Pagina 252 van 294

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: ma 22 jul 2019, 22:31
door Daniel
Je hebt daarmee al een verkeerd uitgangspunt, want bij een kwartiersdienst op X80 volstaat om en om aansluiten op één van beide treinen (en is het qua keertijden het handigst de laatst aankomende door te laten gaan als 87, dan sta je het kortst stil)

Maar de scholierenlijnen zijn zoals gezegd doorgaans al weg als de hele knoop 5/X80/83/50 aankomt, 's middags hangt het met de 680 naar Rhenen af van hoe op tijd die is. Sowieso krijgt 680 juist minder ritten doorgaand naar Rhenen en gaat die ene rit vanaf De Klomp met drie bussen rijden. Waarbij de huidige organisatie van de versterkingen suggereert dat de eerste bus eigenlijk gewoon leeg van De Klomp weg kan, die begint nu ook pas in Renswoude als veegbus.

Lijn 298 heeft verder maar één rit op de door jou genoteerde tijd, die rijdt in de ochtendspits om de 90 minuten. En sowieso heeft 298 maar vier kerende ritten, waarbij alleen de laatste rit naar Utrecht nog enigszins in de spits rijdt (als de druk op het busstation het hoogst is). De rest van de kerende bussen rijdt immers in de daluren.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 00:21
door sirvinniei
Hmmm dit is ook nog mogelijkheid met een 10/20 ligging, maar dan heb je een (fragiele) directe kering van de spitsritten.:
Spoiler: show
Afbeelding
Ik ging van de vertrektijden uit:
Spoiler: show
Afbeelding
Heb de buffertijden inderdaad niet meegenomen. De laatste rit van 298 vanaf Klp is inderdaad qua ligging problematisch als je 298 vanaf halte 1 zou willen rijden.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 09:14
door Daniel
sirvinniei schreef:Ik ging van de vertrektijden uit:
Spoiler: show
Afbeelding
Ja, en kijk nu nog eens goed hoeveel ritten er om .28 vertrekken zoals je in je overzichtje had opgenomen :wink:
Heb de buffertijden inderdaad niet meegenomen. De laatste rit van 298 vanaf Klp is inderdaad qua ligging problematisch als je 298 vanaf halte 1 zou willen rijden.
De laatste rit heeft daarentegen nu wel een ideale ligging (voor mij dan) gezien die in Woudenberg aansluit op de X80 die in Scherpenzeel begint. Dat was overigens ook een reactie van mij op de enquête van Syntus: gezien er sprake was van doortrekken van de kwartiersdienst naar De Klomp op de drukste tijden, zou een betere afstemming van 298 met X80 en een aansluiting in Woudenberg gratis extra momenten met een kwartiersdienst opleveren. En gelijk wat extra reizigers voor de 298.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 09:51
door sirvinniei
Het is symmetrisch bedoelt dus :28=:58. :00 Ligt daar maar 2 minuten van af.

Een betere afstemming is lastig: zoals ik eerder al zei is die 2 uursinterval in verband met de collegetijden, waarbij de eerste en laatste rit Klp - Uithof toegevoegde ritten zijn. De laatste rit vanaf Klp zit daarbij erg dicht tegen de knoop aan en de kerende X80 mogelijk in de weg (als je mijn tweede tijdsplanning gebruikt)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 20:23
door Alex99
Daniel schreef:Er was meen ik het idee dat er ritten van (X)80 door gaan rijden als lijn 87, dan zou je zo alsnog maar één overstap hebben.
Aahh dat verklaart veel Ik zie het nu pas :X . Het zou namelijk vanuit Scherpenzeel / Renswoude anders wel heel vervelend worden om Rhenen of Veenendaal Centrum te bereiken.
Daniel schreef:En doordeweeks overdag kan je ook nog via Doorn met 82 en 50.
Klopt, of zelfs de trein bij Maarn afhankelijk van waar je in Veenendaal / Rhenen moet zijn. Doordeweeks is er ook niet echt een 'probleem' (voor zover je het een probleem kunt noemen).
Daniel schreef:Maar al met al is het aantal doorgaande reizigers vrij beperkt op De Klomp, (...) dus zo raar vindt ik het voorstel voor een knip ook weer niet.
Helemaal mee eens verder. Het was alleen meer dat het met name 's avonds en in het weekend wel wat irritant reizen wordt als je op een kilometer of 4 twee keer moet overstappen, maar als er dus eens per uur (ga ik nu vanuit?) ritten doorrijden heb je maar één overstap (op de trein of bus), en dat lijkt me prima, zeker gezien het aantal 'doorreizenden' inderdaad.
sirvinniei schreef:Een betere afstemming is lastig
Je zou 'm misschien op de 280 kunnen laten aansluiten :?: Heb je in ieder geval geen capaciteitsprobleem bij De Klomp. Enige is dat je door verkeersdrukte bij Maarsbergen / rotonde Woudenberg misschien een wat onbetrouwbare aansluiting hebt. Maar als dat tunneltje ooit eens komt....

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 20:46
door Durashift
^^ Ja, willen ze daar een tunnel van maken? Welke richtingen dan?

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 21:16
door Alex99
^^Ik bedoelde de tunnel bij Maarsbergen eigenlijk :lol:

Voor de rotonde bij Woudenberg had ik ooit nog iets van een plan voor een turborotonde gelezen, maar of dat er ooit van gaat komen is maar de vraag.

Zou de doorstroming wel verbeteren, maar goed. Dat even off-topic.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 21:21
door Durashift
Ow, die. Ja, dat gaat toch een keer moeten gebeuren.. d8 ik.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 22:36
door Daniel
sirvinniei schreef:Een betere afstemming is lastig: zoals ik eerder al zei is die 2 uursinterval in verband met de collegetijden, waarbij de eerste en laatste rit Klp - Uithof toegevoegde ritten zijn.
Als die lijn werkelijk zo sterk op de collegetijden zou zijn afgestemd hadden de eerste twee middagritten wel een kwartier later gereden... die komen namelijk een half uur in plaats van 12 minuten voor aanvang van de colleges aan op de Heidelberglaan.
De laatste rit vanaf Klp zit daarbij erg dicht tegen de knoop aan en de kerende X80 mogelijk in de weg (als je mijn tweede tijdsplanning gebruikt)
Ja en als 'ie dus toch al dicht op de knoop zit zou je 'm mooi kunnen gebruiken (met aansluiting in Woudenberg) om als kwartiersverdichting te dienen tussen twee ritten van X80 in. De laatste rit van 298 zit zelfs al in een kwartiersligging met de X80 en de ritten die op het hele uur rijden op een haar na ook (grofweg een 10/20 interval). Zeker na de inkorting van X80 tot De Klomp omdat je dan van de verschuiving in de tijden door de extra rijtijd wegens de drukte in Rhenen af bent.

Het zou vooral een praktische oplossing zijn om "gratis" extra reismogelijkheden in de daluren en de spitsrichting tussen Scherpenzeel en De Klomp te kunnen bieden. Zeker in de vroege spits vanaf De Klomp (tussen 16.00 en 17.00 uur) scheelt je dat immers een bus die grotendeels in de daluren naar De Klomp zou moeten komen in plaats van maar tot Scherpenzeel te rijden (waar nog enigszins sprake is van een spitsrichting)
Alleen in de ochtendspits richting Amersfoort en de avondspits vanaf Amersfoort is het niet zo'n praktische optie omdat je dan een overstap in de drukste richting zou introduceren.

Overigens zou de 298 voor meer doeleinden praktisch inzetbaar zijn: hij rijdt sinds Syntus 'm zelf rijdt ook in de zomervakantie (zal een omloopdingetje zijn, de chauffeur voor de laatste rit naar het WKZ komt van de X80 uit Amersfoort af bijvoorbeeld). En daarmee zou hij allicht een nuttiger alternatief voor de 383 zijn gezien hij onderweg in meer plaatsen stopt.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 23 jul 2019, 23:41
door sirvinniei
Zat ik ook nog aan te denken: mogelijk kan 298 in de zomervakantie via Zeist busstation rijden.
Als je in de zomer 280 terugbrengt naar een keer per uur en de oude route van de henschotermeerbussen laat rijden heb je een goed dekkend (ofschoon laagfrequent) doordeweeks netwerk naar het henschotermeer/pyramide van Austerlitz. Omdat er minder frequent wordt gereden zou er ook in twee richtingen via De Poort gereden kunnen worden en heb je een mooie overstap op de X80/82.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 00:10
door Daniel
Waarom zou je 280 in de zomer de oude route van de Henschotermeerbussen laten rijden, vanuit Veenendaal kan je beter via De Klomp reizen zover er überhaupt iemand vanuit Veenendaal naar het Henschotermeer reist. Reizigersvraag vanuit Scherpenzeel en het oosten van Woudenberg is aannemelijker (en misschien nog een beetje uit Renswoude) dan dat er reizigers uit Veenendaal komen.
En de 298 heeft qua route ook het voordeel dat 'ie via De Poort rijdt en dus aansluiting vanuit Leusden en Amersfoort biedt waarvandaan de 380 nooit een kans heeft gekregen (terwijl er massa's vanuit Amersfoort op de fiets naar het Henschotermeer rijden, er is dus echt wel reizigersaanbod)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 00:40
door sirvinniei
Maar de overstap van lijn 50 op 298 is 23 minuten. De klomp is geen comfortabele overstapplek, zeker niet met zwemspullen.
Veenendaal en Rhenen hebben juist veel potentie, deze plaatsen liggen veel minder op fietsafstand dan Scherpenzeel en Woudenberg.
280 zou ook via de poort kunnen rijden. Passeren is veel minder problematisch met een uurfrequentie.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 08:25
door Daniel
Veel potentie? Dat is te merken aan de lege bussen ja. Als je dan al een verbinding wilt bieden, biedt 'm dan vooral met lijnen die er toch al rijden lijkt me en ga er vooral niet nog extra lijnen heen doortrekken.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 10:52
door Durashift
Denk dat de doelgroep (jongeren) ook wel gewend zijn om te fietsen vanuit Scherpenzeel/Woudenberg. Doen ze tenslotte voor school ook :)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 10:54
door Alex99
Daniel schreef: En daarmee zou hij allicht een nuttiger alternatief voor de 383 zijn gezien hij onderweg in meer plaatsen stopt.
Dat sowieso. Het grote probleem van de 383 is denk ik dat 'ie eigenlijk alleen voor Veenendaal Centrum nuttig is, aangezien daar de 'enige' stopplaats is. Dan is de 298 nuttiger. Als je 'm op meer plaatsen wilt laten stoppen zou ik de 'stop'-bus voor het gemak wel 98 of 198 o.i.d. noemen om enigszins onderscheid te maken.
sirvinniei schreef:Zat ik ook nog aan te denken: mogelijk kan 298 in de zomervakantie via Zeist busstation rijden
Dan wordt dat idee ook niet zo gek. Ik weet alleen niet of je die lijn moet gaan doortrekken naar De Uithof (al zorgt dat wel voor een overstap richting Utrecht CS - wat ik groepen vanaf het Henschotermeer / de campings met de huidige 298 wel eens zag doen).

sirvinniei schreef:Als je in de zomer 280 terugbrengt naar een keer per uur en de oude route van de henschotermeerbussen laat rijden heb je een goed dekkend (ofschoon laagfrequent) doordeweeks netwerk naar het henschotermeer/pyramide van Austerlitz.
Daar kan je beter de 298 voor gebruiken met een overstap op De Poort lijkt mij?
sirvinniei schreef:280 zou ook via de poort kunnen rijden
Maar dan wil je dus een verbinding Rhenen - Veenendaal - A12/M'bergen - W'berg De Poort - Henschotermeer? En wat moet er dan met de verbinding (Rhenen -) Veenendaal - A12/M'bergen - Woudenberg - Amersfoort gebeuren?

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 13:35
door sirvinniei
Lijn 81 deed het in de zomer goed, vooral vanaf Woudenberg en dat was een uurfrequentie.
Scherpenzeel en Woudenberg hebben zoals ik al zei weinig potentie omdat ze dichtbij liggen. Veenendaal, Amersfoort en Zeist liggen minder op fietsafstand en hebben flinke inwonersaantallen.

In de zomer is 6 bussen per uur overbediening op Woudenberg-Amersfoort, dan kan je die ritten beter gebruiken om de verbinding naar het henschotermeer op peil te houden.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 15:35
door Daniel
Dus de 81 deed het vanaf Woudenberg goed, maar er was weinig potentie ??!?
En dat er vanaf Amersfoort wel potentie zou moeten zijn ben ik het mee eens, maar Syntus blijkbaar niet.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 15:49
door sirvinniei
81 reizigers kwamen niet uit Woudenberg zelf, maar stapten over vanaf lijn 80. Als uurdienst had de had het dus zeker wel potentie. Alleen kwamen de meeste reizigers uit Veenendaal, Zeist en Amersfoort. In die zin was lijn 81 van Connexxion ideaal: een directe verbinding vanuit Zeist en een snelle overstap vanaf Veenendaal en Amersfoort.

De betrouwbaarheid van de henschotermeerlijnen is overigens wel teleurstellend. Zaterdag kwam een rit niet opdagen. Toen ik in de planning keek zag ik dat ongeveer de helft van de ritten geen realtime informatie had.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 19:01
door Daniel
Betrouwbaarheid is teleurstellend met alles wat Pouw Vervoer rijdt. Hun chauffeurs vergeten nogal eens dat ze lijndienst rijden en dat Syntus de Uithoflijnen op diverse plekken als aanvulling op de stadsdienst ziet bijvoorbeeld.
De laatste tijd weinig ritten met "Niet instappen" erop gezien, maar ik heb nog nooit een rit 206 zijn rit naar Liendert af zien maken bijvoorbeeld. Laatst kwam ook doodleuk de laatste middagrit van Liendert naar De Uithof niet opdagen.

En zo hebben ze er op de Henschotermeerlijnen een handje van om vervroegd om te keren als er niemand in zit en de aflossing op het eindpunt gepland is (Pouw lost altijd met buswissel af). Op de 298 was dat in het eerste halfjaar toen Pouw 'm reed nog erger, daar gingen doodleuk ritten vanaf Woudenberg door naar de stalling in Amersfoort in plaats van de rit af te rijden tot de aflossing op De Klomp.

En de 6xx-lijnen rijden nogal eens met "Schoolbus" erop om maar reguliere reizigers te weren die die lijnen gewoon mogen gebruiken.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 20:04
door Tom98
Klopt, ik stond eens met de X80 mijn tijd af te wachten bij meethalte de Poort in Woudenberg, komt doodleuk een 298 van Pouw met -9 langs die meethalte gereden. Roep ik hem op om te vragen waarom hij niet wacht: ''heb ik geen zin in'' _O- _O-

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 20:51
door marvinkok
Vooral blijven melden bij de klantenservice of intern, dan wordt het als het goed is wel opgepakt. Als ik zo de ervaringen van alleen Daniel hier al samenbundel heb je een aardig boek vol :X

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 20:57
door Daniel
Tja, alleen vindt ik het ook zo wat om een klacht in te dienen over een rit die ik alleen maar op de foto wilde zetten. Als ik zelf de bus wilde nemen is het een ander verhaal.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 21:00
door Milco
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zou toch er een bericht naar Syntus aan wagen via twitter desnoods. Als het helemaal niet wordt doorgegeven dan duurt het almaar langer...

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 21:20
door Durashift
Ik zag vanmiddag rond 18 uur een Citea z'n tijd afwachten in Amerongen (ri Zeist). Zie je ook niet vaak op dat punt en tijdstip. Chauffeur nam een lekker slok water, gelijk had ie met dit weer. :pos: :)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 21:56
door Aking
Daniel schreef:Tja, alleen vindt ik het ook zo wat om een klacht in te dienen over een rit die ik alleen maar op de foto wilde zetten. Als ik zelf de bus wilde nemen is het een ander verhaal.
Aan de andere kant, jij weet hoe en waar je die klacht in moet dienen, oma bep of tante Trien die op die bus stond te wachten laat zich de volgende keer weer wegbrengen of blijft maar gewoon thuis, want die bussen zijn allemaal maar lastig enzo :Y