Pagina 4 van 294

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 15:11
door CamilleKreemers
Als ik naar de telcijfers kijk zou ik zeggen:

- Behoud de schoollijnen naar Woerden, wegens hoge bezetting
- Behoud de lijnen 680, 681, 683, 690 en 691, wegens goede bezetting.
- Behoudt lijnen 621 en 623, maar houdt het in de gaten

Laat lijn 603 vervallen wegens zeer lage bezetting.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 16:00
door Berk-24
sirvinniei schreef:621 laat ik dan ook buiten beschouwing.
Heb je een linkje naar de nvs tellingen. Lijkt me heel interessant.
Het klopt dat de scholierenritten tussen Rhenen en Amersfoort redelijk druk zijn, maar volgens mij word het minder als je de hele dag door ritten laat rijden naar het van Lodenstijn en van hoorbeek. Immers begint niet iedereen het eerste uur en is niet iedereen het laatste uur klaar.
Een veel beter idee lijkt me om 680 en 690 op te heffen en de 656 door te trekken naar Woudenberg de poort (met het liefst meer ritten). Hiernaast als het nodig is wat extra ritten toevoegen op lijn 80/83 en/of met gelede bussen rijden. Dan moeten scholieren wel een keer overstappen, maar komen er veel meer ritten tussen woudenberg-Amersfoort die ook bruikbaar zijn voor mensen die geen scholier zijn en waarschijnlijk ook meer ritten tussen Rhenen en Amersfoort.
Ik heb echt een hekel aan lange scholieren ritten die door hun eindpunt niet gebruikt kunnen worden door niet scholieren.
Laat dan de scholierenritten via het station of doorrijden naar het station zodat andere mensen er ook gebruik van kunnen maken.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 16:14
door Daniel
Scholierenlijnen door andere groepen laten gebruiken zal altijd een lastig punt blijven. Immers rijden die ritten afgestemd op schooltijden en voor andere reizigers is het juist weer onduidelijk als die rit ineens een paar uur eerder al rijdt.
Wat mij vooral opvalt is dat er ´s middags zo weinig verkeer terug gaat met de speciale schoolbus. Zijn er toevallig ook cijfers van de 656 naar station Amersfoort, want dat zou een indruk kunnen geven hoeveel er dan op de reguliere bus overstapt. Bij lijn 691 vindt ik het ietwat merkwaardig dat er meer scholieren terug naar huis mee gaan dan er mee naar school komen. Vooral omdat die juist een verbinding biedt die andere alleen met een omweg mogelijk is.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 16:25
door CamilleKreemers
U vraagt, ik draai (bij deze concessie dan).

Deze lijn staat niet in 2013, maar wel in 2012

Lijn 656 heen = 238,6 reizigers
Lijn 656 terug = 143,6 reizigers

Waarom zit er zo'n verschil in de ochtend en middag bij al die lijnen?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 16:49
door waldo79
Misschien dat men 's middags meer van het reguliere aanbod aan buslijnen gebruik maakt :?:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 16:59
door Jonkervoort
's Ochtends reizen bijna alle scholieren op het zelfde moment om om ongeveer 8.30 uur op school te zijn, 's middags is dit veel meer verspreid.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 19:18
door Daniel
Het zijn alleen cijfers per lijn, niet per rit. Dat zou dus niet die grote verschillen verklaren. Al helemaal niet bij een lijn als 681 want doorgaans hebben al die scholieren een busabonnement voor hun schoolbus en dan is het dus wel zo aantrekkelijk de bus terug te nemen. Echter is het verre van aantrekkelijk om van Amersfoort met lijn 52 helemaal tot Utrecht te reizen en per trein terug levert weer een extra kostenpost op.
Eigenlijk zou je dus moeten zien of er een grote middagpiek zit op lijn 52/56 vanaf Zorgcentrum Lichtenberg naar Amersfoort CS om conclusies te trekken, tenzij die scholieren allemaal massaal naar station Amersfoort lopen als ze uit zijn voordat om een uur of drie de schoolbussen weer beginnen te rijden. Je kunt immers verder maar weinig kanten op met de reguliere bussen daar bij de Stichtse Rotonde.

Die lijn Wijk bij Duurstede - Maarsbergen gaat daarnaast weer helemaal tegen de trend in met drie keer zoveel reizigers op de terugweg t.o.v. de heenweg en daar bestaat eigenlijk nauwelijks een logische reguliere busverbinding (via Maarn is het een omweg).

Overigens is Syntus nog altijd druk bezig met deze concessie: de Twentse Duvedec was vanmiddag in Amersfoort rond aan het rijden, kwam 'm even na vijven tegen bij het station.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 19:29
door Ronald
Ah, die zag ik dus gisterenochtend ook. Zit reclame op van een pannenkoekenhuis in Denekamp :-)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 20:10
door sirvinniei
CamilleKreemers schreef: Laat lijn 603 vervallen wegens zeer lage bezetting.
De vervangende lijn 503 rijdt niet in de ochtendspits. Bovendien is 11 personen net iets teveel voor in een buurtbus
Daniel schreef:Scholierenlijnen door andere groepen laten gebruiken zal altijd een lastig punt blijven. Immers rijden die ritten afgestemd op schooltijden en voor andere reizigers is het juist weer onduidelijk als die rit ineens een paar uur eerder al rijdt.
Maar als jij kijkt naar de veluwe (om toch weer even terug te gaan naar de veluwe :P) zie je dat heel veel scholierenritten geïntegreerd zijn in normale lijnen. Dit is heel gunstig voor niet-scholieren.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 20:38
door CamilleKreemers
oh, de 603 is een schoolbus van een buurtbus. Dan zou ik een taxibus mee laten rijden, danwel een minibus laten inzetten. Syntus heeft er nog wel een paar over.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 21:03
door Daniel
@Sirvinnei: Ik wil ook niet ontkennen dat integreren zinvol kan zijn in sommige gevallen. Feit blijft echter dat Hoornbeeck/Lodenstein op een nogal onpraktische plek ligt voor normale lijnen waardoor niet integreren juist gunstiger is door de mogelijke routes. Het scheelt immers een hoop tijd als je niet heel Amersfoort door hoeft.
Vergelijk het bijvoorbeeld maar eens met die andere gereformeerde school in Amersfoort: naar Guido de Brès rijden vanuit de provincie Utrecht in het geheel geen schoolbussen, maar die is ook beter met reguliere lijnen te bereiken.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 21:47
door sirvinniei
Dan vind ik het stuk Rhenen-Woudenberg alsnog zonde dat dat door schoolbussen wordt gereden i.p.v. alleen tussen Woudenberg en de school.
Of als je toch de hele route gaat rijden is het helemaal niet zoveel moeite om na het van Lodenstein door te rijden naar het station. Dat duurt ongeveer even lang als lijn 80 er over doet naar het station en daar kan je dus nog een groep reizigers blij mee maken.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 25 mar 2015, 22:25
door Ronald
Alleen reizen forensen niet zo graag met een scholierenbus. In dat opzicht zijn aparte scholierenritten niet zo'n slecht idee.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 26 mar 2015, 16:57
door Statler Rail
Heel leuk deze discussie over scholierenlijnen, maar erg veel ruimte biedt het PvE niet:

4.6.2 Scholierenlijnen
1. Inschrijver handhaaft de scholierenlijnen 603, 623, 641, 642, 646, 647, 656,
680, 681, 682, 683, 690 en 695 conform de dienstregeling 2015 ongewijzigd in
zijn Vervoerplan (lijn 621 hoeft niet geboden te worden).
2. Scholierenlijnen rijden niet tijdens de vakanties en andere lesvrije dagen van
de betrokken school. Lijn 603 en 695 rijden bovendien niet voor de
herfstvakantie en na de meivakantie. Concessiehouder overlegt over de
(exacte) vakantiedata met de betrokken scholen.
3. Inschrijver biedt extra scholierenlijnen indien hij dit in een reële verhouding
vindt staan tot het aantal reizigers. De Inschrijver licht dit in zijn Vervoerplan
toe. Hij houdt rekening met de bepalingen uit hoofdstuk 4.12 over
inzetnormen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 26 mar 2015, 17:34
door CamilleKreemers
Ook al biedt het PvE de ruimte niet, kun je nog steeds een andere mening hebben erover.

Ik ken sommige concessieverleners die voor 2 scholieren een schoolbus willen bieden. Dat gaat hem niet worden natuurlijk.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 26 mar 2015, 18:25
door Zugführer
Als ze dat eisen gaat 'm dat wel worden, want heb je niets te kiezen als inschrijver.

Dit topic gaat over de nieuwe provincie Utrecht concessie, niet over de mogelijke invulling van scholierenlijnen, wat gezien de inhoud van het PvE niet aan de orde is :-)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 26 mar 2015, 19:43
door sirvinniei
Als ik jou was zou ik het topic nog even een stukje teruglezen. Dat ik met suggesties over scholierenlijnen kom komt juist voort uit het feit dat ik het belachelijk vind dat ze worden voorgeschreven door het pve. (Ik laat nml zien dat ze onnodig zijn in hun huidige vorm)

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 26 mar 2015, 20:24
door SuperGhost
Scholierenbussen moet je ook zo veel mogelijk zien te voorkomen. Alleen als er geen afdoende regulier OV rijdt moet je een schoolbus laten rijden (of de school moet deze zelf betalen, maar dan hoort die niet thuis bij een OV-concessie, want dan is het besloten vervoer).

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 26 mar 2015, 20:53
door Statler Rail
Scholierenlijnen zijn juist ideaal om piekdrukte op te vangen. Door de lagere voertuigeisen kan je er bovendien vaak ouder materieel of touringcars op inzetten. Dat maakt het een stuk goedkoper dan wanneer je alles met reguliere buslijnen wil verwerken. Dan moet je een extra volledig uitgeruste bus aanschaffen voor één rit 's ochtends en één rit 's middags.

Bovendien bieden scholierenlijnen de mogelijkheid om beter aan te sluiten bij de behoefte: als een school een week aangepast lesrooster heeft, kunnen de bustijden eenvoudig gewijzigd worden. Niet voor niets staan de scholierenlijnen in het PvE in de paragraaf "maatwerk".

Een alternatief is om de scholierenlijnen te schrappen en als besloten vervoer te laten rijden. Voor de ouders is dat vaak ook nog goedkoper dan een OV-abonnement. Die bus hoeft dan niet meer te voldoen aan de OV-eisen en de chauffeur wordt betaald volgens de touringcar-CAO. Dan ga je meer naar het Amerikaanse systeem, waar de school bussen heeft die de leerlingen thuis (of op opstapplaatsen) oppikken en naar school brengen. Dat systeem heeft ook zo z'n voordelen, zoals minder hoge piekbelasting (=duur!) in de spits.

Je kan er ook nog over discussiëren of scholierenlijnen uit het OV-budget of het onderwijsbudget gefinancierd moeten worden.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 09:23
door Roeland
Het is bijzonder inefficiënt om je scholierenpiek met reguliere ritten op te vangen.
Dan moet je rond 8 uur 's ochtends heel hoogfrequent rijden en zit je met de hele dag door een afwijkende route (waarom zou je die lus langs die scholen de hele dag maken als die halte alleen rond 8 en rond 15 uur wordt gebruikt?). Ook zit je met lege reguliere spitsritten rond je vakanties (want een middelbare school heeft in de praktijk, de laatste week voor de zomervakantie nauwelijks nog lessen).
Die speciale scholierenritten ontlasten dus gewoon je reguliere dienstregeling en maken je lijnennet efficiënter.
Bovendien mag je in veel concessies op de scholierenritten ouder (rest)materieel inzetten dan op de reguliere lijnen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 11:37
door sirvinniei
Als we even terugvallen op het voorbeeld Rhenen-Amersfoort (het is tenslotte een topic over Utrecht ;) ) valt het volgen mij wel mee met die "hoge frequentie" beide schoolbussen hebben 1 rit in beide richtingen. Er rijdt al eens in het kwartier een bus tussen Veenendaal en Amersfoort dus een paar ritten geleed laten rijden en een schoolbus tussen Woudenberg en het lodenstein inleggen zou alle capaciteit moeten bieden met ongeveer dezelfde reistijd met minder bussen en DRUs terwijl er een betere verbinding is vanuit doorn/maarn/maarsbergen en austerlitz naar de school en het enige nadeel voor de scholieren is een extra overstap.

Het zou best kunnen dat er in sommige gevallen bijzonder materieel wordt ingezet maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat nu Connexxion op de scholierenlijnen gewoon materieel inzet

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 12:15
door Daniel
Dat het niet wordt ingezet betekend niet dat het niet kan. De schoolbus tussen Utrecht en Hoevelaken die er tot enige tijd geleden nog was reed bijvoorbeeld met een bus van de spitslijnen Amersfoort/Leusden - Utrecht die zo ook in de tegenspitsrichting gebruikt werd. Maar de 681 wordt nu juist met een ex-GVU gelede van Pouw Vervoer uitgevoerd terwijl daar in het verleden vaak een Amersfoortse stadsbus op zat.
Het is maar net hoe het uitkomt in het dienstenpakket dus waar de inzet van afhangt. En dan is het wel handig die vrijheid te hebben.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 12:30
door sirvinniei
Is het dan niet voordeliger om een paar extra gelede bussen te kopen/leasen dan om het vervoer over de hele route aan te besteden? Als ik het goed herinner moet er toch sowieso nieuw materieel worden geregeld voor de nieuwe concessie?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 13:48
door Daniel
Nieuw materieel is geen eis voor de nieuwe concessie. Dat het er moet komen als enige vervoerder anders dan Connexxion ´m wint lijkt me echter wel duidelijk.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 14:25
door sirvinniei
Hoeveel jaren hebben die bussen van Connexxion gemaakt en wat is het maximaal aantal jaren?