Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
wouter15
Berichten: 850
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Ma 02 Mar 2015, 09:30

Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

2 maart 2015

Door een kapotte bovenleiding rijden er maandagochtend nauwelijks treinen van en naar station Utrecht. Reizigers in nagenoeg alle richtingen hebben er last van, zoals van en naar Schiphol, Den Haag, Breukelen, Den Bosch en Nijmegen. De NS raadt mensen aan om Utrecht te mijden.


,,Vertrek later of kies alternatief vervoer en hou sowieso de reisplanner in de gaten'', aldus een woordvoerder. De NS verwacht dat de problemen pas rond het middaguur verholpen zijn. Lees verder

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Obus » Ma 02 Mar 2015, 10:58

En de problemen houden aan tot 16.00u vanmiddag... :evil:
De mortuis nil nisi bene

sirvinniei
Berichten: 1248
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Ma 02 Mar 2015, 11:02

Wil ik eens met de trein gaan in plaats van de bus...

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Aking » Ma 02 Mar 2015, 11:05

Mn zus is onderweg vanuit Deventer, heb haar maar geadviseerd om via Amfs en de Uithof te reizen... :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Alargule » Ma 02 Mar 2015, 11:23

Wat ik niet snap: een kapotte bovenleiding leidt ertoe dat vrijwel het gehele treinverkeer van/naar Utrecht tot stilstand komt. Moeten al die treinen dan die specifieke bovenleiding passeren? Of is de nevenschade zo groot dat andere lijnen er ook door geraakt worden?

Hendrik
Berichten: 1467
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Hendrik » Ma 02 Mar 2015, 11:37

Volgens Daniël gaat het om de bovenleiding in een wisselstraat:
Bij Utrecht heeft een setje ICM met de 4230 achterop (zo te zien was het een 3500) de bovenleiding omlaag gehaald middenin de noordelijke wisselstraat. Als gevolg ligt zo´n beetje heel het middelste stuk van Utrecht Centraal eruit.
Met de 1718 hebben we zo´n 10-15 minuten stilgestaan net voor Overvecht om vervolgens via spoor 3 van Overvecht en daarna uiterst links rijdend op spoor 1 van Utrecht Centraal binnen te komen. Daarbij haalden we zelfs nog de 11716 in die aannemelijk dus gestrand was voor de inrijder.

Edit: de schuldige (blijkt trouwens een IC naar Amersfoort geweest te zijn, verkeerd spoortjes geteld...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Mar 2015, 11:53

Het was dus, zoals ik eerder al corrigeerde, een IC naar Amersfoort die in de wisselstraat gestrand was. Dat blokkeert dus sowieso al spoor 8 t/m 11. En kennelijk zit er het een en ander op dezelfde bovenleidingsgroep want 5/7 en 14/15 heb ik vanmorgen ook niet gebruikt zien worden. Gaat natuurlijk ook wat lastig als de spanning eraf moet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor SuperGhost » Ma 02 Mar 2015, 14:36

Alargule schreef:Wat ik niet snap: een kapotte bovenleiding leidt ertoe dat vrijwel het gehele treinverkeer van/naar Utrecht tot stilstand komt. Moeten al die treinen dan die specifieke bovenleiding passeren? Of is de nevenschade zo groot dat andere lijnen er ook door geraakt worden?
In een wisselstraat is het toch onhandig, zeker aangezien de stroom eraf moet wil je de bovenleiding willen repareren.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor deadlock » Ma 02 Mar 2015, 16:56

De stroom hoeft er niet af, je kan de boel gewoon aarden. En het is echt onvergeeflijk dat er tussen Sittard en Maastricht treinen uitvielen door dit gezeik. Werkelijk waar wat een amateuristisch gepruts.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Lege reizigerstrein reed bovenleiding Utrecht CS kapot

Berichtdoor Daniel » Do 05 Mar 2015, 10:36

Lege reizigerstrein reed bovenleiding Utrecht CS kapot
Geplaatst op: donderdag 5 maart 2015 10:35
Laatst bijgewerkt: donderdag 5 maart 2015 10:36


Een lege reizigerstrein heeft maandag de bovenleiding bij Utrecht Centraal kapotgereden. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. Dit gebeurde maandagochtend bij de opstart van de dienstregeling op het grootste spoorknooppunt van Nederland. De bovenleiding bij spoor 11a raakte over een lengte van zes meter beschadigd.
ProRail meldde dinsdag al dat uit een eerste inspectie was gebleken dat de bovenleiding voor het incident in een goede staat verkeerde. Nader onderzoek heeft nu uitgewezen dat de reizigerstrein de bovenleiding heeft beschadigd.
Om de geraakte bovenleiding te repareren werd ook automatisch de elektriciteit boven andere sporen uitgeschakeld, die aan dezelfde spanningsgroep zijn gekoppeld. Spoor 9 tot en met 14 hadden bij de opstart door toedoen van de breuk geen spanning. Spoor 1 tot en met 8, spoor 18 en 19 zijn niet geraakt door de breuk. Een goederentrein kwam door toedoen van de breuk zonder stroom te staan. Deze gestrande goederentrein blokkeerde ook een aantal sporen aan de zuidkant van Utrecht, waardoor er minder sporen beschikbaar waren voor het reizigersverkeer dan gebruikelijk.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Alargule » Do 05 Mar 2015, 10:43

Dus: ieder spoor voortaan zijn eigen, onafhankelijke spanningsgroep?

Of suggereer ik nu iets heel blonds?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Do 05 Mar 2015, 10:53

Na een uur is de spanning weer op drie sporen teruggebracht en rond acht uur ‘s ochtends is de goederentrein weggesleept.
Dus, om 8 uur waren er nog maar drie sporen buiten dienst, en was er aan de zuidzijde geen probleem meer. Met spoor 5/7 was blijkbaar ook al niets aan de hand.

Waarom ligt dan nog een heel groot deel van de dag het halve treinverkeer plat? Waarom kon er niks omgeleid worden?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Z2N » Do 05 Mar 2015, 15:13

Tsja, DSSU hé... :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 05 Mar 2015, 19:23

Zelfs DSSU kan niet de volledige reden zijn, met 5/7 en 15 in dienst kom je nog een behoorlijk eind voor wat betreft de treindienst tussen Amsterdam/Schiphol en Arnhem/Den Bosch (daarmee moet je op z'n minst nog wel een halfuursdienst kunnen rijden op die trajectdelen).
Vanuit Amersfoort was het ook met deze sporen stroomloos nog mogelijk op spoor 8 te keren, dat past namelijk nog verrassend goed. En daarmee houd je dus eigenlijk vooral een probleem over voor de treinen uit de richting Gouda want je kunt eigenlijk niks extra's kwijt op 18a/19a.

Vind ik toch verdacht veel lijken op een potentieel best aardig werkende oplossing waarbij de gevolgen netjes binnen de corridors blijven (net als de treinen zelf)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor KM46 » Do 05 Mar 2015, 21:05

Z2N schreef:Tsja, DSSU hé... :N

Wat is de DSSU :? ?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 912
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Tochjo » Do 05 Mar 2015, 21:21

DSSU staat voor DoorStroomStation Utrecht. Het is de naam van het project dat ervoor moet zorgen dat treinen door Utrecht heen geleid worden, bijvoorbeeld door treinseries te koppelen (sprinters Woerden-Geldermalsen, sprinters Breukelen-Driebergen) en deze altijd conflictvrij op vaste sporen te behandelen. Hoewel dit in theorie capaciteitsverhogend werkt, doordat perronsporen minder bezet zijn en er minder kruisende bewegingen zijn, vrezen veel mensen dat verstoringen nauwelijks opgevangen kunnen worden doordat veel wissels weggehaald zijn en worden.

Volgens mij niet helemaal duidelijk verwoord, maar het idee zal duidelijk zijn.

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor KM46 » Do 05 Mar 2015, 21:29

Bedankt voor de uitleg :wink: .

groningen
Berichten: 900
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor groningen » Vr 06 Mar 2015, 01:37

Ik snap nog steeds niet waarom men van Utrecht Maliebaan geen noodstation of omleidingsroute maakt. Als Utrecht Centraal plat ligt, dan ligt eigenlijk compleet Nederland op zijn gat. Den Bosch - Amsterdam of Arnhem - Den Haag/Rotterdam/Leiden wordt dan geen pretje.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Thom91 » Vr 06 Mar 2015, 10:48

Omdat het geld kost.
Komt wel goed schatje.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Obus » Vr 06 Mar 2015, 12:57

En omdat er geen ruimte is tussen Hvs en Asd voor nog meer treinen.
De mortuis nil nisi bene

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Alargule » Vr 06 Mar 2015, 13:07

Ik ben het wel met groningen eens dat Utrecht een zwakke schakel in het Nederlandse spoornet vormt, juist omdat het het enige doorgangspunt is op heel veel essentiële verbindingen. Vergeleken met het snelwegverkeer: rondom Utrecht ligt een ring aan wegen, zodat verkeer bij problemen op één weg nog de keuze heeft om via de overige wegen te rijden. Dat het daar dan ook meteen een stuk drukker is - soit - je hebt in ieder geval een alternatief.

De impact van een storing bij Utrecht is nu gewoon veel te groot: óf alles rijdt, óf alles ligt stil - een middenweg lijkt nauwelijks te bestaan. Nu zal de aanleg van een ringspoorweg rond Utrecht misschien nog niet de beste oplossing zijn (want heel duur), dus zal er toch iets gedaan moeten worden in de organisatie. Een trein die op één spoor een bovenleiding kapot trekt moet niet direct tot gevolg hebben dat vrijwel al het overige treinverkeer gedurende een paar uur tot stilstand komt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Vr 06 Mar 2015, 14:22

Obus schreef:En omdat er geen ruimte is tussen Hvs en Asd voor nog meer treinen.
Die ruimte is er wel (in beperkte mate), het is een vaste omleidingsroute.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Obus » Vr 06 Mar 2015, 14:40

Je zegt het al zelf: "in beperkte mate". Je kunt onmogelijk zestien treinen per uur extra door Weesp heen jassen. Als je er voor twee treinen per uur ruimte hebt, mag je van geluk spreken. En dat is geen oplossing, me dunkt.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Vr 06 Mar 2015, 14:53

Het is mogelijk om 2x/uur Utrecht-Amsterdam Centraal en 2x/uur Utrecht-Schiphol via Hilversum te sturen.

Dat is echt wel een betere oplossing dan alle IC's opheffen en de reizigers er in de sprinters bij proppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht

Berichtdoor Alargule » Vr 06 Mar 2015, 14:57

Dat lijkt mij ook. Bij een verstoring is handhaven van dezelfde capaciteit als zonder verstoring sowieso niet mogelijk, dus alle extra treinen die je wel kunt laten rijden zijn dan welkom.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten