Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Daniel »

Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Geplaatst op: woensdag 18 maart 2015 12:22
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 maart 2015 12:23


D66 in Utrecht wil dat er een treinstation komt op De Uithof. Volgens de partij moet er een onderzoek komen om te kijken of de plannen haalbaar zijn. De gemeente is enthousiast en wil kijken of een station op het universiteitsterrein mogelijk is.
Vanaf 2018 zal er al een tramlijn naar De Uithof lopen, maar volgens D66 zal die in de toekomst het groeiend aantal reizigers niet meer aankunnen.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Daniel »

´t idee is leuk, maarja, hoe krijg je een spoorlijn richting De Uithof. Vanaf Bunnik zou je door een natuurgebied moeten, vanaf Bilthoven ligt er bebouwing in de weg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Mojito »

Op dat infrastruct-blog op wordpress, waar af en toe mooie plannetjes worden voorgesteld, stond een paar jaar geleden een mooi plan voor een nieuwe spoorlijn in een geboorde tunnel, tussen Utrecht en de lijn uit Amersfoort, met een station bij De Uithof.

Realistisch? Ik betwijfel het, maar het zou wel grote voordelen bieden ten opzichte van de huidige situatie.
足元にご注意下さい
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Thom91 »

Buslijnen opwaarderen en waanzinnig versnellen. Hoera!
Komt wel goed schatje.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Vanaf Bunnik zou je door een natuurgebied moeten
Bunnik ligt toch al praktisch naast de uithof? Alleen de weg ertussen is niet goed verhard.
Kan je niet gewoon de zandlaan/vagantenpad verharden en verbreden en er dan een buslaan van maken? Eventueel kan je nog met elektrische bussen rijden om geen uitstoot en bijna geen geluid te produceren.
Ik heb geen onderschrift
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door zone5324bericht... »

zie het er zelf ook niet snel van komen, maar als die tunnel dan gebruikt zal gaan worden voor de IC's naar Amersfoort, wordt het kopmaken op Utrecht Centraal ook verleden tijd en kunnen dat soort treinen sneller doorrijden.
Alargule

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Alargule »

Gelet op de timing zal ik dit maar als proefballonnetje voor de verkiezingen beschouwen. Het idee op infrastruct is zo gek nog niet, mocht het plan ooit serieus worden. Je zou ook kunnen denken aan een spoorring rond Utrecht om CS te ontlasten en het netwerk als geheel robuuster te maken, vergelijkbaar met Amsterdam.

Maar vooralsnog allemaal verre toekomstmuziek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door SuperGhost »

Zo'n spoorring had Utrecht al: de Maliebaan.
Alleen die was natuurlijk niet succesvol, omdat Utrecht Centraal overslaan niet te doen is. In tegenstelling tot Amsterdam zouden er bij Utrecht maar zeer weinig reizigers bij gebaat zijn.

Als je de ring iets groter dan direct om Utrecht zou mogen zien, dan zou je in Woerden-Breukelen en Amsterdam-Amersfoort-Ede al deels een ring kunnen zien.
Alargule

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Alargule »

Er was eens een tijd dat de Zuidtak ook maar een kippenlijntje was...zo'n nieuwe spoorlijn kan natuurlijk ook gebiedsontwikkelingen aansturen. Je zou een station bij De Uithof daarvoor als aanjager kunnen gebruiken. Het station zelf zou je ook als alternatief overstapknooppunt tussen diverse spoorlijnen kunnen inrichten, waarmee het deze functie (deels) van Utrecht Centraal kan overnemen.

Maar goed, we komen nu wel erg in het domein van 'Ideeën OVer OV' terecht.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Roeland »

Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.

(deze zin had trouwens ook gepost kunnen worden in het topic over OV in Groningen)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Roeland »

Waar de Uithof volgens mij meer aan heeft, is het doortrekken van de Uithoftram naar station Driebergen-Zeist.
Voordelen:
- de tram krijgt tegenspits-vulling van reizigers tussen Zeist en Utrecht
- de tram geeft een snellere verbinding voor reizigers vanuit Ede / Arnhem naar de Uithof
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Daniel »

Nog een voordeel: je doet op die manier ook gelijk wat aan het capaciteitsprobleem wat lijn 71 heeft gekregen sinds die intensiever als alternatieve verbinding naar De Uithof wordt gepromoot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Tjekken »

Roeland schreef:Waar de Uithof volgens mij meer aan heeft, is het doortrekken van de Uithoftram naar station Driebergen-Zeist.
Voordelen:
- de tram krijgt tegenspits-vulling van reizigers tussen Zeist en Utrecht
- de tram geeft een snellere verbinding voor reizigers vanuit Ede / Arnhem naar de Uithof
Je vergeet wel dat driebergen-zeist over 5 jaar geen intercity station meer is volgens het huidige stationsontwerp.
Of de tram dan nog heel veel zin heeft vraag ik mij af...
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Berk-24 »

Daar ben ik zeer op tegen, omdat dat nog meer druk legt op Utrecht CS. Ik zie liever in snelle buslijnen vanuit de Uithof naar Amersfoort CS (dus niet Schothorst), Hilversum, Driebergen-Zeist en zelfs Veenendaal-De Klomp. Driebergen-Zeist moet een IC-station blijven om zo als voorstadsstation voor Utrecht Oost te dienen uit de richting Ede. Amersfoort CS moet ook als voorstadsstation dienen uit de richting Barneveld en Apeldoorn l.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door reisthijs »

Driebergen-Zeist blijft net zo goed bereikbaar vanuit de richting Ede, alleen is het straks met een sprinter in plaats van een IC.
Overstappen in Driebergen blijft altijd sneller dan via Utrecht C reizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Alargule »

Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
Tja, dat gold wel voor meer locaties. In principe zijn alle steden ooit begonnen aan een 'totaal spoorloze plek' ;) Maar ook grote publiekstrekkers als de Zuidas, de RAI en Schiphol lagen tot eind jaren zeventig aan een spoorloze plek. Almere en Lelystad idem. De komst van het spoor heeft ook in belangrijke mate bijgedragen aan de groei van deze plekken - ik denk dat Schiphol niet de luchthaven zou zijn geweest die het nu is als het per spoor slecht of niet ontsloten was.

Nu is de Uithof niet van het formaat Schiphol of Zuidas. Maar je zou je een zeer ambitieus masterplan kunnen voorstellen (laten we het 'Oostas' noemen) waarbij de Uithof veel meer wordt dan alleen een universiteitsterrein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Daniel »

Berk-24 schreef:Daar ben ik zeer op tegen, omdat dat nog meer druk legt op Utrecht CS. Ik zie liever in snelle buslijnen vanuit de Uithof naar Amersfoort CS (dus niet Schothorst)
Die staat al als gewenst in het PvE voor de nieuwe provincie Utrecht-concessie, al waren daar nog wat vraagtekens gezien de overlap met 252 uit de concessie Regio Utrecht (die lijn is op zich ook al redelijk snel en vooral populair namelijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door waldo79 »

Alargule schreef:
Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
...
Nu is de Uithof niet van het formaat Schiphol of Zuidas. Maar je zou je een zeer ambitieus masterplan kunnen voorstellen (laten we het 'Oostas' noemen) waarbij de Uithof veel meer wordt dan alleen een universiteitsterrein.
Vergeet niet dat de Uithof al 25-30 jaar bestaat op deze locatie en dat al lang te voorzien was dat het busnet uit zijn voegen zou barsten. In die zin zou de aanleg van een tramlijn het busnet al flink ontlasten.

De aanwezigheid van het ziekenhuis (zowel AZU als het Wilhelmina Kinderziekenhuis) op de Uithof maakt dat er gedurende 7 dagen per week vervoersvraag is, alleen is die stroom beter beheersbaar en minder massaal.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Roeland »

reisthijs schreef:Driebergen-Zeist blijft net zo goed bereikbaar vanuit de richting Ede, alleen is het straks met een sprinter in plaats van een IC.
Overstappen in Driebergen blijft altijd sneller dan via Utrecht C reizen.
Dat is nog maar de vraag, want die sprinter wordt wellicht ergens ingehaald door de IC.
Dan loop je het risico dat je vanaf Arnhem sneller met de IC in Utrecht zit dan met de sprinter in Driebergen...
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Tjekken »

Dat bedoelde ik ook! (wat Roeland zegt)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Zugführer »

Berk-24 schreef:Daar ben ik zeer op tegen, omdat dat nog meer druk legt op Utrecht CS. Ik zie liever in snelle buslijnen vanuit de Uithof naar Amersfoort CS (dus niet Schothorst), Hilversum, Driebergen-Zeist en zelfs Veenendaal-De Klomp. Driebergen-Zeist moet een IC-station blijven om zo als voorstadsstation voor Utrecht Oost te dienen uit de richting Ede. Amersfoort CS moet ook als voorstadsstation dienen uit de richting Barneveld en Apeldoorn l.
Helemaal mee eens. Ik zou overigens liever 4x per uur een IC stop op Driebergen-Zeist zien in plaats van het alterneren nu. Ik maak wel eens gebruik van de overstap vanaf de Uithof, maar die is niet heel ruim en als je dan net de IC mist kun je een half uur wachten. Elk kwartier een bus (of tram) Driebergen-Zeist - Uithof met aansluiting op de IC lijkt me best een goed idee.
Alargule schreef:
Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
Tja, dat gold wel voor meer locaties. In principe zijn alle steden ooit begonnen aan een 'totaal spoorloze plek' ;) Maar ook grote publiekstrekkers als de Zuidas, de RAI en Schiphol lagen tot eind jaren zeventig aan een spoorloze plek. Almere en Lelystad idem. De komst van het spoor heeft ook in belangrijke mate bijgedragen aan de groei van deze plekken - ik denk dat Schiphol niet de luchthaven zou zijn geweest die het nu is als het per spoor slecht of niet ontsloten was.
Toch kan je de locatie van de Uithof rustig een planologische fout noemen. Zeker in het huidige volgebouwde Nederland lijkt het me bijna niet meer mogelijk daar een spoorlijn heen te leggen. Een locatie aan het spoor was logischer geweest, maar men dacht toen nogal vanuit de auto.
Almere en Lelystad zijn geplande steden - de spoorlijn hoorde bij die planning hoor ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Elk kwartier een bus (of tram) Driebergen-Zeist - Uithof met aansluiting op de IC lijkt me best een goed idee.
Die bus rijdt al elk kwartier (of doel je op de daluren?) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef:
Zugführer schreef:Elk kwartier een bus (of tram) Driebergen-Zeist - Uithof met aansluiting op de IC lijkt me best een goed idee.
Die bus rijdt al elk kwartier (of doel je op de daluren?) :wink:
De daluren ja. En in de spits ook een bus die elk kwartier aansluiting biedt op een IC naar Arnhem - Nijmegen, in plaats van alleen maar 2 keer per uur nu. Ik snap dat studenten er zo eerder voor kiezen om via Utrecht Centraal te reizen waar in ieder geval zeker elk kwartier een trein naar Ede/Arnhem/Nijmegen vertrekt.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door microshit »

waldo79 schreef:
Alargule schreef:
Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
...
Nu is de Uithof niet van het formaat Schiphol of Zuidas. Maar je zou je een zeer ambitieus masterplan kunnen voorstellen (laten we het 'Oostas' noemen) waarbij de Uithof veel meer wordt dan alleen een universiteitsterrein.
Vergeet niet dat de Uithof al 25-30 jaar bestaat op deze locatie en dat al lang te voorzien was dat het busnet uit zijn voegen zou barsten. In die zin zou de aanleg van een tramlijn het busnet al flink ontlasten.

De aanwezigheid van het ziekenhuis (zowel AZU als het Wilhelmina Kinderziekenhuis) op de Uithof maakt dat er gedurende 7 dagen per week vervoersvraag is, alleen is die stroom beter beheersbaar en minder massaal.
Veel langer zelfs al, universiteit is 50 jaar terug al begonnen met het verhuizen naar de Uithof.

Maar met de komst van Utrecht Vaartsche Rijn, de Uithoflijn en hopelijk nog wat gunstigere busverbindingen zal het ergste wel opgelost zijn. Spoorlijn zou wel kunnen maar ben dan best bang dat je moet gaan tunnelen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door The Greyhound »

De les uit dit verhaal is dat grote projecten zoals de Uithof nooit meer gebouwd mogen worden op een plek die ver van het spoorwegnet of een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn ligt. Dezelfde blunder heeft men gemaakt met het Zernike gebied in Groningen. Een andere oplossingen is het stoppen met de OV studenten kaart. Hoewel toen een stukje kleiner dan nu was voor de OV studenten kaart een 15 minuten dienst naar Zernike met een 12 meterbus voldoende. Iedereen nam de fiets vanaf het station of huis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 44 gasten