, maar voor €1,50 kan ik er nog mee leven.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 20:41
door Daniel
Zat je dan niet in het verkeerde busje? Alle andere bestemmingen die je opnoemt liggen aan flexlijn A, maar Linschoten ligt aan lijn B dus zou eigenlijk het andere busje geweest moeten zijn.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 21:49
door Etienne
Ik kreeg de indruk dat die letters niet echt gebruikt worden. Instappers vroegen gewoon waar de bestuurster naar toe reed en die voerde ze gewoon in in de computer. Toen wij daarna vol zaten werd gewoon vertrokken, het andere busje was op dat moment weg met één uitstapper voor het Centrum met een kinderwagen en die passeerden wij overigens later weer en stond bij de Westdam te wachten.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 23:06
door sirvinniei
Wow, dat klinkt als een daadwerkelijk goed functionerend Flex systeem!
Een bus die elk half uur klaar staat en de meest logische route rijdt op basis van de locaties.
Mooi dat het (bewezen) voorbeeld van kolibrie wordt overgenomen in plaats van systemen als bravo en breng flex

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 30 mei 2019, 23:21
door Daniel
Reserveringsvrij is 'ie alleen vanaf het station dan he, vanuit de wijken moet je reserveren. En het kan beter: U-Flex laat zien dat je gewoon abonnementen e.d. op de OV-chipkaart kunt accepteren bij een flexsysteem.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 00:29
door sirvinniei
Maar u-flex is dan weer altijd op reservering ;)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 09:18
door Daniel
Maar wel vrij kort van tevoren, hoewel het bij SyntusFlex nog korter vooraf kan.
Eigenlijk zou je gewoon de goede punten van beide systemen moeten combineren.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 04 jun 2019, 09:20
door Maxim
De lijnletters zijn met name om een reis te kunnen plannen in 9292 met een tijd bij benadering. Wat betreft de OV-chip: dat is nog een aandachtspunt. Het probleem is, liever wil je niet dat studenten voor één halte mee gaan, want dan heb je heel veel busjes nodig tegen 0 opbrengsten. Wie daar de perfecte oplossing voor heeft, kan denk ik eeuwige roem verdienen! :mrgreen:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 12:10
door dennistd
De bewoners van de Stephensonstraat zijn niet blij met een bus door hun straat:

,De bus rijdt veel te hard’’, zegt Van der Velden. ,,Eerder 60 dan 30 per uur. En hij geeft geen voorrang aan met name fietsers van rechts.’’

https://www.ad.nl/amersfoort/idee-nieuw ... ~ad6cc74e/

:')

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 14:15
door sirvinniei
Ik moet zeggen dat ik de situatie niet heel goed ken, maar de Leusderweg lijkt mij inderdaad een betere route. Het enige bezwaar dat ik zou kunnen bedenken is dat nieuwe haltes misschien lastig aan te leggen zijn met de drukte en al de geparkeerde auto's.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 14:29
door Roeland
Wanneer je over de Leusderweg rijdt, bedien je de halte E. Meysterweg slechts in 1 richting. Bij een route over de Stephensonstraat bedien je die halte in beide richtingen.
Heb trouwens geen idee hoe druk die halte is...

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 16:33
door Daniel
Ik kan me even de nieuwe situatie niet exact voor de geest halen zoals die in het vervoerplan staat, maar lijn 8 kan die halte nu ook gewoon in twee richtingen bedienen komende van de Leusderweg. Voor de route via de Stephensonstraat moest die juist in één richting verplaatst worden naar het Laurens Costerplein.

Een groter nadeel van de Leusderweg is dat die in de spits nogal vast staat.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 18:00
door sirvinniei
Spoiler: show
Afbeelding

Astu

Hmmm miscchien kan er iets met VRI gedaan worden. Groen als de bus eraan komt. Hij rijdt in principe toch maar 2x per uur.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 18:16
door Z2N
Het plaatje werkt niet.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 19:34
door sirvinniei
Gek, ik dacht toch echt dat ik de link had gecheckt.
Nu zou hij het wel moeten doen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 21:30
door Daniel
Ik ben vanavond nog maar even ter plekke gaan kijken, immers is de boel daar een paar weken geheel gereconstrueerd open dus Google Streetview is niet zo actueel daar. De Stephensonstraat is breed zat om met een bus te gaan rijden, geen enorme straat maar als het twee bussen lukt elkaar te passeren in de Dorpsstraat in Scherpenzeel (en dat lukt) dan kan dat in de Stephensonstraat zelfs nog met gemak.

Verder liggen de nieuwe haltes precies goed om op de omgelegde route te kunnen functioneren en de draai vanaf de Stephensonstraat via het Laurens Costerplein naar de halte Everard Meysterweg ziet er ruim genoeg uit. Alleen gaat een 12-meterbus nevernooitniet de bocht van de Daltonstraat het Laurens Costerplein op halen.

Even ter visualisatie het oude beeld van Google: https://www.google.nl/maps/place/Lauren ... d5.3853466
De halte in oostelijke richting (nu naar Schuilenburg) ligt nog op dezelfde plek als hier te zien, in de andere richting ligt 'ie er nu recht tegenover. Om in de Stephensonstraat te belanden zou de bus nu via de linker boog op het plein moeten gaan rijden (daar waar je op de sattelietbeelden nog een oude bushalte ziet liggen, er heeft dus kennelijk ooit al eens iets gereden daar). De rechter boog van het plein is nu fietspad, daar kan je niet meer overheen.
In de oude situatie was dat nog wel te doen, maar nu moet je een drempel over het Laurens Costerplein op terwijl je de bocht niet ruim kunt nemen want daar ligt nu een middeneiland tussen de rijbanen. De bocht het plein op is in die richting ook vrijwel haaks geworden.
Zou Maxim aanbevelen daar even te gaan kijken voordat 'ie deze route in de dienstregeling invoert, want op het punt dat een bus de bocht niet door komt hebben de bewoners naar mijn idee volkomen gelijk. (Edit: mits ik goed herinner in welke richting het lusje zou moeten rijden dan)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 21:57
door Durashift
^^^Als de nieuwe bushalte, zoals je zelf schrijft, er recht tegenover is aangelegd (t.o.v. de al bestaande halte in oostelijke richting) dan moet de bus m.i. eerst achteruit om de draai naar het Costerplein te kunnen maken. Tenzij de gemeente beslist dat het nieuw aangelegde fietspad (de bewoners zijn hun parkeerplekken voor voertuigen ook kwijt?) een bus ter gast moet nemen, 2x per uur? :wink:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 22:01
door Daniel
Huh? Op de gelinkte satelietbeelden ligt vanaf de Leusderweg gezien de inrit van het Laurens Costerplein toch echt voorbij de halte (zoals ik al schreef: de linker boog van het plein). Het is juist dat fietspad wat ervoor ligt.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 22:16
door Durashift
Je schrijft zelf:

Daniel schreef:De rechter boog van het plein is nu fietspad, daar kan je niet meer overheen.


Ik zie in de linkerboog, tegen de huizen kant, inderdaad haltetegels liggen aan de stoeprand.
Dus, wat links en rechts is, daar zijn wij het dan over eens, volgens mij. :wink:

okayokay.. de bus moet dus vanaf de Leusderweg, NA de halte, het Costerplein op. :oops:
Ik dacht dat dit vanaf de nieuwe halte (aan de overkant dus) moest gebeuren.

Nou, dat wordt wel een uitdaging ja. Volgens mij is het nu ook een uitrit-constructie.. dus met drempel zeg maar.
Tijdens die recente reconstructie heb ik daar ff de omleiding gereden, vandaar.

Chauffeur zou de bus direct volledig linksom moeten 'ophalen' (als er geen tegengesteld verkeer komt en een middenberm in de weg staat) en dan rechtsaf sturen.. lekker veilig.. (not).. want dan kan er dus op rechts zo een fietser in dat 'gat' rijden.. die niet in de gaten heeft dat de bus eigenlijk rechtsaf moet terwijl die eerst naar links rijdt..

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 13 jun 2019, 23:17
door Daniel
Klopt ja, is een uitrit en je kunt niet een ruime bocht nemen door een middeneiland bij dat kruispunt.

Waarbij alles dus afhangt van hoe ze dat rondje willen gaan rijden, want als je via de Everard Meysterweg heen gaat en dan via de Bosweg terug zou de bocht net moeten kunnen. Maar ruim is het allesbehalve.
Het door bewoners voorgestelde alternatief over de Leusderweg lijkt me qua afstand amper langer, maar of het nou zoveel veiliger is. Qua fiets- en overstekend verkeer kom je alleen maar in een drukker stuk daar midden door de winkelstraat. Al vallen die twee extra bussen per uur tussen 12x/uur een Uithoflijn niet zo op op de Leusderweg :P

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 11:27
door Meltrain
Ik heb wel het idee dat in bovenstaande discussie de begrippen "links" en "rechts" worden verwisseld.
Voor mij is de linkerboog namelijk de boog tussen de Daltonstraat en de Stephensonstraat en de rechterboog de boog tussen de Edward Meysterweg en de Stephensonstraat (met daarin een oude bushalte).
Of bekijkt Daniel de situatie vanaf de bushalte en niet op de kaart?