Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Alargule » Wo 04 Mar 2015, 08:53

Toeval? NS, Prorail en Rover lijken het in ieder geval met elkaar eens te zijn - zie je ook niet vaak.

De Volkskrant schreef:'Versoepel veiligheidsregels in spoortunnels'

Het treinverkeer in spoortunnels ligt veel te vaak stil. Dat komt door te strenge veiligheidsregels en dat moet snel veranderen, vinden de NS, ProRail, reizigersorganisatie Rover en het ministerie van Infrastructuur. Een woordvoerder van Rover bevestigt vandaag berichtgeving daarover in De Telegraaf.

lees verder

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Meltrain » Wo 04 Mar 2015, 09:26

Vandaag is het weer raak in Delft. :(
De 'schade' lijkt mee te vallen: alleen de s5000 rijdt niet ten noorden van Rotterdam.
Update 10:07 : Ook de s2200 rijdt niet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Karl » Wo 04 Mar 2015, 11:13

Ben er echt helemaal klaar mee. Kuttunnel. Neem voortaan lijn E wel tussen Rotterdam C. en Den Haag C.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor MetroRET » Wo 04 Mar 2015, 11:14

Ook die is niet altijd te vertrouwen ;-)

Hendrik
Berichten: 1461
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Hendrik » Wo 04 Mar 2015, 12:08

Inderdaad. De laatste tijd regent het ook wisselstoringen en defecte rijtuigen bij de RET...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vertraging Delft veroorzaakt door plaatsen van borden

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Mar 2015, 14:33

Vertraging Delft veroorzaakt door plaatsen van borden
Geplaatst op: woensdag 4 maart 2015 14:32
Laatst bijgewerkt: woensdag 4 maart 2015 14:33


Treinreizigers hebben in de ochtendspits vertraging opgelopen omdat ProRail borden plaatste in de nieuwe Delftse spoortunnel. Door de werkzaamheden reden er tussen 8 en 12 uur minder sprinters en intercity's.
Het is opmerkelijk dat ProRail besloot de werkzaamheden midden in de spits om even voor acht aan te vangen. Normaal gesproken worden dit soort werkzaamheden vooral 's nachts uitgevoerd, zodat reizigers er geen hinder van hoeven te hebben. Reizigersorganisatie Rover is dan ook niet blij. "Belachelijk. Laten ze lekker 's nachts die borden plaatsen. Reizigers hebben de afgelopen tijd rond Delft al voldoende hinder gehad" reageert Chris Vonk namens de organisatie.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Mar 2015, 16:46

Als ik nu op 'lees verder' klik staat er een heel ander bericht:
UPDATE. Treinreizigers hebben in de ochtendspits vertraging opgelopen omdat een aannemer van ProRail in de afgelopen nacht verkeerde borden had geplaatst. Op het bord stond dat reizigerstreinen bij station Delft maximaal 100 mochten rijden, terwijl de maximale snelheid tijdelijk 80 bedraagt.

Op de verkeerde borden stond wel de juiste snelheid voor goederentreinen. Door de verkeerde borden moest de treindienstleiding van ProRail iedere machinist bellen. Om de drukte te verminderen is vervolgens besloten om een aantal Sprinters en Intercity's op te heffen. Na de ochtendspits heeft ProRail de juiste borden geplaatst.
Raar, eerst stonden er borden die aangaven dat treinen maximaal 140 mochten rijden, terwijl de maximale snelheid tijdelijk 80 bedraagt, en dat was geen probleem??
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Hendrik
Berichten: 1461
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Hendrik » Wo 04 Mar 2015, 17:17

Inderdaad! Ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem was. Iets met borden blijkbaar, maar die waren de afgelopen dagen ook al niet in overeenstemming met de 80 km/h-beperking... :?

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor SuperGhost » Wo 04 Mar 2015, 17:56

Karl schreef:Ben er echt helemaal klaar mee. Kuttunnel. Neem voortaan lijn E wel tussen Rotterdam C. en Den Haag C.
Dan heb ik slecht nieuws voor je: ook lijn E rijdt door een tunnel :mrgreen:

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 04 Mar 2015, 18:18

reisthijs schreef:Raar, eerst stonden er borden die aangaven dat treinen maximaal 140 mochten rijden, terwijl de maximale snelheid tijdelijk 80 bedraagt, en dat was geen probleem??


Hendrik schreef:Inderdaad! Ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem was. Iets met borden blijkbaar, maar die waren de afgelopen dagen ook al niet in overeenstemming met de 80 km/h-beperking... :?


Dat was dus wel een probleem, vandaar dat de aannemer afgelopen nacht andere borden moest plaatsen zodat de treindienstleiders niet meer iedere machinist apart op moest bellen om de snelheidsverlaging door te geven. De nieuwe borden gaven niet de juiste snelheid aan waardoor men dus wederom iedere machinist moest bellen. Daarop is besloten opnieuw de borden aan te passen. Om de druk van de treindienstleiders te verlichten (iedere machinist opbellen kost veel tijd) en de werknemers de gelegenheid te geven de borden te plaatsen (veiligheidsmaatregelen) zijn dus een aantal treinen geschrapt.

Het verdient zeker de schoonheidsprijs niet en mijns inziens had men best de borden na de ochtendspits kunnen vervangen.
*Doorfietsen maar*

Hendrik
Berichten: 1461
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Hendrik » Wo 04 Mar 2015, 18:24

Dus de treindienstleiders waren na een paar dagen opeens heel moe en konden niet meer zoveel bellen? Klinkt niet echt geloofwaardig... Geloofwaardiger is dat de aannemer ruimte moest hebben om de correcte borden aan te brengen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Hainje » Wo 04 Mar 2015, 18:34

Nou ik geef het je maar te doen hoor om elk uur 24 treindienstleiders (machinisten?) te bellen. Want zoveel treinen gaan er volgens mij per uur wel in beide richtingen door die tunnel.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Ardan » Wo 04 Mar 2015, 18:54

Als machinist krijg je toch elke dag bij aanvang dienst een dagwijzigingsboekje mee? Daar horen dit soort wijzigingen toch ook al in te staan?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Mar 2015, 19:25

Volgens de berichten op Somda kregen in de afgelopen dagen alleen de doorgaande treinen een aanwijzing snelheid begrenzen, maar zou dat na de plaatsing van de verkeerde borden voor alle treinen moeten gebeuren. Vandaar dat er wel een aardig verschil in benodigd aantal telefoontjes was.

Edit: hierom dus...
Cuneo56 op Somda schreef:Dat er de eerste paar uren vandaag wel aanwijzing werden afgeven, ook voor stoppende treinen, komt voort uit feit dat de info voor de Mcn'en op TSB ( overzicht Tijdelijke Snelheid Beperkingen) en "buiten" niet met elkaar in overeenstemming was.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Mar 2015, 20:00

Maar voor dat die verkeerde bordjes werden geplaats kwamen de info en "buiten" toch ook al niet overeen? Ik snap er nog steeds niks van...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Meltrain » Wo 04 Mar 2015, 20:04

Aangepaste snelheden worden toch gewoon door die lampjes* onder seinpalen aangegeven. Of anders door de ATB? :?

*Sommige seinpalen hebben toch lampjes die een cijfer vormen?
Afbeelding
Bron: http://www.nicospilt.com/index_treindienstleider.htm
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Suus » Wo 04 Mar 2015, 20:12

Niet alle seinen hebben zo'n paneel.

Soms moet er een tijdelijke snelheidsbeperking worden aangebracht, bijvoorbeeld vanwege een technisch probleem met het spoor (verzakking o.i.d.), daarvoor kunnen borden geplaatst worden. Machinisten, in ieder geval diegene die in dienst zijn bij NS, worden daarover geïnformeerd met een infoblad dat TSB heet en per traject een overzicht geeft van de afwijkingen t.o.v. de informatie die in de lesmappen over bepaalde spoortrajecten aanwezig is en waarvan machinisten geacht wordt deze uit hun hoofd te weten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Mar 2015, 20:39

@reisthijs: Ik las dat er bij Delft L en A borden geplaatst zijn, dat zijn dus borden die een TSB aangeven en die komen zodoende logischerwijs overeen met de TSB die de machinisten ontvangen (maar nu dus niet).

De voorafgaande situatie, waarop jij doelt, kende een TSB die afweek van de borden met de baanvaksnelheid. Da's iets wat uiteraard wel vaker voorkomt want voor een tijdelijke beperking gaan ze niet de baanvaksnelheidsborden (wit met zwarte rand en een cijfer erin) vervangen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor reisthijs » Do 05 Mar 2015, 10:41

In de berichten las ik nergens over wat voor borden het nou precies ging. Dit maakt de situatie een stuk duidelijker.

Daniel schreef:voor een tijdelijke beperking gaan ze niet de baanvaksnelheidsborden (wit met zwarte rand en een cijfer erin) vervangen.
Dat ligt eraan hoe tijdelijk het is...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Stéphane » Do 05 Mar 2015, 13:29

"140 km/h in ondergronds station is gevaarlijk voor wachtenden op perron"

Een trein die aan 140 kilometer per uur door een ondergronds station dendert is een gevaar voor wachtenden op het perron. De kans dat zij worden omvergeblazen door de schokgolf die de trein veroorzaakt, is aanzienlijk, schrijft het Nederlandse dagblad de Volkskrant.

De snelheid in ondergrondse stations zoals in de Nederlandse stad Delft moet daarom omlaag, stelt hoogleraar bouwfysica Bert Blocken van de Technische Universiteit Eindhoven.
Lees verder
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Thom91 » Do 05 Mar 2015, 15:21

Ja want in Best & Rijswijk & Blaak is het geen probleem.. :roll:
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Z2N » Do 05 Mar 2015, 17:12

Je kan gewoon een systeem instellen dat kort voor de doorkomst van een niet-stoppende trein een automatische waarschuwingsoproep doet? Dat werkt als een malle in Frankrijk, kan je lekker met 220 langs een perron stuiven zonder dat iemand zich echt zorgen maakt.. :X
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor Vinny » Do 05 Mar 2015, 22:43

Het is sowieso niet waar. In Mythbusters is dat geweest, en door de luchtstroom val je als volwassen persoon gewoon niet om, zelfs niet als de trein 200 km/h rijdt, en je er vlak naast staat. Het enige is dat dat mensen kunnen schrikken en dan domme dingen doen, waardoor ze alsnog van het perron vallen. Maar daarom moet je ook een beetje afstand houden. Dan kan er niets gebeuren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor groningen » Vr 06 Mar 2015, 01:32

Waarom hebben ze niet voor 2 sporen met en 2 sporen zonder perron gekozen. Maar ja; haast alles stopt in Delft. Alleen de Beneluxtrein niet. Ik vind het een prestatie om Den Haag HS - Rotterdam Centraal met en zonder stop in Delft in 18 minuten te doen. Zelfs een stop in Schiedam Centrum verlengd de reistijd maar met 1 minuut. Trouwens leuk dat die Beneluxtrein niet in Leiden stopt, maar vervolgens wel 5 minuten in Den Haag HS stil staat. Nog leuker is dat Schiphol - Den Haag HS bijna een half uur reistijd is. 15 jaar geleden deed de Thalys over dat stukje 21 minuten; dus niet over de HSL.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

Berichtdoor SuperGhost » Vr 06 Mar 2015, 05:52

groningen schreef:Waarom hebben ze niet voor 2 sporen met en 2 sporen zonder perron gekozen. Maar ja; haast alles stopt in Delft.
Daarom dus. In de toekomst moeten de intercity's en de sprinters ongeveer tegelijktijd stoppen in Delft, wil de intercity vlak voor/na de sprinter uit rijden ter hoogte van Delft Zuid. Dat kan niet met 2 perronloze sporen en 2 sporen met perron. Delft wil je bovendien ook niet overslaan met de intercity's, omdat het station te druk is en Delft is een vrij aantrekkelijke plaats: zowel voor studenten (TU Delft), als forenzen (gespecialiseerde bedrijven rond de TU, waaronder het TNO) als voor toeristen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast