Pagina 1 van 266

Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 feb 2015, 15:45
door wouter15
Vandaag is het Programma van Eisen en de Nota van Beantwoording vastgesteld voor de nieuwe concessie Provincie Utrecht bus dat in moet gaan op 11 december 2016.

*Hier is de Nota van Beantwoording te vinden
*Hier is het Programma van Eisen te vinden

Vandaag zou ook het bestek worden vastgesteld maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Van welke vervoerders denken/hopen jullie dat er een offerte komt?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 16:38
door MR92
Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 16:41
door Tristan
Ik denk ook dat Arriva zich gaat inschrijven. Zij wilden lijn 195/295 al in zijn geheel overnemen vanuit Zuid-Holland Noord, maar dat is afgeketst.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 17:56
door sirvinniei
Ik ben toch lichtelijk sceptisch over de 'zo weinig mogelijk eisen, dus zo veel mogelijk creativiteit van de vervoerder, dus zoveel mogelijk marktwerking mentaliteit"

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 19:33
door wouter15
Hier staan alle documenten rondom de aanbesteding van de concessie Provincie Utrecht bus 2016-2023.

En tenslotte is hier het bestek te vinden.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 21:40
door SLToilet
MR92 schreef:Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.


Qbuzz natuurlijk omdat zij de provincie als geheel willen hebben (en staan er financieel goed voor dankzij de NS) en Arriva heeft altijd wel honger naar meer concessies (en staan er financieel goed voor dankzij DB).

En zou Syntus het nog eens proberen? Na zo'n reeks teleurstellingen kan succes toch niet uitblijven? En als Veolia (geen idee hoe hun bedrijfsorganisatie er nu uitziet) zegt dat ze willen blijven in Nederland zouden zij op zijn minst een concessie moeten winnen. En geen idee of er nog eens een kansloos bod komt van EBS (denk aan Haarlem)...?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 21:46
door Daniel
De vervoerders die vragen hebben gesteld (zie de bijlage van de nota van beantwoording) doen vooral inschrijvingen van Arriva, Connexxion en Qbuzz vermoeden. Syntus stelt ook wel een enkele vraag, maar dat zijn er opmerkelijk weinig in vergelijking tot de andere drie vervoerders.

Nog opvallend in het PvE: lijn 103 is slechts te gedogen tot einde concessie Veluwe, daarna slechts toegestaan tot Amersfoort Vathorst. Nu moet Hooglanderveen verplicht bediend worden, maar dat valt gezien de infrastructuur eigenlijk alleen door lijn 103 fatsoenlijk te doen. Als die lijn Hooglanderveen bediend is het echter juist weer verre van logisch 'm naar Amersfoort Vathorst om te leggen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 21:51
door Suus
Hadden we niet een apart topic voor de aanbesteding ipv het tussen de alledaagse gebeurtenissen te laten lopen? Zoiets kan ik mij herinneren.

De "regelloze" PvE kan nadelen en voordelen hebben. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een Qbuzz een bieding doet met een lijnennet dat zeer hecht integreert met de bestaande concessie terwijl Connexxion en Arriva een bieding doet met een andere insteek. Als de overheid echter te veel naar de prijs gaat kijken kan er wel een race naar de bodem ontstaan en veel reizigers zonder vervoer achterlaten.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 22:04
door ov'tje
SLToilet schreef:
MR92 schreef:Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.


Qbuzz natuurlijk omdat zij de provincie als geheel willen hebben (en staan er financieel goed voor dankzij de NS) en Arriva heeft altijd wel honger naar meer concessies (en staan er financieel goed voor dankzij DB).

Arriva Nederland houdt als sinds het begin haar eigen broek op en Qbuzz moet dat ook, al kan dat bedrijf profiteren van de kredietwaardigheid van de NS, maar dat is het dan ook.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 23:02
door sirvinniei
Ik ben vooral bang dat er teveel focus op het verbindende net komt te liggen, die zijn rendabel en er minder maatwerk word geboden (voor zover er uberhaupt al maatwerk wordt geboden in Utrecht)
Qbuzz mocht toch niet meer in nieuwe concessies inschrijven omdat de NS zich meer op treinvervoer moest gaan richten? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 03 feb 2015, 23:16
door SLToilet
sirvinniei schreef:Ik ben vooral bang dat er teveel focus op het verbindende net komt te liggen, die zijn rendabel en er minder maatwerk word geboden (voor zover er uberhaupt al maatwerk wordt geboden in Utrecht)
Qbuzz mocht toch niet meer in nieuwe concessies inschrijven omdat de NS zich meer op treinvervoer moest gaan richten? Of heb ik dat verkeerd begrepen?


Volgens mij zat er geen verplichting aan vast. Het was volgens mij alleen een aanbeveling t.a.v Abellio in het buitenland. De kerntaak is het vervoer op het HRN maar verder staat het de NS vrij wat ze doen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 01:20
door Somoht
SLToilet schreef:
MR92 schreef:Uiteraard Qbuzz en Connexxion zullen zich gaan inschrijven. Verder durf ik het niet echt te gokken.


Qbuzz natuurlijk omdat zij de provincie als geheel willen hebben (en staan er financieel goed voor dankzij de NS) en Arriva heeft altijd wel honger naar meer concessies (en staan er financieel goed voor dankzij DB).

En zou Syntus het nog eens proberen? Na zo'n reeks teleurstellingen kan succes toch niet uitblijven? En als Veolia (geen idee hoe hun bedrijfsorganisatie er nu uitziet) zegt dat ze willen blijven in Nederland zouden zij op zijn minst een concessie moeten winnen. En geen idee of er nog eens een kansloos bod komt van EBS (denk aan Haarlem)...?


Veolia kan niet inschrijven omdat CXX als bestaande vervoerder ongetwijfeld gaat inschrijven. Ik vraag mij uberhaupt af wat de toekomst is van Veolia. Een en ander zal ook afhangen hoe Limburg afloopt.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:25
door Busfoto.nl
Interessante documenten weer, ik ben ze op mijn gemak aan het doorlezen.

Ik lees dat de Provincie Utrecht voornemens is om een snellere spitsbus in dienst te stellen tussen station Amersfoort en De Uithof. Met een rijtijd van 26 minuten nu van de 252 denk ik dat hier nog wel wat rijtijdwinst te behalen is. Ben wel benieuwd welke gevolgen dit heeft voor buslijn 72 Bilthoven - Uithof en de bediening van Soesterberg en Zeist van de 252. Zwolle/Deventer-De Uithof zou met deze nieuwe lijn nog maar een uur duren.

Jammer dat er geen reclame is toegestaan op de buitenzijde van de bussen. Hoewel ik niet weet wat het het precies opbrengt, lees ik dat alleen de reclame op de achterkant van RET-bussen dat vervoerbedrijf jaarlijks 2 ton oplevert. Daar kun je aardig wat extra DRU voor laten rijden.

De spitsbussen naar De Uithof die op enig moment gebruikmaken van de snelweg moeten voorzien zijn van gordels (en geen T100-bussen ter verduidelijking). Dit levert een behoorlijke extra kostenpost op en maakt materieelinzet minder flexibel. Opmerkelijk is dat de eis dan weer niet geldt voor buslijn 130/195 die ook over de snelweg rijdt. Gebaseerd op de OV-chipkaartcijfers in bijlage I01 worden er dagelijks veel meer passagierskilometers over de snelweg met de 130/195 gemaakt dan met de spitslijnen naar De Uithof.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:32
door Jef400
Is het verplicht voor die spitsbussen dat zij 100 km/h moeten kunnen rijden? Dan zou het logisch te verklaren zijn. Wellicht kun je daar wat met touringcars doen.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:35
door Tjekken
Het materieel van Connexxion wat er nu rijdt is bij aanvang van de concessie 8 jaar oud. Gezien tijdens de concessie de bussen nooit ouder mogen zijn dan 12 jaar zal het winnende bedrijf waarschijnlijk bij aanvang van de concessie een nieuwe vloot aanschaffen.

OF denken jullie dat het winnende bedrijf (indien geen Connexxion) de bussen van Connexxion over gaat kopen voor die paar jaar dat ze nog mogen rijden?

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:47
door Daniel
Busfoto.nl schreef:Ik lees dat de Provincie Utrecht voornemens is om een snellere spitsbus in dienst te stellen tussen station Amersfoort en De Uithof. Met een rijtijd van 26 minuten nu van de 252 denk ik dat hier nog wel wat rijtijdwinst te behalen is. Ben wel benieuwd welke gevolgen dit heeft voor buslijn 72 Bilthoven - Uithof en de bediening van Soesterberg en Zeist van de 252. Zwolle/Deventer-De Uithof zou met deze nieuwe lijn nog maar een uur duren.

Ik las als ik me het goed herinner ook dat men met die nieuwe spitsbus vanaf het station Amersfoort ook het Leusderkwartier beter wilde verbinden met De Uithof. Nou vraag ik me af hoe, want 276 en 296 rijden nu al redelijk optimaal door het Leusderkwartier (weliswaar met weinig haltes) en vanaf het station is het juist om om via het Leusderkwartier naar de A28 te rijden.
De 252 doet nu Amersfoort Station - AZU in precies 30 minuten, maar 276 doet Amersfoort Centrum - AZU in 23 minuten. Tel daar nog wat bij op om naar het station te rijden en het verschil wordt wel heel klein.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 20:47
door jesperhaverkamp
Opmerkelijk is dat een DRU gereden door klein materieel maar voor 50% meetelt. Kortom, het loont om een grote bus in te zetten. *bus* Dat lijkt een beetje op de 'gelede-bus-bonus' die QBuzz in GD ontvangt.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 21:19
door sirvinniei
Ben je daar blij om?
Ik zie het juist als een reden voor vervoerders om in rustige plaatsen in plaats van 2x per uur een klein busje te rijden, 1x per uur een grote bus te rijden. Even veel DRU's en minder personeel nodig, terwijl de reiziger hier op achteruit gaat.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 21:21
door jesperhaverkamp
Geen handheld scanners *O*

Maar verder lijkt het een beetje gek. In ieder geval loont het niet om in te schrijven met een plan vol buurtbussen en vervoer op maat. Dat lijkt tegenstrijdig met het plan van de Provincie om van aanbodgericht naar vraaggericht te gaan.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 22:04
door sirvinniei
Sommige 8 personen busjes hebben ook volwaardige ov chipkaart apparatuur.
Natuurlijk moet er op drukke lijnen wel gewoon volwaardige bussen gereden worden maar deze allergie voor maatwerk is gekkenwerk.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 05 feb 2015, 02:08
door Busfoto.nl
Er zijn meer dan genoeg ritten waar nooit meer dan 5 personen inzitten. Zou vanuit oogpunt van doelmatige overheidsbestedingen goed zijn om hier klein materieel ipv autobussen op in te zetten.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 05 feb 2015, 11:16
door Milco
Tjekken schreef:Het materieel van Connexxion wat er nu rijdt is bij aanvang van de concessie 8 jaar oud. Gezien tijdens de concessie de bussen nooit ouder mogen zijn dan 12 jaar zal het winnende bedrijf waarschijnlijk bij aanvang van de concessie een nieuwe vloot aanschaffen.

OF denken jullie dat het winnende bedrijf (indien geen Connexxion) de bussen van Connexxion over gaat kopen voor die paar jaar dat ze nog mogen rijden?

Is het toegestaan om de bussen op te knappen/te renoveren bij de concessiewisseling, ook al blijft Connexxion rijden? Dat gebeurde ook in 2010 hier in Almere. De meeste bussen die hier rijden zijn uit 2003. Ik zou het zonde vinden als de Provincie Utrecht-bussen (uit 2008) na 8 jaar dienst al uit dienst zouden gaan.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 05 feb 2015, 11:42
door Zonnig
Milco schreef:
Tjekken schreef:Het materieel van Connexxion wat er nu rijdt is bij aanvang van de concessie 8 jaar oud. Gezien tijdens de concessie de bussen nooit ouder mogen zijn dan 12 jaar zal het winnende bedrijf waarschijnlijk bij aanvang van de concessie een nieuwe vloot aanschaffen.

OF denken jullie dat het winnende bedrijf (indien geen Connexxion) de bussen van Connexxion over gaat kopen voor die paar jaar dat ze nog mogen rijden?

Is het toegestaan om de bussen op te knappen/te renoveren bij de concessiewisseling, ook al blijft Connexxion rijden? Dat gebeurde ook in 2010 hier in Almere. De meeste bussen die hier rijden zijn uit 2003. Ik zou het zonde vinden als de Provincie Utrecht-bussen (uit 2008) na 8 jaar dienst al uit dienst zouden gaan.


Gelijk monniken gelijke lappen.
Bij inzet van gerenoveerde 8 jaar oude bussen zou je XX voortrekken tov de anderen. Dat lijkt mij geen lijk strijdveld. Per saldo moet XX dan na een paar jaar toch nieuwe bussen aanschaffen. Met de huidige lage rentestand kan dat zelfs in het nadeel van XX werken.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 05 feb 2015, 17:32
door Hainje
Ja of de nieuwe vervoerders koopt de huidige wagens/neemt het leasecontract gewoon over van CXX.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: do 05 feb 2015, 17:50
door Suus
Afhankelijk van de winnende vervoerder kan er eventueel tijdens de looptijd van de concessie nog doorgeschoven worden met bussen die elders hebben gereden. Zolang de bussen EEV hebben is het wel goed voor de provincie.

De looptijd van 7 jaar is best kort en loopt gelijk af met die van de BRU. Is er een plan om in de toekomst al het OV in de gehele provincie Utrecht in één concessie te gieten?