Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Thom91 »

Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Een groot deel van Noord-Holland en een deel van Flevoland zijn vrijdagochtend getroffen door een grote stroomstoring bij energiebedrijf Liander. De stroom is uitgevallen van Alkmaar tot Hilversum. De oorzaak is een defect in een hoogspanningsstation in Diemen. Dat meldt netbeheerder Tennet.

Op Twitter laat Tennet weten dat er geen sprake is van brand en geen gewonden zijn. Er gingen geruchten rond dat een gebouw van Nuon in Diemen in brand zou staan. Maar volgens Tennet is de oorzaak een technische storing. Medewerkers zijn ter plaatse om te onderzoeken wat de precieze oorzaak is. ''Als we dat weten, kunnen we ook zeggen hoe lang het gaat duren voordat de grote stroomstoring is verholpen'', aldus een woordvoerder. Het hoogspanningsstation in Diemen levert volgens hem normaal gesproken 380 kilovolt.

Onder meer delen van Amsterdam, Schiphol, Haarlem, Almere en het Gooi zijn getroffen. Ook in de kop van Noord-Holland is geen stroom, meldt een verslaggever van NU.nl. Het zou kunnen dat het defect is ontstaan bij werkzaamheden, zei een woordvoerder op Radio 1, maar dat wordt nog onderzocht. Ook is nog niet bekend hoeveel huishoudens getroffen zijn.

Ziekenhuizen en treinen
Ook ziekenhuizen hebben er last van, die draaien op noodstroom. Boven Leiden/Utrecht en op de Flevolijn rijden geen treinen meer, aldus de NS. Ook rond Schiphol rijden geen treinen. De NS roept reizigers op zo veel mogelijk hun reis van en naar Noord Holland en de Flevopolder uit te stellen.

De terminal van luchthaven Schiphol heeft even zonder stroom gezeten. ''Maar nu draait alles weer'', zei een woordvoerster desgevraagd. Ze kon niet zeggen of de storing verdere gevolgen heeft gehad voor bijvoorbeeld de afhandeling van passagiers en bagage of het vliegverkeer.

Verkeer
Op foto's op Twitter is te zien dat op vele plaatsen de slagbomen niet meer opengaan en verkeerslichten niet werken. Onder meer op Schiphol staan auto's voor gesloten slagbomen. Een deel van het openbaar vervoer in Amsterdam ligt vrijdagochtend plat door de grote stroomstoring. Vooral aan de buitenranden van de stad ligt alles stil, zegt een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. Ook alle metro's zijn gestrand, maar wel aan perrons zodat de reizigers eruit kunnen.

In het centrum is nog wel wat stroom, waardoor sommige trams kunnen doorrijden. Mobiele zendmasten kunnen met een aggregaat zo'n 3 à 4 uur blijven werken, stelt een woordvoerder van T-Mobile. "We kunnen hem ook zo instellen dat hij iets minder stroom verbruikt en het wat langer uithoudt."

Mediapark
Ook het Mediapark in Hilversum heeft last van de storing. De radio- en televisieuitzendingen op het Media Park in Hilversum gaan door op noodstroom. Alleen NPO Radio 4 werkt niet en de redactie verhuist daarom nu naar een studio bij NPO Radio 1, liet een woordvoerster weten. De kantoren zijn volgens haar wel donker als gevolg van de grote stroomstoring, maar in de studio's werkt alles. De rechtbankzaken in Haarlem zijn opgeschort door de stroomstoring.

De Amsterdamse beurs heeft geen last van de stroomstoring, die grote delen van Noord-Holland heeft getroffen. ''Alles draait hier normaal, op gewone elektra'', aldus een woordvoerster. In grote delen van Noord-Holland heeft de Rabobank de vestigingen gesloten door de stroomstoring. De bank zegt op Twitter te hopen de klanten weer snel van dienst te kunnen zijn.

Meer informatie volgt

Ook de redactie van NU.nl in Hoofddorp is getroffen door de stroomstoring. Maar we doen ons best te blijven publiceren.
Laatst gewijzigd door Thom91 op vr 27 mar 2015, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Thom91 »

NS: Geen treinverkeer Noord Holland door stroomstoring

Door een stroomstring bij het energiebedrijf is er in Noord Holland en op de Flevolijn geen treinverkeer mogelijk.

Wij houden u via deze weg zo goed mogelijk op de hoogte van de ontwikkelingen.



Laatste update: 09.50 uur.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Alargule »

Hier op kantoor vloog ook alles eruit.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Hendrik »

Thom91 schreef:stroomstring
Aha, duidelijk! :-P

Als ik de eerste berichten goed begrijp, is het heel omvangrijk. Hoop dat het snel opgelost kan worden!
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door wouter15 »

Er gaan geruchten dat er een brand is bij Nuon in Diemen. Als dat waar is kan het nog wel een tijdje duren voordat er weer stroom is. Maar als de stroom er wel snel weer op kan dan duurt het waarschijnlijk nog uren voordat het treinverkeer in Noord Holland weer normaal is.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Thom91 »

380 kV station in Diemen is de boosdoener ja. Ik krijg wel signalen via Whatsapp dat op bepaalde plekken de stroom weer terug komt.
Komt wel goed schatje.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Hendrik »

wouter15 schreef:Er gaan geruchten dat er een brand is bij Nuon in Diemen.
Dat gerucht blijkt onjuist te zijn: https://twitter.com/TenneTTSO/status/581387136735248384
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Uitval trams en metro's door stroomstoring

Door de grote stroomstoring in en rond Amsterdam moet u rekening houden met uitval van trams en metro's. Alle metro rijden niet. De trams rijden in de binnenring van Amsterdam grotendeels nog. Een aantal trams rijdt gedeeltelijk. Op dit moment is het nog onduidelijk hoe lang de storing gaat duren.
gvb.nl
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Daelea »

Het tramverkeer komt langzaamaan weer op gang, al is er geen sprake van een dienstregeling of reisinformatie. OVinfo geeft veel trams aan met ergens tussen de -50 en +50, lijkt dus dat de ritten door elkaar zijn gaan lopen. Bij de Raadhuisstraat zag ik een uur geleden in vijf minuten 3x tram 1, 2x tram 2, 1x tram 13 en 2x tram 17 voorbijkomen... Voor de zekerheid heb ik maar de bus gepakt vanaf Centraal, zeker de Connexxionlijnen 170/172 doen goede zaken - het is eigenlijk de enige verbinding Centraal - Zuid op het moment.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door SuperGhost »

Wel triest dat wederom de 3100 (Nijmegen-Schiphol) en 3500 (Heerlen-Schiphol) op de gehele route geschrapt worden, terwijl die prima zouden kunnen rijden tot Utrecht en daar kunnen keren (en anders alsnog prima kunnen keren in resp. Ede en 's-Hertogenbosch).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Daniel »

In Utrecht keren gaat bijna niet meer (lang leve DSSU).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Thom91 »

SuperGhost schreef:Wel triest dat wederom de 3100 (Nijmegen-Schiphol) en 3500 (Heerlen-Schiphol) op de gehele route geschrapt worden, terwijl die prima zouden kunnen rijden tot Utrecht en daar kunnen keren (en anders alsnog prima kunnen keren in resp. Ede en 's-Hertogenbosch).
s3500 rijdt Heerlen - Eindhoven.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door isadora »

Het was iets over twaalven, toen ik op 320 naar Hilversum stapte, halte Jol in Huizen.
Een afgeladen bus was mijn deel, kon nog net voor de rode streep een plekje (staan) vinden.
Bij de volgende halte werden we ingehaald door een volgende 320, waarin volop ruimte.

Bij aankomst op Hilversum NS zag ik circa 100 mensen bij de halte van 320 staan.

De terugreis was de situatie nog niet veel anders. Ik wurmde me tussen het publiek, en na circa vijf minuten reed er een Citea voor.
Ik had niet het idee, dat er extra bussen reden. In ieder geval was de bus in no-time tot de nok gevuld en konden we vertrekken, met op de bestemmings-display "Sorry, bus is vol", en nog een hele groep achterlatend.

En zo reden we de haltes Schapenkamp en Sportpark (waar ongeveer 50 mensen stonden te wachten) voorbij. De chauffeur vroeg, of er nog mensen voor halte Arenapark waren. Die waren er niet, en dus ging het rechtdoor over de Soestdijkerstraatweg op naar de snelweg.

Ook veel feestvierende Duitsers, die op weg waren voor een weekendje Amsterdam, en op deze manier een beetje extra sightseeing kregen.
Geen van hen heeft in ieder geval ingecheckt. Ze stapten even voor mij in via de achterdeuren.

Inderdaad, het kwam goed uit, dat de bussen geen 100 meer mogen. Er kon nu een smak meer mensen worden vervoerd.

Mijn energie voor vandaag is wel weer verschoten, tot zover mijn verslag.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Daelea »

De lijnbussen in het grootste deel van de regio Amsterdam / Haarlem / overig Noord-Holland / Leiden / 't Gooi puilen volgens mij uit... Op Schiphol heb ik genoeg bomvolle 300/310'en voorbij zien komen (Nvp / Hlm - Hfd - Shl - Asdz / Asb), stond het perron voor de vervangende bussen en de lijnbus (197) naar Amsterdam overvol en ook het perron van de 365 naar Leiden Centraal was mutjevol.

Ik ben zelf vanuit Amsterdam Nieuw-West met de 69 naar Schiphol gereisd, de 370 naar Alphen a/d Rijn, en vervolgens met de sprinter naar Leiden C. Een stuk rustiger dan de andere bussen en ook prima te doen qua tijd - ik werd in de 370 op de A4 ingehaald door een treinvervangende bus naar Leiden, die tegelijk met mijn sprinter zo'n driekwartier later het stationsplein van Leiden opreed :').

Over de situatie op Leiden valt ook weinig nieuws te vertellen: de streekbussen puilden uit. De bussen op de lijnen 50 (Haarlem), 57 (Nieuw Vennep) en 365 (Schiphol) werden werkelijk belaagd, alsook de treinvervangende bussen. Wat ik erg sterk vond van Arriva is dat op alle bussen op lijn 50 en 365 die ik gezien heb, een S&V'er bij de chauffeur stond om te zorgen dat de reizigers netjes een-voor-een naar binnen gingen, in plaats van elkaar platduwden. Het mocht echter niet baten, de rij mensen (twee busperrons vol, ik schat zo'n 200 reizigers) bleef maar groeien...

Momenteel rijden er trouwens hier en daar mondjesmaat weer treinen, maar 5 uur nadat de stroomstoring opgelost is, blijft het overgrote deel van Noord-Holland nog steeds compleet treinloos... -o-
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Thom91 »

De hele bende is weer ingestort door een gebrek aan personeel
Komt wel goed schatje.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Globetrotter »

Vandaag was zo'n beetje de enige dag waarop buslijnen rendabel zijn geweest.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door isadora »

En het is zo her en der nog een beetje wachten.
Zojuist op Amsterdam CS:

Afbeelding
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Suus »

Dingen die opvallen:

Op diverse NS-stations staan de poortjes nog in ontruimingsmodus en zijn kaartautomaten uitgeschakeld.

Veel roltrappen bij NS en GVB zijn nog steeds uitgeschakeld.

De verlichting op bovengrondse metrostations ging juist aan toen de stroom uitviel. Men bleef over de stroomstoring en de ontruiming omgeroepen maar dat gebeurde door de vrouwenstem, waardoor dit vermoedelijk een vooraf ingesproken bericht betrof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Anne »

isadora schreef: Afbeelding
Die vertraging van 1436 min vindt ik wel opvallend. Dat is op 4 min na een etmaal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door deadlock »

avl schreef:
isadora schreef: Afbeelding
Die vertraging van 1436 min vindt ik wel opvallend. Dat is op 4 min na een etmaal.
En één mm meer dan de spoorbreedte in Nederland. Het is een complot!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Hendrik »

Iemand die wél begrijpt waarom het uren en uren na de stroomstoring nog steeds zo'n gigantische puinhoop is op het spoor? Ik begrijp dat ded stroomstoring heel veel in de war heeft geschopt, maar waarom is het zó geëscaleerd? :')
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Hageneis »

Omdat de machinist uit Maastricht niet op tijd in Arnhem kon zijn om de hoofdconducteur op te pikken zodat ze samen de sprinter van Amsterdam naar Uitgeest konden rijden.

Met andere woorden: zo spoedig mogelijk het zogenaamde rondje om de kerk invoeren.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Hendrik »

Wat me trouwens opviel, is dat de NS heel lang bleef zeggen dat de stroomvoorziening te 'onbetrouwbaar' en te 'instabiel' was om treinen te gaan rijden. Het gekke is dat ik daar verder niets over heb gelezen of gehoord. Je zou bijna denken dat de NS dat argument zelf verzonnen heeft...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door SuperGhost »

avl schreef:
isadora schreef: Afbeelding
Die vertraging van 1436 min vindt ik wel opvallend. Dat is op 4 min na een etmaal.
Ik geloof dat iemand van ProRail het verkeerde datumpje had ingevuld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Bericht door Vinny »

Hendrik schreef:Iemand die wél begrijpt waarom het uren en uren na de stroomstoring nog steeds zo'n gigantische puinhoop is op het spoor? Ik begrijp dat ded stroomstoring heel veel in de war heeft geschopt, maar waarom is het zó geëscaleerd? :')
Eén woord: bijsturing.

In zulke gevallen: rode knop indrukken. Eilandbedrijfjes invoeren. Treinseries alleen nog op elkaar laten keren zonder enige dienstregeling. Personeel dat er is in het materieel duiken dat toevallig voor handen is en rijden in het gebied waar het nog wel kan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten