Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door MR92 »

Op de 4 en 5 juli wordt de Tour de France gereden in voornamelijk Utrecht. Dit brengt uiteraard grote wijzigingen in de dienstregeling mee. Binnen Qbuzz Utrecht is er inmiddels intern al wat informatie gebracht.

Planning 1e etappe
Op vrijdag 3 juli om 20.00 uur wordt er gestart met de opbouw door o.a. het plaatsen van afzettingen. Zaterdag 4 juli om 05:30 uur is het parcours dan volledig afgesloten.

Parcours eerste etappe:


Aanpassingen lijnennet 3 en 4 juli
De route van de lijnen, die normaal over het parcours lopen of dit kruisen, moet worden aangepast. Dit gebeurt als volgt:
- De lijnen 2, 7, 8 (gedeelte CS - Snellenlaan), 21, 23, 25 en 63 rijden niet.

- Van een aantal lijnen, die alleen op werkdagen rijden komen de ritten op vrijdagavond na ca. 20:00 uur te vervallen.

- De buslijnen vanuit het noorden kunnen hun normale route blijven rijden via de Amsterdamsestraatweg, Voorstraat en St. Jacobstraat. Ook lijn 28 van/naar Leidsche Rijn kan de normale route blijven rijden.

- De lijnen uit het oosten worden in twee richtingen omgeleid via de Kard. de Jongweg - Talmalaan. Vanaf P+R De Uithof wordt een aparte lijn ingesteld voor de bediening van het Diakonessenziekenhuis en het oostelijke deel van de binnenstad, dat geheel binnen het parcours ligt. Tussen het UMC en het Centraal Station blijft een bus rijden via de snelst mogelijke route via Talmalaan - Kard. de Jongweg - A27 - A28.

- Voor de lijnen uit de richting zuidoost zijn de aanpassingen het meest ingrijpend. Lijn 8 (Lunetten - CS) wordt omgeleid via de Rivierenwijk en de Beneluxlaan. Het eindpunt van lijn 47 wordt verlegd naar station Lunetten.

- Buslijnen komend vanuit het zuiden en westen rijden richting CS via de Vleutenseweg. Vanaf CS loopt de route stad uit via de Vleutenseweg of de Graadt van Roggenweg.

- De SUNIJ-lijn kan gewoon blijven rijden.

- Lijn 412 wordt in de nacht van vrijdag 3 op zaterdag 4 juli omgeleid via de route Talmalaan - Kard. de Jongweg - A27 - A28 (route in de Uithof nader te bepalen).

- De nachtlijnen van zaterdag 4 op zondag 5 juli kunnen hun normale route rijden.

Planning tweede etappe
Op zondag 5 juli om 06:00 uur wordt gestart me de opbouw van het parcours. Het eerste gedeelte tot de Waterlinieweg wordt volledig in de hekken gezet. Op de rest van de route binnen Utrecht geldt een dynamische afsluiting. De renners vertrekken om 13:10 uur, voorafgegaan door de reclamakaravaan. We houden er rekening mee, dat we van aanvang dienst tot 16:00 uur niet op het parcours kunnen rijden, of dit kunnen kruisen. De busroutes moeten hierop worden aangepast. Vanaf 16:00 uur wordt weer volgens het normale lijnennet gereden. Vanaf dat moment gaat de zomerdienstregeling in, en is het busstation Jaarbeurszijde weer in gebruik.

Route tweede etappe

Aanpassingen lijnennet zondag 5 juli
De meeste reguliere lijnen komen te vervallen. Er wordt een alternatief lijnennet ingesteld, waarbij zoveel mogelijk aansluiting wordt geboden op de diverse treinstations:

- Vanaf de west-, noord- en oostkant is er geen rechtstreekse verbinding met Utrecht Centraal, en het centrum. Er worden verbinden geboden tussen de woon- werkgebieden en de stations Leidsche Rijn, Maarssen, Overvecht, Bilthoven en Driebergen. Tussen het UMC en het Centraal Station blijft een bus rijden via de snelst mogelijke route via Kanaleneiland A12 - A27 - A28.

- Vanaf Utrecht Centraal wordt een lijn ingesteld, die de omgeving van de Amsterdamsestraatweg Zuid en Oudenoord bediend.

- De buslijnen komend vanuit het zuiden kunnen in twee richtingen via de Graadt van Roggenweg rijden.

- De SUNIJ-lijn kan gewoon blijven rijden.

Pendelvervoer
Automobilisten kunnen de stad niet in en moeten hun auto's op daarvoor aangewezen parkeerterreinen neerzetten. Voor eventueel pendelvervoer hebben wij een offerte ingediend bij de Tourorganisatie. De onderhandelingen hierover lopen nog.


PS. Iemand die mij kan vertellen hoe ik foto's kan plaatsen van het parcours?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Thom91 »

Via Imgur oid.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door ODRAIL »

Buslijn 107 Gouda - Utrecht zal wel in zijn geheel vervallen op 5 juli 2015 neem ik aan. De etappe op deze datum loopt voor het grootste gedeelte over de route van deze buslijn.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op ma 30 mar 2015, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door groningen »

Afbeelding

Afbeelding
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Stephan »

Dat zijn forse wijzigingen.
Ben benieuwd wat ze er 5 juli in het westen (Leidsche Rijn, Maarssen) van maken.

Maar busstation Jaarbeursplein gaat dus dicht zo te lezen?
Laatst gewijzigd door Stephan op ma 30 mar 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

Dat kan niet echt anders. Immers, de start op beide dagen is op het Jaarbeursplein dus dan kan je wat lastig op Jaarbeurszijde komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door wouter15 »

Via de klantenservice van U-OV heb ik een document ontvangen over de Tour de France 2015. Deze is via deze link te vinden. Het is een uitgebreid overzicht van de wijzigingen die op 3, 4, 5 juli ingevoerd worden t.b.v. de Tour de France 2015.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

Ah, dus toch ook al aanpassingen op de derde. Ik merkte al op dat de U-OV site bij veel lijnen op 3 juli aangeeft dat ze niet rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door ovforens »

Tot nu toe de dienstregeling kunnen vinden van de volgende lijnen:
Niet alle lijnen rijden alle dagen
151 Overvecht - De Bilt - Zeist
152 Overvecht - De Bilt - Amersfoort
174 Utrecht - Zeist
175 Overvecht - De Bilt - Zeist
177 Utrecht - Bilthoven
178 AZU - WKZ - Tunneltje de Bilt - doorsteek - route 77 naar Bilthoven Station. Alleen op zondag. Uurdienst 's ochtends, daarna oplopend tot een kwartierdienst. Stopt om 16:00.
304 P+R De Uithof - AZU - Uppsalalaan - A28 - Waterlinieweg - Diakonessenhuis - Prinsesselaan - Heidelberglaan - P+R Uithof
305 Utrecht Centrumzijde - Oudenoord - Voordorp
308 Utrecht Centrumzijde - Vleutenseweg - Oog in Al - Kanaleneiland - Europaplein - Maasplein - Smaragdplein - Lunetten
311 Utrecht Centrumzijde - Westplein - 24 oktoberplein - Beneluxlaan - (7 minuten) - AZU - P+R De Uithof
312 P+R De Uithof - Heidelberglaan - Stadion Galgenwaard - Diakonessenhuis
316 Utrecht Centrumzijde - Nijenoord - Viaduct - Amsterdamsestraatweg - Utrecht Centrumzijde
319 Utrecht Westplein - Graadt van Roggenweg - Meernbrug - Station Leidse Rijn - Terwijde - The Wall
323 Utrecht Westplein - Graadt van Roggenweg - Beneluxlaan - Papendorp - De Meern Oost
326 Utrecht Westplein - Vleutenseweg - Oog in Al - Meernbrug - Langerak - Lijn 26
328 Utrecht Centrumzijde- Oudenoord - Veemarkt - WKZ - AZU - WKZ - P+R De Uithof
330 Station Vleuten - Station Terwijde - Station Leidse Rijn - Lage Weide - Maarssenbroek - Station Maarssen
332 Station Maarssen - Maarssen-Dorp - Oostwaard - Zuilen Noord - Overvecht Noord - Station Overvecht
337 Utrecht Westplein - Graadt van Roggenweg - Lage Weide - Maarssenbroek - Station Maarssen
339 Utrecht Westplein - Graadt van Roggenweg - Meernbrug - Station Leidse Rijn - Terwijde - Station Maarssen
341 Utrecht - Westplein - Bunnik - Wijk bij Duurstede
351 Utrecht - Zeist
352 Utrecht - Amersfoort
353 Utrecht - Zeist
355 Utrecht Centrumzijde - Oudenoord - Kardinaal de Jongweg - Maartensdijk
347 Lunetten - Houten
374 Utrecht - Vleutenseweg - Vianen
377 Utrecht - Nieuwegein
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door ovforens »

Lijnennet (volledig ?) aangevuld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

311 rijdt overduidelijk via A12 > A27 > A28, die gaat namelijk van Kanaleneiland Zuid naar halte AZU zonder stops. Alle lijnen staan trouwens ondertussen ook hier.
Met een maandje te gaan zal ik in gedurende de komende week alles eens op de wiki gaan toevoegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

Je komt nog eens wat tegen met pagina's op de wiki toevoegen: waarom stopt lijn 304 eigenlijk nergens tussen Diakonessenhuis en Rosarium, of zijn ze wat haltes vergeten? Er is namelijk eigenlijk maar één mogelijke route tussen die haltes en dat is via de normale route van 8.
De terugweg van die lijn ziet er ook apart uit: zo te zien moet hij linksaf vanaf de Leuvenlaan de busbaan bij halte Botanische Tuinen op, dat lijkt me een ietwat krap bochtje eigenlijk. Maar in elk geval beter dan het compleet onmogelijke vanaf de Universiteitsweg linksaf de busbaan bij het AZU op.

Verbaast me, gezien de benodigde constructies, eigenlijk vooral dat 304 blijkbaar persé naar P+R De Uithof moet want anders had hij een vrij simpel rondje kunnen rijden.
328 heeft ook nog een raadseltje wat dat betreft: kan je eigenlijk de eindlus bij het AZU ook vanaf WKZ nemen? Lijkt ook een krap bochtje maar tegelijk de enige optie om de route die in de dienstregeling staat te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Jonkervoort »

Denk dat ie die lus de andere kant op maakt, dan gaat het makkelijker.(https://www.google.nl/maps/@52.0854078, ... !1e3?hl=nl)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

De andere kant op als in tegen de normale rijrichting in bedoel je dan? Voor de richting CS zou rechtsaf van de busbaan af de Universiteitsweg op ook nog een mogelijkheid zijn trouwens. Het lastige is dat de U-OV site geen onderscheid maakt tussen de twee haltes WKZ (aan de Universiteitsweg ligt er ook eentje) om dit te kunnen achterhalen.
Komend vanaf CS kan je echter niet op die manier een rondje maken vanaf de busbaan gezien je vanaf de Universiteitsweg niet op bushalteniveau in P+R De Uithof kan komen en je andersom ook niet vanaf de Universiteitsweg de busbaan naar het AZU op komt. Dan is een rondje door de lus bij AZU dus eigenlijk de enige optie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Busfoto.nl »

304 zal om de een of andere reden "linksom" het Wilhelminapark rijden en om die reden niet stoppen tussen het Diaconessenhuis en het Rosarium. Ergens tussen de Berenkuil en de Botanische Tuinen kruist de lijn de Touretappe; ik weet niet hoe ze dat gaan doen. De etappe lijkt door de tunnel bij de Berenkuil te gaan.

De 304 zou via de Biltsestraatweg > Archimedeslaan kunnen rijden, alleen verklaart dat niet waarom Rijnsweerd Zuid niet wordt aangedaan. Even afwachten dus maar.

De eindlus AZU is prima vanaf het WKZ te nemen. Het is daar een groot asfalt/betonplein; een chauffeur kan met een kleine uitzwaai deze bocht gemakkelijk nemen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door matti93 »

Busfoto.nl schreef:De 304 zou via de Biltsestraatweg > Archimedeslaan kunnen rijden, alleen verklaart dat niet waarom Rijnsweerd Zuid niet wordt aangedaan. Even afwachten dus maar.
Ik kan me voorstellen dat de halte te dicht op het parcour ligt om er te halteren.
Daniel schreef:Het lastige is dat de U-OV site geen onderscheid maakt tussen de twee haltes WKZ (aan de Universiteitsweg ligt er ook eentje) om dit te kunnen achterhalen.
Het lijkt me dat de bus vanaf de P&R langs de normale haltes WKZ en AZU rijdt, en dan rechtsaf de Universiteitsweg opdraait om daar vervolgens de halte Uppsalalaan aan te doen (die staat in de dienstregelen als je klikt op "Toon alle haltes"). Dan verder over de Universiteitsweg naar de nachtbushalte WKZ en de snelweg op ri. Diaconessenhuis.
De route van de snelweg/Waterlinieweg naar het Diaconessenhuis kan ik me nog niet helemaal voorstellen. Misschien dat daar de goede baan van de Stadionlaan nog toegankelijk is voor de bus?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

@matti93: Voor 304 is het duidelijk ja, maar 328 heeft meer opties door het niet bij de Uppsalalaan stoppen. Maar als die lus goed te doen is bij AZU lijkt het wel duidelijk wat het wordt.

@Busfoto.nl: 304 rijdt op de Biltstraat tegengesteld aan de etappe, dat moet dus wel kunnen als 304 de autorijbaan neemt daar en bovenlangs de Berekuil gaat. Aan de kaarten te zien komt de etappe uit Rijnsweerd dus qua route lijkt rijden via Waterlinieweg > A28 > Universiteitsweg aannemelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Somoht »

Je kan Google Maps nu checken btw, drgl staat erin als het goed is.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door rm7 »

Klopt, lijn 328 keert bij het AZU en komt twee keer langs de halte WKZ aan de Heidelberglaan/busbaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

Hele tournet staat nu op de wiki, voor een overzichtje: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... ce_Utrecht (Onder zondag heb ik de lijnen weggelaten die op zowel zaterdag als zondag rijden, die vindt je dus onder de zaterdag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Thom91 »

Inmiddels is er een speciale NS pagina
http://www.nstourstart.nl/
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

Veel pagina, maar erg weinig inhoud :wink: Maar kennelijk verwacht men dat er vooral reizigers uit de nabije regio komen gezien de opmerking over het uitstappen op stations als Utrecht Overvecht en naar het parcours wandelen. Of er moeten daar ICs extra gaan stoppen.
De treinen krijgen het natuurlijk ook al extra druk doordat zo ongeveer het hele busnet in de regio Utrecht gaat aantakken op de stations in de buitenwijken op zondag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door nvdw »

De streekbussen uit het westen en zuiden krijgen een tijdelijk busstation op het Westplein ter hoogte van de moskee. Die rijden dan een rondje Oog in Al-Vleutenseweg-Westplein-Graadt van Roggenweg.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door Daniel »

Zelfde rondje als U-OV dus. Wordt nog druk in Oog in Al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Tour de France Utrecht; OV op 4 en 5 juli 2015

Bericht door wouter15 »

Ook Connexxion heeft verschillende omleidingen rond Utrecht tijdens de Tour de France. Klik hier voor meer informatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten