Capelse metro maakt te veel lawaai
Geplaatst: di 26 aug 2008, 20:11
Capelse metro maakt te veel lawaai
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - De maximale snelheid van de metro in Capelle aan den IJssel gaat vanwege geluidsoverlast wellicht omlaag. Nu mag een metro nog 70 kilometer per uur rijden. In de toekomst wordt dat misschien 50 kilometer per uur. Uit metingen van de RET blijkt dat de metro op het traject in Capelle aan den IJssel te veel herrie maakt.
Alleen bij station De Terp is het aantal decibellen binnen de perken. Bij de stations Slotlaan en Capelle Centrum is dat niet het geval. Daar veroorzakt de voorbijrazende metro irritatie bij omwonenden. De RET zal daarom tussen die stations de rails slijpen om de herrie te beperken. Een gespecialiseerde klus die slechts door enkele bedrijven in Europa kan worden uitgevoerd. Maandagnacht is begonnen met het gladmaken van de rails.
„Als een rails hobbelig is, maakt het metrotoestel extra veel lawaai,’’ zegt een woordvoerder van de RET. „Een rails moet om de zoveel tijd weer worden gladgemaakt. Dat gebeurt nu in Capelle aan den IJssel naar aanleiding van de geluidsoverlast.’’
Als blijkt dat het slijpen van de rails geen effect heeft op het lawaai, zou de snelheid van de metro omlaag kunnen gaan. Maar dat is volgens de woordvoerder geen voor de hand liggende maatregel. „We weten uit ervaring dat het slijpen van de rails vaak al effectief is.’’ Volgens de woordvoerder is het nog niet voorgekomen dat een metro langzamer moet rijden vanwege het lawaai langs de metrobaan. „Dat is een maatregel die we pas in het laatste stadium zullen gebruiken. We zoeken het eerst in technische oplossingen.’’
Bij de gemeente Capelle aan den IJssel zijn de laatste maanden verschillende klachten binnengekomen van bewoners die last hebben van het geluid dat de metro produceert.
Bron: Algemeen Dagblad
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - De maximale snelheid van de metro in Capelle aan den IJssel gaat vanwege geluidsoverlast wellicht omlaag. Nu mag een metro nog 70 kilometer per uur rijden. In de toekomst wordt dat misschien 50 kilometer per uur. Uit metingen van de RET blijkt dat de metro op het traject in Capelle aan den IJssel te veel herrie maakt.
Alleen bij station De Terp is het aantal decibellen binnen de perken. Bij de stations Slotlaan en Capelle Centrum is dat niet het geval. Daar veroorzakt de voorbijrazende metro irritatie bij omwonenden. De RET zal daarom tussen die stations de rails slijpen om de herrie te beperken. Een gespecialiseerde klus die slechts door enkele bedrijven in Europa kan worden uitgevoerd. Maandagnacht is begonnen met het gladmaken van de rails.
„Als een rails hobbelig is, maakt het metrotoestel extra veel lawaai,’’ zegt een woordvoerder van de RET. „Een rails moet om de zoveel tijd weer worden gladgemaakt. Dat gebeurt nu in Capelle aan den IJssel naar aanleiding van de geluidsoverlast.’’
Als blijkt dat het slijpen van de rails geen effect heeft op het lawaai, zou de snelheid van de metro omlaag kunnen gaan. Maar dat is volgens de woordvoerder geen voor de hand liggende maatregel. „We weten uit ervaring dat het slijpen van de rails vaak al effectief is.’’ Volgens de woordvoerder is het nog niet voorgekomen dat een metro langzamer moet rijden vanwege het lawaai langs de metrobaan. „Dat is een maatregel die we pas in het laatste stadium zullen gebruiken. We zoeken het eerst in technische oplossingen.’’
Bij de gemeente Capelle aan den IJssel zijn de laatste maanden verschillende klachten binnengekomen van bewoners die last hebben van het geluid dat de metro produceert.
Bron: Algemeen Dagblad